Portfolio signature

Ma éjjel nem hat ránk a józanság szava: alkoholmámorban úszó részvények

Bár az éttermekben és bárokban az alkoholfogyasztás összezuhant a járványveszély korlátozásai miatt, ám az otthonukba kényszerült emberek többsége mégis többet ivott nemcsak a kelleténél, de a korábbi évekhez képest. Az OECD kutatása szerint az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Németországban is 3 és 5% közötti mértékben emelkedett az alkoholos italok forgalma. Nem túl meglepő módon az online értékesítés emelkedett igazán, de ennek mértéke így is mellbevágó, 234%-os ugrást mutatott. A területen tevékenykedő nagyvállalatok évek óta szenvednek az értékesítéssel, stagnáló, sőt esetenként világosan csökkenő trendet mutatnak az eladások, de válság okozta hatások nagy optimizmust okoztak a részvényeik piacán.

A pénzügyi szempontból ezen vállalatok számára előnyös, de máskülönben kissé félelmetes statisztikák sora itt még nem ért véget. Olyannyira nem, hogy egyes szakértők a közösségi kapcsolatoktól való elzártság miatti újfajta alkoholizmust egyfajta második járványnak (second pandemic) szokták nevezni.

  • Az emberek 43%-a növelte az italozás gyakoriságát a pandémia alatt, és csak negyedük csökkentette ezt.
  • Maga az elfogyasztott alkoholmennyiség nagysága az emberek 36%-a esetén nőtt, és csak 22%-uknál csökkent.
  • Bár a közvetlen kapcsolatot intuitív oldalról értjük, statisztikailag nehéz kimutatni, hogy a háztartáson belüli erőszakra milyen hatással volt a megnövekedett iszogatás. Ám valószínű, hogy komoly része volt az otthoni erőszakos esetek 60%-os növekedésére a tavalyi év során, mindamellett, hogy a járvány okozta bezártság és több otthon töltött idő, illetve az ezzel kapcsolatos anyagi és személyes problémák okozta stressz is nagy szerepet játszhatott ebben.
  • Azok a demográfiai csoportok, amelyek fokozottan hátrányosan érintettek a lezárások miatt, még jobban növelték az alkoholfogyasztásukat. A Rand Corporation felmérése szerint a nők körében az alkoholizmus 41%-kal ugrott meg.

A szomorú és aggasztó adatok másik oldalán a nagy alkoholmárkák és gyártók javuló pénzügyi eredményei sorakoznak. Csak az amerikai lepárlók árbevétele 7,7%-kal nőtt a tavalyi évben, ez olyan mértékű emelkedés, amire negyven éve nem volt példa. Az online vásárlások megugrása inkább a nagyobb, ismert márkáknak kedvezhet a kisebb sörfőzdék és cégekkel szemben, ezek azokhoz a vállalatokhoz tartoznak, amelyek részvényeivel a nyílt piacokon egyébként is kereskednek.

Fontos kiemelni, hogy bár az amerikai piacokon forgó papírok árfolyamát elemezzük, még akkor is, ha nem ottani vállalatokról van szó, hanem ún. ADR-ekről. A forgalom mindenhol megfelelő, csak a szokásosnál gyakrabb (jellemzően nem túl nagy) résekre kell figyelmet fordítani.

Erről szól még a cikk:

  • Jól fogy a Budweiser, megy az árfolyam
  • Kissé már túl édes a Bailey's, időszerű a korrekció
  • Corona, ami kétszeresen is profitot hoz
  • Nem kell ismert márka, hogy jól berúgjunk, és pénzt keressünk

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés