
Az Európai Unió egyik kulcsfontosságú környezettudatossági célkitűzése, hogy 2030-ig minimum 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es értékhez képest. Ezt az Unió számos alacsony, illetve zéró szén-dioxid kibocsátással bíró energiahordozók termelésével, illetve felhasználásával érné el, melyek között – más technológiák mellett – a hidrogén is helyet kap. A nyáron elfogadott „Fit for 55” javaslatcsomag a hidrogén közlekedésben való felhasználását szorgalmazza, elsősorban a helyi járatú városi buszok, a kereskedelmi flották (pl. taxik), valamint egyes vasúti hálózatok esetében. A javaslatcsomag megállapítja, hogy ezt jelenleg leginkább az üzemanyagutántöltő-infrastruktúra alulfejlettsége korlátozza.
Ennek megoldása érdekében a javaslat a tagállamok főbb autópályái mentén 150 kilométerenként kiépítendő töltőállomások kötelezővé tételét javasolja. Ez jelentős előrelépés lenne a jelenlegi 625 kilométerenkénti EU-s átlag-lefedettséghez képest, valamint a Magyarországon jelenleg található egyetlen töltőállomáshoz képest.
Ennél is fontosabb szerepet szánnak a hidrogén alapú technológiák alkalmazásának a magyar és az európai uniós hidrogénstratégiák, melyek a hidrogén közlekedési felhasználása mellett az energetikai célú felhasználási lehetőségeket is vizsgálják.
Mindkét stratégia egyetért abban, hogy a hidrogén hasznosításában, többek között klímatudatossági szempontból nézve, hatalmas potenciál rejtőzik, kiaknázásához azonban mindenképpen szükséges a környezettudatos hidrogén előállítási módok versenyképessé tétele. Európában ugyanis ma a megtermelt hidrogén hozzávetőlegesen 96 százaléka földgáz felhasználásával történik. Emiatt a hidrogén technológia ökológiai lábnyoma nagy, főleg az alacsony energiasűrűségéhez képest, és e két tényező megkérdőjelezi a technológia energetikai és ökológiai hatékonyságát.
A tiszta, azaz karbonsemleges hidrogén előállítása ma is lehetséges, ám megfelelő ösztönző-, és befektetéstámogató-programok hiányában rövid- valamint középtávon nem versenyképes más hidrogéntermelési módokkal szemben. Ezen a téren a szén-dioxid kvótaár 2021-es év kezdete óta tartó drasztikus mértékű emelkedése hozhat változást, amennyiben jelentősen csökkentheti a fosszilis alapú hidrogén termelés versenyképességét a tiszta verzióhoz képest.
A termelési oldal mellett azonban a szállítási, elosztási és a fogyasztói oldalon jelentkező nehézségekkel is szembe kell néznie a hidrogén energetikai célból történő felhasználóinak, aminek megoldása elengedhetetlen egy időtálló értéklánc, illetve profitábilis piaci környezet megteremtéséhez. Ennek egyik kulcsfontosságú kérdése a szállító hálózat, mert a jelenleg használatban lévő földgázhálózat nem képes magába fogadni a hidrogént.
Ennek oka, hogy a kompresszoroknak gondot okoz a hidrogén alacsony fajsúlya, az acélvezetékek anyagába pedig idővel „beeszi” magát a gáz, rideggé és törékennyé téve az anyagot, amivel robbanásveszélyt okoz. Hidrogén szállító vezetékekre márpedig szükség lesz. Hogy mennyire, azt jól mutatja, hogy a „European Hydrogen Backbone” tanulmány szerint a 2040-ig megépíteni tervezett hidrogén-hálózat várhatóan mintegy 75 százalékát a hidrogén szállításához átalakított földgázvezetékek fogják kitenni, míg a maradék 25 százalék specifikusan hidrogén szállítására tervezett újépítésű vezeték lesz. A meglévő földgázhálózat újrahasznosításának fontosságát mutatja, hogy míg vezetékhosszban a teljes infrastruktúra 75 százalékát fogják kitenni az átalakított földgázvezetékek, addig a teljes beruházási költségek mindösszesen 50 százalékát.
Ez egyben azt is előrevetíti, hogy a közeljövőben nem várható a dedikált hidrogén-hálózatok nagy léptékű bővítése.
Ha ez megoldódik, akkor is problémát jelent, hogy a jelenleg használatban lévő végfogyasztói termékek (gázbojlerek, sütők, stb.) eltérő arányú hidrogén-földgáz keveréket képesek károsodás nélkül hasznosítani. Amit lényegében minden eszköz elbír, az az 5 százalékos hidrogén bekeverés, ami erős korlátot szab a hidrogén kibocsátáscsökkentő hatásának. Megoldás lehet az eszközök lecserélésének ösztönzése, de az problémákat vetne fel, ha az egyes országok eltérő bekeverési arányt céloznának meg, mert ez megbéníthatja az országok közötti hatékony földgázkereskedelmet.
Fontos továbbá kiemelni, hogy az ACER felmérésében megkérdezett 23 nemzeti szabályozóhatóság közül mindössze 7 jelezte, hogy területén jogilag engedélyezett a hidrogén földgázba történő bekeverése. Mindezek ellenére mind a nemzeti, mind az EU-s hidrogénstratégia hangsúlyozza, hogy a bekeverés segíthet felkészülni a hidrogéninfrastruktúra kiépítésének kihívásaira, és megalapozhatja a későbbi, tiszta hidrogénre való átállást.
További nehézséget okoz a hidrogén értéklánc egyes elemeinek költségmeghatározása és előrejelzése, amely lassíthatja az iparág fejlődését.
Az EU célja, hogy a későbbiekben egy nemzetközi szinten átlátható és összehasonlítható hidrogénpiac jöjjön létre.
Összességében elmondható, hogy a várható költségek és hasznok minél pontosabb előrejelzése kulcsfontosságú egy olyan, meglehetősen fiatal iparág esetében, mint a hidrogénipar, melynek kockázati tényezője jelenleg még magasabb, mint a fejlettebb szektoroké.
Magyarországon a hidrogén szállításának és elosztásának jogszabályi környezete kidolgozatlan, a jövőbeni támogatások mértéke és igénylésének feltételei nem pontosan definiáltak, továbbá a hidrogénalapú technológiák gyakorlati alkalmazási lehetőségei, illetve profitabilitása további vizsgálatokat és K+F+I tevékenységet igényel.
Mindezek ellenére a hidrogénben rejlő energetikai potenciál megkérdőjelezhetetlen. Ennek megfelelően nemzetközi szinten több elismert, piackutatást, illetve üzleti tanácsadást végző cég, így a KPMG is foglalkozik a hidrogén jogszabályi környezetének, társadalmi megítélésének, valamint piaci és technológiai potenciáljának felmérésével.
A KPMG ausztrál irodája például kifejlesztette a nemzetközileg elismert „H2City” értékelési eszközt, mely által mérhetővé válik egy adott közigazgatási egység, vagy közösség alkalmassága a hidrogénre való átállásra. Részt vesz továbbá egy dél-ausztrál tanulmány összeállításában, mely mérföldkőnek tekinthető a helyi hidrogénipar pénzügyi, befektetési és munkahelyteremtési potenciáljának értékelésében, amit a jelenlegi és jövőbeni hidrogénpiac komplett modellezése által mérnek fel. Ezen felül az indiai iroda több olyan kutatás-fejlesztési projektben is részt vett, melynek fő kérdése a hidrogénalapú technológiák jövője volt. A fentebb említett országokon túl Angliában is aktívan kutatják a hidrogén energiahordozóként való felhasználásában rejlő lehetőségeket, és orosz multinacionális cégek menedzsereivel egyeztetve mérik fel a helyi cégek felkészültségét a hidrogén-forradalomra.
A globális, a hidrogénalapú technológiák gyors ütemű elterjedését előrejelző trendekkel összhangban a KPMG magyarországi leányvállalata is jelentős forrásokat fektet a hidrogénalapú technológiák fejlesztésének támogatásába, a jogszabályi környezet és az intézményi, illetve társadalmi támogatottság felmérése, valamint a megfelelő megtérülési és egyéb piaci-alapú modellek kidolgozása által.
Források:
- European Commission: Stepping up Europe’s 2030 climate ambition - Investing in a climate-neutral future for the benefit of our people. 09.17.
- European Commission: Fit for 55' - delivering the EU's 2030 climate target on the way to climate neutrality. 07.14.
- European Alternative Fuels Observatory: H2 REFUELLING STATIONS PER 100 KM HIGHWAY, 2021.
- Magyarország Kormánya - Innovációs és Technológiai Minisztérium: Magyarország Nemzeti Hidrogénstratégiája, május
- European Commission: A hydrogen strategy for a climate-neutral Europe, 2020.07.08.
- EMBER: Daily Carbon Prices, 2021
- National Renewable Energy Laboratory: Blending Hydrogen into Natural Gas Pipeline Networks: A Review of Key Issues, 2013.03.
- Enagás, Energinet, et.al: European Hydrogen Backbone, 2020. július
- National Renewable Energy Laboratory: Blending Hydrogen into Natural Gas Pipeline Networks: A Review of Key Issues, 2013. március
- Agency fot the Cooperation of Energy Regulators: ACER Report on NRAs Survey - Hydrogen, Biomethane, and Related Network Adaptations, 07.10.
Címlapkép: Getty Images
Eljött a legnagyobb magyar magánkórházak összeolvadásának ideje
Interjú Fábián Lajos Károllyal.
Levegőbe emelkednek a brit Typhoon harci gépek az orosz fenyegetés miatt
Lengyelország légterét védik.
Hatalmas kár érte Oroszországot az ukrán dróntámadás után
Megrongálódott az egyik olajfinomító.
Újabb drón repült a lengyel kormányzati épületek felé, azonnal léptek a hatóságok
A kormányfő jelentette az incidenst.
Árulkodó felvételek: nagyon úgy tűnik, nukleáris vadászbombázókat kapott Lengyelország
Néhány száz kilométerre nézhetnek farkasszemet az atomtöltetekkel az oroszok.
Figyelmeztet a vezérkari főnök: Oroszország készül valamire a lengyel határon
Akár váratlan fordulatokat is tartogathat a hadgyakorlat.
Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Személyi kölcsön: Az ősz legolcsóbb banki ajánlatai egy helyen
Történelmi csúcsra ért a személyi kölcsön piac Magyarországon: 2025 júliusában soha nem látott összegű személyi kölcsönt vettek fel a magyarok egyetlen hónap alatt. Erős a piaci verseny,
A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th

Kelet-Közép-Európa - hogyan tudjuk kontrollálni a saját sorsunkat?
Kelet-Közép Európa jövőjét a rendelkezésre álló erőforrások és képességek, röviden a potenciál határozza meg. A kérdés, hogy a potenciált mennyiben tudjuk felhasználni a régió polgá
Top 10 osztalék részvény - 2025. szeptember
Szeptember másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőz
Az energetikai dekarbonizációban is szerepet kaphat a hidrogén
Miközben a hidrogénmeghajtás fontos eszköze lehet a közlekedés kizöldítésének, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogy a hidrogén az ipar dekarbonizációjában is sz
Ezek a befektetések aranybányák - szó szerint!
Közel két évvel ezelőtt, az árfolyam kitörése előtt pár hónappal azt írtam elemzésemben, hogy az aranyárfolyam radikális emelkedése szinte garantált, akár háromszorozhat is a sárga... Th


Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
Van értelme még az elitdiplomának az AI korszakban?
Harvardos és yale-es diákok megélése a mesterséges intelligencia előretöréséről.
