Előfizetői tartalom

Szabadesésben a Facebook anyavállalatának részvényei, hatalmas veszteséget okoz a metaverzum

Portfolio
Valóságos szabadesésbe kezdtek a Facebook anyavállalata, a Meta Platforms részvényei az amerikai zárás utáni kereskedésben azt követően, hogy a társaság közzétette harmadik negyedéves számait. A cég több szinten alulteljesítette az elemzői várakozásokat a lezárt időszakban és a folyó negyedévre is csalódást keltő várakozásokat fogalmazott meg a menedzsment. A héten jelentő technológiai vállalatok az online hirdetési bevételek lassulásáról számoltak be, ahogy a cégek visszafogják a marketingköltéseiket a recessziós félelmek közepette, a Facebooknál pedig a TikTok okozta verseny és az Apple operációs rendszerének adatbiztonsági módosításai tovább rontottak a helyzeten. Közben a jelentős kutatás-fejlesztési költségeket elnyelő metaverzum és a VR-szemüvegek óriási veszteséget termeltek a cégcsoportnak.

A Meta Platforms főbb negyedéves számai:

  • A felhasználószám mérsékelten, de tovább tudott emelkedni a harmadik negyedévben év/év és negyedév/negyedév alapon, mind a Facebooknál, mind pedig a teljes csoportnál. A Facebook havonta aktív felhasználói száma 2 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőtti szintről, 2,96 milliárdra, míg a cégcsoportba tartozó összes alkalmazás felhasználószáma 4 százalékkal emelkedett, 3,71 milliárdra.
  • A hirdetések elérése 17 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, viszont az egy hirdetésre jutó átlagár 18 százalékkal csökkent.
  • A Facebooknál az egy felhasználóra jutó bevétel 9,41 dollárt tett ki, ami elmaradt az elemzői várakozásoktól, a StreetAccount elemzői ugyanis 9,83 dollárt vártak. A mutató csökkenő tendenciát jelez, egy évvel korábban még 10 dollár felett állt. A cégcsoport egy felhasználóra jutó bevétele szintén csökkent az előző évhez és a második negyedévhez képest is.
  • 27,7 milliárd dolláros bevételt ért el a Meta Platforms a harmadik negyedévben, ami 4 százalékos csökkenés az előző év azonos időszakához képest. Ez nem okozott nagy meglepetést, az elemzői várakozás 27,4 milliárd dollár volt.
  • A Reality Labs üzletág, amely például a virtuális valóság szemüvegek és a futurisztikus metaverzum üzletág bevételeit tartalmazzák, gyengén teljesített. A szegmens bevétele a felére zuhant az egy évvel ezelőtti szintről, mindössze 285 millió dolláros bevételt hozott, vesztesége viszont jelentősen megugrott, a tavalyi 2,63 milliárd dollár helyett ezúttal 3,67 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el a divízió.
  • A működési költségek közben 19 százalékkal ugrottak meg, ami egy egyszeri leírást is tartalmaz lízingügyletekhez kapcsolódóan az irodaterület változtatásával összefüggésben – derül ki a gyorsjelentésből.
  • A bevételek csökkenése és a költségek megugrása következtében a Meta Platforms működési eredménye közel a felére csökkent (-46%) az előző év azonos időszakához képest, 5,7 milliárd dollárra. A működési eredményszint a tavalyi 36 százalékról 20 százalékra esett.
  • A nettó eredmény szintjén 4,4 milliárd dolláros nyereséget könyvelt el a cégcsoport, ami 52 százalékos csökkenés év/év alapon. Az egy részvényre jutó eredmény 1,64 dollárt tett ki, ami jelentősen elmarad az elemzői várakozásoktól, a Refinitiv konszenzusa alapján ugyanis 1,89 dollár volt a piaci prognózis.
arpp
Az egy felhasználóra jutó bevétel alakulása a Meta Platforms alkalmazásain

A héten jelentő technológiai óriásvállalatok mind arról számoltak be, hogy az online hirdetési piac lassulását érzékelik, ahogy a vállalatok visszavágják marketingköltéseiket a recessziótól tartva.

Ez a Meta Platforms alá tartozó alkalmazásokat sem kerüli el, tekintve, hogy fő bevételi forrásuk a hirdetések. Ráadásul az Apple mobil operációs rendszere, az iOS adatbiztonsági változásai negyedévek óta megnehezítik a külsős alkalmazások számára a hirdetések értékesítését és közben olyan versenytársak jelentek meg a piacon, mint a TikTok.

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés