Ipari tartályok
Üzlet

Százezrek munkahelyeit fenyegeti Magyarországon a negyedik ipari forradalom - mi lehet a megoldás?

A Magyarországon gyártott autók egyik nagy vonzereje a nyugati fogyasztók szemében, hogy kézzel rakjuk össze az itt készült járműveket, most viszont a robotizáció azzal fenyeget, hogy eltünteti a kézzel végzett munkát. Mindez nem jelent végzetes veszélyt Kováts-Megyesi Balázs, a Plant Design létesítménytervező vállalat vezérigazgatója szerint, aki úgy véli, hogy, a nagyvállalatok fókuszában lévő automatizáció teljesen újfajta munkahelyeket teremthet, sőt, még a munkaidőnk is csökkenhet, viszont nem jelent megoldást az alapjövedelem a robotok terjedése miatt kialakult esetleges munkanélküliségre. A szakember elmondta azt is, hogy Magyarországon már most is rengeteg fejlett ipari megoldás létezik: okosgyárak, fejlett létesítményirányító rendszerek, sőt, a Plant Design drónjai már képesek előre programozott útvonalakon, önállóan haladni és felvételeket is készíteni.
Kováts-Megyesi Balázs, a Plant Design Kft. tulajdonos- ügyvezető igazgatója a Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencián is előad. Regisztráljon Ön is!

Portfolio: Milyen megoldásokat használ a Plant Design a létesítménytervezéshez, amiben eltér főbb piaci versenytársaitól?

Kováts-Megyesi Balázs: Mint létesítménytervező cég leggyakrabban meglévő létesítmények bővítésével, illetve azok módosításával foglalkozunk. Így a munkánk első fázisa a meglévő állapotok felmérése. A digitális felmérést speciális drónról és felszínről készített fényképek elkészítésével kezdjük. A terepi adatgyűjtést követi a meglévő állapot fotórealisztikus modellezése, melybe korszerű CAD –es szoftverekkel betervezzük az új létesítményi elemeket. Így a megrendelő duplán jól jár, mert egyszerre kap adatot az aktuálisan meglévő, és a tervekkel kibővített állapotról is.

30002-4

Épültek olyan üzemek a régiónkban, melyek az Önök megoldását használták? Melyek ezek és pontosan miben segítették e projektek megvalósulását?

Az elmúlt időszak igen érdekes volt számunkra. Több olyan projektet is megnyertünk, melyek igazi kihívást jelentettek. Többek között lehetőséget kaptunk a Bécsi Vízművek gépészeti létesítményeinek digitalizálására. Ez a projekt közel két évig tartott, mely idő alatt digitalizáltuk az osztrák főváros összes vízgépészeti létesítményét, – ez közel százötven létesítményt tett ki - és azt a két, egyenként 200 km hosszú csővezetéket, melyen keresztül Bécs ivóvízellátását biztosítják. Emellett digitalizáltuk a MOL Nyrt. több logisztikai telepét, - köztük a legnagyobbat is - valamint részt vehettünk az OMV auerstahli telepének digitalizációjában.

Hogy működnek a szoftveres megoldásaik és mely vállalatok használják ezeket?

Mi nagyrészt olyan szoftverekkel dolgozunk, melyek adatbázissal rendelkeznek. Ez alapvető elvárás az ügyfeleink részéről is. Az én személyes filozófiám az, hogy mindig olyan szoftverrel kell dolgoznunk, amelyet az ügyfél kér. Természetesen nem volt egyszerű az erre való felkészülés, de mára eljutottunk oda, hogy egy-egy különlegesebb kérés esetén sem jövünk zavarba. Túlnyomó részt nagyvállalatokkal dolgozunk, - mondhatom azt, hogy a vegyipar minden területéről - de keresett már meg minket vasúttársaság is. Alapvetően azok a megoldások, amelyeket mi kínálunk, az ipari tevékenységek szinte minden területén alkalmazhatók.

Kováts Megyesi Balázs

Plant Design Kft., tulajdonos - ügyvezető igazgató

Gépészmérnöki oklevele megszerzése óta a gáz- és olajiparban dolgozik. Kezdetben tervezőként, szakágvezetőként és műszaki igazgatóként, majd egy német-magyar cég ügyvezető igazgatójaként. 2011-be
Tovább
Gépészmérnöki oklevele megszerzése óta a gáz- és olajiparban dolgozik. Kezdetben tervezőként, szakágvezetőként és műszaki igazgatóként, majd egy német-magyar cég ügyvezető igazgatójaként. 2011-be Tovább

Elképzelhető, hogy a felmérési tevékenységet később teljesen automatizált, mesterséges intelligenciával működő drónok végzik majd emberi beavatkozás nélkül? Dolgoznak jelenleg ennek megvalósulásán?

A mi eszközeink már alkalmasak arra, hogy előre megtervezett útvonalon önállóan repüljenek, fényképeket készítsenek, majd az adatokkal visszatérjenek a felszállási pontra. Ez a lehetőség adott, ettől függetlenül mi ezt csak azokban az esetekben alkalmazzuk, mikor a veszélyek minimálisra csökkenthetőek. Mivel mi főként veszélyes létesítmények felmérését végezzük, így a biztonság érdekében az esetek kilencven százalékában nem engedjük ki a közvetlen felügyeletünk alól az irányítást. Emellett az automatizálás érdekében a többi területre való felhasználáshoz dolgozunk egy valóban autonóm módon repülő eszközön is. Terveink szerint ezzel az olyan létesítmények napi ellenőrzéseit lehetne kiváltani, melyek emberek számára nehezen megközelíthetőek.

20009

Mely Ipar 4.0-hoz köthető innovációk élvezik most a legnagyobb figyelmet a magyar nagyvállalatok körében?

Úgy gondolom, hogy jelenleg az automatizálás áll a fókuszban. Ennek terjedésével kerülnek elő azok a problémák, melyekre mi tudunk megoldást adni. Ez alatt azt értem, hogy az automatizálás alapja a meglévő állapot dokumentációjának megléte. Ahol ez nincs meg, ott kerülünk mi a képbe.

Milyen eszközökkel segítheti az állam az Ipar 4.0-hoz köthető innovációk fejlesztését, implementációját? Hogy segíthetnek a nagyvállalatok?

Az állam pályázatokkal és hitelekkel tud a leginkább segíteni. Ami problémás az az idő. Mind a pályázatoknak, mind a hiteleknek meglehetősen hosszú az átfutási ideje, ráadásul a pályázatok egy része előfinanszírozást igényel, illetve vannak olyan régiók, ahol nem indul pályázat. Csak, hogy a saját példánkat említsem, Pest megyei cégként nem tudunk pályázni. Sokan már itt feladják. A nagyvállalatok egy-egy ötlet felkarolásával és támogatásával tudnak segíteni, de például az is nagy segítség, ha támogatásként biztosítják a helyszínt a teszteléshez, vagy eszköz oldalról adnak segítséget.

Elképzelhető Ön szerint, hogy hamarosan teljesen automatikus okosgyárak jelennek majd megy Magyarországon? Mikor valósulhat majd ez meg?

Ilyen gyárak már vannak, sőt már a 2000-es évek eleje óta üzemelnek, bár akkoriban ezeket még nem okosgyáraknak hívtuk. Ilyenek például azok a kisméretű levegőbontók, melyeket 40 lábas konténerekbe telepítettek, és egy teljes gyár nitrogén ellátását biztosították, és biztosítják a mai napig. Rendellenesség esetén a gyár automatikusan „felhívja” a kezelőt, aki távolról eléri a rendszert, komolyabb probléma esetén kimegy a helyszínre, és ott oldja meg a problémát. Magyarországon is léteznek ilyen okos gyárak. Visszatérve a kérdése első felére, lehet, hogy én földhöz ragadt vagyok, de nem hiszek abban, hogy emberi felügyelet nélkül lehetne működtetni gyárakat.  Minimális személyzetre mindig szükség lesz. Szerintem inkább a személyzet tartózkodási helye fog megváltozni oly módon, hogy az ilyen gyárak felügyeletét távolról is el lehet majd látni.

Hogy tudja egy kkv áthidalni az Ipar 4.0-hoz köthető megoldások implementációjával járó kihívásokat?

Jól átgondolt tervezéssel bármilyen kihívás áthidalható. Egy kkv-nak mindig azt kell felmérnie, hogy mire van valóban igény, és mire tud forrást előteremteni vagy szerezni. Szerintem az utóbbi a legnagyobb kihívás.

Közel félmillió ember dolgozik Magyarországon összeszerelő-üzemekben és SSC-kben; sokan aggódnak amiatt, hogy az ő munkahelyeiket veszélyezteti az automatizáció. Ön mit gondol erről? Milyen intézkedések jelenthetnek megoldást az automatizációból fakadó, várt társadalmi feszültségek enyhítésére?

Tudja, érdekes ahogy a világ változik. Néhány évvel ezelőtt az volt az álláspont, hogy a Magyarországon gyártott autókat azért szeretik jobban a nyugat európai emberek megvenni, mert azokat kézzel rakják össze. Most attól félünk, hogy az automatizáció teret hódít, és eltűnik a kézzel végzett munka.

Az én véleményem az, hogy meg fognak maradni bizonyos feladatok melyeket emberek végeznek, és lesznek olyan feladatok melyeket gépek végeznek emberi felügyelet mellett. Bizonyos munkakörök el fognak tűnni, de minden valószínűség szerint helyettük újak fognak megjelenni. Gondoljunk csak arra, hogy a digitalizációval hány új szakma jelent meg, és hány régi tűnt el. Ezen a területen folyamatos a változás, folyamatosan fejlődni kell.

Az unatkozó ember nagyon veszélyes, így szerintem nem jelent megoldást az alanyi jogon járó bér. Ahogy azt láttuk, ez a teszt Finnországban is megbukott.  Ha nincs motiváció, előbb-utóbb egymással kezdenek el foglalkozni az emberek. Lehet megoldás az is, hogy csökkentjük a munkaidőt - amit eddig egy ember végzett nyolc órában, azt kettő végezheti 4-4 órában. Azonban ne felejtsük el, hogy mindig lesznek olyan szakmák, ahol a digitalizáció nem fog olyan gyorsan teret hódítani - gondolok itt az építőiparra, ahol most is rengeteg hiányszakma van.

SZG_9486
german manufacturing
GettyImages-505440596
DLAPE20190501316
csapatépítő_greenfield hr
digitalis jolet tokeprogram GettyImages-1048727098
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Első lépések a tőzsdei megtakarítások felé.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
SZG_9486