Kurtisz Krisztián 2020 ősz
Üzlet

Nehéz év áll előttünk, de a legnagyobbak között a helyünk

A biztosítók számára az idei még jó évnek számít, jövőre viszont várhatóan be fognak gyűrűzni a piacra a gazdasági visszaesés negatív hatásai – mondta a Portfolio-nak adott interjújában Kurtisz Krisztián, az Uniqa Biztosító vezérigazgatója, aki közölte: január 1-jével Dinsdale Juliannának adja át a biztosító vezérigazgatói székét. A nemzetközi Uniqa bejelentéseiről, az értékesítés idei alakulásáról, az utasbiztosítások mélyrepüléséről és a Németországban terjeszkedő Cherriskről is kérdeztük a biztosítóvezért. Elárulta: az öt legnagyobb biztosító egyike lennének Magyarországon.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Nagy bejelentést tesz ezekben az órákban az Uniqa International. Mi minden változik a magyar leánycégnél, az Uniqa Biztosítónál?

Uniqa 3.0 néven jelentős stratégiai változtatást, transzformációt hajt végre nemzetközi anyacégünk, amelynek során számos olyan fejlesztést is megvalósít, amit elsőként nálunk, Magyarországon teszteltünk. A leglátványosabb változásként retail / corporation / bankasurance struktúrára áll át a cégcsoport a magyar leányvállalat által 2018-tól fokozatosan bevezetett mintára, beleértve az újonnan az Axától megvásárolt leánycégeket is, az Axa és Uniqa társaságok egyesítése után. Magyarországon átalakul a menedzsment: a biztosító felügyelőbizottságának vezetőjeként a stratégia megvalósítását fogom felügyelni amellett, hogy a nemzetközi igazgatóság tagjaként továbbra is az alternatív digitális csatornákért felelek az Uniqa Internationalnél. Egyre inkább operatív feladatokat is ellátok ezen a nemzetközi területen, többek között a liechtensteini leánycégen keresztül új üzleti területeket is feltérképezve a csoport számára.

Magyarországon a vezérigazgatói feladatokat 2021. január 1-jével Dinsdale Julianna veszi át tőlem, aki 2019 szeptemberében érkezett hozzánk a Boston Consulting Grouptól, jelenleg pedig stratégiai és transzformációs igazgatóként dolgozik nálunk.

Milyen kiemelt feladatokkal veszi át Dinsdale Julianna (alábbi képünkön) a biztosító irányítását?

Az elmúlt négy évben hatalmas utat tett meg a biztosító: amikor átvettem a vezérigazgatói feladatokat, veszteséges volt a cég, a legalacsonyabb tőkemegfeleléssel a magyar piacon.

Idén már hárommilliárd forint körüli profitot fogunk elérni úgy, hogy 200 százalék felett lesz a tőkemegfelelésünk.

Kvázi „félállásban” kialakítottuk a magyar piac eddigi legsikeresebb insrutechjének, a Cherrisknek a modelljét, idén tavasszal Németországba is bevezettük, és már 35 ezer felhasználót számlál. Az ügyfélcentrikus struktúra kialakításában a munka felén már túl vagyunk. Olyan még nem volt az Uniqa történetében, hogy a felügyelőbizottság elnöke és a vezérigazgató is magyar lenne, ez talán ennek az elvégzett munkának a legnagyobb elismerése a tulajdonosunk részéről. Hosszú távú stratégiánk továbbra is az ügyfélközpontú vízió megtartása, a fókuszterületek fejlesztése, a háttérfolyamatok automatizálása, amely részben hatékonyságnövelési célokat szolgál, részben pedig az ügyfélutakat optimalizáljuk vele. Mi magunk is egy új stratégia kialakításán dolgozunk, ennek elkészítése a következő hónapok feladata. A nemzetközi csoport egyébként pilot országként tekint ránk a jövőben is, miután mi 2-2,5 évvel előrébb vagyunk a transzformációban a többi piacához képest.

juliannadDinsdale Julianna

Közel 70 milliárdos díjbevételű és 2-3 milliárd forint közötti nyereséget termelő biztosítóról beszélünk Magyarországon. Milyen hatékonysági tartalékokat látnak a cégben és mik a piaci célkitűzéseik?

Részletes összevetést végeztünk a piac más szereplőivel, és egyértelműen látszik, hogy a költségbázis optimalizálása egy olyan terület, amelyben kicsit tudunk még fejlődni a piachoz képest. Emellett megvizsgáljuk az üzleti modellünket a termékportfólió-összetételünk és az értékesítési csatornák struktúrája szempontjából is, figyelembe véve az iparág fejlődését, mégpedig 5-10 évre előre tekintve, hogy stabil struktúrát alakíthassunk ki hosszú távra. A konkrét céljaink várhatóan a jövő év elején fognak kikristályosodni. Ugyanazon a mezsgyén akarjuk tartani a céget, mint eddig, de amit eddig úgymond baltával oldottunk meg, azt pénzügyileg stabil lábakon állva finomhangolással fogjuk tudni elvégezni. Jelenleg díjbevétel alapján a magyar biztosítási piac 7-8. legnagyobb szereplője vagyunk, ez persze termékenként változik.

Célunk, hogy stabilan az 5 legnagyobb piaci szereplő közé kerüljünk, amihez organikus növekedésre, új értékesítési csatornák megteremtésére és akár akvizíciókra is szükség lehet.

Mekkora az esélye, hogy biztosítót vásárolnak a magyar piacon?

Mindenképpen core piacként tekint az Uniqa a magyar piacra, elkötelezettsége hosszú távra szól, és az elmúlt időszakban egy jelentős, egymilliárd eurós felvásárlást is végrehajtott a csoportunk a régióban, amire osztrák biztosító részéről monstanában nem volt példa. A múlt héten zártuk az akvizíciót, így a csoporthoz került az Axa lengyel, cseh és szlovák érdekeltsége is. Az anyavállalat abszolút nem zárkózik el attól, hogy célpontok után nézzen, de ez mindig annak a függvénye, hogy milyen helyzetben van az anyavállalat tőkeügyileg, ami egy 1 milliárd eurós akvizíció után mindig nagy kérdés, és milyen a megvételre felkínált leányvállalat.

Mennyire nehéz organikusan növekedni idén, a koronavírus tépázta piacon?

A válságok nagyjából egy-másfél év csúszással érik el a biztosítási piacot, és úgy tűnik, így lesz ez most is. Először megnő az ügyfelek fizetési fegyelem, mert elkezdjük félteni azt, amink van. Mi is azt láttuk március-áprilisban, hogy a vagyonbiztosításoknál ez egyértelműen javult. Később aztán ahogy egyre kevesebb autót adnak el, kevesebb lakástranzakció történik, kisebbek a beruházások a nagyvállalatoknál, megjelenik a biztosítási piacon is a gazdaság lassulásának a hatása. Jellemzően elmondható 2020-ról, hogy

európai szinten ez a biztosítók számára még egy jó év, amit a kárgyakoriság visszaesése is támogat. Jövőre viszont már félő, hogy a gazdaság lassulása miatt kevesebb biztosítást fogunk tudni értékesíteni,

és a digitális csatornák felértékelődése csak átrendeződést hoz, nem fogja tudni kompenzálni a gazdasági környezet romlásának negatív hatását.

A bezárkózás hónapjaiban felértékelődtek a digitális csatornák. Mennyire látszik egy visszarendeződés most az első hullámhoz képest?

Nagyon furcsa helyzetben vagyunk jelenleg, a kommunikációban is kettős ez a második hullám. Igazából nem tudjuk megmondani pontosan, hogy be vagyunk-e zárva, és milyen irányba rendeződjünk. Az első hullámban az értékesítési csatornák ügyesen alkalmazkodtak a helyzethez. A távértékesítés felértékelődött, főleg a saját hálózatunknál, és nyárra egy kicsit úgy is maradtak. Nagyon komoly átrendeződést a második hullám kapcsán még nem tapasztalunk. A kollégák nagyon jól alkalmazkodtak ahhoz, hogy hogyan kell szerződést kötni, ezt a tudást természetesen meg is tartották. Egy-két fejlesztés révén év végére eljutunk odáig, hogy ezeket kvázi már egy üzleti folyamat elemeként sajátítjuk el. Ha szeretnénk, akkor sem tudnánk már visszaállni arra, ami a koronavírus előtt volt.

A digitális értékesítés szempontjából tehát most egy köztes állapotban vagyunk a bezárkózás hónapjai és a járvány előtti helyzet között.

Ez az év még a sales szempontjából is jónak mondható annak ellenére, hogy a rendezvényeink idén elmaradnak, és a távolságtartás, a home office mentálisan és emocionálisan nem könnyű értékesítőink és partnereink számára.

Éppen a nehéz tavaszi hónapokban törtek be a Cherriskkel Németországba, amelyet a „német bevétel - magyar költség” kettősre építve itthonról irányítanak. Megtörténtek már az első biztosítási szerződéskötések?

A Cherriskkel egy fordított logikával indultunk Németországban az itthoni induláshoz képest. Magyarországon tévé-, rádióreklámokkal, a biztosítási termék promóciójával kezdtünk bele, komolyan építve a sokak által ismert Uniqa brandre. Németországban nincs jelen az Uniqa, meg kell ismertetni a Cherrisk brandet, ezért először egy közösséget építettünk, blogot és applikációt indítottunk, és csak most indulnak azok a tesztkampányok, amelyekkel nagyobb tömegben szeretnék biztosításokat értékesíteni. 2024-re egy-másfél millió felhasználót szeretnénk látni ebben az ökoszisztémában. B2B lábat is kiépítünk az applikációhoz, ennek már reklámbevételei is vannak. Magyarországhoz hasonlóan lakás- és balesetbiztosításokat értékesítünk.

