
Pénteken ismét ítéletet mondanak Magyarországról, amikor a Standard & Poor’s (S&P) közzéteszi legfrissebb döntését az ország szuverén adósbesorolásáról.
Bár a tavaly októberi felülvizsgálat során a hitelminősítő nem változtatott az éppen a bóvli szint feletti "BBB-" besoroláson, valamint stabil kilátást adott, akkor a leminősítési kockázatok között szerepeltek a költségvetési és makrogazdasági nehézségek, valamint az S&P szerint fiskális veszélyeket hordozó választási ciklus előtti költekezések.
Az azt követő idén februári köztes jelentés pedig már explicit figyelmeztetésként is felfogható volt – különösen a költségvetés fenntarthatóságát és az államadósság alakulását illetően.
Stabil kilátás, de komoly figyelmeztetések
2024 októberének végén az S&P megtartotta Magyarország befektetésre ajánlott, "BBB-" minősítését, valamint a stabil kilátást is megerősítette. Indoklásuk szerint a gazdasági fellendülés, a dezinfláció és a csökkenő kamatköltségek lehetőséget adnak a kormánynak a költségvetési konszolidációra. Ugyanakkor világossá tették: számos lefelé mutató kockázat övezi az alappályát.
A legfontosabb negatív tényezőként a közelgő 2026-os parlamenti választásokat azonosították, amelyek – szerintük – arra ösztönözhetik a kormányt, hogy elhalassza a szükséges fiskális szigorítást. További kockázatként említették:
-
a 2024–27 közötti években várhatóan rendre a kormányzati cél feletti hiányt,
-
a magas GDP-arányos államadósságot (2024-re 74,6%-ra várták – végül ennél jobb, 73,5 százalékos lett a tényadat),
-
a jelentős kamatkiadásokat,
-
a költséges és potenciálisan inflációt generáló gazdaságélénkítő intézkedéseket,
-
valamint az EU-források körüli tartós bizonytalanságot.
Az inflációval kapcsolatban ugyan kedvező pályát vázoltak fel, de arra is figyelmeztettek, hogy az árfolyam, a bérek és az energiaárak továbbra is érzékeny változók maradnak. Az exportfüggő gazdaság kitettségét a német konjunktúra és a geopolitikai feszültségek irányába külön is hangsúlyozták.
Februári jelentés: élesebb hang, konkrétabb költségvetési figyelmeztetések
2025 februárjában az S&P újabb részletes elemzést adott ki Magyarországgal kapcsolatban, amikor nem vizsgálták a magyar adósbesorolást, csak a gazdasági folyamatokat értékelték.
Ebben már egyértelműbben megfogalmazták: a kormány választások előtti költekezési ígéretei jelentős gazdasági kockázatot hordoznak.
Kiemelték az anyák szja-mentességi programját, amely 2026-ig és azt követően is több százmilliárdos bevételkiesést eredményezhet – ez 2025-ben és 2026-ban 0,4–0,5 százalékponttal ronthatja a GDP-arányos hiányt.
A februári prognózis szerint:
-
az államadósság 2026-ban tetőzhet 77%-on (szemben a kormány ennél alacsonyabb célszámával),
-
a költségvetési hiány érdemben magasabb lehet, mint a hivatalos tervek sugallják,
-
a fiskális konszolidáció elmaradása kockáztathatja a forint stabilitását, ezáltal a kamatkiadások alakulását is.
Részletes számításokat közöltek az adómentességi program költségvetési hatásairól: ezek alapján 2029-ig 800 milliárd forintot meghaladó összeg eshet ki az állami bevételekből. A családi adókedvezmények további bővítése, a nyugdíjasoknak ígért áfa-visszatérítés, valamint az új csed/gyed-adókedvezmények tovább rontják az egyensúlyt.
Külső kockázatok: uniós forrásvesztés és német gyengeség
A hitelminősítő egyre komolyabb hangsúlyt fektet az uniós forrásokhoz való hozzáférés kérdésére is. Februárban már kiemelték: Magyarország 2024 végéig több mint 1 milliárd eurót végleg elveszített az N+2 szabály és az Európai Unió Bírósága által tavaly júniusban kiszabott napi bírsága miatt. Az ország napi 1 millió eurót veszít el a menekültügyi szabályok megsértése miatt, amit az Európai Bizottság a kohéziós kifizetésekből von le.
Az S&P februári és októberi megfogalmazása szerint az uniós transzferek elvesztése egyre nagyobb terhet ró a költségvetésre, miközben a tőkebeáramlás is mérséklődhet.
Ennek jelei látszódnak, már alig maradt egy 7 százalékos tere a kormánynak, hogy a szabadon lévő uniós pénzekből pályázatokat írjon ki.

A másik fontos külső kockázatnak az év elején a német gazdaság gyengélkedését látták. A korábbi 1,2%-os 2025-ös német GDP-növekedési várakozást 0,5%-ra vágták vissza, ami a német iparral erősen integrált magyar exportkilátásokat közvetlenül rontja.
Ráadásul ezek még a vámháború előtti lépések: bár Donald Trump amerikai 90 napra felfüggesztette a viszonossági vámokat, amely 20 százalékos plusz terhet jelentene az uniós importnál, a 25-25 százalékos autóipari és fémipari különadók hatályosak maradtak.
Az elemzők szerint ezek mind közvetlenül a magyar, mind közvetve a német konjunktúrán keresztül ronthatják a növekedési kilátásainkat.
Hogyan teljesít most Magyarország?
A legfrissebb adatok alapján Magyarország ugyan technikailag kikerült a recesszióból, de a fellendülés továbbra is gyenge lábakon áll. A 2024. IV. negyedéves GDP mindössze 0,5%-kal nőtt az előző negyedévhez képest, éves alapon pedig csak 0,1%-kal. A növekedést kizárólag a szolgáltató szektor tartotta életben, míg az ipar és az építőipar továbbra is recesszióban volt.
A feldolgozóipar teljesítménye zsinórban ötödik negyedévben zsugorodott, és az elmúlt hónapokban is visszaesés volt.

A beruházások 2024-ben 12%-kal estek vissza, és bár néhány nagy gyárberuházás év végi indulása (BMW, BYD, CATL) emelheti a GDP-t, ezek hatása csak részben ellensúlyozhatja az általános gyengeséget. Az exportkilátásokat tovább rontja az EU és az USA közötti vámháború eszkalálódásának lehetősége, amely miatt több ágazat is kivárásra rendezkedik be.
Ugyanakkor a magyar gazdaság továbbra is élénkülő pályán maradt, igaz, ennek a várható dinamikája folyamatosan csökkent a múltban és az előretekintő várakozásokban is.
Az infláció márciusban 4,7%-ra csökkent, ami kedvező fejlemény, de a maginfláció még mindig 5,7%-on van.
Az MNB emiatt várhatóan nem változtat kamatpályáján, sőt, továbbra is hangsúlyozza az árfolyam-stabilitás fontosságát.
A vámháború miatt nagyobb a forint volatilitása, mint korábban, összességében alapvetően stabilan teljesít az elmúlt hónapokban.

Költségvetés: a legnagyobb akna a pályán
A legnagyobb kérdőjel a hitelminősítő szemében továbbra is a költségvetési pálya (legalábbis a korábbi kommunikációjuk alapján). Mint arról írtunk, márciusban 831 milliárd forintos rekordhiány keletkezett, és az első negyedéves deficit már elérte az éves cél 62%-át.
A pénzforgalmi hiány háromhavi összege 2554 milliárd forint, ilyen magas szintre korábban még nem volt példa.

A kamatkiadások is meghaladják az előirányzatok ütemét: március végére az éves kamatcél 40%-a teljesült. Érdemes ugyanakkor hozzátenni, hogy (ahogy a fenti ábrán is látszik) a költségvetési hiány éven belüli orrnehéz lefutása egyáltalán nem egyedülálló, sőt, ez a tipikus, ezért a büdzsé durva elszállásáról még nem érdemes beszélni, de jól látható feszültségekről igen.
A Nemzetgazdasági Minisztérium egyelőre nem változtatott a 2025-re kitűzött 3,7%-os hiánycélon, viszont jövőre 2,9 százalékos deficit helyett 3,5 százalékkal terveznek.
Az S&P hitelminősítése szempontjából fontos megemlíteni, hogy a jegybank és több elemző (pl. OTP) szerint valószínűbb a 4,5–4,8% körüli tényleges hiány. A bevételi oldalon ugyan javulás mutatkozik a márciusi államháztartási adatok alapján – az áfabevételek 16%-kal nőttek –, de a kiadási oldalon a beígért és részben már elindított szociális és választási intézkedések súlyos egyenlegrontó hatást fejtenek ki – pont mint arra az S&P figyelmeztetett.
A jegybank március végi jelentésében úgy fogalmazott: a költségvetési célok eléréséhez „megfelelő kiadási kontrollra” van szükség – ami a választások előtti politikai ciklusban kevéssé valószínű.
A költségvetés helyzetéről ezekben a cikkekben írtunk részletesen:
Mire számíthatunk pénteken?
A hitelminősítő vélhetően figyelembe veszi a kedvező inflációs és árfolyam-alakulást, valamint a recesszióból való kilábalás első jeleit, ugyanakkor kérdés, hogy ezen a képen mennyit rontanak a költségvetési pályával, az EU-forrásokkal és a növekvő politikai költekezéssel kapcsolatos kockázatok.
Az S&P októberben már világossá tette, hogy a besorolás rontását két tényező indokolhatja:
-
a költségvetési teljesítmény romlása, amely eltér a hitelminősítő várakozásaitól,
-
vagy a külső nyomások (pl. energiaár-sokk, forintgyengülés) felerősödése.
Egyik esetben sem látunk drámai változásokat, a költségvetési kép talán minimálisan romlott, a külső sokkok esélye a durvább vámháború oldaláról növekedhetett kissé. De várhatóan kiemelhetik a 2025-ös hiánycél teljesíthetősége erősen kérdéses, az adósságpálya feljebb került, a politikai ciklus pedig egyre inkább a költségvetési lazítás irányába tolja a kormányzati döntéseket.
Kedvező fejlemény, hogy az S&P összességében pozitívan értékelte, hogy az új német kormány már az idei évre egy 100-150 milliárd eurós fiskális élénkítő csomaggal tervez, amelyhez már át is írták a költségvetési adósságfék-szabályokat. Ennek lehet a magyar gazdaságnak is kedvező átgyűrűző hatása. Emellett az Európai Unió is fokozni akarja a védelmi kiadásokat a kontinensen, ami a magyar növekedésre pozitív hatással lehet.
Az osztályzatra vonatkozó találgatásokra nem vállalkoznánk, de két kimenetel tűnik valószínűnek:
- Az S&P nem változtat az osztályzaton, és a kilátást sem változtatja meg, mivel a magyar makrokép a fenti kihívások ellenére is javuló képet mutat, hiszen az elemzők idénre már GDP-növekedést várnak. A vámháború és az újabb Trump-elnökség eddigi intézkedései rendkívül bizonytalan külső környezetet eredményeznek, így egy uniós tagország befektetésre nem ajánlott kategóriába csúsztatására messziről nézve nem látszik elegendő érv. Továbbá az elmúlt évek tapasztalatai alapján a hitelminősítők sem voltak szigorúak – nemcsak Magyarországgal, hanem a feltörekvő gazdaságokkal szemben úgy általában.
- A második lehetőség az osztályzat megtartása a BBB- kategóriában, ugyanakkor a kilátás negatívra rontása. Ebben a romló EU-kapcsolatok, a források elvesztése, valamint a külső tényezők jelentette fokozott volatilitás, a világkereskedelmi rendszer teljes átalakulása lehet a hitelminősítő indoka.
Már önmagában az osztályzat és a kilátás változatlanságát is pozitívumként értékelhetik a piacok. Azonban kifejezetten negatív hatása lehet egy kilátásrontásnak ebben a helyzetben.
Az S&P Global Ratings várhatóan pénteken este 10 óra után teszi közzé az új hitelminősítési jelentését.
Címlapkép forrása: EU
Friss jelentés: rendkívül fájdalmas ütést vihet be Amerikának Peking húzása
Sokéig késlekedtek a döntéshozók.
Oroszország megtorlást indított, nagyon súlyos támadás érte Ukrajnát - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön
Cikkünk folyamatosan frissül a háború eseményeivel.
Jó hírt közölt a kereskedelmi tárgyalásokról az amerikai pénzügyminiszter
Sikerült gyorsabban haladni, mint gondolta.
A világ egyik legerősebb országa partraszállást hajtott végre egy jelentéktelennek tűnő kavicskupacon, de súlyos érdekek vannak a háttérben
Az állami média számolt be az eseményről.
Sokszínűség és befogadás: ESG fókuszban a vállalati kultúra
A fenntarthatósági szempontok (ESG - Environmental, Social, Governance) ma már nem csupán a környezetvédelemről és a szabályozási megfelelésről szólnak. A \"Social\" (társadalmi) pillér ugya
Elszigetelt bunkerek versengése - Mind autarkisták leszünk
Greg Jensen a Wall Street Journal hasábjain megjelent \"Mind merkantilisták vagyunk\" írása Milton Friedman 1965-ös \"Mind Keynesiánusok vagyunk\" kijelentését próbálta átformálni a modern kor
Az AI hatása a gazdasági fejlettség egyenlőtlenségeire: előnyt növel vagy lemaradást csökkent?
A kutatások és történelem alapján mely országok lehetnek az AI nyertesei és ez mitől függ? Az egyes országokban eltérő mértékben érvényesülhet az AI potenciális növekedési hatása, amit
A nearshoring jelenség átrendezi a világkereskedelmet - Délkelet-Ázsia lehet az egyik nyertes
A nearshoring trendje révén Vietnám, Malajzia, Indonézia, Thaiföld és India kulcsszereplővé válnak a globális ellátási láncokban, miközben erősödnek a regionális gazdasági és ipari együ
Jobban drágult a hütte, mint a kisbolt
A síelés mindig is a jómódúak sportja volt, de ha az európai síparadicsomok áremelkedése folytatódik, akkor lassan igazi luxuscikk lesz belőle. A végéhez közeledő idei...
The post Jobban dr
Az amerikai finomítóipar válsága
Egy mondat a gyűjtőoldalra: Az amerikai finomítóiparnak a keresletcsökkenés és a szigorúbb szabályozások miatt szerkezetátalakításon kellene átesnie a fentarthatóbb működés érdekében.
Van egy előrejelzés, ami akár működhet is
Három hete havazott, múlt héten eljött a 30 fok - mintha Donald Trump vámbejelentéseit néznénk az időjárás köntösébe bújva. Ilyen az, amikor a bőrünkön kezdjük...
The post Van egy előre
Így vehetsz saját ingatlant fiatalon, gyermek és támogatás nélkül
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Így vehetsz saját ingatlant fiatalon, gyermek és támogatás nélkül Lehetetlen? Nem. Nehéz? Igen. Sokan panaszkodnak, hogy ma Magyarországon lehetetlen


- Mérgező borokkal árasztották el Európát, Magyarországon is súlyos a helyzet
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Sokakat megrémisztett a Fed-elnök beszéde – Hova mehet most a pénz?
Estek a piacok a beszéd hatására.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.