
A cikk megjelenését az ExxonMobil Hungary támogatta.
Ma már nem kérdéses, hogy a klímaváltozást emberi tevékenység okozza, a felmelegedés és annak mértéke pedig közvetlen összefüggésben van az üvegházhatású gázok koncentrációjával, mindenekelőtt a legnagyobb mennyiségben képződő ilyen gáz, a szén-dioxid légköri arányával. Vagyis amikor egy új energiaforrás előnyeit mérlegeljük, elsőként azt kell megvizsgálni, hogy milyen mértékű CO2-kibocsátás kapcsolódik hozzá. Ez a tényező a manapság sokat emlegetett karbonlábnyom, amely azt mutatja meg, hogy egy adott tevékenység mennyi széndioxid-kibocsátással jár.
Ha egy olyan szegmensre, a közlekedésre koncentrálunk, amely ma túlnyomóan fosszilis energiaforrásokra támaszkodva üzemel, kiderül, hogy egyedül ebben a szektorban a teljes globális CO2-kibocsátás egynegyedét lehetne megfogni egy klímasemleges üzemanyag használatával. Segítség lehet az e-autózás is, de egyrészt ma még az áram nagyobbik fele is fosszilis energiából származik, másrészt a meglévő járműpark és kúthálózat nem kompatibilis az elektromossággal.
A hajók, repülők, nehéztehergépjárművek, ipari járművek pedig egyelőre nem működnek a nagy energiasűrűségű olajszármazékok nélkül.
A hidrogén viszont mind az energiasűrűséget, mind a kiszolgáló infrastruktúrát tekintve alkalmas lehet a benzin, a dízel és a kerozin kiváltására. Igaz, klíma-szempontból csak akkor érdemes a hidrogénhajtásra támaszkodni, ha a gyártása is karbonsemleges.
Nem mindegy, hogy zöld vagy kék
Ahol folyékony üzemanyagra van szükség, és a zöldítés a cél, ott ma a hidrogénnek nincs valódi alternatívája. Az azonban kétségkívül probléma, hogy a hagyományos eljárásban a hidrogént földgázból (amely 97 százalékban metán) állítják elő, és a folyamat során széndioxid is képződik – vagyis éppen az történik, amit a fosszilis üzemanyagok elhagyásával el szeretnénk kerülni. Annak, hogy az energiavállalatok mégis a tiszta hidrogénre teszik a tétjeiket, az az oka, hogy léteznek és gyorsan fejlődnek olyan előállítási technológiák is, amelyekben nem keletkezik CO2, vagy nem kerül a környezetbe. A különbség az eljárásokban van, a végtermék kémiailag ugyanaz, mégis másképp hívják a gyártási módozatok szerint: a zöld hidrogénnél a teljes folyamat CO2-mentes, a kék hidrogén esetében pedig az üvegházhatású gázt az előállítás során leválasztják, és kivonják a környezetből.
A zöld hidrogén gyártása a gyakorlatban úgy történik, hogy a vízmolekulákat elektrolízissel alkotórészeire, hidrogénre és oxigénre bontják.
Ha az ehhez szükséges áramot is tiszta forrásból, például nap-, szél- vagy vízerőművekből nyerik, akkor az egész folyamat karbonsemleges és hulladékmentes. Műszaki szempontból komolyabb kihívás a kék hidrogén gyártása: itt, mint fentebb kiderült, alapvetően a metán (a CO2-nél hússzor erősebb üvegházhatású gáz) a kiindulási alap, és a hidrogén mellett keletkezik ugyan szén-dioxid is, de annak leválasztása és eltárolása, vagyis az ún. CCS (carbon capture storage) vagy CCUS (az előbbi a felhasználással kiegészítve) technológia is része a folyamatnak. Ilyenkor a leválasztott CO2 föld alatti tárolókba kerül – sokszor ugyanoda, ahonnan korábban a földgázt kibányászták.
Gyorsítani szeretnék
A hidrogénnel érdemes számolni az energiaátmenet során, hiszen nyilvánvaló előnyei vannak. Nem növeli a légkör üvegházgáz-koncentrációját, és a meglévő ellátási infrastruktúra is alkalmas az elosztására – ezt a két fő előnyt említi az Európai Parlament egy friss dokumentuma, amely a zöld átállás során a hidrogénnek kulcspozíciót szán. Ennek a két alkalmassági kritériumnak - a fosszilis energia közvetlen kiváltására alkalmas karbonsemleges energiaforrások közül - leginkább a hidrogén felel meg. Emiatt az Európai Bizottság már tavaly javaslatot tett egy uniós hidrogénstratégia kidolgozására, a „tiszta” hidrogénnel kapcsolatos fejlesztések felgyorsítására a klímasemlegesség elérése érdekében. Mindez ráadásul összhangban van a világ vezető energiacégeinek törekvéseivel is.
Az ExxonMobil úgy vélekedik, hogy a hidrogénnek nagy szerepe lesz az energiaátmenetben és a jövőbeli klimacélok elérésében. Ezért a tiszta üzemanyagok gyártásában szerzett több évtizedes tapasztalatára támaszkodva globálisan több hidrogén projekttel is foglalkozik. Az ExxonMobil idén februárban új üzleti egységet indított, amely az alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák fejlesztésére összpontosít, beleértve a CCS-t és a hidrogén előállítását. Darren Woods vezérigazgató szerint az új technológiák és a meglévő üzletágaik ideális kombinációt alkotnak ahhoz, hogy beléphessenek erre a látványosan fejlődő piacra. 2025-ig 3 milliárd dollárt terveznek befektetni az alacsonyabb üvegház-gázkibocsátású technológiákba, például a hidrogén-előállításba. Az energiaellátás zöld fordulatához azonban nem elég önmagában a gyártók elkötelezettsége.
A 2030-ra az EU CO2-kibocsátásának 55 százalékos csökkentését előirányzó Fit for 55 csomagban például kevéssé hangsúlyosan jelenik meg a tiszta hidrogénben lévő klímamentési potenciál.
A megoldás egy olyan technológia-semleges szabályozás lenne, amely üzemanyafajtától függetlenül minden olyan megoldásnak zöld utat és egyenlő esélyt ad, amely képes a szén-dioxid-kibocsátás hatékony csökkentésére.
Új projektek Európa-szerte
Európa legnagyobb CCUS-tesztüzeme - amely a világ első ipari méretű CO2-leválasztó és -tároló létesítménye lehet - 2021 májusában 2 milliárd eurós állami támogatást kapott a holland kormánytól. Az ExxonMobil, a Royal Dutch Shell, az Air Liquide és az Air Products ipari gázszolgáltatók közös projektjének célja, hogy a rotterdami ipari kikötő területén lévő gyárak és finomítók által kibocsátott CO2-t az Északi-tenger üres gázmezőiben tárolják.
Joe Blommaert, az ExxonMobil Low Carbon Solutions üzletágának vezetője szerint a hidrogénben megvan a lehetőség, hogy egy elérhető és megfizethető energiaforrássá váljon, amellyel minimalizálhatjuk az üvegházgázok kibocsátását. Az új üzletág a két legnehezebben széndioxid-mentesíthető iparágra, a nehéziparra és az energiatermelésre koncentrálja az erőfeszítéseit. Céljuk, hogy a világ ipari CO2-kibocsátásának mintegy 70 százalékáért felelős szektorok is hozzájárulhassanak a klímacélok eléréséhez. Ugyanezen dolgozik két norvég (cement- illetve energiaipari) CCUS-tesztprojekt, illetve egy harmadik, amelyben a CO2-t közvetlenül a levegőből vonják ki.
A cikk megjelenését az ExxonMobil Hungary támogatta.
Címlapkép: Getty Images
Trump bejelentése után fordulópont jöhet, India hatalmas döntést hozott
Leállítják az orosz olaj vásárlását.
Trump máris visszatáncolt? Itt van a békejobb Kínának, még az elnöki találkozó is összejöhet
Unfair, amit Kína csinált, de Amerika nem akar eszkalálni.
Szijjártó Péter: idén is rekordot dönt az orosz földgázbeszerzés
A miniszter az orosz energiafüggőség kérdéséről is nyilatkozott.
Odavág London az oroszoknak: jön a háború eddigi legdurvább szankciós csomagja
India és Kína is kap büntetést.
Vonatbaleset bénította meg a forgalmat Budapesten: komoly fennakadások jönnek
Autó ütközött a vasúti járművel.
500 százalékos vámot vethet ki az USA az orosz olajra
Az szenátus jelentős része támogatja a javaslatot.
Sorkatonai szolgálat: fordulat történt Európa legerősebb országában, úgy néz ki, minden borul
Fellélegezhet a német fiatalság.
Watsco, Inc. - elemzés
Itt a blogon egy kommentben kaptam az ötletet a cégre (köszi!), nem rossz célpont, bár van néhány furcsaság, ami zavar.CégismertetőA Watsco, Inc. (WSO) légkondicionáló, fűtő és hűtő beren
Őszi adócsomag 2025: kripto, KIVA, TAO és áfa
Az idei ősz meghatározó időszak az adózási szabályok átalakításában, mivel a kormány két különböző célú adócsomag benyújtását tervezi. Az első csomag főként technikai jellegű mó

Tájkép csata után - mi követheti a kereskedelmi háborút?
A világgazdaságban a hatalmi logika váltja fel a szabályalapú rendszert.
AI az űrben - A nem túl távoli valóság
Nemcsak a híreket, de a beruházási dömpinget is az AI dominálja: az amerikai GDP 1,2 százalékát öntik bele az AI-t kiszolgáló adatközpontok telepítésébe. Több cég... The post AI az űrben

Egy éttermezés ma, vagy százezerrel több nyugdíj? Ennyibe kerül a halogatás
Halogatni rendkívül emberi dolog. Halogatjuk a takarítást, a bankszámlaváltást, és bizony sajnos a nyugdíjra való készülést is. De miért tesszük ezt, és mennyibe kerül ez nekünk? Mutatjuk
Új-Zéland: amikor egy ország azzal szembesül, hogy az áramszámla felülírja a klímapolitikai célokat
Új-Zéland klímapolitikájában a rövid távú energiabiztonság és a hosszú távú zéró kibocsátás közötti ellentét egyre élesebb.
A hölgy nem hátrál meg
Az individualista blogon friss írásom olvasható Margaret Thatcher 100. A hölgy, aki nem hátrált meg címmel. Thatcher tegnap lett volna 100 éves. Köszönet Seres Lászlónak a közlésért.
Energiahatékonyság az egészségügyben
A Nemzeti Fejlesztési, Fenntarthatósági és Kutatási Ügynökség (NFFKÜ) új, "Egészségügyi épületek energiahatékonysága" című pályázati felhívása mérföldkő lehet a hazai egészség



Több pénz jut ingatlanfelújításra – Könnyebb a támogatást megszerezni
Változnak a feltételek.
A vámháború szülte a tőzsdék új kedvencét – itt a beszálló?
Ebben a sztoriban is szerepet kapott Donald Trump.
Béke Gázában: Trumpnak tényleg sikerült lezárnia egy háborút?
Végre elhalkulnak a fegyverek?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!