Portfolio signature

Nagy bajban vannak a német autógyártók Kínában, kisöprik őket a piacról

A kínai autóipar fejlődése komoly kihívás elé állítja a német autógyártókat, amelynek nem csak az európai piacon kell megküzdeniük az újonnan megjelenő gyártókkal, hanem a kínai piacon is helyt kell állniuk. Utóbbi azonban nem könnyű, több gyártó is hangot adott már a világ legnagyobb autópiacon tapasztalt nehézségeknek, a napokban a BMW és a Mercedes-Benz is profit warningot adott ki, részben a kínai piac gyengesége miatt. A UBS legfrissebb elemzése szerint az elindult folyamatok jelentős változásokat, sőt, egyenesen paradigmaváltást hozhatnak az európai gyártók kínai működésében.

A kínai helyzet

A német autógyártóknak a kínai piacra való évtizedekkel ezelőtti belépésük óta most kell a legnagyobb kihívásokkal szembenézniük. A piaci részesedésük strukturálisan csökken a helyi márkákkal szemben, amelyek ma már a tömegszegmensben dominálnak, és folyamatosan törnek be a prémium szegmensbe. Előnyüket különösen a NEV-k (new energy vehicle) piacán szerzik, amelyek részesedése Kínában mára elérte az 50 százalékot a teljes értékesítésben. Eközben a luxusfogyasztás erőteljesen visszaesett a gyenge ingatlanpiac és a visszafogott gazdasági kilátások miatt, ami negítvan hat a jelenleg külföldi gyártók által dominált felső kategóriás autók piacára, bár egyelőre még nehéz megállapítani, hogy a luxusautók iránti kereslet lassulása csak ciklikus vagy strukturális jellegű.

Az alábbi ábrák összefoglalják a nagy képet: a globális volumengyártók kínai közös vállalatainak pénzügyi eredményei mostanra összeomlottak (baloldali grafikon), miközben a prémium OEM-ek vegyesvállalatai egyelőre viszonylag jól tartják magukat (jobboldali grafikon). A konszenzus szerint viszont idővel a prémium OEM-ek esetében is romlani fognak a számok.

ubschina1
Külföldi tömeggyártók (baloldal) és külföldi prémiumgyártók (jobboldal) vegyes vállalatai profitjának alakulása. Forrás: UBS

A UBS becslései alapján a német OEM-ek adózás előtti eredményének durván 30-45 százalékát még mindig Kína adja. A bevételi források nem korlátozódnak a helyi közös vállalatok értékesítésére vagy a járműimportra, hanem az alkatrész- és pótalkatrész-ellátásból, valamint a közös vállalatok által az anyavállalatnak fizetett jogdíjakból is származnak.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés