Előfizetői tartalom

"Éjszakai" áram: ez lehet az oka a rejtélyes kimaradásoknak

A fogyasztóvédelemért felelős Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz nem érkezett olyan bejelentés vagy fogyasztói panasz, amely arról szólt volna, hogy a szolgáltató nem biztosítja megfelelő módon a felhasználónak a vezérelt ("éjszakai") áram szolgáltatást, és az elosztóhálózat-üzemeltetők is azt közölték lapunkkal, hogy az előírtaknak megfelelően teljesítik e kötelezettségüket. Olvasónk ugyanakkor azt jelezte, hogy a szolgáltatás kimaradása mégis előfordulhat üzemzavar vagy a vezérlő készülék és a fogyasztó berendezés meghibásodása nélkül is, és az általunk megkérdezett szakember szerint is lehetséges elméletileg, hogy a kapcsolási jel valamilyen hálózati zavar miatt nem érkezik meg fogyasztóhoz, noha ennek előfordulási valószínűsége szerinte rendkívül csekély.

Egy érdekes eset

Villanyszerelő és elektroműszerész végzettséggel rendelkező olvasónk a vezérelt áram felhasználás alakulásáról szóló cikkünk megjelenését követően nekünk írt levelében arról számolt be, hogy monitorozni kezdte B tarifás mérőjét, mert sorozatosan melegvíz-hiány fordult elő háztartásukban. Tájékoztatása szerint ezért kihívta az MVM szakembereit, akik nem találtak hibát, majd a viszonylag új, első telét teljesítő bojlert is átnézette, de itt sem bukkantak rendellenességre. Az olvasó leveléhez saját mérési eredményeit tartalmazó grafikonokat is csatolta, melyek arra látszanak utalni, hogy a napi 8 óra előírt vezérelt időszak nem teljesült.

éjszakai energiamérő
észjakai energiamérő 2

Érdeklődésünkre a szolgáltatók azt közölték, hogy a szolgáltatást a rendeletben előírtaknak megfelelően biztosítják. Tájékoztatásuk szerint nagyon ritkán, eseti jelleggel akkor fordulhat elő, hogy a szolgáltatási napi időtartama a rendeletben előírt érték alá csökken, ha az ügyfél otthona áramszünetben érintett, például egy vihar vagy meghibásodás miatt és az áramszünet időszaka a vezérlési időablakban következik be, vagyis egybeesik a vezérlőkészülék tervezett bekapcsolt időszakával, áramszünet alatt ugyanis a vezérelt készülékek sem tudnak energiát vételezni. Emellett a szolgáltatás kimaradását okozhatja a vezérlőkészülék meghibásodása is, amelyet a szolgáltató az ügyfél hibabejelentését követően szükség esetén cserél.

Az elosztók válasza szerint az ügyfelek a fogyasztásmérőhelyen elhelyezett vezérlőkészülék kapcsolóállása alapján tudnak megbizonyosodni arról, hogy az áramkör „vezérelt állapotban” van-e. Amennyiben egy ügyfél rendellenességet tapasztal, panaszával lehetősége van a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz fordulni, amely kivizsgálást írhat elő, ha indokoltnak látja.

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés