GettyImages-1228778378 (1)
Üzlet

Reménysugár az európai autópiacon, idén most először nőttek az eladások

Portfolio
Szeptember végre egy kis reménysugár volt az európai autópiacon értékesítő gyártóknak, hiszen miközben az év eddigi részében minden hónapban csökkentek az eladások, szeptemberben már 3 százalékkal több autót adtak el, mint egy évvel korábban. A növekedésben nagy szerepe volt annak, hogy a nagy autógyártó csoportok, mint a Volkswagen, a Toyota, a Fiat-Chrysler, a Renault és a Hyundai is tudták növelni az eladásaikat. A nagyobb autópiacok közül Németországban és Olaszországban is nőttek az eladások. Az év első kilenc hónapja azonban még mindig gyászos az autógyártók szempontjából, hiszen az Európai Unióban 29 százalékkal kevesebb autót adtak el idén, mint tavaly.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Az európai autóértékesítésben egyébként is rosszul indult az év, hiszen januárban és februárban is több, mint 7 százalékkal csökkentek az eladások, de aztán jött az igazi feketeleves, a koronavírus-járvány és az azt követő korlátozások miatt márciusban 55, áprilisban 76, májusban pedig 52 százalékkal zuhantak az eladások. Júliusban már volt egy biztató, kisebb 6 százalékos visszaesés, viszont aztán augusztusban ismét közel ötödével csökkentek az eladások. A szeptember viszont kifejezetten jól alakult, mondhatnánk, hogy újra van remény az autógyártóknak Európában, hiszen az eladások 3,1 százalékkal, a tavalyi 906 ezerről 934 ezerre nőttek.

A legnagyobb növekedés elsősorban a hektikusan változó kisebb piacokon történt, Romániában 80, Írországban 66, Szlovákiában pedig 31 százalékkal nőttek az eladások. A nagyobb piacok közül Németországban 8,4, Olaszországban pedig 9,5 százalékos volt a növekedés, a francia új autó értékesítések viszont 3 százalékkal zsugorodtak. A magyar piac az élmezőnybe tartozott szeptemberben, hiszen az eladások 18,6 százalékkal ugrottak meg.

Annak ellenére, hogy a szeptemberi eladások már biztatóak voltak, az év eddigi 9 hónapja viszont borzasztóan alakul az európai piacokon autókat értékesítők szempontjából, hiszen az eladások a január-szeptember időszakban 29 százalékkal estek vissza. Németországban 26, Franciaországban 29, Olaszországban pedig 34 százalékkal kevesebb autót adtak el. A legjobban a finn autópiac tartotta magát, ott csupán 16,5 százalékos volt a visszaesés, a horvát új autópiac viszont lefeleződött.

A szeptemberi eladások alapján vegyes a kép az autógyártóknál, nagyjából egyik felük értékesítése nőtt, de több olyan autógyártó csoport is van, amelyiknél akár kétszámjegyű mértékben csökkentek az eladások szeptemberben. A hónap nyertese a Fiat-Chrysler Csoport, amelynek az eladásai 14,4 százalékkal nőttek, a Mazda, a Mitsubishi és a Jaguar-Land Rover Csoport eladásai viszont több, mint negyedével zuhantak. Az európai piacvezető Volkswagen Csoport eladásai 9 százalékkal nőttek a hónap során. Az értékesítést elsősorban az Audi 30, a Skoda 17, és a Seat 15 százalékos bővülése húzta, miközben a Volkswagen eladásai 1 százalékkal csökkentek, Porschéből pedig 23 százalékkal kevesebbet adtak el.

Miközben az Audi eladásai felpörögtek, a prémium szegmens másik két szereplőjénél viszont mérsékelten estek az eladások, a BMW Csoport eladásai 3,5 százalékkal csökkentek, BMW-ből 1 százalékkal, Miniből 12 százalékkal kevesebbet értékesítettek. A Daimlernél 2 százalékos volt a csökkenés, itt a Mercedes eladásai 2,8 százalékkal emelkedtek, Smartból viszont 52 százalékkal kevesebb fogyott.

Miközben a teljes európai autópiac 29 százalékkal zsugorodott a január-szeptemberi időszakban, a Volkswagen Csoport eladásai 27 százalékkal estek, vagyis piaci részesedést tudott szerezni a piacvezető. A prémium autókat gyártók jellemzően jobban teljesítenek a volumen gyártóknál, a Daimler eladásai idén 26, a BMW és a Volvo értékesítései pedig 19 százalékkal estek. Az európai autópiacon idén a leggyengébb a Mazda, 43 százalékkal kevesebb autót adtak el, mint tavaly.

(ACEA)

Címlapkép: Michael Kappeler/picture alliance via Getty Images

orvos kórház egészségügy
maszk_GettyImages-1214207063
traders
párizs_getty_stock
usa kongresszus vihar kormány parlament szenátus felhő sötétség amerika
mercedes-benz cla
mnb_jegybank_felügyelet_shutter
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Legfontosabb aktualitások, elemzés, ötletelés.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2020. november 10.
Miből lesz lakásunk, nyugdíjunk, luxusautónk?
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
traders