
A cikk megjelenését az ExxonMobil Hungary támogatta.
Ma már nem kérdéses, hogy a klímaváltozást emberi tevékenység okozza, a felmelegedés és annak mértéke pedig közvetlen összefüggésben van az üvegházhatású gázok koncentrációjával, mindenekelőtt a legnagyobb mennyiségben képződő ilyen gáz, a szén-dioxid légköri arányával. Vagyis amikor egy új energiaforrás előnyeit mérlegeljük, elsőként azt kell megvizsgálni, hogy milyen mértékű CO2-kibocsátás kapcsolódik hozzá. Ez a tényező a manapság sokat emlegetett karbonlábnyom, amely azt mutatja meg, hogy egy adott tevékenység mennyi széndioxid-kibocsátással jár.
Ha egy olyan szegmensre, a közlekedésre koncentrálunk, amely ma túlnyomóan fosszilis energiaforrásokra támaszkodva üzemel, kiderül, hogy egyedül ebben a szektorban a teljes globális CO2-kibocsátás egynegyedét lehetne megfogni egy klímasemleges üzemanyag használatával. Segítség lehet az e-autózás is, de egyrészt ma még az áram nagyobbik fele is fosszilis energiából származik, másrészt a meglévő járműpark és kúthálózat nem kompatibilis az elektromossággal.
A hajók, repülők, nehéztehergépjárművek, ipari járművek pedig egyelőre nem működnek a nagy energiasűrűségű olajszármazékok nélkül.
A hidrogén viszont mind az energiasűrűséget, mind a kiszolgáló infrastruktúrát tekintve alkalmas lehet a benzin, a dízel és a kerozin kiváltására. Igaz, klíma-szempontból csak akkor érdemes a hidrogénhajtásra támaszkodni, ha a gyártása is karbonsemleges.
Nem mindegy, hogy zöld vagy kék
Ahol folyékony üzemanyagra van szükség, és a zöldítés a cél, ott ma a hidrogénnek nincs valódi alternatívája. Az azonban kétségkívül probléma, hogy a hagyományos eljárásban a hidrogént földgázból (amely 97 százalékban metán) állítják elő, és a folyamat során széndioxid is képződik – vagyis éppen az történik, amit a fosszilis üzemanyagok elhagyásával el szeretnénk kerülni. Annak, hogy az energiavállalatok mégis a tiszta hidrogénre teszik a tétjeiket, az az oka, hogy léteznek és gyorsan fejlődnek olyan előállítási technológiák is, amelyekben nem keletkezik CO2, vagy nem kerül a környezetbe. A különbség az eljárásokban van, a végtermék kémiailag ugyanaz, mégis másképp hívják a gyártási módozatok szerint: a zöld hidrogénnél a teljes folyamat CO2-mentes, a kék hidrogén esetében pedig az üvegházhatású gázt az előállítás során leválasztják, és kivonják a környezetből.
A zöld hidrogén gyártása a gyakorlatban úgy történik, hogy a vízmolekulákat elektrolízissel alkotórészeire, hidrogénre és oxigénre bontják.
Ha az ehhez szükséges áramot is tiszta forrásból, például nap-, szél- vagy vízerőművekből nyerik, akkor az egész folyamat karbonsemleges és hulladékmentes. Műszaki szempontból komolyabb kihívás a kék hidrogén gyártása: itt, mint fentebb kiderült, alapvetően a metán (a CO2-nél hússzor erősebb üvegházhatású gáz) a kiindulási alap, és a hidrogén mellett keletkezik ugyan szén-dioxid is, de annak leválasztása és eltárolása, vagyis az ún. CCS (carbon capture storage) vagy CCUS (az előbbi a felhasználással kiegészítve) technológia is része a folyamatnak. Ilyenkor a leválasztott CO2 föld alatti tárolókba kerül – sokszor ugyanoda, ahonnan korábban a földgázt kibányászták.
Gyorsítani szeretnék
A hidrogénnel érdemes számolni az energiaátmenet során, hiszen nyilvánvaló előnyei vannak. Nem növeli a légkör üvegházgáz-koncentrációját, és a meglévő ellátási infrastruktúra is alkalmas az elosztására – ezt a két fő előnyt említi az Európai Parlament egy friss dokumentuma, amely a zöld átállás során a hidrogénnek kulcspozíciót szán. Ennek a két alkalmassági kritériumnak - a fosszilis energia közvetlen kiváltására alkalmas karbonsemleges energiaforrások közül - leginkább a hidrogén felel meg. Emiatt az Európai Bizottság már tavaly javaslatot tett egy uniós hidrogénstratégia kidolgozására, a „tiszta” hidrogénnel kapcsolatos fejlesztések felgyorsítására a klímasemlegesség elérése érdekében. Mindez ráadásul összhangban van a világ vezető energiacégeinek törekvéseivel is.
Az ExxonMobil úgy vélekedik, hogy a hidrogénnek nagy szerepe lesz az energiaátmenetben és a jövőbeli klimacélok elérésében. Ezért a tiszta üzemanyagok gyártásában szerzett több évtizedes tapasztalatára támaszkodva globálisan több hidrogén projekttel is foglalkozik. Az ExxonMobil idén februárban új üzleti egységet indított, amely az alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák fejlesztésére összpontosít, beleértve a CCS-t és a hidrogén előállítását. Darren Woods vezérigazgató szerint az új technológiák és a meglévő üzletágaik ideális kombinációt alkotnak ahhoz, hogy beléphessenek erre a látványosan fejlődő piacra. 2025-ig 3 milliárd dollárt terveznek befektetni az alacsonyabb üvegház-gázkibocsátású technológiákba, például a hidrogén-előállításba. Az energiaellátás zöld fordulatához azonban nem elég önmagában a gyártók elkötelezettsége.
A 2030-ra az EU CO2-kibocsátásának 55 százalékos csökkentését előirányzó Fit for 55 csomagban például kevéssé hangsúlyosan jelenik meg a tiszta hidrogénben lévő klímamentési potenciál.
A megoldás egy olyan technológia-semleges szabályozás lenne, amely üzemanyafajtától függetlenül minden olyan megoldásnak zöld utat és egyenlő esélyt ad, amely képes a szén-dioxid-kibocsátás hatékony csökkentésére.
Új projektek Európa-szerte
Európa legnagyobb CCUS-tesztüzeme - amely a világ első ipari méretű CO2-leválasztó és -tároló létesítménye lehet - 2021 májusában 2 milliárd eurós állami támogatást kapott a holland kormánytól. Az ExxonMobil, a Royal Dutch Shell, az Air Liquide és az Air Products ipari gázszolgáltatók közös projektjének célja, hogy a rotterdami ipari kikötő területén lévő gyárak és finomítók által kibocsátott CO2-t az Északi-tenger üres gázmezőiben tárolják.
Joe Blommaert, az ExxonMobil Low Carbon Solutions üzletágának vezetője szerint a hidrogénben megvan a lehetőség, hogy egy elérhető és megfizethető energiaforrássá váljon, amellyel minimalizálhatjuk az üvegházgázok kibocsátását. Az új üzletág a két legnehezebben széndioxid-mentesíthető iparágra, a nehéziparra és az energiatermelésre koncentrálja az erőfeszítéseit. Céljuk, hogy a világ ipari CO2-kibocsátásának mintegy 70 százalékáért felelős szektorok is hozzájárulhassanak a klímacélok eléréséhez. Ugyanezen dolgozik két norvég (cement- illetve energiaipari) CCUS-tesztprojekt, illetve egy harmadik, amelyben a CO2-t közvetlenül a levegőből vonják ki.
A cikk megjelenését az ExxonMobil Hungary támogatta.
Címlapkép: Getty Images
Hamarosan egyeztetni fog Donald Trump és Volodimir Zelenszkij
Még ma sor kerül a telefonhívásra.
Megérkezett az előrejelzés: nagy változás áll be hazánk időjárásában
Erre kell készülni a következő napokban.
Spanyol légitársaságot vehet a Turkush Airlines
Hamarosan megtehetik a kötelező érvényű ajánlatot.
Jelentett az OTP, kilőtt az árfolyam: meddig tarthat az emelkedés?
Mit üzennek a befektetőknek a friss számok?
Energiahatékonysági szakpolitikai csomag
Az IEA friss keretrendszere világos: szabályozás, információ, ösztönzők - ezek a hatékony klímapolitika alappillérei.
SPB: Jelentős mértékben visszaesett a fogyasztás az USA-ban
Makrogazdasági szempontból egy rendkívül meghatározó időszakhoz érkeztünk. A múlt heti események alapján megerősítést nyert, hogy várakozásaink nagyrészt helytállóak voltak: előrejelz
Vagy nő, vagy fogy - Film a HOLD első harminc évéről
Nemrég ünnepeltük a HOLD 30. szülinapját. Ezt a három évtizedes utazást foglalja össze a cég eddigi három vezérigazgatója és összes partnere a szülinapi kisfilmünkben. A... The post Vagy n

Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o
3%-os hitel: újabb ingatlanpiaci áremelkedés jön?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! 3%-os hitel: újabb ingatlanpiaci áremelkedés jön? Bevezetés Újabb, kedvezményes 3%-os hitel jelent meg a lakáspiacon, amely komoly hatással lehet az i
Áfabevallás 2025: új oszlopok az áfabevallásban
2025. július 30-tól módosult a 2565-ös áfabevallás (2565M-02, 2565M-02-K lapok) szerkezete: négy új mezővel egészült ki az összesítő jelentés, amelyek az adómértékek (5%, 18%, 27%) szerin

Lehet hinni abban, hogy nem lesz háború, de a hit nem stratégia
A NATO megszavazta, hogy a tagállamok a GDP-jük legalább 5 százalékát védelmi kiadásokra fordítják, cserébe Donald Trump megerősítette az USA elkötelezettségét a NATO mellett. Az... The pos

Hogy lehetett ilyen rossz üzletet kötni?
Az Európai Unió a kettesért ment vizsgázni, és ennyit is sikerült elérnie. Megszületett ugyanis az USA és az Unió közti kereskedelmi megállapodás, de nincs benne... The post Hogy lehetett ilye


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Példa nélküli félév a régió tőzsdéin – hol van még jó beszálló?
A lengyel, a cseh, a román és a magyar piac is felértékelődésen ment keresztül.
Lesújtó adatok érkeztek – Mégsem olyan ütésálló az amerikai gazdaság?
Érdemes körültekintően figyelni az USA-ban zajló változásokat.
Hihetetlen, de igaz: a teljes törlesztőrészletedet kifizethetik helyetted
Nem mindennapi lehetőségek nyílnak meg a kormány új támogatásával.
