
A céges autó eddig jellemzően azoknak a munkavállalóknak a kiváltsága volt, akiknél a céges költségvetés engedte az autó magasabb (havi, éves) költségeinek térítését, hiszen az autóbérlet vagy lízingdíjak akár a havi több 10 illetve 100 ezer forintos összeget is elérhetik. Ez pedig jóval meghaladta az átlagos munkavállalói juttatási keretet. A covid-időszak miatt azonban fontos igénnyé vált, hogy a munkatársak biztonságosan közlekedhessenek, amire az autóhasználat jó megoldás. Azonban a korona-válság azt is magával hozta, hogy
az elnéptelenedett irodákhoz hasonlóan a céges flották is jelentősen veszítettek kihasználtságukból, az otthonról dolgozó munkatársak autói a garázsban rostokolnak, miközben a költségeket – biztosítás, garázshely – változatlanul fizeti a cég.
„Az irodákhoz hasonlóan, a céges autóflották is kihasználatlanul álltak az idei év nagy részében, ami egy olyan külső kényszerként nehezedik a cégekre, amely előmozdíthatja a carsharing szolgáltatások térnyerését a nagyvállalatok körében” – mondta a Portfolio-nak Mega Sára, a GreenGo key account menedzsere, aki szerint az elmúlt években ugyan sok nagyvállalat nyitott a szolgáltatás felé a társadalmi felelősségvállalás és a zöldülés jegyében, de ehhez most erős gazdasági szempontok is társultak.
Az elsősorban a fővárosban egyre népszerűbbé váló közösségi autómegosztók szolgáltatásait ugyanis másodperc vagy percalapon is igénybe lehet venni. Ráadásul a szolgáltatók különböző céges konstrukciókat is kínálnak, hogy az egyszemélyes vállalkozásoktól kezdve a több ezer főt foglalkoztató nagyvállalatokig minden igényt kielégítsenek. A GreenGonak például jelenleg több száz vállalati ügyfele van, a portfólió nagy részét a kkv-k teszik ki, de egyre több nagyvállalat is bekerül a partnerek közé.

Az elektromos autómegosztó szakembere ugyanakkor azt is hozzáteszi, hogy bár a nyugati országokban már az sem elképzelhetetlen, hogy felső – és középvezetői körben is használják ezeket a szolgáltatásokat, addig Magyarországon fontos szimbólum a céges autó egy pozíció mellé. Azonban a pool car vagy kulcsos autó helyett ideális és költséghatékony megoldás lehet a carsharing.
Van-e elég szabad autó?
Ehhez viszont az kell, hogy a cégek környékén mindig legyen elérhető szabad autó. A nagyvállalati igények kiszolgálására azonban nem az elérhető autók számának növelése a megoldás, hanem a rendszer optimalizálása.
Annak nem lenne értelme, hogy a céges partnereinknek dedikált autókat adjunk, amiket más nem tud használni, hiszen ez az egész carsharing szemlélettel menne szembe. Viszont hamarosan egy olyan fejlesztésünk jön, amivel biztosítani tudjuk, hogy mindig legyen GreenGo az ügyfél irodájának, telephelyének környékén
– tette hozzá Mega.
A GreenGo nagyvállalati csomagjainak első két hónapja tesztidőszak, ami alatt elköteleződés nélkül ki lehet próbálni a szolgáltatást. Ezután egy 10 hónapos, határozott idejű szerződési konstrukció lép életbe havi előfizetési díjjal, ami teljes egészében levezethető. A választott havi előfizetési díj mértékétől függ, hogy a cég milyen percdíjakon tud greengózni abban a hónapban - minél nagyobb előfizetést választ, annál kedvezményesebb percdíjakhoz jut.
A munkavállalóknak magánszemélyként kell online szerződniük, amire a károkozásokkal/közúti bírságokkal kapcsolatos egyetemleges felelősség miatt van szükség. Ezután a cég által kijelölt adminisztrátor hozzárendeli a privát fiókot a céges szerződéshez. Az online adminisztrációs felületen többek között azt is be lehet állítani, hogy az egyes munkavállalók melyik napon, milyen idősávban tudjanak bérlést indítani, például hétköznap reggel 8 és délután 6 között.
Ha egy felhasználónak van lehetősége privát és céges utazásokat is indítani, akkor minden bérlés előtt választania kell, hogy milyen célra használja a szolgáltatást. Céges használat esetén a bérlés hozzáadódik a havi, céges összesítő számlához, míg magánhasználatot követően a magánszemély nevére állítják ki a számlát és az ő bankkártyáját terhelik.
Költséghatékony megoldás
A garázsban várakozó saját autónál aligha van kényelmesebb megoldás, de költségesebb sem sok, főleg a jelen környezetben, amikor mérsékelt kihasználtság mellett, változatlan költséget fizet a cég.
Az elektromos közösségi autók esetében viszont a céget nem terheli:
- beruházási költség
- amortizáció
- a lízingdíj
- cégautó adó
- fenntartási költségek (üzemanyag, szervizelés, biztosítás)
- mindennapos adminisztráció az autóhasználathoz kapcsolódóan
- parkolási költség
Adómentes béren kívüli juttatás
A vállalatoknak a legtöbb cafeteria elem után adózniuk kell, a legnépszerűbb cafeteria elemek közül a SZÉP-kártya 2019 óta egyedüliként tarthatta meg kedvezményes adózását (15% SZJA és 17,5% szociális hozzájárulás). Azonban a jelenlegi jogszabályi környezet lehetővé teszi, hogy az autómegosztó szolgáltatások a dolgozók magánhasználatára adómentes természetbeni juttatásnak minősüljenek.
A GreenGo vállalati ügyfelei például a saját online adminisztrációs felületükön keresztül bármikor vásárolhatnak különböző címletű kuponokat, amiket aztán az alkalmazottak a saját, privát GreenGo fiókjukban tudnak beváltani és leautózni. Amennyiben a kuponokat a munkáltató a dolgozóinak béren kívüli juttatásként adja, azután nem kell adóznia.
Ha a vállalat munkabérben szeretne adni nettó 10 ezer forintot a dolgozónak, amit ő aztán utazásra költene el, akkor ezért együttesen 17 595 Ft-ot fizetnének ki. Ha azonban ezt a 10 ezer forintot GreenGo kuponban adják, akkor megspórolják a magánszemélyt és céget érintő adókat, ebben az esetben 7595 Ft-ot
– szemlélteti a helyzetet a GreenGo munkatársa.
A kuponokat a megvételtől számított 1 évig lehet beváltani és a beváltástól számított 1 évig lehet felhasználni a kapott összeget. Mivel a cég veszi a kuponokat, de magánszemélyként használják fel őket, ezért a céget semmilyen felelősség nem terheli a bérlésekkel kapcsolatban.
A cikk megjelenését a GreenGo támogatta.
Karnyújtásnyira került a hadiipar megreformálásától, de saját makacssága lett a veszte - Bemutatjuk Európa egyik legfurább fegyvertervezőjét
A nehéz személyiség a hadiiparban sem hasznos tulajdonság.
Gigantikus adatlopás: 1,4 millió ügyfél személyes adataihoz fértek hozzá egy Magyarországon is jól ismert biztosítónál
Most jelentették az incidenst.
Súlyos baleset a Balaton felé vezető úton: három autó ütközött, teljes az útzár
Mutatjuk, hogy merre érdemes kerülni.
Figyelmeztetések sorozata érkezett: értéktárgyakat biztonságba, itt az újabb ítéletidő
Órákon belül érkeznek a heves zivatarok és szupercellák.
Ketyegő klímabomba: miért számít minden egyes tonna szén-dioxid, amit ma kibocsátunk?
Az eddigi emberi eredetű CO₂-kibocsátás a tengerszint kb. 1,7 méteres emelkedését okozza majd.
Már nem csak a nagyok kiváltsága: új banki szemlélet segíti a magyar cégek jövőálló napelem fejlesztéseit
Nincs múltad, se tőkéd? Az nem akadály!
Ez most nagyot szólt: az éj leple alatt, 540 kilométerre mértek csapást az orosz hadiipar egyik kulcsfontosságú gyárára
Fontos haditechnikát támadott Ukrajna.
Katasztrófaövezetből virágzó ökoszisztéma: így lett újra a halaké és az úszóké a Szajna
A Szajna valaha egy Párizs szívében húzódó ökológiai katasztrófaövezet volt, de az elmúlt 50 év során a szinte halott csatorna fokozatosan virágzó ökoszisztémává
New York, te kommunista...
Világvége, összeomlás, Szovjetunió - ez vár New Yorkra a republikánusok szerint, ha a demokrata Zohran Mamdani lenne a város polgármestere. De tényleg bibliai méretű pusztulás... The post New
Az erdőtüzek és a hőstressz visszaveti a magzatok fejlődését
A globális felmelegedés hatására egyre gyakoribbá és intenzívebbé válnak a szélsőséges időjárási jeleségek, amelyek hatással vannak a várandós nőkre.
Oroszország és Kína a self made milliárdosok bölcsője
A nagyjából 3000 dollármilliárdos kétharmada self made, maga szerezte a vagyonát. Az örökölt és self made milliárdosok aránya tud mesélni az adott ország történelmi, kulturális,... The pos
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
Rekordszinteken az Egyesült Államok légszennyezettsége
Több mint 150 millió amerikai él olyan területen, ahol a légszennyezettség meghaladja az egészségügyi határértékeket.
Globális minimumadó (GloBE) - gyakori kérdések és gyakorlati válaszok
A globális minimumadó (GloBE) szabályozása 2024-től érdemben érinti a multinacionális vállalatcsoportok magyarországi tagjait is. A szabály célja, hogy minden, 750 millió eurót meghaladó ár
Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet Az Otthon Start Program 2025 szeptemberben induló, új állami lakástámogatási


Szembejött a kormánnyal a valóság – Mikor jön a beismerés?
Mennyi lesz a 2025-ös növekedés?
Tényleg túl hosszú az élelmiszer útja? Kiderült, ki mennyit kaszál a magyarok pénzén
Lehetne spórolni a rövidebb az élelmiszerlánccal?
Mit üzennek a BYD és a CATL hazai gyárairól érkező baljós hírek?
Összetett okok húzódnak meg az autópiaci kereslet megtorpanása mögött.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.