
A többtermékes vállalatok termékportfóliójában technológiailag hasonló és nagyon eltérő termékek előfordulására is találunk példát. Gyakran megfigyelhető, hogy a vállalatok technológiai szempontból hasonló termékekkel bővítik a termékportfóliójukat, mivel az ilyen irányú diverzifikáció kevesebb többletberuházást igényel és kihasználhatók a közös termelésből származó hatékonysági előnyök. Ugyanakkor a technológiailag nem kapcsolódó termékek egymástól elkülönülő piacokhoz biztosítanak hozzáférést és segíthetnek elkerülni az iparágspecifikus sokkokat. A termékdiverzifikációval foglalkozó szakirodalom különbséget tesz a technológiailag kapcsolódó termékdiverzifikáció között, amikor a vállalat technológiailag hasonló termékvonalak mentén terjeszkedik, és a nem kapcsolódó diverzifikáció között, amikor a vállalatok olyan új termékekkel bővítik a palettájukat, melyek előállítási folyamataiban nincsenek ilyen hasonlóságok.

A technológiailag kapcsolódó diverzifikációt hatékonysági érvekkel magyarázhatjuk: ilyen termékek együttes gyártásával kihasználhatják a közös erőforrások hasznosításából fakadó méret- és választékgazdaságossági előnyöket. Ugyanakkor számos példát lehet találni arra is, amikor a vállalatok olyan termékek piacaira is belépnek, amelyek technológiailag különböznek a fő profiljuktól. Gondoljunk csak a szarvasi kávéfőző és lámpagyárra, vagy a Posta Biztosítóra. Az ilyen portfóliók kialakításának egyik fő motivációja a vállalat ellenállóképességének növelése lehet az iparágspecifikus sokkokkal szemben. Emellett azonban a vállalat piaci befolyásának növelése, vagy a menedzsment pozíciójának megerősítése is szerepet játszhat az ilyen terjeszkedésben.
A technológiailag kapcsolódó és nem kapcsolódó diverzifikáció mögötti mozgatóerőket segít megérteni, ha a vállalatok diverzifikációs döntéseit megvizsgáljuk olyan időszakokban, amikor a vállalatok piacait keresleti sokk sújtja. Negatív sokkok esetén a csökkenő erőforrások és a költséghatékonysági megfontolások arra késztethetik a vezetőket, hogy a termékportfólió szűkítésével csökkentsék a költségeket és a technológiailag hasonló termékek kombinációira összpontosítsanak, amelyekben kihasználhatók a választékgazdaságosságból és a kölcsönös képességek kiaknázásából származó megtakarítások. Prosperitás időszakában azonban ezen hajtóerők hiányában nagyobb szabadságuk lehet arra, hogy a piaci ingadozások elleni fedezeti stratégiaként vagy a saját foglalkoztatási pozíciójukat biztosító stratégiaként technológiailag nem kapcsolódó piacok felé nyissanak.
A cikk alapjául szolgáló kutatásban a magyar vállalatok termékportfóliójának változását vizsgáljuk a 2003-2012 közötti időszakban. A vizsgált időszakban az EU csatlakozás utáni prosperitás időszakát megtörte a 2008-2010-es globális pénzügyi válság, és a Kínából érkező importtal való verseny növekedése is megfigyelhető volt – a különböző termékek esetében különböző mértékben. A negatív keresleti sokkok mérésére két stratégiát alkalmazunk.
- Először is, kihasználjuk a termékpiaci trendek heterogenitását, és a termékszintű keresleti sokkokat az eladások termékszintű volatilitásából azonosítjuk.
- Másodszor, az importhelyettesítést a kínai import EU-beli növekedésével becsüljük meg, szintén termékszinten.
Három dolgot vizsgálunk a termékportfóliók alakulásában. Először is a vállalatok fő terméke és további (marginális vagy perifériális) termékei közötti technológiai hasonlóság átlagos mértékével mérjük a termékportfólió technológiai koherenciáját, és megvizsgáljuk, hogyan változik a termékportfólió technológiai koherenciája, amikor a vállalatoknak piacszűküléssel vagy növekvő importversennyel kell szembenézniük A pénzügyi válságot kísérő likviditási mechanizmus hatását is vizsgáljuk, vagyis az, hogy vajon a korlátozott likviditás felerősíti-e a keresleti sokk hatását a termékportfólió koherenciájára a pénzügyi piacoknak jobban kitett (magasabb rövid lejáratú adóssággal rendelkező) vállalatok esetében. Ezután elemezzük a termékek portfólióból való elhagyását és új termékek bevételét. Majd megvizsgáljuk, hogy keresleti sokkok idején nagyobb valószínűséggel tartanak-e meg illetve vesznek-e be olyan termékeket a portfoliójukba a vállalatok, amelyeknél nagyobb a technológiai hasonlóság.
Empirikus vizsgálatunk azt mutatja, hogy a termelés koherensebbé válik a technológiai hasonlóságok szempontjából, amikor a vállalatok ki voltak téve a keresleti sokkoknak és nagyobb valószínűséggel mondanak le olyan marginális termékekről, amelyek technológiailag kevésbé kapcsolódnak a fő tevékenységükhöz. Azok a vállalatok továbbá, amelyek ilyen időszakban bővítik a termékpalettájukat, inkább nyitnak olyan új termékek felé, amelyek termelésében a meglévő erőforrásaik és képességeik hasonlóképp hasznosíthatók.
A csatornák azonban némileg eltérőek importverseny gerjesztett keresleti sokk és a piacok egyéb okokkal magyarázható beszűkülése esetén. Importsokk esetén egyértelműen növekszik a vállalatok termékportfóliójának technológiai koherenciája. Ha megnézzük a mögötte meghúzódó diverzifikációs döntéseket, akkor azt látjuk, hogy a vállalatok a megnövekedett importverseny következményeként, a termelékenységük növelése érdekében, a marginális termékeket elhagyják, és a technológiailag kapcsolódó termékvonalakra összpontosítanak. Új termékek felvétele esetén ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a magyar cégek hajlamosabbak nem kapcsolódó termékek felé diverzifikálni, amikor termelésüknek az európai piacokon növekvő kínai importversennyel kell szembenéznie. Ez azt jelzi, hogy a vállalatok a kockázatcsökkentés stratégiáját követik, ami segíthet nekik enyhíteni a növekvő versenyt a meglévő piacaikon.
Amikor azonban a piacok beszűkülésének más oka van (például a pénzügyi válság), akkor csak azok a vállalatok növelik a termékportfólió koherenciáját, amelyek egyúttal jelentős pénzügyi kitettséggel (magas tőkeáttétel) rendelkeznek. Tehát pénzügyi válság idején a negatív keresleti sokkok csak a pénzügyileg kitett cégek esetében ösztönzik a specializációt és a portfólió koherenciáját. Ilyenkor a vállalatok nem feltétlen a nem kapcsolódó marginális termékeket dobják ki a portfóliójukból, hanem inkább azokat, amelyek jobban ki vannak téve a pénzügyi források szűkülésének. Azaza olyan termékeket, amelyek iránt a pénzügyi források szűkülésére válaszul nagyobb valószínűséggel csökken a vásárlói kereslet.
Azon cégek viszont, amelyek válság időszakban bővítik a termékskálájukat, nagyobb valószínűséggel diverzifikálnak a portfóliójukhoz technológiailag kapcsolódó új termékek felé.
Nem minden cég képes ilyen terjeszkedési stratégiát megvalósítani válság idején, mivel az erőforrásokat igényel. A válság által súlyosan érintett cégek korlátozott erőforrásokkal rendelkeznek, inkább a rövid távú túlélésre összpontosítanak, és nagyobb valószínűséggel választják a költségcsökkentő stratégiákat. Valóban azt találtuk, hogy a cég termékpiacainak hanyatlása csökkenti annak valószínűségét, hogy a vállalat új termékekkel terjeszkedik, de a terjeszkedő cégek olyan termékeket választanak, amelyek kapcsolódnak az alaptevékenységükhöz.
A kutatást a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatta (K 135195). A cikk alapjául szolgáló részletes tanulmány itt olvasható.
Kiss Károly Miklós az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) Közgazdaságtudományi Intézete (KTI) valamint a Pannon Egyetem;
Lőrincz László a KRTK KTI és a Corvinus Egyetem;
Lengyel Balázs a KRTK KTI és a Corvinus Egyetem;
Csáfordi Zsolt az Erasmus University Rotterdam munkatársa.
