Portfolio signature

Látványos grafikonokon a Magyarországon is jelenlévő német autógyártók szenvedése

A német autóipar három zászlóshajója, a Volkswagen, a BMW és a Mercedes több fronton is egyszerre küzd: miközben a globális autópiac a fő régiókban összességében még nő, a németek profitja nagyot zuhant, piaci részesedésük pedig látványosan csökken. A belső égésű motoros szegmensben már nem ők diktálják a tempót, az elektromos átállásban Kínában súlyos lemaradásban vannak, az Egyesült Államokban a vámok és az importfüggés, Európában pedig a stagnáló kereslet és a szigorú szabályozói környezet helyez rájuk nyomást. A kérdés, hogy a jelenlegi üzleti modell meddig életképes egy olyan iparágban, ahol egyszerre gyorsul a technológiai, a piaci és a geopolitikai átrendeződés.

Bajban a német autógyártók

A német autóipar ékkövei, a Volkswagen, a BMW és a Mercedes komoly problémákkal küzdenek: a számok alapján már nem arról van szó, hogy egy gyengébb évet futnak, hanem arról, hogy komoly kérdőjelek jelentek meg a hagyományos üzleti modelljükkel kapcsolatban. A rendelkezésre álló adatok szerint 2025 első kilenc hónapjában a három gyártó együttes üzemi eredménye 46 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest, 17,8 milliárd euróra.

Mindez úgy történik, hogy közben a világ három kulcspiacán – Kínában, az Egyesült Államokban és Európában – összességében nőtt az újautó-piac, vagyis nem a torta lett kisebb, hanem a németeknek jutó szelet vékonyodott el.

A hagyományos, belső égésű motoros szegmensben már önmagában is nehéz a pálya: Európában nagyjából 6,5, Kínában 10,2 százalékkal zsugorodott a piac az év első három negyedévében. A német márkák teljesítménye ehhez képest vegyes: egyedül Európában sikerült úgy visszaesni, hogy a csökkenés kisebb volt, mint az összpiaci mínusz, Kínában viszont már a belső égésű modellekkel sem tudják tartani a lépést, az Egyesült Államokban pedig kifejezetten fájdalmas a kép. Ott ugyanis a hagyományos autók piaca még nőtt is valamelyest, miközben a Volkswagen, a BMW és a Mercedes belső égésű motoros modelljeinek regisztrációja több mint 13 százalékkal esett vissza. Lényegében az amerikai piacon a németek kimaradnak a növekedésből: lenne mit eladni, de a német gyártók egyre kevesebbet tudnak maguknak megszerezni a piacból.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés