masterplastgyaravato
Üzlet

Tovább robog a Masterplast-gyorsvonat, történelmi csúcsra ment az árfolyam

Tovább dübörög az üzlet a Masterplastnál, a globális felújítási láz és az egészségipari bővülés új történelmi rekordra repítette a második negyedévben a cég árbevételét és profitszámait. 2021. első félévében a vállalat adózott eredménye már több mint 40 százalékkal meghaladta a teljes 2020. évi profitot – derül ki a Masterplast ma reggel publikált féléves jelentéséből. A számok közzétételét követően új történelmi csúcsra emelkedett a ma reggeli kereskedésben a Masterplast részvényeinek árfolyama.

Erősen kezdte az évet a Masterplast és a második negyedévben tovább gyorsult a forgalom növekedése. Az építőanyag iránti kereslet erőteljes, amit az alapanyaghiány közepette is ki tudott aknázni a vállalat és minden piacán dinamikus növekedést ért el. A negyedéves bevétel szintjén és minden eredménysoron történelmi rekordot döntött az április-júniusi negyedévben a Masterplast, bevétele több mint a duplájára emelkedett az előző év azonos időszakához képest, az EBITDA szintjén pedig háromszorozódott a nyeresége. Ez a masszív növekedés az erős második negyedévi teljesítmény mellett a bázishatásnak is köszönhető, az előző év azonos időszakában ugyanis a társaság legfontosabb export célországai zárlat alatt voltak, illetve akkor még nem volt egészségiparból származó bevétele a vállalatnak.

A Masterplast negyedéves számai
ezer EUR 2Q 20 2Q 21 változás
Értékesítés árbevétele 27499 57138 107,8%
EBITDA 2757 8505 208,5%
EBITDA-szint 10,0% 14,9% +4,9pp
Üzemi eredmény 2140 8505 297,5%
Üzemi eredményszint 7,8% 14,9% +7,1pp
Adózás előtti eredmény 1957 7076 261,5%
Adózott eredmény 1838 6349 245,5%
EPS (EUR) 0,12 0,44 266,7%
Forrás: Masterplast, Portfolio      

A piaci környezet

A társaság szigetelő és egészségügyi üzletágára is kedvezőek az iparági kilátások a cég szerint. Egy globális lakásfelújítási és házépítési láz vette kezdetét az építőiparban, amelyek megvalósulását az új építkezésekre vonatkozó energiahatékonysági, szigetelési irányelvek és szabályok szigorodása okán a csoport több piacán állami ösztönzőkkel is támogatnak. Az egészségipart illetően továbbra is hangsúlyos a vírus elleni védekezés stratégiai termékellátása.

Az élénkülő felújítási szektor miatt továbbra is turbulens alapanyagpiaccal számol a társaság.

A magyar állam által az építőipari anyagok árának féken tartására bevezetett export korlátozások nem érintik a Masterplast által gyártott és forgalmazott termékek körét.

Ugyan koronavírus és az így kialakult helyezettel kapcsolatos intézkedések az építőipar működését alapvetően nem befolyásolták, a korlátozások feloldásával éledező gazdasági környezet erősíti a pozitív iparági tendenciákat. A 2021-es év elejétől fennálló alapanyaghiány és ehhez kapcsolódó áremelkedés azonban továbbra is jelentős hatást gyakorol az üzletmenetre a társaság piacain. A cég kezelni tudja a helyzetet a stratégiai készletállománynak, a saját gyártási kapacitásnak, és az erős beszállítói láncának köszönhetően – olvasható a társaság féléves jelentésében.

„A trendek kapcsán látni kell, hogy a pandémia alatt az emberek jobban érzékelték a lakásuk hiányosságait, és a prioritási listán sokkal előrébb került az otthon minősége. Megtapasztaltuk milyen bezárva lenni, a lakás sok esetben munkahellyé is vált, ezért ma már a lakókörnyezet sokkal fontosabb szerepet játszik. A korlátozások alatt megtakarított pénzt most globálisan, és tömegével kezdték az emberek lakhatási minőségük javítására költeni, ami hatalmas lökést adott a felújítási és építési piacnak. Magyarországon a kormányzati támogatások is ösztönzően hatnak, méréseink szerint rekord magasra emelkedett a felújítási kedv. Emellett az európai uniós karbonsemlegességi célok ambiciózusabbá válásával az épületek energiahatékonysága hosszabb távon is felértékelődik, ugyanis ennek elérése a legnagyobb energiafelhasználónak számító épületek szigetelésével, újraszigetelésével érhető el„– tette hozzá Tibor Dávid, a Masterplast elnöke.

A bevétel

A vállalat teljes működési területén, így belföldön, a leányvállalati országokban és az exportpiacokon is dinamikus értékesítés bővülést ért el. A piac gyors bővülését elsősorban a covid miatt megváltozott lakhatás iránti igény okozta, a bezártság időszakában átértékelődött az emberek prioritásában az otthon nyújtotta környezet és élettér minőségével kapcsolatos elvárás. A korlátozások alatt sokaknak keletkezett megtakarítása, ami pénzügyi lehetőséget nyújtott a lakásfelújításhoz. A globálisan jelentkező trend erőteljes kereslet élénkítő hatást gyakorolt, ami Magyarországon az elérhető támogatások miatt még markánsabban volt érezhető.

Az erőteljes piaci kereslet kielégítését alapanyag ellátási problémák és áremelkedések nehezítették, de a magas készletállománynak és az erős beszállítói láncnak köszönhetően így is több mint a duplájára tudta növelni a második negyedévben a bevételeit a Masterplast az előző év azonos negyedévéhez képest.

Az ugrásszerű növekedéshez hozzájárult az új német gyártócég forgalma, a tavaly decemberben indult védőruha értékesítés, valamint kiemelkedően növekedett az alaptevékenység bevétele is az alacsony bázishoz képest.

Termékcsoportok

  • A cégcsoport bevételének belül továbbra is a homlokzati hőszigetelő rendszerek adták a legnagyobb hányadot, több mint a teljes bevétel harmadát a negyedévben. A termékcsoport forgalma 52 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi szintről. A termékcsoporton belül az EPS termékek és az üvegszövet forgalma is jelentősen emelkedett, de minden cikkcsoport növekedéssel járult hozzá a féléves eredményhez. A piacokat tekintve Romániában szerényebb mértékű, de a többi országban jelentős, több esetben is 50 százalék feletti növekedést ért el a vállalat.
  • A tetőfóliák és tető elemek árbevétele az előző negyedévhez hasonlóan, a második negyedévben is erőteljesen bővült, 122 százalékkal magasabb értéken zárt, mint a 2020-as év ezen időszaka. A diffúziós tetőfóliák forgalma közel megháromszorozódott, melyhez nagymértékben hozzájárult a Masterplast Nonwoven GmbH gyártóegység forgalma és a lengyel területekre történő tetőfólia értékesítés ugrásszerű növekedése, de kiemelendő az export területek értékesítési növekménye is.
  • A szárazépítészeti rendszerek területén 53 százalékkal bővült a negyedéves árbevétel a 2020-as bázishoz viszonyítva. A nagyértékű növekedés főként a profilok és kiegészítők forgalmának köszönhető, de a gipszkarton lemezek eladása is emelkedett.
  • A hő-, hang- és vízszigetelő anyagok termékcsoportban a második negyedévben 40 százalékkal növekedett a forgalom 2020. azonos időszakához képest. Az üveg-és kőzetgyapot és az XPS termékek forgalma mellett a habfólia értékesítés is erős növekedést mutatott.
  • Az építőipari kiegészítő termékek forgalma 6 százalékkal emelkedett a második negyedévben a bázissal összevetve. Jól teljesített a lengyel, román és horvát piac, míg az észak-macedón, német és szlovák területeken csökkent a termékcsoport árbevétele.
  • Az ipari alkalmazások termékcsoport esetében megnyolcszorozódott a forgalom 2021. második negyedévében a bázishoz képest, amely növekmény mögött főként a német gyár egészségügyi termékeinek árbevétele, valamint a magyar egészégügy felé történő védőruha értékesítés áll, de növekedett a szintén itt kimutatott csomagolóipari termékek és a nem stratégiai alapanyag-kereskedelem forgalma is.
A Masterplast negyedéves bevételének alakulása termékenként
ezer euró 2Q 20 2Q 21 változás
homlokzati hőszigetelő rendszerek 13882 21044 51,6%
hő-, hang,- és vízszigetelő anyagok 3360 4697 39,8%
tetőfóliák és tető kiegészítők 3717 8255 122,1%
szárazépítészeti rendszer 2895 4418 52,6%
építőipari kiegészítő termékek 1567 1658 5,8%
ipari alkalmazások 2078 17065 721,2%
Forrás: Masterplast, Portfolio      

Régiók

  • A csoport legnagyobb piacán, Magyarországon 153 százalékkal nőtt az árbevétel a második negyedévben a bázissal összehasonlítva. A nagymértékű növekedés hátterében egyrészt az egészségipari késztermék-piacra történő belépés áll, az ipari alkalmazások termékcsoportban kimutatott, a magyar egészségügy felé történő védőruha értékesítés a tavalyi év utolsó negyedévében indult meg nagy mennyiségben. Másrészt az építőipari termékcsoportokban is erős növekedést ért el a társaság a magyar piacon a kormányzati otthonteremtési és felújítási ösztönzőknek köszönhetően.
  • Az export piacon kétszeresére emelkedett a forgalom a második negyedévben az előző év azonos időszakához képest, a bázissal kapcsolatban ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy 2020 tavasza a koronavírus által leginkább sújtott időszak, és hatása az export piacok esetében volt a leginkább érezhető. Kiemelendő az olasz, angol, lett és francia területeken realizált forgalmi növekmény.
  • A német piacon az új gyártócégnek köszönhetően jelentősen megnőtt a forgalom. A Masterplast Nonwoven termékei a tetőfóliák és tető elemek, valamint az egészségügyi textilekkel az ipari alkalmazások termékcsoportban jelennek meg.
  • A lengyel piacon 152 százalékkal bővült a forgalom a bázishoz képest. Az árbevétel a diffúziós tetőfilák és üvegszövet cikkcsoportoknak köszönhetően a tetőfóliák és tető elemek, illetve a homlokzati hőszigetelő rendszer termékcsoportokban nőtt leginkább.
  • A román piacon 20 százalékkal növekedett az árbevétel a negyedévben a bázisidőszakhoz képest. A tetőfólia termékek értékesítése járult hozzá leginkább a növekményhez.
  • Szerbia a második negyedévben 42 százalékos forgalmi növekedést ért el a bázissal összevetve, miután minden termékcsoportban bővült a forgalom.
  • Ukrajnában a forgalom 27 százalékkal növekedett a 2020-as bázisidőszakhoz képest. Legnagyobb mértékben a tetőfóliák értékesítési eredménye gyarapodott.
  • A szlovák piacon 43 százalékkal nőtt az árbevétel. Az építőipari kiegészítő termékek és a tetőfóliák árbevétele csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva, míg a többi csoportban jelentősen nőtt a társaság forgalma.
  • A horvát piacon is szépen növekedett az árbevétel a negyedévben az előző év azonos időszakához képest. Egyedül a tetőfóliák esetében csökkent a forgalom.
  • Észak-Macedóniában 33 százalékos növekedést ért el a társaság. A tetőfóliák, illetve az építőipari kiegészítők termékcsoport kivételével mindegyik termékcsoport árbevétele nőtt.
A Masterplast negyedéves bevételének alakulása régiónként
ezer euró 2Q 20 2Q 21 változás
Magyarország 11218 28362 152,8%
Export 3575 7035 96,8%
Lengyelország 1675 4220 151,9%
Románia 3330 3992 19,9%
Németország 553 3883 602,2%
Szerbia 2406 3413 41,9%
Ukrajna 2104 2670 26,9%
Szlovákia 1357 1934 42,5%
Horvátország 883 1099 24,5%
Észak-Macedónia 399 530 32,8%
Forrás: Masterplast, Portfolio      

Az eredmények

Az árbevétel duplázódása mellett EBITDA-szinten több mint a háromszorosára emelkedett a Masterplast eredménye az egy évvel ezelőtti szinthez képest.

Az egészségügyi szegmens kiemelkedő eredményt termel, de a „hagyományos” termékek értékesítéséből származó árrés is javult.

A működési költségek közül nagymértékben növekedtek a csoport gyártási alap- és egyéb anyagok költségei, az energia és az üzemanyag költségek, illetve az egyéb igénybe vett szolgáltatások értéke. Szintén emelkedtek a karbantartási költségek, míg az idegen szállítási költségek és a bérleti díjak nem emelkedtek számottevően a második negyedévben a bázisidőszakkal összehasonlítva. A saját termelésű készletek állományváltozását is figyelembe véve a társaság anyagok és igénybevett szolgáltatások költségei összességében a forgalom bővülésénél kisebb mértékben emelkedtek a negyedévben az előző évi bázishoz képest. Az ascherslebeni gyár működésének, a magyar telephelyen létesített új gyártóegységeknek, illetve a béremeléseknek tulajdoníthatóan 55 százalékkal növekedtek a személyi jellegű ráfordítások a bázisidőszakhoz képest, 2021. június végével 1 207 főt alkalmazott a vállalat, szemben a bázisidőszak 1 099 fős állományával.

A Masterplast csoport EBITDA-ja 8,5 millió euróra emelkedett a második negyedévben, ami egyben új negyedéves rekordot is jelent és az előző csúcshoz képest több mint 4 millió euróval magasabb.

A profitabilitás is nagyot javult a Masterplastnál, főként annak köszönhetően, hogy a magasabb marzsú egészségipar súlya egyre nagyobb a cég bevételeiben.

A 2021. második negyedévi EBITDA-szint 14,9 százalékra emelkedett, ami 4,9 százalékpontos javulás az egy évvel korábbi értékről.

Az üzemi eredmény 7,39 millió euróra nőtt, ami 245 százalékkal haladta meg a bázisidőszaki értéket és szintén jelentősen javult a marzs.

Romlott a társaság kamateredménye, a kamatköltségek és a kamatbevételek is nőttek a második negyedévben a bázishoz képest. A kedvező kamatozású kötvénnyel refinanszírozott hitelek miatt hatékonyabbá vált a finanszírozás, ugyanakkor a növekedéshez szükséges források bevonása miatt jelentősen növekedett, ami összességében 136 ezer euró veszteséget jelentett a bázissal összehasonlítva. A harmadik negyedévben a Masterplast újabb kötvénykibocsátásra készül az NKP keretein belül, amihez a szükséges hitelminősítést meg is kapta már a Scope Ratingstől a héten.

A pénzügyi műveletek egyéb bevételei/ráfordításai döntő részben az árfolyameredményeket tartalmazza. A csoport többségében euróban és amerikai dollárban szerzi be termékei jelentős részét. Az árfolyamhatásoknak tulajdoníthatóan a pénzügyi műveletek egyéb eredményeként 218 ezer euró veszteség került elszámolásra a bázisidőszak 98 ezer euró veszteségével szemben.

Mindezek eredményeként az adózott eredmény szintjén 245 százalékos emelkedést könyvelt el a Masterplast, 6,35 millió euróra rúgott a negyedéves profit. Az első félévben a vállalat adózott eredménye több, mint 40 százalékkal haladta meg a 2020 teljes évének eredményét.

A kilátások

Az első félévhez hasonló mértékű árbevételt prognosztizál a társaság a második félévre.

Ez azt jelenti, hogy az éves árbevétel 190 millió euró körül alakulhat, ami jóval, mintegy 25 százalékkal magasabb, mint a korábbi menedzsment-várakozásban szereplő 151 millió euró.

Az alapanyagpiaci helyzet alakulása - ami az első félévben a késztermék ár növekedésen keresztül a korábbi készletek kifogyásáig a csoport árrésére kedvezően hatott - a második félévtől vélhetően a kereskedelmi árrés bizonyos mértékű csökkenését eredményezi az építőiparban. A várakozások szerint - az egészségügy felkészültsége, a kereslet-kínálat stabilizálódása okán - mérséklődik az immár saját gyártáson alapuló egészségügyi szegmens volumene és árrése a kiemelkedő profitabilitású első félévhez képest, ahol a koronavírus adta krízisben az egészségügyi védőruházat még hiánycikként szerepelt.

A csoport mérséklődő EBITDA-hányaddal számol, ugyanakkor az előző évi bázisnál jelentősen magasabb eredménytermelést prognosztizál az év hátralevő részére.

Júliusban közölte a társaság, hogy túl jól sikerült az év eddig, így a várhatóan kedvezőbb idei eredményre tekintettel a januárban megfogalmazott 2021. évi eredmény előrejelzését a továbbiakban nem tekinti iránymutatónak. Az év első felében a januári, 2021-es EBITDA-prognózis 76 százalékát már teljesítette a vállalat, az adózott eredmény szintjén pedig fél év alatt elérte a 90 százalékát. Ennek fényében vélhetően jelentősen felfelé fogja módosítani az idei várakozásait a menedzsment, amikor szeptemberben közzéteszi a friss, módosított eredmény előrejelzését.

Árfolyamhatás

A féléves jelentést követően új történelmi csúcsra emelkedett ma a Masterplast részvényeinek árfolyama, egészen 4850 forintig, az átlagosnál jóval magasabb forgalom mellett.

masterplastforgalom

Jelenleg 0,8 százalékos pluszban, 4800 forinton áll az árfolyam, amivel idén már 142 százalékot drágult a papír, az elmúlt egy évben pedig több mint hétszerezett a részvény.

Kereskedés Masterplast-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén! Kedvező feltételek, profi ügyfélszolgálat. Start

A címlapkép forrása: Masterplast

amerikaitozsdeshutterstock
bull
gázvezeték északi áramlat 2
kreml kremlin oroszország moszkva vlagyimir putyin
műhold
natanz atomlétesítmény irán
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021.09.30
Energy Investment Forum 2021 - A MEKH szakmai támogatásával
2021.10.13
Banking Technology 2021
2021.10.19
Budapest Economic Forum 2021
2021.10.05
Követeléskezelési trendek 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
Ingynes szeminárium
Te jó ég, mindjárt összedől az egész piac?!
Ingyenes szeminárium
Hova tedd a megtakarításod 2021-ben?
amerikaitozsdeshutterstock