Nagyot esett a negyedik negyedévben a Masterplast értékesítési bevétele az előző év azonos időszakához képest, az EBITDA kevesebb mint a harmadára zuhant, az üzemi eredmény és az adózott eredmény szintjén pedig veszteséget könyvelt el a társaság.
A számok nagy meglepetést nem okoztak, miután a menedzsment január elején profit warningot tett közzé, az éves számok megközelítőleg megfeleltek az akkor publikált prognózisoknak, sőt, eredményszinten kismértékben meg is haladták azokat.
A Masterplast éves számai | |||||
ezer EUR | 2021 | 2022 | változás | éves cél | tény/cél |
Értékesítés árbevétele | 191 489 | 201 799 | 5,4% | 202 000 | -0,1% |
EBITDA | 22 831 | 20 383 | -10,7% | 20 000 | 1,9% |
EBITDA-szint | 11,9% | 10,1% | -1,8pp | 9,9% | 0,2pp |
Üzemi eredmény | 18 275 | 14 954 | -18,2% | ||
Üzemi eredményszint | 9,5% | 7,4% | -2,1pp | ||
Pénzügyi eredmény | 35 | 2 561 | 7217,1% | ||
Adózás előtti eredmény | 18 569 | 17 890 | -3,7% | ||
Adózott eredmény | 16 070 | 15 646 | -2,6% | 15 500 | 0,9% |
EPS (EUR) | 1,10 | 0,93 | -15,5% | ||
Forrás: Masterplast, Portfolio |
A negyedéves számok
A negyedik negyedévben az értékesítés árbevétele 17 százalékkal csökkent a vállalatnál és 2021 első negyedéve óta nem látott mélypontra esett. A vállalat közleménye szerint ennek oka az építőipart is elérő negatív gazdasági hatások és a piac szűkülése. Míg a bázis negyedévben az áruhiány jellemezte piacon a stratégiai készletekkel rendelkező Masterplast erős pozícióban volt, addig a tárgynegyedévben az alacsonyabb kereslet következtében csökkenő alapanyag- majd késztermékárak mellett a magasabb készletszint hátrányt jelentett - áll a cég jelentésében.
A Masterplast negyedéves számai | |||
ezer EUR | 4Q 21 | 4Q 22 | változás |
Értékesítés árbevétele | 45376 | 37663 | -17,0% |
EBITDA | 3624 | 1020 | -71,9% |
EBITDA-szint | 8,0% | 2,7% | -5,3pp |
Üzemi eredmény | 2251 | -358 | -- |
Üzemi eredményszint | 5,0% | -1,0% | -5,9pp |
Pénzügyi eredmény | 77 | -1173 | -- |
Adózás előtti eredmény | 2422 | -1363 | -- |
Adózott eredmény | 1890 | -1385 | -- |
EPS (EUR) | 0,12 | -0,03 | -- |
Forrás: Masterplast, Portfolio |
A globális energiaválság, a fokozódó infláció és a kamatkörnyezet romlása erősen hatnak az építőiparra a társaság piacain. Az új építésekhez kapcsolódó kereslet tovább esett, míg a felújítási szegmensben az energiahatékonyság növelését támogató munkálatok iránt fennmaradt az érdeklődés. Az országokat tekintve általánosan csökkenő vagy stagnáló iparági tendencia érvényesült, a szerződésállomány és megkezdett beruházások száma szinte mindenütt elmaradást mutatott az egy évvel korábbitól.

Az iparági kereslet változásával összhangban a negyedik negyedévben 7 százalékkal bővült a bevételek több mint felét adó, nagyrészt saját gyártású termékeket magába foglaló homlokzati hőszigetelő rendszerek termékcsoport árbevétele, a többi, újlakásépítésekhez kötődő termékcsoport árbevétele viszont csökkent. A tetőfóliák és tető elemek árbevétele 22 százalékkal, a szárazépítészeti rendszer termékcsoport forgalma 29 százalékkal, a hő-, hang- és vízszigetelő anyagoké pedig 19 százalékkal zárt a bázis alatt. Az építőipari kiegészítő termékek eladásai mérsékelt, egyszámjegyű visszaesést mutattak, az egészségügyi termékeket tartalmazó ipari alkalmazások termékcsoport forgalma 68 százalékkal csökkent.

A legnagyobb súlyú magyar piacon az építőipari termékcsoportokban 9 százalékos bővülést mutatott a szegmens, azonban az ipari alkalmazások gyengébb teljesítménye miatt összességében 22 százalékkal csökkent a társaság magyarországi forgalma az utolsó negyedévben. Növekedett az árbevétel Lengyelországban (56%) és Horvátországban (8%), a társaság többi piaca viszont alacsonyabb forgalmat hozott az egy évvel korábbihoz képest. A háborúval sújtott Ukrajnában a harcmentes területekre korlátozódó üzleti tevékenység mellett összességében 23 százalékkal esett vissza a negyedéves forgalom az előző év utolsó negyedévéhez képest.

A negyedéves EBITDA közel 72 százalékkal zuhant az egy évvel ezelőtti szintről.
A piaci szereplők készletleépítési és árcsökkentési lépései tovább gyengítették a társaság termékei iránti keresletet és alacsonyabb marzsokat eredményeztek. Növekedtek a vállalat egyéb gyártási - legnagyobb arányban energia - költségei is – magyarázta a cég a további negatív hatásokat a gyorsjelentésben. Bizakodásra ad okot, hogy az év végére mérséklődő energiapiaci árak a csoport számára a gyártási költségek csökkentését vetítik előre, mivel piaci áron biztosítja a társaság az energiabeszerzéseket és nem a 2022-es évben magas lekötött energiaárakon - közölte a cég.

Az EBITDA-marzs a bázisidőszakhoz képest több mint 5 százalékponttal csökkent, utoljára 2016 negyedik negyedévében volt a jelenleginél alacsonyabb az érték.

Az év utolsó három hónapjában a társaság számára kedvezőtlenül mozogtak az árfolyamok, ami a negatív pénzügyi eredménnyel tovább rontotta az eredményt. A teljes évet tekintve azonban így is jól jött ki a Masterplast, a pénzügyi eredmény a 2021-es minimális nyereség helyett 2,5 millió eurós pluszt jelentett 2022-ben a cégnek.
Az adózott eredmény 1,38 millió eurós veszteség lett, szemben a bázisidőszaki 1,9 millió eurós nyereséggel.
2016 negyedik negyedéve óta nem volt veszteséges negyedéve a vállalatnak.

Az éves számok
A 2022-es teljes év árbevétele 5 százalékkal meghaladta a bázist az építőipari szegmens teljesítményének köszönhetően, ami a teljes évet tekintve még a negyedik negyedév gyengélkedése ellenére is erős volt. Az egészségipari termékeladások közben a koronavírus-járvány csillapodásával visszaestek.

Az összesített EBITDA 20,4 millió euró (10,1 százalék EBITDA hányad), ami 11 százalékkal alacsonyabb a bázisnál, ugyanakkor kismértékben, 2 százalékkal meghaladta a 2023 januárjában előrejelzett értéket.

Az éves EBITDA-marzs közel 2 százalékponttal csökkent.

A 2022-es adózott eredmény 15,6 millió eurót tett ki, ami 2,6 százalékos visszaesés az egy évvel ezelőtti szintről, a menedzsment januári prognózisa 15,5 millió euró volt.

A menedzsment kommentár
A vállalat vezetése a középtávú kilátások kapcsán továbbra is optimista és fenntartja fejlesztési terveit. A hőszigetelő anyagok értékesítése éves összesítésben 38 százalékkal bővült és a termőre forduló új hőszigetelőanyag gyártási beruházások lehetőséget biztosítanak a térnyerésre a nyugat-európai piacokon is – áll a negyedéves gyorsjelentést követő közleményben.
„Az év utolsó negyedévében a negatív gazdasági és piaci hatások összeadódtak és jelentősen nehezítették a vállalat működését, ezért éves összesítésben a vártnál kisebb lett az árbevétel növekedése. 2021 kiemelkedő eredményeit jelentősen befolyásolta a nagyértékű covid védőruha értékesítés, amire 2022-ben már nem számíthattunk. Ugyanakkor az alaptevékenységünkben, a stratégiai fontosságú hőszigetelő anyag értékesítésben szignifikáns növekedést értünk el, míg a jövő tekintetében további bővülésre adnak lehetőséget a felfutó gyártásaink és az idei évben induló három új műanyag hőszigetelő anyag gyártó üzemeink, amelyekre alapozva fokozhatjuk a nyugat-európai piaci jelenlétünket. Jó ütemben halad az üveg- és kőzetgyapot gyártási projektünk, mely középtávon jelentős versenyelőnyt biztosít a Masterplast számára. Minden logika szerint az várható, hogy 2023-ban az év második fele lesz az erősebb, aminek egy európai épületenergetikai támogatási program megjelenése vagy egy tartós ukrajnai fegyvernyugvás további pozitív lökést adhat.” – kommentálta az eredményeket Tibor Dávid, a Masterplast elnöke.
A menedzsment ezúttal nem frissítette éves eredmény-előrejelzését, a második negyedévre ígérte az előzőekben a tájékoztatót.
Az árfolyam
A Masterplast árfolyama idén közel 10 százalékos esett, amivel alulteljesítő a magyar tőzsdén, a BUX index ugyanis mindeközben közel 3 százalékot emelkedett.