bezartetteremmcdonalds
Üzlet

Lecsapott a koronavírus, nem menekülhetnek előle a vállalatok sem

Egyre több helyen üti fel a fejét a koronavírus, a fertőzés rohamos terjedése miatt pedig fokozódnak az aggodalmak, hogy globális járvány lesz belőle, aminek szemmel látható hatása lesz a gazdasági növekedésre és a vállalati profitokra is. Nyilvánvaló, hogy a légitársaságokat és a turizmust érzékenyen érinti a koronavírus, hiszen járatokat kellett törölni és az utazási kedvet is visszaveti, az éttermek és a szórakoztatóipar is megszenvedi, de szinte minden iparágat érint a járvány a globális beszállítói lánc miatt, egyre több cég figyelmezett erre, több szektorból is.

Mit mondanak az egyes cégek?

Kína a világ egyik legnagyobb fogyasztója és a világ egyik legfontosabb „gyára”. Számos üzemet több hétre bezártak és nagyvárosok kerültek karantén alá, ami a gyártást, a logisztikát és az értékesítéseket is megnehezíti. Összeszedtük, hogy a legnagyobb vállalatok közül melyek jelezték már, hogy a koronavírus hatással lesz az üzletmenetükre akár a keresleti oldalról, akár a beszállítói láncok akadozása következtében. Sokan számszerű várakozásokat egyelőre nem fogalmaztak meg, azzal indokolva, hogy egyelőre nehéz számszerűsíteni a negatív hatásokat, csak annyit közöltek, hogy érinteni fogja az üzletüket, vagy hogy nem fogják tudni tartani a korábbi céljukat.

A turizmus

Carnival Corp.: a hajóutakat kínáló cég szerint a koronavírus az idei egy részvényre jutó eredményét 55-65 centtel csökkentheti, ha felfüggeszti ázsiai tevékenységeit.

Expedia Group: az első negyedévben 30-40 millió dollárral vetheti vissza a cég EBITDA-ját a koronavírus és 2020 további részében is számolnak hatásokkal, a pontos összeg attól függ, hogy milyen gyorsan állnak majd vissza a megszokott utazási szokások.

Hilton Worldwide: 150 hotel és ezzel összesen 33 000 szobája tart zárva Kínában a koronavírus kitörése miatt.

Intercontinental Hotels: 160 kínai hotele nem fogad új vendégeket és februárra egyszeri 5 millió dolláros hatásról számolt be a cég. A kínai tevékenység a működési eredmény 10 százalékát adja a vállalatnál. A hotellánc vezérigazgatója, Keith Barr hozzátette, hogy konferenciák elmaradása és elhalasztása hatással lehet az eredményekre még a jövőben.

Norwegian Cruise Line Holdings: a hajóutakat üzemeltető cégnél a 2020-as egy részvényre jutó eredményt 75 centtel vetheti vissza a koronavírus, miután a vállalat lemondta az ázsiai útjait, összesen 40-et.

OneSpaWorld Holdings: a vállalat, amely hajókon kínál fedélzeti wellness-szolgáltatásokat, a bevétel szintjén 5 millió dolláros, az EBITDA tekintetében pedig 2 millió dolláros negatív hatást vár, miután összesen 141 útját érintette eddig a koronavírus.

Royal Carribean Cruises: 18 útját mondta vissza a hajóutakat kínáló vállalat a vírus miatt több utat pedig módosított, ami a 2020-as egy részvényre jutó eredményt 65 centtel csökkentheti. Ha pedig már áprilisig kitart és további utakat kell lemondania, akkor tovább 55 centes hatással számolnak az éves EPS tekintetében.

Sabre Corp.: jelentős hatással lesz a koronavírus a 2020-as eredményekre, az utazások foglalásán már most érződik a járvány. Az első negyedévben 100-150 millió dolláros bevételkieséssel és 14-23 cent közötti EPS-csökkenéssel számolnak a vírus következtében.

TripAdvisor: számol pénzügyi hatásokkal a koronavírus miatt, de nincs túl nagy kitettsége a cégnek Ázsia felé, így csak mérsékelt visszaeséssel számolnak.

Éttermek

Domino’s Pizza: kevesebb mint 20 éttermét kellett Kínában bezárnia és a tervezett nyitásokat is el kellett halasztania. Tavaly 80 új üzletet nyitott Kínában.

General Mills: a Haagen-Dazs üzleteinek fele bezárt Kínában és a nyitva tartó üzletek is rövidebb nyitva tartási idővel működnek. Kína adja a General Mills nettó árbevételének 4 százalékát és a régió bevételeinek 40 százaléka származik a Haagen-Dazs üzletekből és éttermekből. Egyelőre számszerű várakozást nem adott a menedzsment arra, hogy a 2020-as eredményeket milyen mértékben érinti a koronavírus.

Hormel Foods: nagyon nehéz lehet a második negyedév a cég közlése szerint, a kínai értékestések lassulnak az éttermek bezárása miatt, ugyanakkor néhány termékből, például mogyoróvajból és sertéshús-konzervből növekednek az eladások. A beszállítói lánc lassabban működik és drágább a megszokottnál – tette hozzá a cégvezetés.

Papa John’s International: 50 franchise éttermet zártak be Kínában a járvány következtében és bár a vállalat közlése szerint egyelőre nincs számottevő hatása az eredményekre, a járvánnyal kapcsolatos bizonytalanság bevételkieséshez és a beszállítói láncok akadozásához vezet majd, ami negatív hatással lehet a cég eredményeire.

Yum China Holdings: a KFC és Pizza Hut gyorséttermek üzemeltetője a kínai éttermei 30 százalékát bezárta, a többiben, amelyik továbbra is nyitva tart, 50 százalékos forgalomcsökkenést tapasztalt a kínai holdújév kezdete óta.

Élelmiszeripar

Coca-Cola: a menedzsment továbbra is azt várja, hogy teljesíteni tudja az éves célkitűzését, de az első negyedéves eredmények nyomás alá kerülhetnek a koronavírus miatt. Az értékesítési volument 2-3 százalékponttal, az organikus bebvételnövekedést 1-2 százalékponttal, az egy részvényre jutó eredményt pedig 1-2 pennyvel vetheti vissza a járvány az első negyedévben. Kína a Coca-Cola értékesítéseinek 10 százalékát adja és az alapanyagok beszerzése is akadozik a koronavírus miatt.

Danone: csökkentette 2020-as várakozásait a cég, a koronavírus Kínában 100 millió euróval csökkentheti a bevételeket, a korábbi 4-5 százalékos bevételnövekedés helyett már csak 2-4 százalékos bevételnövekedést várnak Kínában.

Diageo: a 2020-as profitot 260 millió dollárral csökkentheti a koronavírus.

Mondelez: mind a bevételre, mind a marzsokra hatni fog a koronavírus, miután Kína az élelmiszeripari cég egyik kifejezetten magas marzsú üzletága. A költségeket megdobhatja a szállítási költségek növekedése.

Nestle: a vállalat második legnagyobb piaca Kína, a járvány miatt visszavonta az idei bevételnövekedési célkitűzését.

Pernod Richard: feleakkora növekedést vár az idei évre a cég, mint korábban a koronavírus miatt, miután Kína az italgyártó kulcsfontosságú piaca.

Tyson Foods: a vállalat újraindította a normál üzletmenetet Kínában, de számol rövid távú hatásokkal az eredményben.

Wal-Mart: az első negyedévben és potenciálisan a második negyedévben lehet hatása a koronavírusnak a vállalat kínai tevékenységére, az első negyedévben néhány cent kiesést jelenthet az egy részvényre jutó eredményben. Miközben a legtöbb versenytársa bezárta a kínai üzleteit, Wal-Mart nyitva tartja az összeset, bár rövidebb nyitva tartással működnek.

Légitársaságok

Lufthansa: sok más légitársaságokhoz hasonlóan a Lufthansa felfüggeszti a létszámbővítést és költségcsökkentési intézkedésekbe kezd.

United Airlines Holdings: az amerikai légitársaság visszavonta az idei bevételprognózisát, mert túlságosan megjósolhatatlan a helyzet – mondja. Több fontos járatát felfüggesztette, nem repül jelenleg Pekingbe, Sanghajba és Hongkongba, amelyek az idei évre tervezett kapacitások 5 százalékát adták. A megmaradó ázsiai járatokra 75 százalékos keresletvisszaesést tapasztalnak.

Ruházati ipar

Adidas: A sportruházati cikkek gyártója 85 százalékos visszaesésről számolt be a kínai tevékenységeit illetően a koronavírus következtében.

Lululemon Athletica: a sportruházati cég 38 üzletének többsége zárva tart február 3.-a óta. A vezetőség folyamatosan figyeli az eseményeket és márciusra, a negyedéves gyorsjelentését követő tájékoztatóra ígér számokat a pénzügyi és a működési hatással kapcsolatban.

Nike: kínai üzleteit felét bezárta a vállalat, a nyitva tartó boltokban pedig jelentősen megcsappant a forgalom, pontos számokat a negyedéves gyorsjelentést bemutató konferenciahíváson ígér a vállalat.

Under Armour: 50-60 millió dollárral vetheti vissza az éves bevételt a koronavírus kitörése.

VF Corp.: kínai üzletei 60 százalékát bezárta a Vans cipők forgalmazója, a nyitva tartó boltokban pedig a forgalom szignifikáns visszaeséséről számolt be a cég.

Wolverine World Wide: pesszimista kilátásokat fogalmazott meg az idei évre a vállalat, amely olyan cipőmárkákat forgalmaz, mint a Hush Puppies, vagy a Stride Rite. A legutóbbi negyedévre részvényenként 1 centes veszteségről számolt be a vállalat, szemben az előző évi profittal.

Luxusszektor

Burberry: az elsők között figyelmeztette befektetőit a Burberry, a luxustermékek forgalmazójánál a kínai üzletek bevételei a háromnegyedével zuhantak.

Capri Holdings: az olyan luxusmárkák, mint a Jimmy Choo, vagy a Versace tulajdonosa a cég, amely most 5,65 milliárd dolláros bevételt és 4,45-4,50 dollár közötti egy részvényre jutó eredményt vár az idei évre. Ez alacsonyabb, mint az elemzői konszenzus, ami jelenleg 5,78 milliárd dollár és részvényenként 4,87 dolláros nyereség.

Estée Lauder: a luxustermékek értékesítése csökkenhet Kínában a koronavírus következtében, de a második félévre még így is 1 százalékos bevételnövekedéssel számolnak az előző év azonos időszakához képest.

PVH Corp.: a Calvin Klein és a Tommy Hilfiger márkák tulajdonosánál a beszállítói láncban 20 százalék Kína súlya, és a cég bevételeinek 7 százaléka származott az országból. Az üzletek nagy többsége még mindig zárva tart Kínában. A menedzsment egyelőre megerősítette a negyedik negyedéves és az éves EPS-várakozását, 1,79, illetve 9,45 dolláros egy részvényre jutó eredményt vár.

Ralph Lauren: idén 70 millió dollárral rövidítheti meg a bevételt a koronavírus, Ázsiában pedig 35-45 millió dollár közötti visszaesést eredményezhet a működési eredményben. A Ralph Lauren üzleteinek kétharmada zárva van.

Technológia

Aglient Technologies: a laboreszközöket gyártó vállalat az első negyedévben 10 millió dolláros, a második negyedévben pedig 15-40 millió dolláros bevételkieséssel számol a vírus miatt. Így a vállalat az évre 1,28-1,32 milliárd dollár közötti bevételt és 72-76 cent közötti egy részvényre jutó eredményt vár a friss prognózis szerint. A céget a holdújév meghosszabbított gyárleállásai érintették érzékenyen.

Analog Devices: 70 millió dollárral csökkentette a folyó negyedévre vonatkozó prognózisát a cég a koronavírus miatt, 1,35 milliárd dollár +/- 50 millió dollár bevételt várnak és hozzáteszik, hogy nehéz becsléseket adni, mert a szituáció dinamikusan változik.

Apple: az Apple eddig annyit közölt, hogy nem fogja tudni teljesíteni a korábban megfogalmazott első negyedéves célját. A vállalat gyártási nehézségekre hivatkozik, valamint a bevétele jelentős része, 15 százaléka származik Kínából.

HP Inc.: a nyomtatókat gyártó cég a bevétel, a profit és a szabad cash flow szintjén is vár negatív hatásokat a koronavírus miatt a termelés késlekedése és a gyártás akadozása miatt. Jelenleg 46-50 cent közötti egy részvényre jutó eredményt várnak, az egyszeri tételektől tisztított EPS pedig 49-53 cent lehet.

ITT: csökkentette 2020-as profitvárakozását a vállalat, 2020-ra jelenleg 3,78 dolláros egy részvényre jutó eredményt vár, szemben a 3,99 dolláros elemzői konszenzussal.

Microsoft: a vállalat személyi számítógépek üzletága nem fogja tudni teljesíteni a célkitűzést az első negyedévben a koronavírus miatt. A menedzsment 10,75 és 11,15 milliárd dollár közötti bevételt várt cégszinten.

Egészségügy

Boston Scientific: 600 millió dollár bevétele van a cégnek Kínából, az első negyedévre 10-40 millió dolláros negatív hatással számol, arra hivatkozva, hogy a kínaiak el fogják halasztani a nem szükségszerű orvosi beavatkozásokat.

Gilead Sciences: az amerikai gyógyszergyártó együttműködik a kínai hatóságokkal és tesztelik az egyik antivirális készítményét, a remdesivirt a fertőzés ellen. Egyelőre nem közöltek eredményeket.

IQVIA: az egészségügyi információs technológiát fejlesztő cég 25 millió dolláros hatással számol az első negyedévre a koronavírus következtében. A tesztalanyaik ugyanis nem látogathatják most a kórházakat a koronavírus kockázata miatt.

Medtronic: a vállalat bevételének 7 százalékát adja Kína. A gyárak bezárása és a gyártásban érzékelhető fennakadások negatív hatással vannak a cég teljesítményére, az orvosi eszközök értékesítésének pedig nem segít, hogy Kínában most mindenki a koronavírussal van elfoglalva az egészségügyi szektorban.

Pénzügy

HSBC: 2020 első fele gyengébb lehet a hongkongi üzlete miatt, valamint hitelezési veszteségekkel is számolnak. A legextrémebb szcenárió, amivel számolnak, az az, hogy az év második feléig kitart a koronavírus hatása. Ez további 600 millió dolláros céltartalékolást tenne szükségessé.

Mastercard: 2-3 százalékponttal vetheti vissza a cég első negyedéves bevételdinamikáját a várakozásokhoz képest.

Visa: egyelőre még nehéz számszerűsíteni a hatásokat, minden attól függ, hogy meddig húzódik el járvány. Ha senki nem repül Kínába, a hotelek nem telnek meg, a beszállítói láncok akadoznak, az mindenképpen hatással lesz az eredményekre.

És sokan mások

Ecolab: a vízipari technológiával foglalkozó cég arra számít, hogy 5 centtel csökkenhet az egy részvényre jutó eredménye a koronavírus következtében.

