Kövesy Károly

Kövesy Károly

Cikkeinek a száma: 133
Válság felé sodródik a világ legnagyobb autópiaca? Egyesek már az összeomlástól tartanak

Válság felé sodródik a világ legnagyobb autópiaca? Egyesek már az összeomlástól tartanak

Egyszerre izgalmas és vészjósló, ami a kínai autópiacon történik. Miközben a világ legnagyobb autópiacán dübörög az elektromos átállás és egyre több hazai gyártó tör be a nemzetközi színtérre, a felszín alatt komoly problémák alakultak ki. Az árháború újabb hulláma nemcsak az iparági profitokat nyírbálja, hanem az egész ellátási láncot destabilizálja, miközben egyre aggasztóbb jelek mutatnak arra, hogy strukturális válság is fenyeget: a brutális túlkapacitás, a fenntarthatatlan árverseny és a mesterségesen generált eladások egyesek szerint már az ingatlanpiaci válság árnyait idézik.

Irán-Izrael háború: itt van az 5 legfontosabb tudnivaló

Irán-Izrael háború: itt van az 5 legfontosabb tudnivaló

Pénteken megtámadta Izrael régi riválisát, Iránt, azzal a céllal, hogy leszerelje az ellenséges ország atomprogramját és nagy hatótávolságú fegyvereit. A hétvégén súlyosan eszkalálódott a konfliktus: ballisztikus rakétákat lőtt ki Izraelre a perzsa állam, az izraeli légierő pedig jelen pillanatban is Teheránt bombázza. A konfliktus kirobbanására a piacok is reagálnak: az olajár nagyot ugrott, a dollár erősődött, a tőzsdék megremegtek. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a napokban kirobbant Irán-Izrael háborúval kapcsolatosan.

Gáz helyett fék - Évtizedes mélypontok a magyar autógyártásban

Gáz helyett fék - Évtizedes mélypontok a magyar autógyártásban

Nehéz éve volt a nagy magyar autógyáraknak tavaly: a győri Audi utoljára 2009-ben gyártott a tavalyinál kevesebb motort, míg a kecskeméti Mercedes-Benz az elmúlt évtized második legalacsonyabb gyártási volumenét produkálta, a Magyar Suzuki autógyártása pedig a 2021-es évet leszámítva két évtizedes mélypontra csökkent. A gyártási teljesítmény visszaesése tükrözi a hazai gyárak legfontosabb piacának számító európai autópiac megtorpanását, a romló gazdasági környezetet, valamint az iparági átalakulást övező kihívásokat. Ugyanakkor nemcsak ezek magyarázzák a hazai gyárak teljesítményének romlását, egyedi sztorik is állnak a háttérben. Most, hogy a mai napon a Magyar Suzuki eredményeit is publikálták, megnéztük, hogyan teljesítettek tavaly a legnagyobb hazai autógyárak.

Szintet lépett az árháború a világ legnagyobb autópiacán, kivéreztetik a gyengéket

Szintet lépett az árháború a világ legnagyobb autópiacán, kivéreztetik a gyengéket

A kínai autópiacon évek óta dúl az árháború, mivel több mint 100 márka igyekszik kihasítani egy szeletet a világ legnagyobb autópiacából. Most viszont úgy tűnik, hogy magasabb fordulatszámra kapcsol a piac, hiszen a kínai BYD drasztikus árcsökkentést jelentett be több tucat elektromos modelljére. A lépés nemcsak a versenytársakat készteti válaszlépésekre, hanem újabb csapást mér a már így is túlzsúfolt és túlkínálatos kínai EV-piacra. A vásárlók rövid távon örülhetnek az olcsóbb autóknak, de az iparág mélyebb átalakulása és a kényszerű konszolidáció elkerülhetetlennek tűnik. A kérdés már csak az, ki marad talpon a végén.

Zuhanás után szárnyalás - 8 év után új történelmi csúcson a Waberer's

Zuhanás után szárnyalás - 8 év után új történelmi csúcson a Waberer's

Diamond hands, azokra a befektetőkre mondják ezt, akik minden körülmények között kitartanak a befektetésük mellett, akkor is, amikor annak mondjuk zuhan az árfolyama. Ha vannak még olyan kisbefektetők, akik 8 éve részt vettek a Waberer’s tőzsdei bevezetésében, és azóta is tartják a részvényeket, akkor őket joggal sorolhatjuk ebbe a csoportba. Mondanánk, hogy aki a kezdetektől kitartott, az meggazdagodott, de ez nem lenne igaz. A cég részvényárfolyama ugyanis egy nagyon rövid időpillanattól eltekintve mindig lejjebb állt, mint a 2017-es kibocsátáskor, és volt olyan pont, amikor már csak tizedét érte annak, mint a bevezetéskor. Aztán jött egy nagy fordulat a stratégiában, megtörtént a menedzsmentváltás, kormányközeli nagybefektetők jelentek meg és több látványos akvizíció új pályára állította a céget. A "fuvarozócég" már régen nem a megfelelő megnevezés a vállalatra, amely mostanra egy komplex logisztikai szolgáltatóvá vált, kiegészítve egy jelentős biztosítói lábbal. Mutatjuk, hogyan jutott el a Waberer's a 2017-es tőzsdei bevezetéstől az új történelmi csúcsig.

Hamarosan beindul a legújabb magyarországi akksigyár, jó sok fülöp-szigeteki munkás kell hozzá

Hamarosan beindul a legújabb magyarországi akksigyár, jó sok fülöp-szigeteki munkás kell hozzá

Gőzerővel zajlanak a munkálatok Debrecenben, a CATL akkumulátorgyárában, ahol a főépület már elkészült, és jelenleg a gépesítés zajlik. Az éles cellagyártás a tervek szerint év végén indulhat, ehhez viszont 2000 főre lenne szükség, miközben jelenleg 650 teljes állású munkavállalójuk van. A munkaerő-kérdést a cég részben külföldről bérelt dolgozókkal oldja meg, már ebben a hónapban érkeznek a Fülöp-szigetekről munkások, míg év végére a számuk durván 500 főre, vagyis a tervezett létszám negyedére nőhet. A debreceni gyárat érintő legfontosabb aktualitásokról, az üzem európai szerepéről, és a külső környezet, beleértve a vámháború hatásairől beszélgettünk a CATL képviselőivel.

A CATL beruházásáról is szó lesz a Kelet - magyarországi Gazdasági Fórum 2025 konferencián. Jelentkezés itt.

Ez még a vártnál is sokkal gyengébb - Nagyot esett a Tesla eladása

Ez még a vártnál is sokkal gyengébb - Nagyot esett a Tesla eladása

Azt már az előzetes adatok alapján lehetett tudni, hogy nem alakul fényesen az idei év a Teslánál, egymás után jöttek ki az adatok arról, hogy a fontosabb európai és a kínai piacon durván visszaesett az értékesítés, de a ma közzétett adat még az egyébként pesszimista várakozásoknál is gyengébb lett. Elon Musk viszonylag sokat tett azért, hogy világszerte tömegesen forduljanak el a potenciális vevők a márkától, és a húzomodell, a Model Y modellváltása is szerepet játszik a visszaesésben.

Feltette magát az európai térképre az AutoWallis

Feltette magát az európai térképre az AutoWallis

Története során először ért el egymilliárd eurónak megfelelő árbevételt az AutoWallis, amivel már az európai térképre is felkerült a vállalat. Ennek kiemelt jelentősége van, mivel tavaly frissített, ambiciózus stratégiával jött ki a cég, amely az organikus növekedés mellett nagy hangsúlyt fektet az akvizíciókra. A méretugrás, és az erősödő régiós konszolidátori szerep új lehetőségeket nyitott meg a vállalat számára, így folytatódik az intenzív akvizíciós időszak. Mindeközben az iparág helyzetét olyan tényezők alakítják, mint a kínai gyártók előretörése, az EU-s szabályozásban beálló fordulat, és a kereskedelmi feszültségek. Ormosy Gábort, az AutoWallis vezérigazgatóját kérdeztük a frissített stratégia mentén tett eddigi lépésekről, az iparági környezetről, és a jövőbeli tervekről.

Nagyot fordult a világ a tőzsdéken, megingott az USA egyeduralma

Nagyot fordult a világ a tőzsdéken, megingott az USA egyeduralma

Az elmúlt években az amerikai részvénypiacok dominanciája megkérdőjelezhetetlen volt, főként a technológiai óriások látványos növekedésének köszönhetően. Európában ezzel szemben inkább a hagyományos szektorok domináltak, így a kontinens tőzsdéi jelentős lemaradásban voltak. Az idei év azonban váratlan fordulatot hozott: a legjobban teljesítő részvényindexek között egyre több európai benchmark jelenik meg, miközben az amerikai piac lendülete megtorpant. Cikkünkben megvizsgáljuk, mi állhat az európai piacok felülteljesítésének hátterében, és hogy ez a trend tartós lehet-e.

Mutatunk egy ábrát, hogy miért remeghetnek a Magyarországon terjeszkedő autóipari óriás miatt a versenytársak

Mutatunk egy ábrát, hogy miért remeghetnek a Magyarországon terjeszkedő autóipari óriás miatt a versenytársak

A globális autópiac 2024-ben mérsékelt növekedést mutatott, azonban a vezető autógyártók vegyes eredményeket produkáltak. Miután a két legnagyobb szereplőnek számító Toyota és Volkswagen visszaesést könyvelhetett el, a kínai BYD és a Geely látványos növekedést ért el, ami jól mutatja az iparágat alakító egyik legfontosabb trendet: kíméletlenül törnek előre a kínai gyártók.

Jóárasították az Nvidiát, most érdemes résen lenni

Jóárasították az Nvidiát, most érdemes résen lenni

Egyetlen bejelentés is elég volt ahhoz, hogy az Nvidia részvényei történelmi zuhanást szenvedjenek el. A kínai DeepSeek váratlanul közölte: új mesterséges intelligencia modellje az Nvidia csúcstechnológiás chipjei nélkül is hatékonyan működik. A hír sokkolta a befektetőket, hiszen az Nvidia megkerülhetetlen szereplője az AI-hardverek piacának, és kérdőjelessé vált, hogy indokolt-e dollármilliárdokat költeni a cég drága chipjeire. Most, hogy a por elült, és túl vagyunk a nagy technológiai vállalatok negyedéves jelentésein, az látható, hogy AI forradalom vezető szereplői egyáltalán nem terveznek lassítani a beruházásaikon, és az Nvidiával kapcsolatos elemzői várakozások még hetekkel a DeepSeek-sztori berobbanása után sem kezdtek el lefelé jönni. Ezek alapján a cég talán még sincs akkora bajban, mint amire a masszív árfolyamesés alapján gondolni lehetett, közben pedig a részvény grafikonja is izgalmassá vált.

Pénzeső a láthatáron az elektromosautó-vásárlásához - Túl szép, hogy igaz legyen

Pénzeső a láthatáron az elektromosautó-vásárlásához - Túl szép, hogy igaz legyen

Az elektromos autók piacán az állami támogatások szerepe továbbra is kulcsfontosságú, amit a németországi ösztönzők kivezetése, majd az ottani eladások beszakadása is jól példáz. A tavalyi év többek között azt is megmutatta, hogy az uniós piacnak szüksége van támogatásokra a növekedéshez, a helyi gyártóknak pedig szüksége van elektromosautó-eladások felpörgésére a döcögőssé vált elektromos átállásban. Az elmúlt időszakban több alkalommal, és több oldalról felmerült egy egységes európai támogatási program lehetősége, ami új lendületet adhatna az ágazatnak, miközben megvédené az ipart a kínai gyártók előretörésétől. Cikkünkben feltárjuk az uniós tervek lehetséges irányait, illetve az azokat övező kihívásokat.

Tarolnak a hibrid autók, megakadt az elektromos átállás Európában

Tarolnak a hibrid autók, megakadt az elektromos átállás Európában

2024-ben alig nőtt az európai autópiac, miközben a teljesen elektromos autók iránti kereslet visszaesett, főként a legnagyobb piacnak számító Németországban, ahol a támogatások megszűnése erősen meglátszott az eladások alakulásán. A hibridek azonban szárnyaltak, eladásaik több hónapon át megelőzték a benzineseket, így ezekben az időszakokban a legkeresett hajtáslánccá váltak az európai piacon. Magyarország eközben kiemelkedett az EU-s mezőnyből: az autóeladások kétszámjegyű növekedést mutattak, köszönhetően a hibridek erős növekedésnek, és a támogatott elektromos autók sikerének. A gyártók tekintében érdekes átrendeződések történtek, a Volkswagen ugyan legnagyobbként még növelni is tudta piaci részesedését, de a japán és más keleti gyártók szépen elkezdtek feljönni, többnyire a nyugati gyártók kárára.

A Waberer's megvette a Posta Biztosítókat - Hogyan tovább?

A Waberer's megvette a Posta Biztosítókat - Hogyan tovább?

A Waberer’s az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül. A cég már nemcsak fuvarozásban és logisztikai szolgáltatásokban jeleskedik, hanem egyre nagyobb súlyt fektet a biztosítási piacra. A Posta Biztosítók többségi tulajdonának megszerzése új mérföldkő ezen az úton. Milyen szinergiákat kínál az új akvizíció, és miért döntött úgy a vállalat, hogy a biztosítási piacra összpontosít? Hogyan változtatja meg mindez a befektetők szemében a Waberer’s-ről kialakított képet? Többek között erről kérdeztük Erdélyi Barnát, a Waberer's igazgatósági tagját, a Gránit Biztosító igazgazóságának elnökét, és Nyilasy Bencét, a Gránit Biztosító vezérigazgatóját.

Egymás után kongatják a vészharangot, nagy baj van az európai autógyártóknál

Egymás után kongatják a vészharangot, nagy baj van az európai autógyártóknál

Jelentős kihívásokkal kell szembenézniük az európai autógyártóknak, ami abból is tükröződik, hogy az éves előrejelzéseiket egymás után vágják vissza ezek a cégek. Az elmúlt hetekben-hónapokban annyi profit warning érkezett, hogy lassan már tényleg nem marad olyan európai gyártó, aki ne kényszerült volna a tervei visszafogására. Az elektromos átállás már alapvetően is az autóipar történetének egyik legnagyobb változását hozta el, de a helyzetet tovább bonyolítja a kihívásokkal teli makrokörnyezet, a kínai piacon való helytállás nehézségei, és az újonnan megjelenő szereplők által támasztott verseny.

Hasonló témákkal is foglalkozunk a november 6-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Jelentkezés és regisztráció itt.

Hihetetlen fordulat: itt a tőzsde új királya?

Hihetetlen fordulat: itt a tőzsde új királya?

Ha az év elején meg kellett volna jósolni, hogy mostanra melyik lesz a top3 legjobban teljeső szektor az amerikai részvénypiacon, akkor valószínűleg nem sokan tippeltek volna rá, hogy a technológiai és kommunikációs szektor bérelt helye mellé megérkeznek harmadiknak a közművek - ráadásul nem is a harmadik, hanem a második helyre. Pedig ez történt, és a közműcégek lendülete nem tört még akkor sem, amikor a nyári hónapokban a technológiai szektor veszíteni kezdett a vonzerejéből és a lendületéből. Mindez azért nagyon érdekes, mert a két a szektor ralija mögött elég erős átfedést jelent a mesterséges intelligencia iránti befektetői érdeklődés.

Hasonló témákkal is foglalkozunk a november 6-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Jelentkezés és regisztráció itt.

Nagy bajban vannak a német autógyártók Kínában, kisöprik őket a piacról

Nagy bajban vannak a német autógyártók Kínában, kisöprik őket a piacról

A kínai autóipar fejlődése komoly kihívás elé állítja a német autógyártókat, amelynek nem csak az európai piacon kell megküzdeniük az újonnan megjelenő gyártókkal, hanem a kínai piacon is helyt kell állniuk. Utóbbi azonban nem könnyű, több gyártó is hangot adott már a világ legnagyobb autópiacon tapasztalt nehézségeknek, a napokban a BMW és a Mercedes-Benz is profit warningot adott ki, részben a kínai piac gyengesége miatt. A UBS legfrissebb elemzése szerint az elindult folyamatok jelentős változásokat, sőt, egyenesen paradigmaváltást hozhatnak az európai gyártók kínai működésében.

Történelmi pillanat előtt a kriptopiac - Itt a soha vissza nem térő lehetőség?

Történelmi pillanat előtt a kriptopiac - Itt a soha vissza nem térő lehetőség?

Az év talán legnagyobb kriptós sztorija volt az első amerikai spot bitcoin ETF-ek elindulása januárban, most viszont már a második legnagyobb kriptoeszközt, az ethereumot követő alapokra vár a piac - bár a hírek szerint már nem sokáig. Iparági bennfentesek szerint jövő kedden elindulhat a kereskedés ezekkel a termékekkel, így megnéztük, milyen hatása lehet ezek bevezetésének az ethereum árfolyamára, és mi olvasható le az ethereum grafikonjáról a nagy esemény előtt. Vagyis érdemes-e a mostani szinteken beszállni.

Nem várt helyről érkezhet az amerikai elnökválasztást megrengető politikai erő

Nem várt helyről érkezhet az amerikai elnökválasztást megrengető politikai erő

Ma rendezik meg Joe Biden és Donald Trump vitáját, a választási kampány pedig a következő hónapokban magasabb fokozatba kapcsol. A közvélemény-kutatások szoros versenyre utalnak és szokásos módon most is kulcsfontosságúak lesznek a csatatér államok. A jelöltekneknek minél szélesebb választói réteget kell megszólítaniuk és úgy tűnik Donald Trump egyelőre nyerésre áll egy bizonyos választói rétegnél, ami talán nagyobb mint arra sokan elsőre gondolnának. Ők nem mások, mint a kriptósok.

Részletes keresés
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megjelent a kormány új ingyenhitele, élelmes magyarok tízezrei mozdultak rá azonnal
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.