A cikk a szerzők véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
Címlapkép: Getty Images
Több száz milliárd forint támogatás zúdul most a magyarokra: összeszedtük, hogy mit érdemes tudni
Gyorsulóban a Jedlik Ányos Program.
Lángokban áll az ukrán főváros, újabb offenzívát indított Oroszország – Ukrajnai háborús híreink pénteken
Cikkünk folyamatosan frissül.
Durva felvételek: hatalmas robbanás rázta meg Rómát, az egész város hallotta
Több ember megsérült.
Hírszerzési jelentés: szörnyű fegyvert vett elő az orosz hadsereg, ez megmagyarázza a rejtélyes haláleseteket
Erre mutatnak a bizonyítékok.
Jöhet a várva várt eső? Itt a térkép, kiadták a figyelmeztetéseket
Friss időjárás-előrejelzések érkeztek.
Elesett az M5-ös autópálya
Mindkét irányban bedugult a sztráda, több kilométeres a torlódás.
CSOK átvitele másik ingatlanra 2025-ben - Mit tehetsz eladáskor?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! CSOK átvitele másik ingatlanra 2025-ben - Mit tehetsz eladáskor? CSOK átvitele másik ingatlanra - így kerüld el a visszafizetést A Családi Otthonterem
Nem TBSZ brókerek Magyarországon
Már több mint 3 éve írtam a TBSZ-t ajánló brókerekről, amelyeket érdemes használni. Időközben sajnos a TBSZ adózása megváltozott, ezért arra gondoltam, hogy megnézem, van-e érdemes nem TB
Innovációtól az energiáig - 2025-ös vállalati pályázatok útikalauza
Az energetikai fenntarthatóság és az innováció kéz a kézben járnak a hazai pályázati palettán - ez az összefoglaló a cégek számára a releváns és legfontosabb programokat mutatja be.
Magyar céget venni nem kell félnetek jó lesz
A magyarországi székhelyű gazdasági társaságok tulajdonosai számára az exit lehetősége gyakran egy külföldi befektetőnek történő cégeladás formájában testesült meg. A Magyar Állam azo
A Klubvébé lehet az új Szuperliga
Javában zajlik a 2025-ös, lényegében kísérleti Klubvilágbajnokság az Egyesült Államokban. A látottak inkább kevesebb, mint több meglepetéssel szolgálnak, de lehet, hogy van valami, amiről
VIDEÓ! Német fiskális fordulat: kiaknázatlan részvénylehetőségek?
2025-ben Németország történelmi léptékű, több mint 500 milliárd eurós, 12 év alatt megvalósuló fiskális élénkítő programot hirdetett meg a gazdaság új pályára állítására. A csoma
3 százalékos lakáshitel jön az első lakásvásárlóknak - itt vannak a részletek!
Orbán Viktor mai bejelentése felrobbantotta az internetet: új, 3%-os lakáshitelt vezetnek be első lakásvásárlóknak - bárki és bárhol igényelheti majd. De mit jelent ez pontosan? Idő közben m
Fenntartható papír falevelekből
A lehullott falevelek is tartalmazzák a papírgyártás legfontosabb alapanyagát a cellulózt.


- Kényszerszövetségesével bukhat Magyarország, Ursula von der Leyen megtalálta a kiskaput
- Kinőtt Európában egy új gazdasági nagyhatalom, az EU is megnyitja a pénzcsapot
- Nagy megszorításról döntött a magyar kormány
- Figyelem, napelemesek: holnap jön az új adatszolgáltatási kötelezettség
- Súlyos csődhullám söpör végig Magyarországon - Sorra zárnak be az éttermek, kávézók, mulatóhelyek
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
A nyugat-nílusi láz csak a kezdet, újabb egzotikus betegségek jöhetnek
Az invazív szúnyogfajok megjelenésével új kórokozók is felbukkanhatnak.
Lépett a kormány: elég segítség ez a legnagyobb veszéllyel küzdő gazdáknak?
10 milliárd forintos támogatással mentenék meg a nyarat.
Az energiatárolás nem csupán egy termék, hanem komplex szolgáltatás
Így termelj, tárolj és válj le a hálózatról egyszer és mindenkorra!
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.