DMOHA20170422047
Üzlet

Lehet, hogy az idén nem ülsz új bringára - Az egész világon hiánycikk a kerékpár

Több tényező együttállása miatt hatalmas hiány alakult ki a világon kerékpárokból. A gyártók még mindig érzik a tavalyi gyárleállások hatását, brutálisan megdrágultak az alapanyagok és a fuvarozás, miközben az embereknek lassan a hócipőjük tele van az otthonüléssel és mennének már tekerni valamerre. Viszont a becslések szerint akár még évekig eltarthat, mire helyreáll a piac egyensúlya, jó esély van arra, hogy az idei szezonban hiánycikk lesz a kerékpár a legtöbb sportboltban.

Ahogy a magamfajta hobbikerékpáros azt elképzeli!

Pár hete jött szembe a probléma, hogy szeretnék egy hobbi kategóriás (értsd, nem félmilliós) országúti kerékpárt vásárolni, de a legtöbb webshopban épp készlethiány van. Így alig vártam, hogy ha négyzetméter korlátozással is, de végre kinyissanak a sportboltok, ott majd biztos lesz raktáron, hiszen hetek óta nem tette be a lábát vásárló.

Aztán a helyszínen szembesültem vele, hogy az előzetesen kinézett modellből csak egy bemutató darab van. De nem baj, legfeljebb várok pár hetet! Az igazi hidegzuhany az volt, amikor a segítőkész eladóval való néhány perces beszélgetés után kiderült: fogalma sincs, mikor érkezik szállítmány a kérdéses termékből. Először nyár elejére, majd „valamikor nyárra” becsülte, aztán a végén kibökte, hogy az is lehet, hogy csak 2022-ben ülhetek fel a hőn áhított nyeregbe. Elmondása szerint ugyanis a nemzetközi raktárak is konganak az ürességtől, így egészen biztos, hogy nem heteken belül kapnak a kerékpárból. Ha ugyanis valamelyik nagy európai raktárban most látna belőle készletet, akkor egy-két hét lenne, mire ideér, de egyelőre ott sincs.

Világ bringásai szenvedjetek!

Miután pórul jártam, elkezdtem kicsit alaposabban utánaolvasni a témának, és kiderült, hogy természetesen nem a magyar vásárlók ellátását bojkottálják az áruházak, hanem globális tendenciába futottam bele. És a folyamat nem is most kezdődött, de jelenleg szinte minden a kerékpárhiányt erősíti a világon.

Már a járvány előtt is nőtt globálisan a kerékpározás iránti igény, ami alapvetően jó dolog, csak a gyártók nem tudtak lépést tartani a megnövekedett kereslettel. Ezt csak tetézi, hogy a világ nagy része egy éve kisebb-nagyobb megszakításokkal lezárások között éli az életét a koronavírus-járvány miatt. A jelek szerint sokan eljutottak a tűrőképességük határáig, és már nagyon mennének valahova, ha pedig koncertre, fesztiválra nem lehet, akkor legalább sportolni. Ez pedig újabb lökést adott a keresletnek. De akkor miért nem gyártanak egyszerűen több bringát? Azért, mert a kapacitások végesek, új gyárat építeni pedig nem megy néhány hét alatt. Emellett a gyártók sem tudják, hogy a járványhelyzet miatti extra kereslet meddig tart ki, a bizonytalanra pedig nem akarnak bővíteni a mostani helyzetben. Persze azért tettek már lépéseket, hogy orvosolják a hiányt, de ezek eredményére még várni kell.

A kereslet növekedésével párhuzamosan az utóbbi egy évben több gyárat is le kellett állítani ideiglenesen a járvány miatt, vagyis a kínálat egy része kiesett. Ráadásul a fertőzés terjedése miatt szállítási nehézségek is adódtak, szigorodtak az ellenőrzések a határokon. Ide sorolható még a Kínából történő tengeri szállítás jelentős késése és drágulása, amiről már többször írtunk.

Mindezekhez még hozzájárul egy globális alapanyaghiány, a kerékpáriparban elsősorban alumíniumra lenne szükség, de gyakran hiánycikknek számít, az alternatívaként szóba jöhető acél pedig lényegesen drágább. Vagyis a gyártók akkor sem tudnának többet gyártani, ha erre lenne gyári kapacitásuk. A nyersanyagok árának emelkedését pedig nagyrészt a világgazdaság kilábalása okozza, az iparnak ugyanis egyre nagyobb szüksége van ezekre a fémekre. Ez a kilábalás Kínában már tavaly elindult, majd a várakozások szerint 2021-ben globálisan folytatódik majd.

A fentiek következtében már tavaly 10-15%-os áremelkedés volt a kerékpárok piacán, és az iparági szereplők 2021-re is hasonló mértékű drágulást várnak.

A magyarok is rákaptak a biciklizésre

A globális folyamatok hazai hatásaival kapcsolatban megkerestem az egyik legnagyobb magyar sportáruház-láncot, a Decathlont, hogy számoljanak be tapasztalataikról. A cégnél egyértelműen érzik a hiányt, a cég válasza szerint 2020 tavaszának végén szembesültek először azzal, hogy a kínálat nem fogja tudni követni a megemelkedő keresletet. Erre csak rátett egy lapáttal a koronavírus-járvány, ami miatt még többen váltottak kerékpárra autóról, egyre több lett a kerékpáros futár, a kormány pályázatot írt ki az elektromos kerékpárok támogatására.

Megszületett a kereskedők számára legidillibb helyzet: nincs az a kerékpár, amit nem lehet eladni

- kommentálta a Decathlon.