Jövő áprilisban tervezzük Magyarországon beindítani a cascót, Németországban pedig az év második felében a cascót és a kgfb-t.

Miközben az utasbiztosítási piac a járvány miatt összeomlott.

Igen, jelen pillanatban a nullához közelít az értékesítésünk, nyáron viszont nagyon eredményes kampányokat indítottunk, bevezettük a Cherrisknél például a koronavírushoz tartozó teszttérítést azon országokba utazó ügyfeleink számára, amelyeknek a veszélyesség szerinti besorolása a színskálán időközben megváltozik. De ahogy szeptember 1-jével minden ország bepirosodott, természetesen az utasbiztosítási történetnek is vége lett.

Érdemes most a koronavírushoz kapcsolódóan terméket fejleszteni?

Mi abban hiszünk, hogy vagy tartós igényekre érdemes terméket fejleszteni, vagy olyan azonnali igényekre, amik nagy volumenben fordulnak elő. Viszont a koronavírus mint betegség esetében olyan sok a kérdéses tényező, hogy felelőtlenség lenne belevágni ilyenbe, akár az utas-, akár az egészségbiztosításokat nézzük.

Utóbbiak esetében, az egészségbiztosítási piacon mintha ismét megnyílni látszana egy kapu: az állami orvosi béremelés feltételeit el nem fogadó orvosok a magánegészségügyben vállalhatnak teljes állást. Lát ebben a biztosítók számára üzleti lehetőséget?

Vannak reményteli tendenciák az állami és a magán egészségügyi piacon, az orvosi béremelésnek köszönhetően például magasabb lesz az a jövedelmi küszöb, amelynél egy orvosnak megéri külföldi munkát vállalnia, sőt egyre jobban megérheti haza is jönni. A biztosítás vonatkozásában azonban az egész struktúrát kellene átgondolni, és nemcsak a magánegészségügyi részét, hanem az államit is, a piac gyors felfutására enélkül továbbra sem számíthatunk.

Ön már hosszú évekkel ezelőtt arról beszélt, hogy a bigtechek, fintechek komoly konkurenciát fognak jelenteni a magyar biztosítók számára is. Jól látom, hogy ez még nem következett be?

A Tesla esetéből jól ismert mintát követ a jelenség:

van egy hype, majd leül a dolog, de mivel a mag már el van vetve, évekkel később az egész képes szárba szökkenni. A magyar insurtech piac most mintha a második szakaszban járna.

Az lesz a nagyon nagy kérdés, hogy a technológiai szereplők ötleteit hajlandók lesznek-e a piaci szereplők integrálni. Ez még mindig nem dőlt el, ezért is választottuk az Uniqa Groupban azt a stratégiát, hogy nem inkubátort hozunk létre, hanem egy saját insturtech modellt, amely mögött egy elismert és meglévő kockázatviselő áll. A gazdasági válság egyébként a fintechek piacát is megrostálhatja: a niche lehetőségekre rámozduló startupok elhullhatnak, a jó ötlettel, megfelelő költség-bevétel struktúrával és stabil pénzügyi háttérrel működő kezdeményezések viszont, mint amilyen a Cherrisk is, talpon maradnak és megerősödnek.

mol bubi
pfizer
gázvezeték
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Privát bankár

Privát bankár
2020-12-03 Online
Agrárszektor Konferencia 2020

Az ország egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárrendezvényének számít az Agrárszektor Konferencia, amelyet 2020-ban nyolcadik alkalommal szervez meg a Portfolio Csoport. Idén december 3-án, egész napos, közel 10 órányi szakmai programmal, két párhuzamos szekcióval, több mint 50 előadóval, és rengeteg izgalmas témával várjuk a résztvevőket online módon. Az esemény egyedülálló módon veszi napirendre a legfontosabb agrárgazdasági témákat, illetve nyújt prognózisokat az ágazat szereplőinek. A konferencia az agrárium minden résztvevőjének – így valamennyi méretű gazdálkodónak, élelmiszeripari cégnek, inputgyártónak, gépforgalmazónak, termékkereskedőnek, illetve államigazgatási és érdekképviseleti szakértőnek – hasznos és naprakész információkat nyújt. A résztvevők online, élőben követhetik az egész napos konferenciát, élhetnek az online rendszerünk által nyújtott, különböző kapcsolatépítési lehetőségekkel is. Ne hagyja ki az év egyik legfontosabb agráreseményét, a Portfolio Agrárszektor Konferenciát!

 

SZAKTANÁCSADÓK FIGYELEM! - NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA ÁLTAL AJÁNLOTT RENDEZVÉNY! 4 pont kapható az online eseményen való résztvételért.

mol bubi