
A világ leggyorsabb sorozatgyártású autója kínai. Nemcsak az elektromosaknál, hanem úgy általában. A BYD luxusmárkája, a Yangwang U9 Xtreme nemrég 496-tal ment. Persze, erre lehetne mondani, hogy egyenes pályán gyorsan menni bárki tud, de mi van a kanyarokkal? Hát, az a helyzet, hogy az elektromosak között ott is egy kínai autó a király: a Xiaomi SU7 Ultra a legendás Nordschleifén is megvert mindenkit, még a Rimac Neverát is lenyomta.
De ez az írás nem a kínaiakról szól, hanem a Porschéről. Csak hát nagyon nehéz már autóiparral kapcsolatban bármit is írni, amiben nincs szó kínai autógyártókról.
A Porsche hagyományai a belsőégésű motorokban gyökereznek, a 911 mindennek az alapja, esszenciája, nyomokban a Porsche összes modelljében ott van a legendás sportautó. A Taycan 2019-es megérkezésével egy nagyon rövid időpillanatra úgy tűnt, hogy az elektromos érában is menő lesz a Porsche.
De ez most nagyon úgy tűnik, hogy nem igaz.
Hogy mi történik most?
A Porsche bejelentette, hogy alaposan letekeri a villanyosítási terveit, és feltekeri a belsőégésű motoros sztorit.
A termékkínálatot kifejezetten belső égésű motoros, márkát meghatározó járműmodellekkel egészítik ki, a Cayenne fölé tervezett új SUV-sorozat, a belső elnevezése szerint K1, amit eddig teljesen elektromosnak szántak, kezdetben kizárólag belső égésű motorral és plug-in hibridként lesz elérhető. Az új terv része az is, hogy a meglévő belső égésű modellek hosszabb ideig forgalomban maradnak, a Panamera és a Cayenne még a 2030-as években is elérhető marad belső égésű motorral.
A márkát kedvelők most értékelhetik úgy a bejelentést, hogy a vevői igények és a nagy kínai elektromos nyomulás észhez térítette a Porschét, és a sportautógyártó végre visszatalál önmagához.
Régóta mondom, hogy
Porsche benzinmotoros autót csak Porscheként lehet venni.
Ha viszont a belsőégésű motort, az évtizedek óta reszelgetett mérnöki csúcsteljesítményt kivesszük a képből, és elektromotorral helyettesítjük, akkor egy Porsche hirtelen egy olyan elektromos autóvá válik, amelynél gyorsabbat, vagányabbat, korszerűbb dizájnnal, nagyságrendekkel jobb oprendszerrel, összességében menőbb összhatással gyártanak a kínaiak.
Ráadásul az is igaz, hogy a fiatalabb generációknak (főleg Kínában) egyre kevésbé mond valamit a nyugati gyártók márkaneve, a hagyományok, a közel egy évszázados történetek, a jelenben egy virtuális asszisztens, a mindent behálózó AI vagy a karaoke funkció sokkal többet számít, mint mondjuk egy európai gyártó tradíciói.
A pesszimista olvasata tehát az a sztorinak, hogy
a Porsche megijedt az új elektromos konkurenciától, belátta, hogy nem tud olyan jó elektromos autót gyártani,
ezért inkább azon a pályán versenyez, ahol egyébként is erős, ennek esik áldozatul az új eletromos SUV vagy a 2030-as évekre tervezett új elektromos járműplatform.
A Porsche elektromos sztorijához szorosan kapcsolódik, hogy a sportautógyártó a Volkswagen konszern része, a német cégcsoport pedig nagy vehemenciával indult meg az elektromobilitás felé, és próbált erőltetetten villanyosítani, ami utólag visszanézve sem a vevők, sem a munkavállalók, sem a szakszervezetek, sem a részvényesek tetszését nem nyerte el.
És ha már a részvényeseknél, és a piaci értékítéletnél tartunk: Ha csak a Porsche részvények árazását nézzük, akkor
a piac megkérdőjelezi azt, hogy luxus-e még a Porsche.
Miközben a luxustermékeket gyártó Ferrarinak luxus árazása van, közel 40-es P/E-n forognak a részvényei, addig a Porsche már csak 16-oson, egyre közelebb a durván nyomott árazású német prémiumokhoz, a 7-8-as P/E-n árazott BMW-hez és Mercedeshez.
Hogy miért? Hát azért, mert a befektetők azt is nézik, hogy hogy alakulnak a marzsok. Miközben a Ferrari operatív marzsa 25-30 százalék, és ez a következő években akár még tovább nőhet, a német prémiumoknál jó években 10-15 százalék volt az opratív marzs, most meg már inkább csak 5-7 (cél a 10). És mi a helyzet a Porschénél? Korábban 15-20 volt, és a volt olyan várakozás, hogy ez majd közelíthet a Ferrariéhoz. Ehhez képest meg idén 2 alatt lehet, és az elemzők szerint a következő években is 10 alatt marad.
Két éve még az volt a mondás, hogy a Porsche lesz a következő Ferrari a tőzsdén, 120 euró felett is volt a részvényárfolyam, most meg 40, kétharmadát elveszítette az értékének a cég, csak idén harmadát. Egy erős tőkepiaci hangulatban.

Szerintem a Porsche a mostani döntésével választ adott arra a kérdésre, hogy a következő években hogy lehet stabilizálni vagy emelni a profitot, mi jön azokban az években, amikor még el lehet adni benzinmotoros autót, és hogy hogyan lehet boldogabbá tenni a befektetőket, részvényeseket.
Arra viszont nem, hogy mi lesz a céggel akkor, ha az elektromos autók mindent visznek.
Címlapkép forrása: Marijan Murat/picture alliance via Getty Images
Drónok miatt leállt a közlekedés egy nyugat-európai reptéren
Egyelőre nem teljesen világos, mi áll a háttérben.
Reagált a Fehér Ház Putyin meglepő ajánlatára: „meglehetősen jól hangzik”
Egyetért a két hatalom a kérdésben.
Nagy változás jön a magyar egészségügyben: a szakemberek szerint nőni fognak a várólisták több vizsgálat esetén is
Különösen az onkológiai vizsgálatok esetén.
Egyre forróbb a helyzet: a NATO kész szembeszállni az orosz légtérsértésekkel!
Veszélyben Európa biztonsága.
A NATO vezetőjével tárgyalt Zelenszkij: elmondta, milyen fegyverekre lenne sürgősen szükség Ukrajnában
Részletes listát adott át az elnök.
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Személyi kölcsön vagy szabad felhasználású jelzáloghitel? Összehasonlítottuk őket
Nagyobb váratlan kiadás? Új tervek, megvalósítandó álmok? A finanszírozás kapcsán gyakran merül fel a kérdés: elég egy személyi kölcsön, vagy érdemes ingatlanfedezetet bevonni és szabad
Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod