
Az elszabaduló gáz- és áramárak nyomán 2022-ben a folyó fizetési mérleg hiánya
a GDP 8,5%-ára ugrott, és az állami energiaár-támogatások összege 2021-ben még a GDP 0,1%-áról 2023-ra közel 2%-ra emelkedett
- emeli ki a Nemzetközi Valutaalap jelentése Magyarországot vizsgálva.
Egy másik IMF-számítás szerint egy EU-szintű orosz gázstop esetén hazánk szenvedné el a legnagyobb GDP-visszaesést Európában (meghaladva a 4%-ot). Mindez egyértelműen jelzi, hogy az egyoldalú energiafüggőség és a magas energiaintenzitás komoly makrogazdasági kockázatot jelent. Ezért is kiemelten fontos Magyarország számára az IMF által bemutatott energiabiztonsági forgatókönyvek és reformjavaslatok megismerése.
Magyarország energiatérképe
Magyarország továbbra is nagymértékben támaszkodik az importált energiahordozókra, különösen az orosz olaj- és gázforrásokra. Az IMF kimutatása szerint - ami egyébként egyezik más elemzőház számaival is - 2024-ben a hazai gáz- és olajfogyasztás mintegy háromnegyede importból származott, a gáz 74%-át, az olaj 86%-át Oroszországból vásárolta az ország – ami még magasabb arány, mint 2018-ban (akkor 64% illetve 66% volt).
A behozatal ráadásul néhány kritikus tranzitútvonalra korlátozódik (ilyen egyrészt a Török Áramlat gázvezeték és a Horvátország felől érkező Adria, valamint Barátság kőolajvezeték), ami növeli a kitettséget az esetleges ellátási zavarokkal szemben. Bár történtek lépések az import diverzifikálására – például új beszerzések Azerbajdzsánból vagy Törökországból – ezek egyelőre csak korlátozott mértékben mérséklik a függőséget.

A villamosenergia terén azonban jobban áll hazánk, hiszen a 8 GW-ot meghaladó beépített napelem-kapacitás és a Paksi Atomerőmű együttesen jelentős részét lefedi a hazai áramszükségletnek. Hozzá kell tenni, hogy amint lemegy a nap, továbbra is jelentős mennyiségű villamosenergia-importra szorulunk.
Ezzel párhuzamosan
Magyarország energiaintenzitása az egyik legmagasabb Európában.
Ez azt jelenti, hogy egységnyi GDP előállításához jóval több energia felhasználására van szükség, mint az uniós átlagban. Ennek oka egyrészt a gazdaság szerkezeti sajátosságaiban rejlik: számos meghatározó iparág (például a vegyipar, fémgyártás és járműipar) kimondottan energiaigényes, így ezek a szektorok a végső energiafelhasználás jelentős részét lekötik - ehhez hozzájárul az energiahatékonyság terén meglévő lemaradás.
A nagy import kitettség és az energiaintenzív gazdasági berendezkedés pedig azt okozza, hogy a magyar gazdaság különösen megszenvedi az energiaár-sokkokat. Az IMF szerint Magyarország mind az ellátásfüggőség, mind az energia-intenzitás alapján az egyik legsebezhetőbb helyzetben van Európában.
Kiszolgáltatott helyzetben
Az IMF szakértői saját modelljük (IMF-ENV) segítségével vizsgálták meg Magyarország energiabiztonsági kockázatait és a lehetséges szakpolitikai lépések hatásait. Ez egy olyan modell, amely integrálja a gazdasági termelés, fogyasztás, kereskedelem és az erőforrások mutatóit, kiegészítve egy energiapiaci kitekintéssel.
Az energiabiztonság fogalmát a tanulmány két fő dimenzió mentén számszerűsíti.
- Ellátásbiztonsági kockázat alatt azt a kitettséget értik, amit az importfüggőség és a külső források koncentrációja okoz. Ezt egy összetett mutató méri, amely figyelembe veszi az energiaimport arányát és azt, hogy az import milyen földrajzi forrásokra támaszkodik.
- A másik dimenzió a gazdasági reziliencia, vagyis az energiaár-sokkok "elnyelésének" képessége. Ezt az energiafelhasználás GDP-arányos költsége jelzi, vagyis hogy a nemzeti össztermék mekkora hányadát költjük energia vásárlására.
Magyarország mindkét mutató szerint gyengén teljesít európai összehasonlításban.
Az IMF számításai alapján az ellátásbiztonsági kockázati indexünk értéke közel kétszerese az EU négy legnagyobb gazdasága átlagának, és több mint duplája az Európa többi részére jellemző szintnek. Ugyanígy a hazai energiafelhasználás GDP-arányos költsége is kiugró: mintegy kétszerese a nyugat-európai országokénak. Ez utóbbi főként a korábban említett energiaigényes szektorok nagy súlyára vezethető vissza, amelyek miatt a magyar gazdaság sérülékenyebb az energiaárak ingadozásával szemben.
A tanulmány külön megvizsgált egy szimulációt arra az esetre, ha 2027-től teljesen leállna az orosz energiaexport Európa felé. Hozzá kell tenni, hogy az unió tavaszi döntése alapján a tagállamoknak - köztük Magyarországnak is - legkésőbb 2028-ig le kell válniuk az orosz földgázról és kőolajról. Új intézkedések nélkül az ország
rendkívül súlyos következményekkel nézne szembe
- hívja fel a figyelmet az elemzés.
Az importkockázat és az energiaköltségek is meredeken megugranának, vagyis az ország sebezhetősége drámaian nőne. Ezzel szemben az ajánlások megvalósításával a sokkhatás nagyrészt tompítható lenne: a modell azt mutatja, hogy a korábban súlyos ellátási zavar ezzel kezelhető problémává alakulna.
Azt is kiemelik, hogy makrogazdasági, költségvetési szempontból a javasolt reformok nem okoznának érdemi növekedési visszaesést - sőt bizonyos intézkedések kismértékben még javítanák is a GDP-kilátásokat. Az IMF hozzáteszi, hogy
A fosszilis támogatások megszüntetése hozza a legnagyobb pozitív GDP-hatást,
mivel javítja az erőforrás-allokáció hatékonyságát és csökkenti az államháztartás hiányát.
Az IMF tehát rámutatott, hogy a proaktív zöld beruházások és forrásdiverzifikáció nagymértékben ellensúlyozhatják egy esetleges orosz energialeállás potenciális veszteségeit már akár középtávon is, miközben megalapozzák a hosszú távú fenntartható növekedést. De hogyan lehet mindezt elérni?
IMF ajánlások
Az IMF tanulmánya a fenti kihívások kezelésére átfogó szakpolitikai forgatókönyveket vizsgált, melyek az uniós szintű intézkedéseket ötvözik a magyarországi reformokkal. Ezek egyszerre javítják az ellátás biztonságát és segítik a zöld átmenetet. Az elemzésben szereplő főbb javaslatok a következők voltak:
- EU ETS karbonár emelése: uniós szinten a szén-dioxid-kvóták (ETS) árának jelentős növekedésére számítanak, amely 2030-ra elérheti a 110 eurót tonnánként az elemzés szerint. A magasabb karbonár pedig erősebb piaci ösztönzőt teremt az energiahatékonyságra és a fosszilis energiahordozók kiváltására - ha megfelelően használják fel az abból befolyó összegeket, teszik hozzá az elemzésben.
- Európai energiapiac integrációja: a villamosenergia-piac mélyebb integrációja az EU-n belül, azaz a határon átnyúló kereskedelem és hálózati infrastruktúra fejlesztése. Ennek célja, hogy a tagállamok szükség esetén jobban támaszkodhassanak egymás energiarendszerére, csökkentve a harmadik (EU-n kívüli) országból származó, koncentrált importforrások kockázatát. Ebben jól áll hazánk, hiszen mind a 7 szomszédos országgal van áramhálózati kapcsolatunk.
- Energiahatékonysági előírások szigorítása: az ajánlás szerint hazai szinten szigorúbb szabványokat kellene bevezetni a közlekedésben és az épületeknél az energiafogyasztás visszafogására. Ide tartozik például a járművek üzemanyag-hatékonyságának javítása vagy az épületenergetikai követelmények emelése, hogy kevesebb energiát használjunk.
- Megújuló beruházások engedélyezésének gyorsítása: jelentősen (az alapforgatókönyvhöz képest 40%-kal) lerövidítenék a szél- és napenergia-projektek engedélyezési folyamatait. Az adminisztratív akadályok csökkentése révén a beruházók gyorsabban tudnának új kapacitásokat telepíteni, ami növelné a hazai megújulóenergia-termelést. Ez kevésbé tűnik prioritásnak, hiszen hazánkban globális szinten nagyon magas a napelem-penetráció.
- Lakossági elektrifikáció és hatékonyság ösztönzése: a modell szerint a legnagyobb egyedi hozzájárulást a háztartási energiahatékonyság javítása adná, különösen a hőszivattyúk széles körű elterjedése révén, mert ez csökkenti leginkább a földgázimport-függőséget a fűtésre elhasznált gáz mennyiségének csökkentésén keresztül.
- Fosszilis tüzelőanyag-támogatások kivezetése: az ajánlás teljesen megszüntetné a fosszilis energiahordozók árának közvetlen vagy közvetett állami támogatását - többek között a rezsicsökkentést. A lépéssel kikerülnének a rendszerből azok a torzító árjelzések, amelyek mesterségesen alacsonyan tartják például a gáz és villany árát. A piaci árak jobban tükröznék a valós költségeket és kockázatokat, ami egyszerre szolgálná az energiahatékonysági és ellátásbiztonsági célokat.
Az IMF kiemeli, hogy különösen a hazai intézkedések kritikusak. A modell szerint egy átfogó reformcsomag jelentősen javíthatja Magyarország energiabiztonságát és a gazdaság ellenálló képességét. A szimulációk alapján a fenti intézkedések együttes bevezetése akár 30%-kal is csökkentheti az ország ellátásbiztonsági kockázati mutatóját, míg az energiakiadások GDP-arányát mintegy 10%-kal mérsékelheti az elkövetkező öt év során.
Az elemzés üzenete világos: Magyarország számára nem luxus, hanem létkérdés az energiafüggőség csökkentése és a gazdaság energiaintenzitásának mérséklése. Az időben és szakmai alapon meghozott döntéseken alapuló forrásdiverzifikáció és az energiahatékonysági beruházások valódi mozgásteret adhatnak. A halogatás veszélye viszont az, hogy a szabad választás lehetősége kicsúszik a kezünkből, és végül nem mi alakítjuk majd a jövőnket, hanem külső tényezők kényszerítik térdre hazánkat.
Címlapkép forrása: MTI/EPA/Martin Divisek
Hatalmas érdeklődés mellett ment tőzsdére a Klarna - Hússzoros volt a túljegyzés
15 milliárd dollárt ér a cég.
Elárasztják Budapest környékét traffipaxokkal, 18 új helyen fognak mérni
Öt településen jönnek a sebbességmérők.
Orosz drónok a NATO egén - Összehívták a válságstábot
Sosem lőttek még le a szövetség légterében orosz gépet.
Uniós nyomásra ingyenessé teszi egy szolgáltatását a Google
Pénteken lép életbe az EU-s adattörvény.
Itt az ember, aki paraszthajszálnyira megközelítette Muskot a leggazdagabbak listáján
Szoros a verseny a csúcson.
Rejtett transzferár kockázatok
A magyar transzferár szabályozás keretében végzett NAV ellenőrzések során leggyakrabban az árképzés és az alkalmazott módszertan kerül előtérbe. Ugyanakkor egyre nagyobb figyelmet kap az is

