Jön az autógyártás új korszaka Magyarországon
Gazdaság

Jön az autógyártás új korszaka Magyarországon

Az Audi év eleji, illetve a Mercedes mai bejelentése egyértelművé teszi, hogy nincs vége Magyarországon az autógyártás felfutásának. A következő években akár 50%-kal is növekedhet a magyar szalagokról leguruló gépkocsik száma. A járműgyártó fejlesztések önmagukban az export 10%, illetve a GDP 2% körüli emelkedését hozhatják az évtized második felében.
Az idei járműipari növekedési kilátásokat lényegesen visszafogottabbaknak ítélték a szakértők a megelőző évekhez képest. Ennek oka, hogy az idén már a kapacitások csúcsa környékén termeltek a nagy autógyáraink, így felmerült az is, hogy a magyar gazdaság egyik legfontosabb (sőt, a válság után egy ideig az egyetlen) növekedési motorja leáll. Ezt a sztorit ingatta meg az Audi januári kapacitásbővítési bejelentése, míg a ma nyilvánosságra hozott Mercedes-beruházás romba is döntötte azt. A két nagy fejlesztés számos következménnyel jár a magyar gazdaságra nézve, ezek jó része pozitív. Kihívások azért még jócskán akadnak.

Növekedési hatások

A (hiányos) mikrogazdasági információkból csak erősen közelítő becsléseket tudunk adni a makrogazdasági következményekre , de a járműgyártás gazdaságban betöltött súlyából és néhány egyéb adatból óvatos következetéseket azért levonhatunk. Annál is inkább, mert a kirajzolódó változások igen nagyok.

A három nagy autógyár (Audi, Mercedes, Suzuki) tavaly 523 ezer járművet gyártott. Ha az Audi és a Mercedes 100-150 ezer darabos kapacitásbővítéséhez hozzávesszük, hogy a Suzuki is láthatóan közelíteni kezdett a válság előtti termelési csúcsához, megállapíthatjuk, hogy az évtized vége felé akár 800 ezer autó fölé is emelkedhetnek a gyártókapacitásaink, ami 50% feletti bővülést jelent.

Emellett a szintén jelentős súlyú motorgyártásban is van növekedési potenciál. (Ennek az ágazatnak az exportja nagyjából a járműgyártás felét teszi ki, tehát a hazai autóipart nem szűkíthetjük le a kész autó gyártására.) Az Opelnél biztosan nagyon gyors termelésfelfutás zajlik, a már évi 2 millió motort gyártó Audinál kevésbé. Az elektromos motor következő évekre várt gyors térhódítása miatt az ágazati kilátások bizonytalanok, de pesszimistának ezen a területen sem kell lennünk.

Jön az autógyártás új korszaka Magyarországon
A fentiek fényében úgy becsüljük, hogy az euróban számolt export a következő években (az új kapacitások fokozatos felépülésének az időszakában) 10 százalékot emelkedhet kizárólag a járműgyártásnak köszönhetően. A GDP esetében még bizonytalanabbak a következtetéseink, de úgy becsüljük, hogy fejlesztések hatására emelkedő ipari termelés 2% körüli mértékben emelheti a GDP-t.

Hároméves felfutást feltételezve ez azt jelenti, hogy 2018 és 2020 között évente 0,6-0,7 százalékponttal magasabb lehet a GDP-növekedés.

Frissítés: Szijjártó Péter külügyminiszter a Mercedes-beruházás hatását az export tekintetében 3%-ra, a GDP-tekintetében pedig 0,4%-ra becsülte. A kivtel esetében a kormányzati jelzés jól összevág a fenti számításainkkal, amelyek a Mercedes-fejlesztés mellett az Audi bővítését is próbálták figyelembe venni, illetve a motorgyártásban is feltételeztünk további növekedést. Ugyanakkor a GDP-hatás becslésében van érdemi különbség (a mi számításaink optimistábbak). Egyetlen mondatból nem derül ki, pontosan milyen feltételezésekkel számolt a kormány, ezért a különbség okaira egyelőre nem tudjuk a magyarázatot.

Ez az üzenet

A Mercedes új fejlesztése Magyarország történetek legnagyobb, egyhuzamban megvalósuló zöldmezős beruházása. A gazdaságpolitikának több szempontból is úgy kellett, mint egy falat kenyér. A kormányzat mindeddig azt láthatta, hogy az egyik legfőbb üzenete - miszerint a szolgáltató szektorból tűzzel-vassal irtja, a feldolgozóiparban pedig tárt karokkal várja a külföldi tőkét - nem nagyon megy át. Magyarország tőkevonzó képessége rendkívül gyenge volt az utóbbi években, a nemzetközi tőkemozgás eredményeképp alig érkezett friss pénz a gazdaságba. A beruházási számokat az EU-támogatások szépen tupírozták ugyan, de a magánszektor bruttó állóeszköz-felhalmozása lejtmenetben van.

Az, hogy a nagy autógyártó cégek megbízható partnernek tekintik a magyar államot, felbátoríthat más külföldi befektetőt is. Ugyanakkor azt továbbra sem várjuk, hogy a külföldi működőtőke elárasztaná az országot. A kisebb cégeknél továbbra is a kiszámíthatatlan környezet nyomhat erősen a latban, illetve az egyre akutabbá váló munkaerőhiány.

A mostani nagy bejelentések lényegesen javítják annak az esélyét, hogy a kormány számszerű újraiparosítás tervei megvalósuljanak. Ugyanakkor számításaink szerint továbbra is igaz: ahhoz, hogy négy év alatt az ipar GDP-súlya 23%-ról 30%-ra emelkedjen az ipar többi ágazatának is lényegesen élénkülnie kell.

Vannak buktatók

A nagy járműgyártó fejlesztésekkel szinte biztosan nem teljesül az újraiparosítás másik törekvése, hogy az autóipar súlya mérséklődjön a gazdaságban (vagy legalább az ipari növekedésben). A nagy súlyt többnyire azért szokták kedvezőtlennek tartani, mert a homogénebb gazdasági szerkezet a sokkoknak való erőteljesebb kitettséget jelent. Képzeljük el például, ha az "elektromosautó-forradalomban" éppen az itteni autógyártók maradnak le. Ráadásul a járműipar erősen ciklikus ágazat, vagyis az átlagosnál hektikusabb mozgásával a gazdasági ingadozásokat felnagyítja.

Jön az autógyártás új korszaka Magyarországon
Ezzel kapcsolatban az jelenthet némi megnyugvást, hogy az autógyáraink még a válság idején is egészen jól viselkedtek, vagyis a magyar "autóportfólió" e szempontból jónak mondható.

Van azonban a homogénebb gazdaságszerkezet irányába mozdulásnak egyéb torzító következménye is. Az amúgy is munkaerőhiányos helyzetben egyre nagyobb a szorítás, hogy a képzés is specializálódjon (ebben az állam láthatóan aktív szerepet vállal a szakiskolák kiemelt helyzetbe hozásával). Ha figyelembe vesszük, hogy a járműgyártással alapvetően alacsony hozzáadott értékű összeszerelő tevékenységet kapunk, egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy ez a modernizáció útja. Az elmúlt évek járműgyártás által dominált ipari növekedése során az exportunk hazai hozzáadott értéke nagyot esett, az árindexünk a régiótól messze elmaradva alakult, ezek pedig a versenyképesség romlását sugallják.

Vagyis miközben örülünk annak, hogy a hazai autógyártás új korszaka javítja a közép távú növekedési kilátásokat, ne feledkezünk meg arról, hogy a szerkezeti hatások már egyáltalán nem tűnnek kedvezőnek. A friss hírek mellett még inkább fontosnak látszik végiggondolni, milyen lépések szükségesek a hosszú távú nemzeti sikeresség megvalósításához.
WASHINGTON, DC - JULY 31: Federal Reserve Board Chairman Jerome Powell speaks  (Photo by Mark Wilson/Getty Images)
18 September 2019, France (France), Strassburg: Jean-Claude Juncker (l-r), President of the European Commission, and Michel Barnier, chief Brexit-negotiator of the EU.
Frankfurt Stock Exchange
Üzlet

Nagyot emelkedett a Mol

Kivétel nélkül erősödéssel zárták a szerdai kereskedést a hazai blue chipek.

BMW
Interspar hipermarket
török jegybank, getty
LAS VEGAS, NV - APRIL 28:  Chairman and President of the Trump Organization Donald Trump yells 'you're fired'
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
WASHINGTON, DC - JULY 31: Federal Reserve Board Chairman Jerome Powell speaks  (Photo by Mark Wilson/Getty Images)