Hasbro: irodákat és partnerek gyárait zárták be Kínában a koronavírus következtében. A legnagyobb bizonytalansági tényező, hogy mennyire gyorsan tud újra felpörögni a gyártás.

L’Oreal: a kozmetikai cikkeket gyártó vállalat szerint a koronavírus hatása csak átmeneti lesz a SARS és a MERS járvány tapasztalatai alapján. Ami most a nagy különbség, hogy ezúttal Kínában a kozmetikusok online értékesítése emelkedett februárban eddig az egy évvel ezelőtti szinthez képest, így a járvány egyelőre a vállalat pozícióját erősítette ez e-kereskedelemben.

Procter & Gamble: a vállalat második legnagyobb piaca Kína, így az első negyedévben számottevő hatása lehet az eredményekre. 387 kínai beszállítója van Kínában, így a gyártói oldalról is érinti a vállalatot a járvány.

Royal Philips: az első negyedéves számokra hatással lesz a koronavírus, az értékesítései visszaestek Kínában, a beszállítói lánca pedig akadozik.

Suez: a francia közszolgáltató cég működési eredményét 30-40 millió euróval vetheti vissza idén a koronavírus-járvány

Walt Disney: a sanghaji és a hongkongi vidámparkjai még hónapokig zárva tarthatnak, ami 75 millió dollárral vetheti vissza a cég működési bevételét. A cég filmipari is megszenvedi a koronavírust a mozik bezárása miatt.

Az elemzői várakozások még nem csökkennek

Vannak warningok és a „szokásos” indokok, mint a kereskedelmi háború, vagy a dollárárfolyam helyett most a koronavírus az a tényező, ami miatt a vállalatok a befektetőiket figyelmeztetik. A FactSet adatai szerint az idén tartott, összesen 364 darab negyedéves gyorsjelentést bemutató konferenciahívás során az esetek 38 százalékában említették meg legalább egyszer a koronavírus szót. Az ipar, az információs technológia és az egészségügy szektorból érkezett a legtöbb warning eddig a koronavírus miatt.

De egyelőre úgy látszik, hogy az elemzőket ez nem hatja meg, a vállalati profitvárakozások ugyanis alig csökkennek – az amerikai és az európai cégeknél legalábbis.

Az S&P 500 index 2020-as súlyozott átlagos egy részvényre jutó eredményére vonatkozó várakozások mindössze 0,8 százalékkal csökkentek az év eleje óta (januárban jöttek az első aggasztó hírek a Kínában kitörni készülő koronavírus-járványról), 2021-re pedig 0,2 százalékkal várnak alacsonyabb EPS-t, mint december végén. Ehhez képest tavaly közel 3 százalékot estek ugyanezen időtávon mind a 2019-es, mind a 2020-as elemzői várakozások. Az európai vállalatokat tömörítő Stoxx 600 indexnél hasonlók a trendek, a 2020-as EPS-várakozások 0,5 százalékkal vannak alacsonyabban, a 2021-es konszenzus pedig 0,1 százalékkal jött lefelé az év eleje óta.

Mindez azt vetíti előre, hogy jöhetnek még warningok és elemzői várakozáscsökkentések, ami nem túl jó hír a tőzsdéknek.

Pánikban a lehetőség: zuhannak az árfolyamok. Használja ki a piaci mozgást, keresse kollégáinkat! Start

Címlapkép: Qilai Shen/Bloomberg via Getty Images

orban varga penzugyi akciocsoport koltsegvetes
koronavirus
maradj ottho
sebastian kurz ausztria
koronavirus franciaorszag
traders
tanker_olaj_shutter
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Piaci trendeket és extrém árfolyammozgásokat azonosítunk.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Junior portfoliókezelő

Junior portfoliókezelő
2020. május 21.
FM & Office 2020
2020. május 21.
Future City 2020
2020. június 2.
Smart Logistics 2020
2020. június 9.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
koronavirus