A jövő alkusza – az alkuszok jövője címmel rendezi meg Esztergomban kedden és szerdán XX. Biztosításszakmai konferenciáját és kiállítását a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). Az esemény kezdetén a FBAMSZ, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) egy-egy vezető képviselője tartott előadást. Elhangzott: jövőre már egységesen április 30-ai biztosítási fordulónappal hirdeti meg a lakásbiztosítási kampányt a kormány, a biztosítók 100 milliárd forint körüli extraprofitadója pedig legalább 50 milliárd forinttal csökkenhet 2025-ben. A hosszú távú megtakarítások jövő évi, lakáscélú feltörhetősége csak az önkéntes nyugdíjpénztárakra fog vonatkozni. Eközben már zajlik az MNB etikus 2.0 koncepciója szerinti, nagyobb ügyfélértéket megcélzó életbiztosítási gyakorlatra való átállás is. További részletek minderről:
MABISZ: hagyjuk addig az etikus 2.0-t, amíg van extraprofitadó!
Holló Bence, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) elnökhelyettese előadásában arról beszélt, hogy messze az infláció alatt emelkedtek az utóbbi években a biztosítási szektor díjbevételei, a szerződésállomány csak lassan növekszik, miközben a kárráfordítások dinamikusan nőnek, a margin szűkül. A két évvel ezelőttihez hasonlóan idén is komoly károk sújtották a mezőgazdaságot, a klímaváltozás hatására sűrűsödő nehéz évek jól mutatják, milyen kihívásokkal néz szembe a szektor. Az árvízkárok is sújtották idén a szektort, ennek az összesített számai még nem állnak rendelkezésre.
Az extraprofitadóról részletesen is beszélt Holló Bence: 2022-es bevezetése óta a szektor nyereséges a negyedére (83-ról 23 milliárd forintra) csökkent, a szektor gazdasági nyeresége negatívba fordult (-11%). A biztosítási szektor terhe szignifikánsan meghaladja a bank-, a távközlési vagy a járműszektor szintjét. Az adó alapja és mértéke egyes termékek (pl. megtakarítási jellegű életbiztosítás, casco) üzleti modelljét is ellehetetleníti. Európában csak hazánkban került bevezetésre a biztosítói extraprofitadó, több környező országban nincs adó a biztosítók díjbevételén.
A MABISZ részletes tanulmányt készített, és nemrég elküldte konszenzusos javaslatait a Nemzetgazdasági Minisztériumnak az állampapír-vásárláshoz kötött adócsökkentéshez.
A MABISZ tagjai tavaly már 123 milliárd forintnyi biztosítási adót és 88 milliárd forintnyi extraprofitadót fizettek, utóbbinak a kivezetését szeretnék elérni, de várhatóan nem fog teljes mértékben megtörténni, ebből indultak ki a kormánynak elküldött javaslat során. Az MNB-hez is van kérésük a biztosítóknak: a jegybank által előre vitt
etikus 2.0 életbiztosítási koncepció bevezetését addig nem tartják időszerűnek a biztosítók, amíg az extraprofitadó bármilyen formában fennmarad.
Miközben az életbiztosítások díjbevétele az egyszeri díjas életbiztosítások profittermelésének ellehetetlenülése miatt jelentősen esett az utóbbi években, a nyugdíjbiztosítások továbbra is biztos pontot jelentenek, és növekedést mutatnak, ezt október közepe és november közepe között nyugdíjkampánnyal támogatja a MABISZ, jövő tavasszal pedig a kockázati életbiztosításokkal kapcsolatos tudatosságot növelő kampányt terveznek.
A lakásbiztosítási kampányról elmondta: „ha szól a zene, muszáj táncba menni”. A biztosítók számára a jövedelmezőség csökkenése nem teljesen pozitív fejlemény, de az ügyfelek számára csupa jó fejleményt hozott a kampány: nőtt a biztosítottsági szint, csökkent a piaci koncentráció, a díjak és szolgáltatások aránya javult például.
Számos szakmai együttműködésben részt vesz a MABISZ: a lakásbiztosítási kampány, az oktatás és az edukáció fejlesztése mellett a gépjárműflották kártörténeti igazolásaiban és a biztosítási szerződések örökítésében is előrelépés jöhet ezek révén.
Sikerült szektorszintű együttműködésre lépni
A biztosítási alkuszok jövőjéről szóló, Papp Lajos FBAMSZ-elnök által vezetett panelbeszélgetésben a biztosítóktól érkező vezetők kiemelték a személyes értékesítés jelentőségét, ami a digitalizáció mellett is fennmarad a jövőben.
A jövő alkusza felkészült, tisztában van a szakmájával, a piac és a biztosítások működésével, emellett ügyfélélményt teremt, amihez olyan termékekre is szükség van, amelyek mielőbb megteremtik ezt az élményt. A biztosítóknak ugyanakkor nagy munkájukba kerül, mire sikerül élményszerűvé tenni a biztosítások intézését, ami önmagában nem sok élménnyel járó tevékenység.
A beszélgetésben elhangzott: a szabályozók korábban kvázi önjáróan működtek, és nem feltétlenül a piac fejlődését, növekedését hozó szabályokat hoztak. Mára ez megváltozott: sikerült olyan, az egész biztosítási szektoron átívelő, előremutató együttműködést kialakítani a szabályozók, a biztosítók és a közvetítők érdekképviseleti szervezetinek a részvételével.
Nagy kihívás az alkuszok számára a szakma elöregedése, a fiatalok bekapcsolása. Ezen a téren elsősorban a képzéstől várnak előrelépést a résztvevők.
Címlapkép forrása: Portfolio