Portfolio signature

Monetizált rajongás - Mégis ki keresi a legtöbb pénzt a legújabb sportőrületen?

Óriási népszerűségre tettek szert az elmúlt években a kriptovaluták, és a bitcoin árnyékában számos izgalmas projekt indult el, mondhatni gombamód jelennek meg a különböző kriptopénzek és már ott tartunk, hogy a sport világában is könnyen belefuthatunk bizonyos tokenekbe. A nemzetközi sajtó figyelmét hamar felkeltette a hír, hogy Lionel Messi PSG-be való átigazolását követően nyilvánosságra került, hogy az argentin szerződésében szerepelt egy szokatlan tétel, egy bizonyos kriptovaluta is, az úgynevezett PSG fan token. Nem a PSG az egyetlen, amelynek van ilyen fan tokenje, a világ legnagyobb futball klubjai közül a Manchester City, a Barcelona, az Atletico Madrid, valamint többek között az Juventus és az AS Roma is rendelkezik ilyenekkel. De mégis mire jók ezek és hogyan lehet velük kereskedni? Egyáltalán érdemes befektetői szemmel nézni ezekre a kriptovalutákra? Ennek jártunk utána.

Kis piacról van szó

Az elmúlt időszakban egyre-másra lehetett arról hallani, hogy a különböző sportegyesületek elérhetővé tesznek úgynevezett fan tokeneket (vagy rajongói tokeneket), amelyek birtoklásával a szurkolók egy bizonyos fokig beleszólhatnak a csapat életében. Bár mi ebben az írásban a kört leszűkítettük a futball klubokra, léteznek esporthoz, küzdősporthoz, valamint autóversenyzéshez köthető tokenek is.

Piaci kapitalizációt tekintve egy relatíve kis piacról beszélhetünk, a legnagyobb piaci értékkel rendelkező fan tokennel a PSG rendelkezik, amely a Coinmarketcap rangsorában a 413. legnagyobb kriptovaluta, melynek piaci értéke 90 millió dollár.

A piaci kapitalizáció függ a teljes kibocsátott token mennyiségtől (mint a bitcoin esetében a teljes 21 milliós készletből már 18,8 millió a piacon van, tehát a teljes mennyiség 90 százaléka) és a legtöbb esetben csak maximum a tokenek 15-20 százalékát bocsátották ki. Ezek alapján jóval nagyobb lenne az egyes tokenek piaci kapitalizációja, ha az elérhető token mennyiség egésze a piacon lenne.

Miről szól még a cikk?

  • Megnéztük, hogyan működnek a fan tokenek, és mire lehet őket használni.
  • Elemeztük, hogy az olyan eseményeknek, mint például Lionel Messi klubváltása, milyen hatásuk van az árfolyamokra.
  • Utánajártunk a fan tokenek mögött álló cégnek, és feltártuk, hogy milyen előnyökkel jár tokenkibocsátás a klubok számára.
  • Megvizsgáltuk a kérdést, hogy lehet-e egyáltalán befektetési eszközként tekinteni ezekre a tokenekre - illetve, ha igen, akkor érdemes-e ezekbe befektetni.

Kedves Olvasónk!

Támogasd te is a minőségi gazdasági tartalomgyártást!

Ez az elemzés a Portfolio Signature cikkei közé tartozik. A cikk folytatódik, de csak egyedi előfizetéssel olvasható.

A Signature tartalmakhoz való hozzáférés díja havi előfizetéssel 2 490 forint. Az éves előfizetés díja 29 845 forint. Ezzel közvetlenül támogathatod a legmagasabb színvonalú gazdasági, üzleti újságírást.

Signature előfizetés

Általános Szerződési Feltételek   |   Gyakran felmerülő kérdések