A "hedonisztikus fenntarthatóság" és az innovatív urbanizmus szimbiózisa
A koppenhágai CopenHill egyszerre modern erőmű, városi park és közösségi tér, amely 2021-ben elnyerte az Év Épülete díjat.
GINOP Plusz 2.1.1-24: A visszatérő K+F pályázat nagy fordulatai
Minden idők egyik legnagyobb innovációs pályázati kerete nyílt meg: több mint 106 milliárd forint várja azokat a cégeket, akik mernek nagyot álmodni.

Zsiday Viktor: Az adósságpálya könnyen fenntarthatatlanná válhat
Eddig az volt a szokás, hogy háborúk idején adósodtak el az országok, most újdonság, hogy békeidőben növekszik az adósság a fejlett országokban - mondta a... The post Zsiday Viktor: Az adóss

Jövőre a fizetés kisebb részét teheti ki egy hitel törlesztőrészlete: Hány embert érinthet ez a változás?
A jegybank 2026. január elsejétől módosítja a jövedelem terhelhetőségére vonatkozó szabályokat. Ez határozza meg azt, hogy a havi fizetésnek legfeljebb mekkora részét lehet hiteltörlesztés
Olcsók a magyar részvények? - Interjú az Év Portfóliómenedzserével
A Donald Trump által okozott zűrzavar miatt most kevesebb figyelem irányul a klímavédelemre, de a zöldenergia-szektor már piaci alapon, támogatások nélkül robog előre. Egy sikeres... The post O

Azok a marhák...
Érzek némi bűntudatot a tegnapi dupla Angus-burger után. Még jó, hogy volt mellette sült krumpli is, legalább lefelé tolta az átlagos, kajánkénti szennyezésemet. Ám a... The post Azok a marh

Macy's Inc - kereskedés
Tavaly októberben vásároltam, nem is keveset, mert akkor azt hittem, hogy a korrekciónak vége, és már egy felfelé tartó impulzusba ülök bele pár hétre. Hát nem, az a korrekció idén április


Állami tulajdonból a 4iG-hoz kerül a Rába
Bővül a cég védelmi portfóliója.
Olyan csúcsokat támad a forint, amit kevesen hittek – Mi történik?
A Közgazdász-vándorgyűlésen elhangzottak a magyar devizát is megmozgatták.
A Labubu babák a tőzsdén is tarolnak
Amikor az eredetit gyártja Kína, a másolatot a világ.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.