Kár lenne csak a járványra fognunk a kialakult helyzetet, bár igaz, hogy ez volt a kiváltó ok. Az ok-okozatiság sokkal fontosabb tényező a megértésben. Gyakorlatilag 8 hétre leálltak a gyártósoraink az első lezárás idején tavaly tavasszal, ez pedig rávilágított arra a problémára, amit a szűk keresztmetszet jelent – mondta Poller Bence, az áruházlánc magyarországi ellátási vezetője. Kiemelte, hogy a gyárak hosszú hónapokkal, akár egy évvel előre megkapják a gyártani szükséges mennyiséget, a Decathlon esetében ez világszerte 1500 áruház igényét jelenti. A termékek a gyárakból tengeri szállítmányozással, konténerekben a különböző kikötőkbe kerülnek, majd onnan osztják el az egyes kontinentális raktárakba azokat. A kéthónapos leállás miatt csak a cégnél globálisan 800 ezer termék nem készült el.

Itt jön a képbe a termelés szűk keresztmetszete. A termékek a kontinentális raktárakból az áruházi fogyás függvényében indulnak el. Ha az eladási szám magas, sok termék ürül ki a raktárakból, ezáltal hely szabadul fel, ha alacsony, a készletforgás megreked. A lezárás idején volt olyan állapot, amikor 1500 áruházunkból 1200 zárva tartott - tehát 80%-a az üzleteknek világszinten nem üzemelt. A raktárak telítődtek, nem tudtak már terméket fogadni, ezért azok a kikötőkben, konténerekben “várakoztak”. Közben viszont elfogytak az üres konténerek világszerte, valódi verseny alakult ki a szállítóeszközökért, ami még feljebb srófolta az árakat.

A magyarországi Decathlonnál az utóbbi egy évben 10%-kal nőtt a kerékpárok forgalma, az igazi roham azonban az idén indult el, 2021-ben 28%-os volt a növekedés – árulta el kérdésünkre a cég. Hozzátették, hogy a korábbi évekkel ellentétben most nem a jó idő vagy a húsvéti időszak hozta meg a keresletnövekedést, hanem sokkal korábban, már februárban beindult a szezon. Ilyenkor tavasszal elsősorban a gyerek kerékpárokat keresik, de szinte minden típus esetében növekvő keresletet tapasztalt a cég. Illetve még az új kerékpároknál is nagyobb volt a roham az alkatrészekért és kiegészítőkért, ami azt jelentheti, hogy a vásárlók készek megtartani és fejleszteni, felújítani használt kerékpárjaikat. Ez pedig akár már a hiány egyik következménye is lehet, hiszen ha nincs új termék, akkor jó a régi is kicsit felturbózva.

A sportáruház-lánc szerint a hiány ma gyakorlatilag általánosnak mondható minden típus és árkategória esetében. A prémium modelleknél ez szembetűnőbb, mivel eleve alacsonyabb készlettel dolgoznak.

Vannak olyan 2000-3000 eurós modellek, amelyek 2021 tavaszán-nyarán egyáltalán nem lesznek elérhetők

- válaszolta a cég.

Azzal kapcsolatban nem optimista a Decathlon, hogy egyhamar helyreállna a piaci egyensúly, szerintük amit most látunk, az csak „a jéghegy csúcsa”. A piaci egyensúly nyár közepére-végére némileg biztosan stabilizálódni fog, ugyanakkor a teljes helyreállás éveket fog igénybe venni.

Azért van megoldás

Természetesen a problémákat látva a gyártók és a kiskereskedők is dolgoznak a megoldásokon. A Decathlon például már korábban úgy döntött, hogy számos gyárat telepít Európába: 2021-2023 között: Olaszországba, Portugáliába és Romániába is. Utóbbi várhatóan a legnagyobb ilyen európai üzem lehet. 2023-ig azonban még fennmaradhatnak az átmeneti készlethiányok.

A cég emellett stratégiát is vált: a jövőben sokkal kevesebb kerékpár lesz elérhető fizikailag az üzletekben, a legtöbb típusból csak bemutató darabot tartanak majd. Ennek célja, hogy az eladásaik jelentős részét az áruházi munkatársak segítségével az online csatornára irányítsák, és az áruházak helyett a raktárakból szolgálják ki az igényeket, ezáltal igyekeznek biztosítani az azonos esélyeket.

Sokaknak jelenthet megoldást a használt kerékpár a mostani helyzetben, a kiskereskedő erre a piacra is belép: április végén indul a Recathlon szolgáltatás, ahol a megunt, kinőtt kerékpárokat átveszik a vásárlóktól, majd a megfelelő átvizsgálás és az ár egyeztetése után újra értékesítik. Az eladók pedig két évig felhasználható utalványt kapnak a vételárról.

Jelenleg egyébként a használt kerékpárok piaca sem egyszerű, hiszen a megemelkedett kereslet ott is áremelkedést okozott, emellett ezeket a termékeket gyakran külföldről hozzák be, a gyenge forint pedig csak tovább emeli az árakat.

Címlapkép: Az I bike Budapest  kerékpáros felvonulás záróeseménye a Városligetben 2017. április 22-én.MTI Fotó: Mohai Balázs

európai bizottság brüsszel eu európai unió
eeszt időpont koronavírus oltás vakcina
varrás varrógép maszk koronavírus getty stock
new york_getty_stock
hadsereg katona tank getty stock
bill melinda gates getty editorial
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Vételi, eladási zónák azonosítása, piaci aktualitások
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Üzleti modellező

Üzleti modellező

Hitelkockázati modellező

Hitelkockázati modellező
2021-06-01
HR Revolution 2021
2021-06-03
Financial and Corporate IT 2021
2021-06-08
FM & Hybrid Office 2021
2021-06-09
Hitelezés 2021
GettyImages-1232709320