Szembejöhet a kormánnyal a valóság – Honnan érkeznek a várt útdíjbevételek?
Gazdaság

Szembejöhet a kormánnyal a valóság – Honnan érkeznek a várt útdíjbevételek?

Miközben a kormány 2025-re rekordösszegű, több mint 700 milliárd forintos bevételt vár az autópályák és közutak használatáért beszedett díjakból, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) friss beszámolója szerint a valóság ennél jóval szerényebb lehet. A cég egyébként már csak fél évig működik, jelenlegi formájában: beolvad a Magyar Közútba, miközben szigorodnak a nagy értékű útdíjas szerződések szabályai is.

A kormány a 2025-ös költségvetés tervezésekor jelentősen túlbecsülhette az autópályák használatából származó bevételeket. Erre a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. hívta fel a figyelmet a 2024-es beszámolójában.

A kormány ugyanis összesen 709,5 milliárd forintot vár el a NÚSZ-tól. Ez a társaság, lapunknak küldött részletezése szerint a következő tételekből áll:

  • megtett úttal arányos útdíj: nettó 545 milliárd forint
  • időalapú úthasználati díj (e-matrica): nettó 118 milliárd forint
  • útdíjrendszerek működési bevételei: nettó 46,5 milliárd forint.

A társaság ugyanakkor 2025-re nettó 670,9 milliárd forint pénzforgalmi szemléletű díjbevétellel tervez. Ezt arra alapozzák, hogy 2024-hez képest nem lesz semmilyen strukturális változás a rendszerben, csupán az inflációkövető díjemelés. (Ez az augusztusi fogyasztói árindexen alapul).

A díjbevételek együttes tervezett összege nettó 37,6 milliárd forinttal, vagyis 6 százalékkal haladja meg a 2024-ben realizált pénzforgalmi bevételt. Ezzel szemben a 2025. évi Költségvetési törvény elvárt összege 117,5 milliárdos, vagyis 20 százalékos növekedést ír elő a tavalyi elváráshoz képest.

A NÚSZ korábbi beszámolói szerint az elmúlt években nem volt ekkora különbség a kormányzati elvásás és a cég bevételi számításai között.

A NÚSZ és a költségvetés bevételi tervei (mrd Ft.)
  Költségvetési elvárás A NÚSZ bevételi terve
2020 311 302
2021 296 295
2022 337 349
2023 402 422
2024 549 608
2025 710 671
    Forrás: e-beszámoló

Lapunk megkérdezte az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy mi alapján számolták az útdíjakból származó költségvetési bevételt, lesz-e pótlólagos díjemelést idén, vagy bővül-e a fizetős utak listája. Ha válaszolnak, a cikket frissítjük.

Megszűnik a NÚSZ

A NÚSZ vélhetően idén készíti el utolsó beszámolóját, ugyanis a kormány döntést hozott arról is, hogy a vállalat beolvad a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-be. Ennek célja, hogy az útdíjfizetéssel és a használati díjakkal kapcsolatos közfeladatokat hatékonyabban lehessen ellátni. A szerzősét, amely az egyesüléshez szükséges, november 1-ig kell elkészíteni. A megvalósítás határideje 2026. január 1.

Miniszteri jóváhagyáshoz kötik a nagy értékű útdíjas szerződéseket

Szintén a hétfői Magyar Közlönyben jelent meg, hogy 2026. január 1-jétől új szabályozás lép életbe az útdíjrendszert működtető cégek szerződéskötési gyakorlatában. A kormány rendelete szerint azok az állami vagy állami megbízásból működő szervezetek – mint például az útdíjszolgáltató, az útdíjszedő vagy az ellenőrzést segítő szervezet –, amelyek az útdíjrendszer működtetéséhez kapcsolódó szerződést kötnek, ezt csak a közlekedésért felelős miniszter előzetes engedélyével tehetik meg,

ha a szerződés éves értéke eléri vagy meghaladja a bruttó 20 millió forintot.

A rendelet kimondja: a jóváhagyásra kötelezett szerződések közé tartoznak a keretmegállapodások és az egységáras szerződések is, amennyiben az éves elszámolás átlépi a meghatározott összeghatárt. A szerződések tervezetét az érintett cég feletti állami tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter nyújtja be a közlekedési miniszternek, akinek 15 napja van dönteni. Ha ez nem történik meg időben, a jóváhagyást automatikusan megadottnak kell tekinteni.

Fontos kitétel, hogy az engedély nélküli szerződések semmisnek minősülnek, és más – például kormányzati vagy minisztériumi – jóváhagyás nem helyettesítheti ezt a külön engedélyt. A rendelet nemcsak az új szerződésekre vonatkozik, hanem azokra a már meglévő megállapodásokra is, amelyek a jövőben módosulnak úgy, hogy elérik a 20 milliós értékhatárt.

A Közlönyben ezeken túl rendelkeztek arról is, hogy az útdíjbevételeket a jövőben gyorsabban tudják elszámolni, az úgynevezett bevallási közreműködöknek pedig (külső szolgáltatók) szerződésben rögzíteniük kell a technikai és személyi feltételeket, a szükséges adatstruktúrákat, valamint az adatok pontosságára és rendelkezésre állására vonatkozó elvárásokat. Felelősséget vállalnak az adatvesztésmentes működésért, és

kötelesek a hibás útdíjszámításból eredő bírságokat megtéríteni, amennyiben azok nem a felhasználó hibájából történtek.

Emellett kötelező pénzügyi biztosítékot is nyújtaniuk kell, amely a két napos átlagos útdíj összegéig fedezetet biztosít.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kényszerszövetségesével bukhat Magyarország, Ursula von der Leyen megtalálta a kiskaput
Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Interaktív online előadás

Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez

Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet