Nem hülyültünk meg, tényleg zavaros év előtt áll Magyarország
Uniós források

Nem hülyültünk meg, tényleg zavaros év előtt áll Magyarország

Madár István, Weinhardt Attila
"2020 utáni EU-pénzek: remek híreket mondott Magyarországnak Juncker!" - jelentettük a múlt héten az örömhírt, hogy aztán két napra rá máris óvatosságra intsük az olvasókat: "Mégis levágná Brüsszel a Magyarországnak fontos pénzeket". Nem ment el az eszünk, sőt, sajnos azt kell jósolnunk, hogy 2018-ban még nagyon sokszor fogunk hasonlóan ellentmondásos beszámolókat közreadni. Mi ez a zűrzavar?
Tulajdonképpen nincs sok új dolog a történetben, az történik, amit már az ősszel meg lehetett jósolni, néhány kisebb csavarral. A "nagy" tagállamokbeli választások végeztével felélénkült a gondolkodás arról, hogy mi legyen az Európai Unió jövője és ezt szándékos vitagenerálással erősítette tavasztól az Európai Bizottság is. Bár a német politikai helyzet bizonytalansága érezhetően lassítja a történéseket, a küszöbön álló Brexit, illetve a következő hétéves (?) uniós költségvetési ciklus tervezési kényszere nem hagy sok időt.

Magyarország számára mindebből az egyik legfontosabb (de hangsúlyozottan nem az egyetlen) nézőpont az uniós költségvetés sorsa, vagyis hogy 2020 után mennyi, milyen jellegű és feltételrendszerű EU-támogatást kaphatunk és azt Budapesten, vagy Brüsszelben osztják-e majd el. A kérdésekre adott válasz azonban nagyban függ attól, hogy milyen megállapodást köt az EU Nagy-Britanniával, és hogy milyen jövőt szánnak az integrációnak Európa politikusai. Ezekben a kérdésekben pedig finoman szólva sincs egyetértés, például látványosan szembemegy egymással a francia elnök javaslata (legyen nyíltan kétsebességes EU, aki nem akar szorosabb integrációt, az szoruljon a perifériára) és a német nagypártok, illetve az Európai Bizottság által szorgalmazott egységes Európa és EU-s költségvetés elképzelése.

Éppen ilyen viták, illetve a Brexit költségvetési hatása miatt lehetséges, hogy a bevezetőben kiemelt példákból először megtudhattuk, hogy az Európai Bizottság elnöke nem támogatja a kohéziós és agrárforrások csökkentését, majd azt, hogy a büdzséért felelős biztos mégis azt javasolja: két program (Erasmus és Horizont 2020 utóda) kivételével kényszerűen minden jelenlegi kiadási tétel csökkenjen a 2020 utáni uniós keretköltségvetésben.

A jövőben tehát a magyar kilátásokat alapvetően befolyásolja többek között, hogy
  • milyen kimenete lesz a német koalíciós egyeztetéseknek,
  • összeáll-e egy német-francia tengely, vagy az EU-integrációval kapcsolatos nézőpontokban megmaradnak a súrlódások,
  • lesz-e olyan erő, amely a magországok szorosabb együttműködése felé tolja az integrációt,
  • felülkerekedik-e a bizottsági, "egységes Európa" álláspontján egy-két nagyobb ország türelmetlenebb hozzáállása, vagy a menekültelosztási rendszer körüli súlyos vita
  • lesz-e érdemi plusz EU-forrás az euró felé törekvő tagállamok számára, ami felgyorsítja a belépésüket
  • befolyásolja-e a reformkészséget, hogy magára talált az európai gazdaság,
  • fizetnek-e a britek azért, hogy a Brexit után is hozzáférhessenek az uniós piacokhoz, és enyhítsék a 2020 utáni büdzsélyuk méretét.


Éppen ezért a következő időszakban is számíthatunk ellentmondásos információkra, különösen az alábbi események környékén:
  • Mi lesz a január 21-i német SPD kongresszusán, áldásukat adják-e a szociáldemokraták a Merkellel kötendő koalícióra és konkrétan milyen EU-integrációs tervekről alkudnak meg a pártok tavaszi kormányalakításig?
  • Milyen hangok szűrődnek ki a február 23-i informális EU-csúcsról, ahol először vitatják meg a tagállamok a 2020 utáni uniós költségvetés főbb irányelveit, amit aztán az Európai Bizottság beépít a májusban nyilvánosságra hozandó hivatalos javaslatába?
  • Hogyan fogadják ezt a kiindulási alapot a tagállamok a bolgár soros elnökség zárónapjain, június 28-29-én tartandó EU-csúcson? (immár a magyar parlamenti választások után leszünk)
  • Az idei második félévi osztrák EU-elnökség akar-e bármit is eltolni a nagy nettó haszonélvezők érdekében az egész költségvetési, illetve integrációs vitán? (Az osztrák kormány lehet, hogy vétózni fog az állandó válságkezelési alap európai IMF-fé alakításánál és közben nem akarja a tagállami befizetést 1%-ról 1,2%-ra felemelni)
  • A vita irányát tudja-e a nettó haszonélvezők irányába eltolni a 2019 első felében esedékes román uniós soros elnökség (román származású regionális politikai biztos mellett)?
  • És talán a legfontosabb: sikerül-e még a 2019. május 9-i EU-csúcsig megállapodni egyhangúlag a következő hétéves ciklus végső kereteiről, vagy átcsúszik az egész alku az új Európai Parlament és Bizottság mandátuma elejére, így akár teljesen új alapokról (tényleg intézményesített kétsebesség) indulhat majd az egyeztetés és így a végső megállapodás csak 2020 végére jön össze?

A fentiekből jól látszik, hogy 2018 és 2019 rendkívül izgalmas és egyúttal zavaros időszaka lesz az EU-nak és azokban a sorsfordítónak tűnő kérdésekben, amelyek Magyarországot is érintik, gyakran csak a ködöt szurkálhatjuk majd egészen addig, amíg a tényleges erőviszonyok tisztává nem válnak és a nagy döntések meg nem születnek.

Címlapkép forrása: AFP Fotó Filippo Monteforte
Luca_Jahier Europai Gazdasagi es Szocialis Bizottsag1500
Frankfurt Stock Exchange
shutterstock_1470496652
Budapest Értektőzsde (BÉT) stock fotóanyag 2016 augusztus 2-án
The logo of the OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development
BÉT-Hiventures_2
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Luca_Jahier Europai Gazdasagi es Szocialis Bizottsag1500