FONTOS Dróncsapások a Barátság olajvezetéken: veszélyben a magyar ellátás?
 
Portfolio signature

Mutatjuk az olcsó részvényt, amely 65 százalékkal többet érhet

Portfolio
Nagy csalódást okoztak a befektetőknek a Ryanair legfrissebb számai, miután a légitársaság az első negyedévben több fontos téren is alulmúlta az elemzői várakozásokat. Amellett, hogy a mostani eséssel jóárasították a részvényt elmondható, hogy egy kulcsfontosságú szinten mozog a Ryanair árfolyama, ahonnan könnyen lehet, hogy elindulhat a rakéta.

Ütik a Ryanairt

A Ryanair árfolyama több mint 15 százalékot zuhant hétfőn, a mostani eséssel pedig egészen tavaly október óta nem látott szinten kereskednek a légitársaság papírjai. Az áprilisi 21,8 eurós csúcshoz viszonyítva több mint 35 százalékos az esés mértéke.

ryanair0722

A Ryanair befektetői megítélését az utóbbi hónapokban több tényező együttese rontotta:

  • Egyrészt, a Ryanair flottája teljes mértékben Boeing repülőgépekből áll, az amerikai repülőgépgyártónál pedig az elmúlt időszak biztonsági kérdései miatt, szabályozói nyomásra visszafogták a gyártást, így a Ryanair tervezését is megborították. A Ryanair közlése szerint a szerződésekhez képest 20 gép hiányban vannak eddig, ami a légitársaság növekedési terveinek is gátat szab. 
  • Emellett a cég 2025-ös pénzügyi évének első negyedévében, ami június végén zárult, az elemzői várakozásoktól jóval elmaradó adózott eredményt ért el a társaság, és a nagy bizonytalanságra hivatkozva a teljes évre meg sem fogalmazott várakozásokat a menedzsment. 
  • Bár a jegyárak csökkennek, az első negyedévben például átlagosan 15 százalékkal a Ryanairnél, aminek eredményeként nőtt az utasforgalom és emelkedtek a kiegészítő szolgáltatások bevételei, de hiába, mert összességében csökkent a társaság bevétele az előző év azonos időszakához képest. 
  • A kritikus nyári szezonban pedig, ami hagyományosan a légitársaság elsődleges profittermelő időszaka, a korábbinál várthoz képest nagyobb jegyárcsökkenéssel számolt a Ryanair, amit a gyenge fogyasztói bizalommal, és az utasok takarékoskodásával magyaráz. Igaz, hogy ez a hagyományos légitársaságok felől a diszkont légitársaságok felé terelheti a forgalmat, ugyanakkor az árazásoknak nem kedvez az erős verseny közepette. 
  • A működési költségek mindeközben jelentősen emelkednek, ami tovább rontja a profitrátákat, a munkaerőköltségek és a repülőtéri díjak is kétszámjegyű mértékben növekszenek a Ryanairnél. 
  • Mindezeket a problémákat tetőzi, hogy a légiközlekedés nem problémamentes idén nyáron, jelentős késések borzolják a kedélyeket, ami több tényezőnek is betudható: a repülőgéphiányok, a kifeszített menetrend, az iparágra jellemzően gyakori sztrájkok, a szélsőséges időjárási körülmények, és a légiforgalmi irányítók hiánya mind szerepet játszik, de pár nappal ezelőtt például egy informatikai probléma bénította meg a légiközlekedést. Ez pedig mind pluszköltségekhez vezet, a késések és járattörlések pedig nem segítik a légiközlekedésbe vetett bizalmat. 

Mit mondanak az elemzők?

A Refinitiv gyűjtése szerint a Ryanairt jelenleg 21 elemző követi, közülük:

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés