A céges autó eddig jellemzően azoknak a munkavállalóknak a kiváltsága volt, akiknél a céges költségvetés engedte az autó magasabb (havi, éves) költségeinek térítését, hiszen az autóbérlet vagy lízingdíjak akár a havi több 10 illetve 100 ezer forintos összeget is elérhetik. Ez pedig jóval meghaladta az átlagos munkavállalói juttatási keretet. A covid-időszak miatt azonban fontos igénnyé vált, hogy a munkatársak biztonságosan közlekedhessenek, amire az autóhasználat jó megoldás. Azonban a korona-válság azt is magával hozta, hogy
az elnéptelenedett irodákhoz hasonlóan a céges flották is jelentősen veszítettek kihasználtságukból, az otthonról dolgozó munkatársak autói a garázsban rostokolnak, miközben a költségeket – biztosítás, garázshely – változatlanul fizeti a cég.
„Az irodákhoz hasonlóan, a céges autóflották is kihasználatlanul álltak az idei év nagy részében, ami egy olyan külső kényszerként nehezedik a cégekre, amely előmozdíthatja a carsharing szolgáltatások térnyerését a nagyvállalatok körében” – mondta a Portfolio-nak Mega Sára, a GreenGo key account menedzsere, aki szerint az elmúlt években ugyan sok nagyvállalat nyitott a szolgáltatás felé a társadalmi felelősségvállalás és a zöldülés jegyében, de ehhez most erős gazdasági szempontok is társultak.
Az elsősorban a fővárosban egyre népszerűbbé váló közösségi autómegosztók szolgáltatásait ugyanis másodperc vagy percalapon is igénybe lehet venni. Ráadásul a szolgáltatók különböző céges konstrukciókat is kínálnak, hogy az egyszemélyes vállalkozásoktól kezdve a több ezer főt foglalkoztató nagyvállalatokig minden igényt kielégítsenek. A GreenGonak például jelenleg több száz vállalati ügyfele van, a portfólió nagy részét a kkv-k teszik ki, de egyre több nagyvállalat is bekerül a partnerek közé.
Az elektromos autómegosztó szakembere ugyanakkor azt is hozzáteszi, hogy bár a nyugati országokban már az sem elképzelhetetlen, hogy felső – és középvezetői körben is használják ezeket a szolgáltatásokat, addig Magyarországon fontos szimbólum a céges autó egy pozíció mellé. Azonban a pool car vagy kulcsos autó helyett ideális és költséghatékony megoldás lehet a carsharing.
Van-e elég szabad autó?
Ehhez viszont az kell, hogy a cégek környékén mindig legyen elérhető szabad autó. A nagyvállalati igények kiszolgálására azonban nem az elérhető autók számának növelése a megoldás, hanem a rendszer optimalizálása.
Annak nem lenne értelme, hogy a céges partnereinknek dedikált autókat adjunk, amiket más nem tud használni, hiszen ez az egész carsharing szemlélettel menne szembe. Viszont hamarosan egy olyan fejlesztésünk jön, amivel biztosítani tudjuk, hogy mindig legyen GreenGo az ügyfél irodájának, telephelyének környékén
– tette hozzá Mega.
A GreenGo nagyvállalati csomagjainak első két hónapja tesztidőszak, ami alatt elköteleződés nélkül ki lehet próbálni a szolgáltatást. Ezután egy 10 hónapos, határozott idejű szerződési konstrukció lép életbe havi előfizetési díjjal, ami teljes egészében levezethető. A választott havi előfizetési díj mértékétől függ, hogy a cég milyen percdíjakon tud greengózni abban a hónapban - minél nagyobb előfizetést választ, annál kedvezményesebb percdíjakhoz jut.
A munkavállalóknak magánszemélyként kell online szerződniük, amire a károkozásokkal/közúti bírságokkal kapcsolatos egyetemleges felelősség miatt van szükség. Ezután a cég által kijelölt adminisztrátor hozzárendeli a privát fiókot a céges szerződéshez. Az online adminisztrációs felületen többek között azt is be lehet állítani, hogy az egyes munkavállalók melyik napon, milyen idősávban tudjanak bérlést indítani, például hétköznap reggel 8 és délután 6 között.
Ha egy felhasználónak van lehetősége privát és céges utazásokat is indítani, akkor minden bérlés előtt választania kell, hogy milyen célra használja a szolgáltatást. Céges használat esetén a bérlés hozzáadódik a havi, céges összesítő számlához, míg magánhasználatot követően a magánszemély nevére állítják ki a számlát és az ő bankkártyáját terhelik.
Költséghatékony megoldás
A garázsban várakozó saját autónál aligha van kényelmesebb megoldás, de költségesebb sem sok, főleg a jelen környezetben, amikor mérsékelt kihasználtság mellett, változatlan költséget fizet a cég.
Az elektromos közösségi autók esetében viszont a céget nem terheli:
- beruházási költség
- amortizáció
- a lízingdíj
- cégautó adó
- fenntartási költségek (üzemanyag, szervizelés, biztosítás)
- mindennapos adminisztráció az autóhasználathoz kapcsolódóan
- parkolási költség
Adómentes béren kívüli juttatás
A vállalatoknak a legtöbb cafeteria elem után adózniuk kell, a legnépszerűbb cafeteria elemek közül a SZÉP-kártya 2019 óta egyedüliként tarthatta meg kedvezményes adózását (15% SZJA és 17,5% szociális hozzájárulás). Azonban a jelenlegi jogszabályi környezet lehetővé teszi, hogy az autómegosztó szolgáltatások a dolgozók magánhasználatára adómentes természetbeni juttatásnak minősüljenek.
A GreenGo vállalati ügyfelei például a saját online adminisztrációs felületükön keresztül bármikor vásárolhatnak különböző címletű kuponokat, amiket aztán az alkalmazottak a saját, privát GreenGo fiókjukban tudnak beváltani és leautózni. Amennyiben a kuponokat a munkáltató a dolgozóinak béren kívüli juttatásként adja, azután nem kell adóznia.
Ha a vállalat munkabérben szeretne adni nettó 10 ezer forintot a dolgozónak, amit ő aztán utazásra költene el, akkor ezért együttesen 17 595 Ft-ot fizetnének ki. Ha azonban ezt a 10 ezer forintot GreenGo kuponban adják, akkor megspórolják a magánszemélyt és céget érintő adókat, ebben az esetben 7595 Ft-ot
– szemlélteti a helyzetet a GreenGo munkatársa.
A kuponokat a megvételtől számított 1 évig lehet beváltani és a beváltástól számított 1 évig lehet felhasználni a kapott összeget. Mivel a cég veszi a kuponokat, de magánszemélyként használják fel őket, ezért a céget semmilyen felelősség nem terheli a bérlésekkel kapcsolatban.
A cikk megjelenését a GreenGo támogatta.
A részvénykiválasztás 7 szabálya – így szűrd ki a nyerő papírokat
Gyakorlati, hasznos, érthető
Hatalmas gázlelőhely lehet Európa partjainál, de a kitermeléshez valakinek úrrá kell lenni a térség káoszán
Két NATO-állam feszül egymásnak a Földközi-tenger mélyén feltételezett tartalékokért.
Tisztogatásba kezdett Zelenszkij a korrupciós botrány után
Az ukránoknál is kiverte a biztosítékot.
Húsz éve nem láttunk ilyet – Új sztárja van a feltörekvő piacnak?
Az S&P felminősítette Dél-Afrikát.
Figyelmeztetés érkezett Magyarországról, pillanatok alatt történnek drámai változások
Made in Hungary? Egyre kevésbé.
Újabb részletek derültek ki a hatalmas japán élénkítő csomagról
A pénzügyminiszter beszélt róla.
Ukrán szabotázs Zaporizzsjában? Leálltak az orosz katonai vonatok
Egy partizáncsoport vállalta magára.
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Sok hasznos tipp pénzügyi szakemberektől
Kun-Welsz Edit, a HOLD portfóliókezelője és Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu alapítója volt a Friderikusz podcast vendége. A szakemberek most nem a közgazdaságtan mélyére ástak, hanem... The
A kamatos kamat végtelen ereje - könyvajánló
A kamatos kamat az Univerzum legnagyobb ereje - szól az Albert Einsteinnek tulajdonított és sokféle verzióban keringő mondás. Igazából nem tudjuk, ő mondta-e, de a... The post A kamatos kamat vé
Késve küldte be az áfabevallást? Most a NAV is kíváncsi, hogy miért?
A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja n
Az általunk ismert állam gyökeresen át fog alakulni - Mi születik abból, hogy az elvásárok és bizalmatlanság egyszerre nőnek?
A 21. század új világrendjében az állam szerepe felértékelődik. Védőpajzs és problémamegoldó szerepet várunk tőle, habár sokszor az állami túlszabályozás köti gúzsba a fejlődést. Mi
Miért emelik a bankok a személyi hiteleknél a maximálisan igényelhető összeget?
Az UniCredit Bank is lépett, november 15-től ott is már 15 millió forint lesz a maximálisan igényelhető kölcsönösszeg az ingatlanfedezet nélküli személyi kölcsönnél. De miért tolják egyre
Igazságos zöldátmenet: India útja a nettó zéró kibocsátás felé
Zöldátállása során India összetett feladatokkal néz szembe: gyorsan fejlődő gazdasága energiaigényét össze kell hangolnia a kibocsátáscsökkentési céljaival, miközben az országra jellemz
Préda: Ami már nem játék
Az online játékiparban akkora pénz van, hogy az már a bűnözői csoportok figyelmét is felkeltette.
Csökkent a Telekom bevétele - Mit várhatunk a papírtól?
Jelentett a cég.
Temessük a magyar kukoricát? Már ott tartunk, hogy importra szorul az ország
Elgondolkodtak a gazdák.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
