Sörszövetség: lejárt az olcsó sörök ideje, a prémium felé fordultak a sörivók

2019. március 16. 14:30    
nyomtatás
 
A tavalyi évben bár csak minimálisan nőtt az eladott sörök mennyisége, de ennél sokkal nagyobb mértékben nőtt a sörszövetség tagjainak bevétele, ami arra vezethető vissza, hogy a sörivók a drágább, minőségibb sörök felé fordultak, ez pedig a Sörszövetség vezetője szerint bizakodásra ad okot: a gyártók a többletbevételt láthatóan innovációra és termékfejlesztésre költik, ami végső soron további minőségi javulást és növekvő exportképességet eredményez majd a Magyarországon gyártott söröknél.


A tavalyi év során a belföldön értékesített sör mennyisége 1,3 százalékkal nőtt, összesen 6,29 millió hektolitert értékesítettek. Ezen belül ugrásszerűen megnőtt a prémium és a szuperprémium sörök forgalma. Utóbbinak közel 60, előbbinek csaknem 18 százalékkal.

A sörpiaci élénkülés és értéknövekedés egész Európában tapasztalható, így nálunk is. Míg a magyar sörgyárak által belföldön eladott sör mennyisége csak 1,3 százalékkal nőtt, azonban a prémium kategóriák ugrásszerű növekedése miatt a forgalombeli növekedés 14 százalék volt, vagyis fogyasztói szempontból komoly átrendeződés zajlott a piacon: a sörivók a drágább, minőségibb sörök felé fordultak

- mondta a Portfolio-nak Kántor Sándor, a Sörszövetség tavaly kinevezett igazgatója.

Az adatok az öt vezető sörgyártó - a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Carlsberg Hungary Kft., valamint a Sörszövetség értékeléséhez adatközlésével hozzájáruló Pécsi Sörfőzde Zrt. - adatait tükrözik, de ez gyakorlatilag lefedi az egész hazai gyártást, a kézműves vagy kraft sörök becslések szerint mindössze 1-2 százalékát adják az összfogyasztásnak. A prémium és szuper prémium sörök eladásának robbanásszerű növekedése mellett a középkategóriás termékek eladása csekély mértékben, mintegy 1 százalékkal csökkent, a gazdaságos vagy saját márkás sörökből pedig 8 százalékkal kevesebbet szállítottak a vezető gyártók.

Sörszövetség: lejárt az olcsó sörök ideje, a prémium felé fordultak a sörivók

Kántor Sándor


Indokoltnak látják az áfacsökkentést


Kántor szerint most egy egészséges helyzetben van az iparág, termékeinek értékét jól mutatja, hogy a kiskereskedelmi forgalomban a hústermékek után a sör a legnagyobb tétel, amire költenek a fogyasztók. Azonban amíg a sertéshús áfája 2016 januárjában csökkent 27-ről 5 százalékra, a baromfihúsé pedig tavaly január 1-től, addig a sör után még mindig 27 százalékos a teher. "Azt gondolom, hogy ha a felszolgált csapolt sör és minőségi borok áfáját együttesen levinnék öt százalékra, az valódi továbblépés lenne a minőség felé, sokat lendíthetne a vendéglátási szektoron is, hiszen ezt az összeget fejlesztésre lehetne költeni" - mondta a Sörszövetség vezetője, aki szerint a bevételnövekedéséből végső soron a fogyasztók is hasznot húznának, mert a fogyasztói igények növekedése miatt a befolyó pénzt az üzemeltetők visszaforgatnák innovációra, termékfejlesztésre. Romániában például már 2015 óta csak 9 százalék áfa sújtja a csapolt söröket annak érdekében, hogy a vendéglátóhelyek többet fordíthassanak fejlesztésre.

Az európai és a hazai piac fejlődését ugyanakkor nemcsak a prémium termékek felé fordulás mutatja, hanem az alkoholmentes sörök fogyasztásnak növekedése is.

Lengyelországban 80 százalékkal nőtt meg 2017-hez képest az alkoholmentesek fogyasztása, de egész Európában jellemző ennek a trendnek az erősödése. Magyarországon egyelőre még jobban növekszik a csökkentett alkoholtartalmú sörök fogyasztása, de például a skandináv országokban tavaly először több alkoholmentest sört adtak el, mint csökkentett alkoholtartalmút

- mondta Kántor, aki szerint ez is jól mutatja, hogy a sörfogyasztók egyre kifinomultabbak és akkor is vágynak a sörélményre, ha nem tehetik meg, vagy nem akarnak alkoholtartalmú italt fogyasztani. "Mára annyira magas színvonalúvá vált az alkoholmentes sörök gyártása, hogy ezek a termékek is tudják tükrözni azt az ízvilágot, ami egy alkoholos sörben megvan, így a fogyasztó megkapja a várt sörélményt" - tette hozzá.

Sörszövetség: lejárt az olcsó sörök ideje, a prémium felé fordultak a sörivók



A szervezet "Sör mi több" nevű kezdeményezésének elsődleges célja a csapolt sör népszerűsítése, amely évek óta visszaszorulóban volt a többi kiszereléssel szemben, pedig hordós sör az, amelyik a leggyorsabban eljut a fogyasztó poharába és így a legjobb minőséget biztosítja. "A 2014-ben kezdődött munkának köszönhetően megállt a csapolt sör piaci részesedésének csökkenése, ez a kategória tavaly már stabilan 10 százalékot képviselt a szövetség tagvállalatai által értékesített sör mennyiségéből, forgalma 2018-ban 3,6 százalékkal nőtt. Összehasonlításképpen Angliában 50 százalékos ugyanez a részesedés, de arról a rendszerről tudni kell, hogy ott általában a kocsmák nagy része helyi sörgyárak tulajdonában van, erősebb a kapcsolat a kereskedelmi lánc két végpontja között" - mondta Kántor.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Tematikus cikk

Így lehetnek sikeresek a magyar startupok (x)

Kreatív, piacképes és energiahatékony fejlesztéseket keres az MVM. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Statisztikai elemző/Junior statisztikai elemző
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium