Az elektromosautó-akkumulátorok globális piaca a 2019. évi 17 milliárd dollárról 2028-ra 95 milliárdra nőhet. Annak ellenére, hogy Európa és az Egyesült Államok erőfeszítéseket tesznek a saját akkumulátorgyártás növelésére, a piacot ázsiai termelők uralják, ezen belül is Kínáé a meghatározó szerep.
Jelenleg a kínai vállalatok adják a globális termelés 56%-át, majd Dél-Korea (26%) és Japán (10%) következik a sorban.
2022-ben a vezető akkumulátorgyártó cég a Debrecenben is óriásgyárat építő kínai CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited), amely egymaga a világtermelés egyharmadát tudhatja magáénak, és a legnagyobb autógyáraknak (Tesla, Peugeot, Hyundai, Honda, BMW, Toyota, Volkswagen és Volvo) szállít lítiumion-akkumulátorokat.

Kínai hegemónia az ellátási láncok terén
Az eddigi általános tapasztalat szerint az akkumulátorok ára a tisztán elektromos autók árának 30-40%-át teszi ki, ezért fordul egyre nagyobb figyelem a gyártáshoz szükséges kritikus nyersanyagok és fémek ellátásbiztonságára, valamint versenyképes áron való beszerezhetőségére.
Kína teljes mértékben uralja az akkumulátor- és nyersanyagellátási láncokat.
Az ország a világ lítiumion-akkumulátorainak több mint háromnegyedét állítja elő, és a katódgyártás termelési kapacitásának 70, míg az anód esetében 85%-át adja. A lítium-, kobalt- és grafitfeldolgozás, valamint -finomítás több mint fele Kínában zajlik.
Európa a világ elektromosautó-összeszerelésének több mint egynegyedét mondhatja magáénak, de erősen kiszolgáltatott a szükséges nyersanyagok ellátási láncában. Az USA jelenléte még kisebb a globális piacon, csak 10%-kal részesedik az elektromosautók gyártásából és 7%-kal az akkumulátorellátási láncból. Dél-Korea és Japán jelentős nyersanyag-feldolgozási kapacitással rendelkezik, különösen a katód és anód anyagainak termelésében.
Az európai és amerikai kormányok komoly kezdeményezéseket tesznek a hazai akkumulátor-ellátási lánc fejlesztésére, de a kínai hegemónia ezen a területen valószínűleg 2030-ig fennmarad.
Egy 2025-re szóló előrejelzés szerint Kína lítiumion-akkumulátorgyártó kapacitása 65,2%-ra mérséklődik, mert az európai országok várhatóan jelentős mértékben bővítik termelési kapacitásaikat. Németország a világon a második legnagyobb lítiumion-akkumulátor előállítóvá válhat (11,3%), utána az Egyesült Államok (6,3%) következhet. Magyarország a negyedik helyre csúszhat vissza Lengyelország mögött.
Az elektromos autók eladásának gyors növekedése a világjárvány alatt próbára tette az akkumulátorok ellátási láncainak rugalmas ellenállóképességét, és ezeket a problémákat tovább fokozta Oroszország agresszív háborúja Ukrajna ellen, amely hatással volt a nyersanyagok árának emelkedésére. 2022 májusban a lítiumárak az előző évhez képest több mint hétszeresére emelkedtek. Az ellátási gondokat az is növelte, hogy Oroszország adja a világ nagytisztaságú nikkeltermelésének 20%-át. A lítium iránti globális kereslet csúcsokat ért el az utóbbi időben, és a kitermelés nem tud lépést tartani a kereslet látványos növekedésével. 2021-ben a lítiumpiac mintegy 5,5 milliárd dollárt tett ki, ez 2026-ra várhatóan megkétszereződik.

Rendkívüli növekedés az e-járművek piacán
Jelenleg az akkumulátorgyártás fő hajtóereje az elektromos járművek piacának rendkívüli növekedése.
Az elemzések általában a tisztán elektromos (BEV) és az ún. plug-in-hibrid (PHEV) gépkocsi-eladások statisztikáit veszik figyelembe. Ugyanakkor jelezni érdemes, hogy az egyszerű (kívülről nem tölthető) hibrid autók piaca is növekszik.

Az elektromos járművek piacának bevétele 561 milliárd dollár lehet 2023-ban. A bevételek várhatóan 2023 és 2028 között éves szinten 10,7%-kal növekednek, és elektromos járművekből 2028-ban az előrejelzések szerint évi 17 millió darabot értékesítenek majd.
Az elemzői várakozások azt mutatják, hogy az akkumulátorral működő járművek eladásai átveszik a vezetést az autópiacon. Az elektromos járművek piacának növekedése a Covid-19 világjárvány és az ellátási lánc ebből eredő szűk keresztmetszetei ellenére jelentős volt. Az elemzés rámutat arra, hogy a közelmúltbeli kihívások és az emelkedő nyersanyagárak következtében emelkedő termelési költségek ellenére az elektromos járművek értékesítése továbbra is gyors ütemben növekszik. Ha ez így folytatódik, akkor várhatóan felülmúlják a hagyományos meghajtású (azaz belső égésű motorral felszerelt) járművek értékesítését. 2020-hoz képest az új elektromos járművek értékesítése 2021-ben több mint kétszeresére (108%-os növekedés) nőtt. Ezzel az elektromos járművek értékesítése 2021-ben 5%-a volt a globális személygépkocsi-eladásoknak.
Kínai fölény az e-járművek eladásánál is
Kína kényelmesen vezette a globális értékesítési listákat 2021-ben, több elektromos járművet adott el, mint a világ többi része együttvéve, és majdnem ötször többet, mint Németország, amely a második helyen állt.
A kínai piac exponenciális növekedéséért felelős tényezők közé tartozik, de nem kizárólagosan, a kínai kormány elektromosjármű-gyártásnak nyújtott jelentős támogatása, a mini elektromos járművek növekvő választéka és a piacra kerülő, egyre jobban megfizethetőbb márkák kínálata.
A Canalys legfrissebb kutatása szerint az elektromos járművek (EV) értékesítése világszerte 49%-kal, 6,2 millió darabra nőtt 2023 első felében. Az elektromos járművek a könnyűgépjárművek globális piacának 16%-át tették ki 2023 első felében, ami jelentős, 12%-os növekedést jelent 2021 első feléhez képest. Az elemzés szerint Kína a globális EV piacból 55%-kal részesedett 2023 első felében összesen 3,4 millió darabbal, így 2021-hez képest megduplázta az eladásokat.
Európa a második legnagyobb EV-piac, 24%-os részesedéssel és 1,5 millió leszállított autóval. Európában az elektromos járművek elterjedése lenyűgöző növekedést mutatott, éves szinten 34%-os bővüléssel, ami jelentős ugrás 2022-höz képest. Európában nagy a kereslet az elektromos járművek iránt, az ellátási lánc problémáinak enyhítése és a gyorsuló szállítások fellendítették a növekedést.
Összehasonlításképpen, az Egyesült Államok még mindig le van maradva a globális EV eladások terén, mindössze 13%-os piaci részesedéssel, de a növekedés pozitív jeleit mutatja, összesen 815 ezer darab eladási számmal.
A kínai BYD lehagyta a Teslát
Az autómárkák közül a kínai BYD (Build Your Dreams) közel 1,2 milliós eladásával megelőzte a korábban listavezető Teslát, és nagyjából kétszer annyi elektromos gépkocsit sikerült értékesítenie, mint a nagy német autómárkáknak együttvéve.
Emellett más kínai márkák is erősítettek a piacon, mint a GAC Aion, a SGMW és a Li Auto, elsősorban a bővülő hazai keresletnek köszönhetően.

Jelenleg az elektromosautó-piac fűti az akkumulátorgyártást, de látszódik egy új piac, az akkumulátoros energiatárolási rendszerek fejlesztése, amelyek egyre fontosabb szerepet játszanak a zöld energiaellátás és a villamosenergia-igények zökkenőmentes kielégítésében.
EZ ITT AZ ON THE OTHER HAND, A PORTFOLIO VÉLEMÉNY ROVATA.
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A Portfolio Vélemény rovata az On The Other Hand. A megjelent cikkek itt olvashatók.
Címlapkép forrása: Getty Images