Mire lenne szükség Magyarországon a növekedési szintlépéshez?
Gazdaság

Mire lenne szükség Magyarországon a növekedési szintlépéshez?

A magyar gazdaság 1995 és 2024 közötti egy főre jutó GDP-jének átlagos növekedési üteme 2,7% volt, amely a régióban közel a legalacsonyabbnak számított. Az 1995-ben 25-30%-kal alacsonyabb szintről induló gazdaságok 29 év alatt – 3-4%-os növekedéssel – beérték vagy elhagyták Magyarországot. A szerény magyar teljesítmény választás elé állítja a döntéshozókat: ha a régiós sáv élére szeretne az ország visszakerülni, akkor a gazdaság aktuális egyensúlyi, adósságfinanszírozási, beruházási, rövidtávú növekedési természetű problémáit kell megoldani, ellenben ha szintet akar lépni, akkor a makroökonómiai problémák mellett a gazdaság közép- és hosszútávú problémáira kell összpontosítani, amely jóval inkább mikro-, mintsem makroökonómiai természetű. A jelenlegi magyar vállalati szerkezet kedvező keresleti feltételek mellett sem képes 2-4%-nál magasabb átlagos növekedést elérni. Ezzel szemben legalább 8-10 évig tartó 4-6%-os növekedésre lenne szükség ahhoz, hogy a magyar gazdaság szintet tudjon lépni, és egyáltalán dinamikus növekedési és felzárkózási stratégiáról beszélhessünk.
Az AI-forradalom legnagyobb innovációiról és a digitális transzformációról is szó lesz a Portfolio november 25-ei AI & Digital Transformation rendezvényén. Regisztráció és részletek itt!
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata. A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.

Romló magyar növekedési pozíció

A magyar gazdaság 1995 és 2024 közötti átlagos egy főre jutó GDP-jének növekedési üteme 2,7%-ot tett ki, amely jóval alatta maradt a régióhoz tartozó lengyel (3,9%), román (3,5%) és szlovák (3,3%), de a régión kívüli török (3,5%) és orosz (3,1%) eredményeknek is.

A magyar és a régiós növekedési ütem különbségeit legvizuálisabban az szemlélteti, hogy az adott régiós ország GDP/fő adata milyen arányt mutat a magyar GDP/fő adathoz viszonyítva (Magyarország=100%, 100% fölött magasabb a magyar adatnál, 100% alatt alacsonyabb). A közelítő tendencia szemléletesen mutatja az utolérést, a távolodó tendencia a lehagyást.

grafikon1
Forrás: OECD, Adatok: USD, volumen, állandó vásárlóerő-paritáson, referencia év: 2020
  • Lengyelország 2011 óta magabiztosan megközelítette, majd megelőzte a magyar gazdasági teljesítményt, 1995-ös 25%-os hátrányát 2024-re 7,5%-os előnyre javította.
  • Románia és Szlovákia 23% és 18%-os lemaradását 2-2%-os lemaradásra mérsékelte, befogó pozícióban vannak.
  • Bulgária és Törökország fej-fej mellett emelkednek, sikeres üldöző pozíciót szereztek. Bulgária 30%-os lemaradását 18%-os, a régión kívüli Törökország 29%-os lemaradását 11%-os lemaradásra mérsékelte.
  • Észtország 22%-os hátrányból 2024-re oly módon érte el a magyar teljesítményt, hogy 2003-tól jóval fölötte volt a magyar teljesítménynek.
  • Litvánia 2012-ben előzött, jelenleg 13%-os teljesítménytöbbletet mutat.

A grafikonon szereplő országok átlagos növekedési üteme a 2,7% és a 4,8% által meghatározott sávba esett (2,7%-nál alacsonyabb növekedést csak Csehország és Szlovénia mutatott, ezek az országok azonban igen magas bázisról indultak).

Magyarország számára sajnálatos, hogy a régiós növekedési sáv legalját foglalja el.

Lengyelország, Észtország és Litvánia a legsikeresebb országok. Meg kell azonban jegyezni, hogy a régió legjobban teljesítő gazdaságai sem érték el azt a növekedési tempót, amelyet a II. világháborút követően a dinamikus növekedést bemutató és eredményesen felzárkózó gazdaságoknál láthattunk.

Kiút a külföldi működőtőke csapdájából

A magyar gazdaság alacsony növekedési dinamikája kikényszerítheti, hogy a gazdaság – a magasabb jövedelem szint elérése céljából – új gazdaságstratégiai célok alapján jelentős irányváltáson és az új irányoknak megfelelő átalakításon menjen keresztül. Az új irányok meghatározásához azonban számot kell vetni azzal, hogy milyen gazdaságra is van szükségünk.

A gazdaságstratégiai, gazdaságpolitikai és az azokat átölelő politikai gondolkodás számára a humán tőke intenzív fejlesztése, a tudásipar felépítése és a technológiaipar gazdaságstratégia középpontjába helyezése alapvető céllá kell, hogy előlépjen. Az új gazdaságfejlesztési értékek és prioritások határoznák meg a gazdasági akcióterveket, és optimalizálnák a források elosztását.

A rendszerváltás óta folytatott gazdaságpolitikák elsősorban a külföldi működőtőke kiszolgálására építettek.

A szakmai oktatás irányait, minőségét is erre a vállalati szegmensre optimalizálták.

A külföldi működőtőke azonban hiába hozza:

  • a szinte korlátlan mennyiségű tőkét, ma a vállalati növekedés szűk keresztmetszetét már nem a tőke jelenti,
  • a legmagasabb szintű technológiát, maga a technológia a gazdaságunkban alig több, mint zárványként működik, a technológia jogilag szigorúan védett, a technológiát karbantartó és fejlesztő tudásipari infrastruktúrák a működőtőke-kibocsátó országokban állnak rendelkezésre,
  • a legmagasabb szintű vállalatirányítást és üzleti modelleket, az üzleti modellek ugyan jogilag nem levédhetők, de csekély hatással vannak a kis- és középvállalati szektorunkra.

Az üzleti és gazdaságstratégiai gondolkodásban meglévő tőkefétis a fejlett világban mára már megkopott, mivel a tőke, mint termelési tényező primátusa a korábbinál már több évtizede egy fokkal hátrébb sorolódott.

Ma a technológiai gazdaságnak nem a tőkéhez jutás a szűk keresztmetszete, hanem a tudásipar előállított eredményeinek mennyisége és minősége.

A magas színvonalú és jelentős arányú külföldiműködőtőke-állomány ellenére gazdaságunk egy alacsony oktatási színvonalat igénylő, tartalmában „munkaerő-gazdaság” maradt, amelyet az anyag- és energiaigényes befektetések arányának bővülése, továbbá a hozzá kapcsolódó külföldimunkaerő-beáramlás még inkább azzá teszi. Az igazi tehetségek a fejlett világ „agyelszívó” tevékenységének köszönhetően külföldi vállalatoknál helyezkednek el.

A standard makroökonómiai eszköztár elemei csak a jelenlegi gazdasági státusz bővített újratermeléséhez elegendőek. Az állami és a magán beruházások dinamizálása, a humán tőke általános színvonalának javítása, a pénzügyi feszültségek mérséklése és az egyensúlyok helyreállítása, az államadósság finanszírozási költségeinek csökkentése legfeljebb a 2,7%-os átlagos növekedési dinamika javítására elegendők.

A magyar gazdaság strukturális problémái – amelyek a dinamizálás és végső soron a felzárkózás elé tornyosulnak – jóval inkább mikro-, mintsem makroökonómiai természetűek.

Vállalataink technológiai-, tulajdonosi-, humán- és finanszírozási szerkezete, továbbá az alkalmazott üzleti modelljei nem vezetnek a felzárkózás feltételét biztosító extra növekedéshez, mivel nem rendelkezünk – sem nagyságrendjében, sem minőségében – azzal a vállalati portfólióval, amely a kívánatos növekedési ütemet létrehozná, és nem rendelkezünk a tudásgazdaság intézményi infrastruktúrájával sem, amely a vállalatok növekedési feltételeit (technológia, finanszírozás, üzleti szolgáltatások stb.) biztosítaná.

A tudásalapú gazdaság evolúciója

Hogyan is fejlődött a technológiaalapú gazdaság infrastruktúrája az elmúlt évtizedekben? Ennek szerkezete gyökeresen eltér attól az ipari gazdasági infrastruktúrától, amelyre a külföldi működőtőke-befektetőknek egy célországban szüksége van. A magas jövedelmet létrehozó, szerves fejlődési utat bejárt gazdaságokban és az újonnan felzárkózott gazdaságokban a technológiai intézményrendszer és infrastruktúra a nyolcvanas évek óta folyamatosan alakult ki, formálódott és fejlődött tovább.

Ezekben az országokban a gazdasági növekedés kulcskérdésévé a technológia, az azt létrehozó tudás, a tudást létrehozó oktatás, illetve az oktatás nemzeti infrastruktúrái váltak. Ekkor jöttek létre a vállalati kutatás-fejlesztés alternatívájaként a technológiát fejlesztő kisvállalkozások és a finanszírozásukat ellátó kockázati tőke alapok, az elkülönült technológiai tőzsdék vagy tőzsdei szekciók. A fejlesztésekhez a nemzeti adórendszereket is bevetették, főként a kockázati alapokba történő magánbefektetések elősegítésére.

Kiformálódtak az egyetemeken a STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) integrált oktatási tantárgycsoportok, létrejöttek a multinacionális vállalatok és a technológiai kisvállalkozások kölcsönösen előnyös kapcsolati modelljei (akcelerátor és inkubátor programok). A technológiai gazdaság komplett infrastruktúráinak létrehozásával párhuzamosan a teljesítmény mérésére és minősítésére régiókon alapuló indikátorrendszereket dolgoztak ki (Global Startup Ecosystem Ranking).

Mire van szükség a tőkealapú modell meghaladásához?

Milyen vállalatokra is van szüksége a technológia-létrehozó gazdaságnak? A vállalatoknál elsősorban a kulcsfunkcióikban fontos a minél erősebb nemzeti kötődés, főleg a technológia tulajdonlása és az üzleti modellek birtoklása tekintetében, amelyek a legértékesebb termelési tényezők, továbbá a menedzsment tekintetében, amely az üzleti értékláncokat irányítja. A finanszírozás, mint a növekedés felhajtóereje érkezhet azonban külföldi intézményektől (tőzsdei bevezetésből, kockázati és magán tőkealapokból stb.), szerepük fontos, ilyen értelemben azonban másodlagos.

Miért is fontos ez? Magyarország a rendszerváltás során elvesztette állami tulajdonban lévő vállalatainak döntő többségét. A termékek előállítása, az értékláncok irányítása, a termelés finanszírozása, a fejlesztési döntések külföldi vállalatok kezébe kerültek. Vállalataink – privatizációs ágon – külföldi működőtőke-befektetésekké alakultak, s ezt a folyamatot a külföldi zöldmezős beruházások folyama még tovább erősítette.

A külföldi működőtőke-befektetők befogadó országokba telepített tevékenységei, néhány kivétellel az üzleti értéklánc legalacsonyabb munkajövedelmet biztosító részeit képezik.

Ezek tartalmában főként operatív tevékenységek, szemben a működőtőke-kibocsátó vállalatok magas ottani jövedelmet biztosító tevékenységeivel (kutatás-fejlesztés, központi és funkcionális irányítás, termékkoncepciók, szellemi termékek, branding és marketing, értékesítési stratégiák, belső rendszerek, költségmenedzsment, informatikai rendszerintegráció stb.). A befogadó országokba került új technológia újratermelésére, fejlesztésére is csak a kihelyező gazdaságok rendelkeznek megfelelő képességekkel és intézményi infrastruktúrákkal.

Az operatív tevékenységekhez kapcsolódó alacsony bérszint a növekedés szempontjából nem mellékes, mert a GDP munkajövedelem része egy fejlett piacgazdaságban a GDP átlagosan 48-54%-a. Az operatív tevékenységek túlsúlya a foglalkoztatási szerkezetben a gazdasági teljesítmény javulásának korlátja is egyben.

A csak külföldi működőtőkét előtérbe helyező szűklátókörű, elkényelmesedett, végső soron téves gazdaságpolitikai gyakorlat következményeit ki kell igazítani egy, a világ élvonalába tartozó vállalati szektor felépítésével, amely döntő hatással lesz a gazdasági növekedés potenciáljára, a realizált növekedésre és ezen keresztül az életszínvonalra.

Milyen növekedési dinamika kell?

A jelenlegi magyar vállalati szerkezet szakszerű gazdaságpolitika és kedvező keresleti feltételek mellett sem képes 2-4%-nál magasabb gazdasági növekedést elérni.

Mint láthattuk 1995 és 2024 közötti 29 év átlagában az évi növekedési üteme 2,7% volt. Ezzel szemben legalább 8-10 évig tartó 4-6%-os növekedési kurzus kellene. Ahhoz, hogy a magyar gazdaság szintet tudjon lépni, és megtörténhessen a felzárkózás, az európai uniós forrásokból legalább 1-1,5 milliárd eurót kell áldozni az új technológiai oktatás és az új vállalat-szegmens létrehozására, amelynek eredményeképpen a vállalati szerkezet egésze mélyreható átalakításon menne át.

A tapasztalatok szerint a felzárkózó gazdaságok a dinamikus növekedési időszak alatt általában 5-7%-os növekedési ütemet érnek el. Alacsony egy főre jutó GDP esetén ez jóval magasabb is lehet. A 7%-os növekedés, ha 10 évig fenntartható, akkor közel megduplázza a GDP-t. Ezt a növekedést azonban a húzóágazatok 15-25%-os éves növekedése hozza létre, és ennek következtében a húzóágazatok GDP-n belüli százalékos aránya a felzárkózási időszak alatt jelentősen megnövekszik. A 7%-os gazdasági növekedés értékelésénél azt is figyelembe kell venni, hogy a szervesen fejlett gazdaságokra is jellemző az 1-2-%-os, a közepesen fejlettekre a 2-4%-os növekedés. Ezért a 7%-os növekedés mindig alacsonyabb szintű relatív pozíciójavulást jelent.

A cikksorozat második részében pedig olyan sikeres növekedési példákat mutatok be, amelyet a mi gazdaságátalakításunknak is be kellene járnia. A II. világháborút követően több, nem szervesen fejlődő ország (Dél-Korea, Kína, Finnország, Izrael és Írország) – technológiaipara fejlesztésével vagy más úton – magasan fejlett gazdasági státuszt ért el.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio

Kasza Elliott-tal

Top10 upgrade

A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.

RSM Blog

NIS2 élesben: indul a szankcionálás

A NIS2 már nem jövőbeli kihívás, hanem jelen idejű megfelelési kötelezettség. Az SZTFH szeptemberi bejelentésével élesbe fordult a kiberbiztonsági auditok ellenőrzése: a határidők elmulasz

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Portfolio Banking Technology 2025

Portfolio Banking Technology 2025

2025. november 4.

Portfolio Property Awards 2025

2025. november 5.

Portfolio Professional Investment Day 2025

2025. november 5.

Portfolio Future of Construction 2025

2025. november 11.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet