Portfolio signature

Útvesztőbe került az európai elektromos autópiac - Van-e belőle kiút?

Alapvető kihívások sokaságával szembesült az elmúlt években az európai belsőégésű- és elektromos járműipar, amelyekre úgy tűnik, hogy egyelőre nem, vagy csak részben vannak meg a válaszok; és mindez a termelés visszafogásában és áthelyezésében, illetve elbocsátásokban is jelentkezik a mindennapi híráramlásban. Érdemes ezekből egy kicsit kitekinteni, és megvizsgálni, hogy mennyire jelentős az autóipar súlya Európában, milyen tendenciák mutatkoznak az elektromos autószektorban, és melyek azok a főbb kihívások, amelyekre sürgősen meg kellene találni a megfelelő válaszokat. Ha nem sikerül összehangolni az "európai értékeket" a globális piac tempójával egy átfogó stratégia keretében, akkor a kontinens könnyen a saját, szigorú szabályozási szándékai és a dinamikusabb, kevésbé kötött - sokszor masszív állami támogatással operáló - versenytársak közé szorulhat.

Miért fontos az autóipar Európának?

Az Európai Központi Bank (EKB) 2024. utolsó negyedéves összeállítása azt mutatja, hogy az autóipar részesedése az euróövezet feldolgozóiparának hozzáadott értékének 10%-át, míg a annak GDP-jének majdnem 2%-át adja - ha figyelembe vesszük az ágazatok közötti kapcsolatokat is, akkor ez az érték megduplázódik.

Ha azt vizsgáljuk, hogy mennyi embert foglalkoztat az autóipar, akkor azt látjuk, hogy az euróövezet teljes foglalkoztatásának 1%-át teszi ki - ez nagyjából 2 millió embert jelent a teljes munkaerő állományt vizsgálva. Ráadásul az ágazat 2012 óta viszonylag stabilan tartja részesedését az euroövezet teljes foglalkoztatásából. Az EKB adatai az európai autóipar ellenállóképességére is kitérnek: a globális pénzügyi válság és a legutóbbi időszakot leszámítva az ágazat az aggregált GDP-nél nagyobb mértékben bővült.

Az euróövezet autógyártói továbbá jelentős összegeket fektetnek kutatás-fejlesztésbe (K+F), hogy versenyképesek maradjanak a gyorsan fejlődő autópiacon. Ez abból látszik, hogy az EKB adatai alapján az euroövezeti cégek 2020 és 2022 között nagyszámú új, közlekedéshez kapcsolódó szabadalmat jelentettek be az Európai Szabadalmi Hivatalnál, ami meghaladta a versenytársak által bejelentett szabadalmak számát - de lemaradásban vannak a digitális kommunikációval kapcsolatos szabadalmak bejegyzése terén.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés