Portfolio signature

Az energiatárolás és a közlekedés elképzelhetetlen zöld hidrogén nélkül

Főleg a közlekedésben sokan vetélytársként tekintenek az tüzelőanyag-cellás hidrogénnel működő, valamint az akkumulátoros elektromos autókra, ám a két technológia inkább egymást támogatja, és egészíti ki, nemcsak a közlekedésben, hanem más iparágakban egyaránt. Megújuló energián alapszik a zöldáram, ahogy megújuló energia szükséges a zöld hidrogén előállításához is, mégsem veszik el egymástól a lehetőségeket. Épp ellenkezőleg, a hidrogén segíthet az egyes időszakokban keletkező többletenergia hasznosításában, csökkentve a villamosenergia-rendszer leterheltségét, míg a villamos energia meg tud ágyazni a zöld hidrogén széles bázisú alkalmazhatóságának. Mindkét technológia egy eszköz arra, hogy megszabaduljunk a fosszilis energiaforrásoktól. Az elektrifikáció felfutásának éppen szemtanúi vagyunk, és a zöld hidrogén területén is hasonló boomra készül a tudományos szféra. De nem holnap valósul meg minden. Türelem kell hozzá. A zöld hidrogén piacáról, magáról a technológiáról kérdeztük Tompos Andrást, a TTK Anyag- és Környezetkémiai Intézet igazgatóját, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség szakmai tanácsadó testületének vezetőjét.

A hidrogénnek több fajtája is létezik az alapján, hogy az előállítása fosszilis vagy megújuló energián alapszik. A jövőt alapvetően a zöld hidrogénnel képzeljük el, mi ennek az oka?

A dekarbonizáció, a klímasemlegesség és a fosszilis anyagok minél kisebb mértékű felhasználása rendkívül fontos, ehhez tud csatlakozni többek között a hidrogén, ha fosszilis felhasználás nélkül kerül előállításra. A villamos energia is akkor jó, ha zöld, és nem tartalmaz semmilyen fosszilis forrást az előállítása. A villamos energia szektor önmagában nem lesz elég, hogy a teljes primer energiafogyasztást kielégítse a világon, még akkor sem, ha az elektrifikáció nagy léptékeket ölt, és akár a 2-3-szorosára bővül. Jelenleg az igények 20-30 százalékát tudja fedezni, és persze lehet fejleszteni a villamosenergia-hálózatokat, telepíteni szigetüzemben villamos energiát, felhasználó és termelő egységeket, amelyek nem tudnak vagy akarnak csatlakozni a nagy hálózatra, mégis ezt a 20-30 százalékos részesedést a teljes primer energiafogyasztásból nagyon nehéz 100 százalékig feltornázni.

Majdnem biztos, hogy a villamos energia előállítása és szállítása mellett a gázszektornak is szerepe lesz, és a zöldgáz majdhogynem definíció szerint a hidrogén. Nem baj, ha ez a két energiavektor kiegészíti egymást, hiszen ezáltal kisebb teher jutna mindkét hálózatra.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés