Előfizetői tartalom

Ma éjjel nem hat ránk a józanság szava: alkoholmámorban úszó részvények

Bár az éttermekben és bárokban az alkoholfogyasztás összezuhant a járványveszély korlátozásai miatt, ám az otthonukba kényszerült emberek többsége mégis többet ivott nemcsak a kelleténél, de a korábbi évekhez képest. Az OECD kutatása szerint az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Németországban is 3 és 5% közötti mértékben emelkedett az alkoholos italok forgalma. Nem túl meglepő módon az online értékesítés emelkedett igazán, de ennek mértéke így is mellbevágó, 234%-os ugrást mutatott. A területen tevékenykedő nagyvállalatok évek óta szenvednek az értékesítéssel, stagnáló, sőt esetenként világosan csökkenő trendet mutatnak az eladások, de válság okozta hatások nagy optimizmust okoztak a részvényeik piacán.

A pénzügyi szempontból ezen vállalatok számára előnyös, de máskülönben kissé félelmetes statisztikák sora itt még nem ért véget. Olyannyira nem, hogy egyes szakértők a közösségi kapcsolatoktól való elzártság miatti újfajta alkoholizmust egyfajta második járványnak (second pandemic) szokták nevezni.

  • Az emberek 43%-a növelte az italozás gyakoriságát a pandémia alatt, és csak negyedük csökkentette ezt.
  • Maga az elfogyasztott alkoholmennyiség nagysága az emberek 36%-a esetén nőtt, és csak 22%-uknál csökkent.
  • Bár a közvetlen kapcsolatot intuitív oldalról értjük, statisztikailag nehéz kimutatni, hogy a háztartáson belüli erőszakra milyen hatással volt a megnövekedett iszogatás. Ám valószínű, hogy komoly része volt az otthoni erőszakos esetek 60%-os növekedésére a tavalyi év során, mindamellett, hogy a járvány okozta bezártság és több otthon töltött idő, illetve az ezzel kapcsolatos anyagi és személyes problémák okozta stressz is nagy szerepet játszhatott ebben.
  • Azok a demográfiai csoportok, amelyek fokozottan hátrányosan érintettek a lezárások miatt, még jobban növelték az alkoholfogyasztásukat. A Rand Corporation felmérése szerint a nők körében az alkoholizmus 41%-kal ugrott meg.

A szomorú és aggasztó adatok másik oldalán a nagy alkoholmárkák és gyártók javuló pénzügyi eredményei sorakoznak. Csak az amerikai lepárlók árbevétele 7,7%-kal nőtt a tavalyi évben, ez olyan mértékű emelkedés, amire negyven éve nem volt példa. Az online vásárlások megugrása inkább a nagyobb, ismert márkáknak kedvezhet a kisebb sörfőzdék és cégekkel szemben, ezek azokhoz a vállalatokhoz tartoznak, amelyek részvényeivel a nyílt piacokon egyébként is kereskednek.

Fontos kiemelni, hogy bár az amerikai piacokon forgó papírok árfolyamát elemezzük, még akkor is, ha nem ottani vállalatokról van szó, hanem ún. ADR-ekről. A forgalom mindenhol megfelelő, csak a szokásosnál gyakrabb (jellemzően nem túl nagy) résekre kell figyelmet fordítani.

Erről szól még a cikk:

  • Jól fogy a Budweiser, megy az árfolyam
  • Kissé már túl édes a Bailey's, időszerű a korrekció
  • Corona, ami kétszeresen is profitot hoz
  • Nem kell ismert márka, hogy jól berúgjunk, és pénzt keressünk

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés