
A többtermékes vállalatok termékportfóliójában technológiailag hasonló és nagyon eltérő termékek előfordulására is találunk példát. Gyakran megfigyelhető, hogy a vállalatok technológiai szempontból hasonló termékekkel bővítik a termékportfóliójukat, mivel az ilyen irányú diverzifikáció kevesebb többletberuházást igényel és kihasználhatók a közös termelésből származó hatékonysági előnyök. Ugyanakkor a technológiailag nem kapcsolódó termékek egymástól elkülönülő piacokhoz biztosítanak hozzáférést és segíthetnek elkerülni az iparágspecifikus sokkokat. A termékdiverzifikációval foglalkozó szakirodalom különbséget tesz a technológiailag kapcsolódó termékdiverzifikáció között, amikor a vállalat technológiailag hasonló termékvonalak mentén terjeszkedik, és a nem kapcsolódó diverzifikáció között, amikor a vállalatok olyan új termékekkel bővítik a palettájukat, melyek előállítási folyamataiban nincsenek ilyen hasonlóságok.

A technológiailag kapcsolódó diverzifikációt hatékonysági érvekkel magyarázhatjuk: ilyen termékek együttes gyártásával kihasználhatják a közös erőforrások hasznosításából fakadó méret- és választékgazdaságossági előnyöket. Ugyanakkor számos példát lehet találni arra is, amikor a vállalatok olyan termékek piacaira is belépnek, amelyek technológiailag különböznek a fő profiljuktól. Gondoljunk csak a szarvasi kávéfőző és lámpagyárra, vagy a Posta Biztosítóra. Az ilyen portfóliók kialakításának egyik fő motivációja a vállalat ellenállóképességének növelése lehet az iparágspecifikus sokkokkal szemben. Emellett azonban a vállalat piaci befolyásának növelése, vagy a menedzsment pozíciójának megerősítése is szerepet játszhat az ilyen terjeszkedésben.
A technológiailag kapcsolódó és nem kapcsolódó diverzifikáció mögötti mozgatóerőket segít megérteni, ha a vállalatok diverzifikációs döntéseit megvizsgáljuk olyan időszakokban, amikor a vállalatok piacait keresleti sokk sújtja. Negatív sokkok esetén a csökkenő erőforrások és a költséghatékonysági megfontolások arra késztethetik a vezetőket, hogy a termékportfólió szűkítésével csökkentsék a költségeket és a technológiailag hasonló termékek kombinációira összpontosítsanak, amelyekben kihasználhatók a választékgazdaságosságból és a kölcsönös képességek kiaknázásából származó megtakarítások. Prosperitás időszakában azonban ezen hajtóerők hiányában nagyobb szabadságuk lehet arra, hogy a piaci ingadozások elleni fedezeti stratégiaként vagy a saját foglalkoztatási pozíciójukat biztosító stratégiaként technológiailag nem kapcsolódó piacok felé nyissanak.
A cikk alapjául szolgáló kutatásban a magyar vállalatok termékportfóliójának változását vizsgáljuk a 2003-2012 közötti időszakban. A vizsgált időszakban az EU csatlakozás utáni prosperitás időszakát megtörte a 2008-2010-es globális pénzügyi válság, és a Kínából érkező importtal való verseny növekedése is megfigyelhető volt – a különböző termékek esetében különböző mértékben. A negatív keresleti sokkok mérésére két stratégiát alkalmazunk.
- Először is, kihasználjuk a termékpiaci trendek heterogenitását, és a termékszintű keresleti sokkokat az eladások termékszintű volatilitásából azonosítjuk.
- Másodszor, az importhelyettesítést a kínai import EU-beli növekedésével becsüljük meg, szintén termékszinten.
Három dolgot vizsgálunk a termékportfóliók alakulásában. Először is a vállalatok fő terméke és további (marginális vagy perifériális) termékei közötti technológiai hasonlóság átlagos mértékével mérjük a termékportfólió technológiai koherenciáját, és megvizsgáljuk, hogyan változik a termékportfólió technológiai koherenciája, amikor a vállalatoknak piacszűküléssel vagy növekvő importversennyel kell szembenézniük A pénzügyi válságot kísérő likviditási mechanizmus hatását is vizsgáljuk, vagyis az, hogy vajon a korlátozott likviditás felerősíti-e a keresleti sokk hatását a termékportfólió koherenciájára a pénzügyi piacoknak jobban kitett (magasabb rövid lejáratú adóssággal rendelkező) vállalatok esetében. Ezután elemezzük a termékek portfólióból való elhagyását és új termékek bevételét. Majd megvizsgáljuk, hogy keresleti sokkok idején nagyobb valószínűséggel tartanak-e meg illetve vesznek-e be olyan termékeket a portfoliójukba a vállalatok, amelyeknél nagyobb a technológiai hasonlóság.
Empirikus vizsgálatunk azt mutatja, hogy a termelés koherensebbé válik a technológiai hasonlóságok szempontjából, amikor a vállalatok ki voltak téve a keresleti sokkoknak és nagyobb valószínűséggel mondanak le olyan marginális termékekről, amelyek technológiailag kevésbé kapcsolódnak a fő tevékenységükhöz. Azok a vállalatok továbbá, amelyek ilyen időszakban bővítik a termékpalettájukat, inkább nyitnak olyan új termékek felé, amelyek termelésében a meglévő erőforrásaik és képességeik hasonlóképp hasznosíthatók.
A csatornák azonban némileg eltérőek importverseny gerjesztett keresleti sokk és a piacok egyéb okokkal magyarázható beszűkülése esetén. Importsokk esetén egyértelműen növekszik a vállalatok termékportfóliójának technológiai koherenciája. Ha megnézzük a mögötte meghúzódó diverzifikációs döntéseket, akkor azt látjuk, hogy a vállalatok a megnövekedett importverseny következményeként, a termelékenységük növelése érdekében, a marginális termékeket elhagyják, és a technológiailag kapcsolódó termékvonalakra összpontosítanak. Új termékek felvétele esetén ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a magyar cégek hajlamosabbak nem kapcsolódó termékek felé diverzifikálni, amikor termelésüknek az európai piacokon növekvő kínai importversennyel kell szembenéznie. Ez azt jelzi, hogy a vállalatok a kockázatcsökkentés stratégiáját követik, ami segíthet nekik enyhíteni a növekvő versenyt a meglévő piacaikon.
Amikor azonban a piacok beszűkülésének más oka van (például a pénzügyi válság), akkor csak azok a vállalatok növelik a termékportfólió koherenciáját, amelyek egyúttal jelentős pénzügyi kitettséggel (magas tőkeáttétel) rendelkeznek. Tehát pénzügyi válság idején a negatív keresleti sokkok csak a pénzügyileg kitett cégek esetében ösztönzik a specializációt és a portfólió koherenciáját. Ilyenkor a vállalatok nem feltétlen a nem kapcsolódó marginális termékeket dobják ki a portfóliójukból, hanem inkább azokat, amelyek jobban ki vannak téve a pénzügyi források szűkülésének. Azaza olyan termékeket, amelyek iránt a pénzügyi források szűkülésére válaszul nagyobb valószínűséggel csökken a vásárlói kereslet.
Azon cégek viszont, amelyek válság időszakban bővítik a termékskálájukat, nagyobb valószínűséggel diverzifikálnak a portfóliójukhoz technológiailag kapcsolódó új termékek felé.
Nem minden cég képes ilyen terjeszkedési stratégiát megvalósítani válság idején, mivel az erőforrásokat igényel. A válság által súlyosan érintett cégek korlátozott erőforrásokkal rendelkeznek, inkább a rövid távú túlélésre összpontosítanak, és nagyobb valószínűséggel választják a költségcsökkentő stratégiákat. Valóban azt találtuk, hogy a cég termékpiacainak hanyatlása csökkenti annak valószínűségét, hogy a vállalat új termékekkel terjeszkedik, de a terjeszkedő cégek olyan termékeket választanak, amelyek kapcsolódnak az alaptevékenységükhöz.
A kutatást a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatta (K 135195). A cikk alapjául szolgáló részletes tanulmány itt olvasható.
Kiss Károly Miklós az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) Közgazdaságtudományi Intézete (KTI) valamint a Pannon Egyetem;
Lőrincz László a KRTK KTI és a Corvinus Egyetem;
Lengyel Balázs a KRTK KTI és a Corvinus Egyetem;
Csáfordi Zsolt az Erasmus University Rotterdam munkatársa.
A cikk a szerzők véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
Címlapkép: Getty Images
Itt a törvényjavaslat: korlátozhatják az önkiszolgáló pénztárakat Magyarországon
A nyugdíjasszervezetek kérésére.
Villanyautót vennél? Megnéztük, hol nem fogsz töltőt találni
Átfogó elemzés érkezett.
Három települést elfoglaltak az oroszok, Kijevet is bombázták - Híreink az orosz–ukrán konfliktusról szombaton
Legalább 15 ember megsérült a támadásban.
Legyél a Portfolio podcast rovatának új vezetője!
Ha szeretnél a magyar gazdasági közbeszédre valódi hatással lenni, itt a lehetőség!
Kidobott pénz az európai gyártóknak a kínai autópiacba fektetni
Kollégánk beszámolója a Chery márka kínai komplexumában tett látogatásáról.
Rendkívüli ülést hívott össze Orbán Viktor
Varga Mihály jegybankelnök is részt vesz az egyeztetésen.
Lakásom van, vagyonom nincs?
Prominens magyar politikus: úgy látom, a migrációval - mindegy, hogy országhatárokon át, vagy belül - csak a baj van. Prominens közgazdász bárhol a világon: a...
The post Lakásom van, vagyonom
Munkaszüneti napok, áthelyezett munkanapok 2026 - így tervezzen!
Megjelent a Magyar Közlönyben a 2026-ban esedékes ünnepnapok, pihenőnapok és plusz munkanapok végleges listája. A rendelet azt is meghatározza, hogy mely hétvégén kell majd dolgozni, és mely h
10 éves az Összkép Magazin
Rengeteg cikk, sok alapos elemzés, és jó pár szép és erős gondolat a 10 év eredménye. Talán valami többet is létrehoztunk: egy szellemi és lelki megközelítést, ami segít jobban megérteni
Donald Trump vámháborúja: napi érdekek avagy letisztult stratégia?
A napi híreket, bejelentéseket, majd visszavonásokat követve nehéz értékelni, hogy milyen stratégia húzódik meg az amerikai elnök vámokkal kapcsolatos bejelentései mögött. Trump főközgazd
Furcsa csalások az MHB-nél
Furcsa banki csalásos esetekről számolt be a 24.hu ma. Ebben a cikkben arról irnak, hogy nem szokásos banki csalások történnek az MHB banknál, olyanokat lopnak meg mobilapplikáción keresztül, a
Devizahiteles ügyintézés: mit tehetsz most a banknál?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahiteles ügyintézés: mit tehetsz most a banknál? Megosztó, de aktuális téma A devizaalapú hitelezés hosszú ideje érzékeny és sokakat érintő
Három ábra arról, hogy a kínai ipar lehagyja Európát
Sokáig nehezen nyelte le az átlagos európai kormány, még nehezebben hitte el az utca embere, hogy Kína már nem másol, hanem leversenyzi Európát. Nemcsak többet...
The post Három ábra arról, h
Görgető FIRE
Azok, akik már elérték a FIRE-t (vagy legalábbis az FI részét) sokszor gondolkoznak el azon, hogy mennyit költhetnek el az út közben érkező esetleges jövedelmükből. Aki nem tudná: a FIRE a p


- Közeleg az újabb pusztító háború? – Kiadta a figyelmeztetést a hírszerzés
- Szép csendben építik le az embereket Magyarországon, most omlik össze a nagy béralku
- Megjelent a 100 leggazdagabb magyarról szóló lista, mutatjuk a százmilliárdos vagyonokat
- Magára hagyta szövetségesét Washington – Sokkal nagyobb háborúra készülnek?
- Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Száj és körömfájás: már látni a fényt az alagút végén
Fellélegezhetnek az állattenyésztők?
Fűnyírás mindenáron? Kényszeres kertrendezés helyett megéri kicsit lustának lenni
A gyepek és méhlegelők körül mindig forró a hangulat, de a tét sokkal nagyobb a lakók igazánál.
Megérkeztek a számok: meglepő helyen kötöttek ki az állampapírkamatok
Körvonalazódik, mihez kezdtek a magyarok a felszabaduló megtakarításaikkal.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen