Jöhetnek a világsztárok Budapestre: hogy alakítja át az új Puskás a koncertpiacot?
Üzlet

Jöhetnek a világsztárok Budapestre: hogy alakítja át az új Puskás a koncertpiacot?

Portfolio Longform: a szuperkoncertek világa és a magyar kilátások

Gosztola Judit
|
Alaposan felforgatja a hazai koncertpiacot a november 15-én átadott Puskás Aréna. Már az is kiderült, ki lesz az első sztárfellépő: július 24-én az Aerosmith áll színpadra. A Portfolio Longformban annak jártunk utána, vajon az új stadion lehetővé teszi-e, hogy olyan világsztárok is Magyarországra jöjjenek, akik eddig megálltak valamelyik szomszédos országban, hogy nehezebb lesz-e most a Szigetnek a nagy előadók bookingolása, és elesik-e a visszatérő, több telt házas koncerteket adó művészektől a Papp László Budapest Sportaréna.

A Puskás Aréna építése miatt 2013-tól nem tudtunk igazán nagy stadionkoncertet szervezni, a Groupama Aréna pedig korlátozott kapacitása miatt sokszor kicsinek bizonyult. Pedig voltak nagy turnék, és volt sok olyan produkció, amit szerettünk volna elhozni, például az AC/DC, a Guns N’ Roses, Ed Sheeran, a Coldplay vagy Beyoncé

- mondta Borsos László, a Live Nation magyarországi irodájának ügyvezetője. Az tehát nem kérdés, hogy alaposan felforgatja a hazai koncertpiacot a Puskás Aréna: most, hogy van megfelelő stadionunk, olyan sztárfellépők is eljöhetnek Magyarországra, akik eddig a közép-európai turnéjuk során kihagyták hazánkat és inkább valamelyik szomszédos országban léptek fel. A legmeghatározóbb szakemberek segítségével jártuk körül a hazai koncertpiac helyzetét.

Cikkünkből kiderül, hogyan történik a gyakorlatban olyan előadók bookingolása, mint Celine Dion vagy az Aerosmith, hogy mitől függnek a jegyárak, mi határozza meg egy előadó piaci értékét és hogy vajon a Puskás Aréna megnyitásával nehezebb lesz-e most a Szigetnek a headlinerek leszervezése és elesik-e a visszatérő, több telt házas koncerteket adó művészektől a Papp László Budapest Sportaréna.

Címlapkép: Mohai Balázs / MTI

 
DMOHA20180406025

Magyarország is felkerül a szuperprodukciók turnéállomásai közé

 Fellendülhet a koncertturizmus is.

A hazai koncertszervező cégek szerint a november 15-én átadott Puskás Aréna felpezsdítheti a koncertturizmust, így Budapest újra felkerülhet a megakoncertek turnéállomásai közé. A Live Nation és a Broadway Event ügyvezetőivel beszélgettünk, akik többek között elmondták azt is, mi határozza meg az előadók piaci értékét, és hogy miképp történik az olyan zenekarok leszervezése, mint például a júliusban fellépő Aerosmith.

Ha van megfelelő stadionunk, van megfelelő technika, akkor nem tudok olyan művészt mondani, akit csak azért ne lehetne elhozni, mert nagyon drága

– mondta a Portfolio-nak Borsos László, a koncertszervezéssel foglalkozó Live Nation magyarországi irodájának ügyvezetője, aki szerint a november 15-én megnyílt Puskás Aréna lehetővé teszi, hogy olyan előadók is eljöjjenek Magyarországra, akik korábban megálltak valamelyik szomszédos országban. Budapest újra felkerülhet a megakoncertek turnéállomásai közé.

Borsos László, a koncertszervezéssel foglalkozó Live Nation magyarországi irodájának ügyvezetője,
Borsos László       Fotó: Szekeres Máté / Portfolio

„A Puskás Aréna építése miatt 2013-tól nem tudtunk igazán nagy stadion koncertet szervezni, a Groupama Aréna pedig korlátozott kapacitása miatt sokszor kicsinek bizonyult. Pedig voltak nagy turnék, és volt sok olyan produkció, amit szerettünk volna elhozni, például az AC/DC, a Guns N’ Roses, Ed Sheeran, a Coldplay vagy Beyoncé” – mondta Borsos.

Azt, hogy nagyon várta már a szakma, hogy elkészüljön a stadion, Szabó András, a Broadway Event egyik tulajdonosa, cégvezetője is megerősíti.

Azért nem gondolom, hogy gyakrabban fogunk odajárni, mint a Papp Lászlóba

– tette hozzá Szabó.

"Nem sok akkora léptékű buli van, amit a Puskásba lehetne vinni. 50-60 ezres nézővel számolni tudó koncertzenekar nincs tucatszám, 12-15 ezer ember könnyebben jön össze. Arról nem is beszélve, hogy fedett helyen 12 hónapon keresztül lehet koncertezni, a nyitott arénákba 3-4 hónapra korlátozódnak a lehetőségek" – magyarázta Kovács Zoltán, a Broadway Event másik tulajdonosa, ügyvezető igazgatója.

Nem könnyű megszerezni a nagy előadókat

Ha nagyon leegyszerűsítjük, a koncertszervezés a következőképpen fest: a turnémenedzsertől kapnak a koncertszervezők egy e-mailt, hogy egy adott banda turnézni indul Európába, megmondják, hogy szabadtéri vagy fedett koncerthelyszínt szeretnének-e, és hogy hány bulit terveznek. A koncertszervező cég a válaszában küldi a helyszínjavaslatokat és a szabad dátumokat, valamint azt, hogy mennyit fizetnének.

Nincs a bandáknak fix ára, nekünk ajánlatot kell tenni és ők vagy elfogadják azt, vagy nem. Nyilván nagyjából tudjuk, mi az, amennyiért elvállal valaki egy fellépést, hogy körülbelül mennyit érdemes ajánlani

– jegyezte meg Borsos László, hozzátéve, olyan nincs, hogy egy zenekar konkrétan megmondja, mennyit kér egy koncertért. A banda menedzsere aztán mérlegeli a lehetőségeket. Nem mindegy az sem, hogy stadion- vagy arénaturnéra indul-e a fellépő.

Van olyan, hogy visszajeleznek, hogy jó az általunk javasolt dátum, de a gázsin változtatni kell, és akkor mi ezt vagy elfogadjuk, vagy nem. Ha a dátummal van probléma, akkor megpróbálunk dűlőre jutni

– mondta Borsos, hozzátéve, ebben a Papp László Budapest Sportaréna nagyon jó partner. Nyilván nekik is az az érdekük, hogy minél több rendezvény legyen a helyszínen, és próbálnak segíteni.

Ha például a külföldi banda által kiszemelt időpontra magyar előadóval tárgyalnak, akkor megkérdezik, neki jó lenne-e a koncertszervezők által javasolt szabad időpont.

A koncerthelyszínek és a koncertszervezők között tehát szoros együttműködés van.
stadionok_budapest

"Nincsenek leosztva köztünk a zenekarok. Van, hogy összeakadunk a Live Nationnel egy-egy foglalás alkalmával, van, hogy meg tudunk állapodni, és előfordul, hogy nem. Számos produkció esetében nekünk esélyünk sincs egy nemzetközi multinacionális vállalattal szemben: ők a világ legnagyobb koncertszervező ügynöksége, mi pedig egy magyar cég vagyunk" – mondta a Broadway egyik vezetője, Kovács Zoltán.

A Broadwaynek maximum 8-10 külföldi koncertje van egy évben, inkább a hazai előadókra fókuszálnak, ők szervezik például Fenyő Miklós, a Kowalsky meg a Vega vagy az Apostol 50. jubileumi koncertjét.

Címlapkép: Mohai Balázs / MTI

20 évig nem tudott Magyarországra jönni a Red Hot Chili Peppers

A Red Hot Chili Peppers 1996-ban lépett fel a Kisstadionban. Nem volt teltház, a 13 ezer férőhelyre 7000-8000 jegy kelt el. 2008-ban próbálta őket elhozni Magyarországra a Live Nation, de dátumprobléma miatt ez meghiúsult.

2012-ben volt egy nagy kelet-európai turné, de akkor a magyarországi helyszínnel volt gond: nem lehetett a Népstadionban megtartani, mert úgy volt, hogy a koncert tervezett időpontjában már elindul a bontás. 2016-ban aztán arénaturnét csináltak, ekkor már felléptek Magyarországon is.

DMOHA20191118009

Tényleg elszálltak a jegyárak az utóbbi években?

Van olyan koncert, amire akár 215 ezerért is vehetünk jegyet.

Azt, hogy egy koncertre mennyiért juthatunk be, rengeteg tényező befolyásolja, az árak kialakítását hosszas mérlegelés és kalkuláció előzi meg, ám a szervezés még így sem mentes a kockázattól. Számtalan nem várt esemény miatt borulhat a forgatókönyv, ahogy történt ez Lenny Krawitz-cel Zágrábban vagy Dave Gahannel Athénban.

A magyar szuperprodukciók mellett nem lesz hiány külföldi előadókban sem a következő évben: a Pearl Jam jövőre csaknem 25 év után tér vissza Magyarországra, de érkezik Santana, James Blunt, a Korn, a Nick Cave and The Bad Seeds, a Kiss és a Broadway szervezésében először látogat Magyarországra Celine Dion.

A Puskás Aréna hivatalos átadása után nem kellett sokat várni, hogy bejelentsék a 2020-as év egyik legnagyobb dobását: július 24-én, 26 év után hazánkba érkezik a legendás Aerosmith zenekar, a koncertre a sima állóhely 21 900 forint, a kiemelt állóhely 32 900 forint, de vannak VIP csomagok is, 75 ezer forinttól 450 ezer forintig, ülőhelyek azonban már 13 900 forinttól elérhetők. 

Celine Dion júniusi koncertjére (ami a Papp László Sportarénában lesz) a kiemelt ülőhely 215 ezer forint, de a színpadtól távolodva a jegyárak arányosan csökkennek: a harmadik sorba szóló jegy 99 ezer, a tizenötödikbe 59 ezer forint. A legolcsóbb  jegy 20 ezer forintba kerül. Szabó András, a Broadway cégvezetője a Portfolio-nak elmondta, a legdrágább, 215 ezres jegyek gyorsan elfogytak.

Nem az a nehéz, hogy a legdrágábból eladjunk 50-100 darabot, hanem hogy a fennmaradó 6000-7000 jegy elkeljen átlagosan 50 ezerért. Ilyen árakkal hónapok alatt fogynak el a jegyek, nem pár nap alatt. Ha picit olcsóbb lenne, pillanatok alatt elkapkodták volna

– mondta Szabó.

Mi kerül ezen ennyibe?

Összetett kérdés, hogy milyen tételekből kalkulálják ki egy-egy koncert jegyárait.

Benne vannak

  • a jegyterjesztési költségek,
  • a zenekar ellátásának és elszállásolásának költségei,
  • a helyszín bérleti díja,
  • a személyzet bére,
  • a marketingköltségek,
  • a koncert biztosításának költségei,
  • és persze a szervezők profitja is.

Mindezeken kívül az árat nagyban befolyásolja a dollár-forint árfolyama, valamint az, hogy mennyire nagy a banda iránti kereslet, és hatással vannak rá a folyamatosan emelkedő járulékos költségek is, mint például az egyre drágább munkaerő.

Muszáj olyan jegyárakat kérnünk, hogy ki tudjuk fizetni azt a gázsit, amivel nem például Bécs kapja meg a bulit, hanem Budapest

– mondta el Borsos László. A gázsik évről évre nőnek, ami a szakember szerint nem meglepő, hiszen az együttesek költségei is magasabbak.

stadionok_kornyezo_orszagok

Ezt a Broadway Event vezetői is megerősítették, és hozzátették: 12-13 év leforgása alatt sikerült a kulturális jegyek áfáját 12 százalékról 27-re feltornázni - ez nemzetközi szinten is kiemelkedően magas, ennél jóval alacsonyabb például Franciaországban vagy Ausztriában.

"A Sziget ki tudta lobbizni magának pár évvel ezelőtt, hogy a szabadtéri fesztiválokra 18 százalék legyen az áfa, ez meg is látszik a felhozatalon"– magyarázta Szabó.

Vagyis ha egy nyugat-európai és egy budapesti stadionban ugyanakkora a bruttó árbevétel, akkor csak az áfából adódó különbség több százezer dolláros versenyhátrányt jelent a magyar szervezőknek: ennyivel kevesebb marad tehát a kifizetésekre.

Ezt valahonnan vissza kell pótolni. Borsos azt mondta, a jegyárakkal ezt nem lehet teljes egészében kompenzálni.

"Ezért törekedni kell a jó megállapodásokra, hogy ki tudják egyenlíteni a mérleget valamennyire. Nyilván nem ennyire fekete-fehér a kép, mert Magyarországon a költségeink talán egy kicsit alacsonyabbak" – mondta.

Dinoszauruszok és egynyári kalandok

Alapvetően kétféle zenekart lehet ma megkülönböztetni: vannak a nagy legendák, az elpusztíthatatlan dinoszauruszok és az "egynyári" előadók, akik kiadnak egy slágert, és bár az emberek még nem is tudják azonosítani az előadót, nem kapcsolják össze a nevet, az arcot és a dalt, de a gázsija pillanatok alatt az egekbe szökik.

Persze lehet, hogy csak egy-két évre, és azután visszazuhannak a kvázi ismeretlenségbe. Szabó szerint ezek az előadók nagy rizikót jelentenek, hiszen ettől még nem kerülnek egy szintre például Presser Gáborral, akivel a koncertszervezők biztosra mennek.

Hogy ki mennyire értékes, ki mennyiért jön el, azt az is meghatározza, hogy az adott évben van-e az illetőnek például rádióslágere - ami a szakmában még mindig komoly értéket képvisel.

De számít az is, hogy éppen akkor mennyire népszerű, mekkora rá a kereslet Magyarországon, van-e turnéterve. Egy alkalomra ugyanis nem éri meg idehozni valakit a koncertszervezőknek. Az is előfordul olykor, hogy ugyan a menedzser megkeresi a magyar koncertszervezőket, de ők "nem hisznek benne": nem elég ismert Magyarországon, vagy egyáltalán nem ehhez a kultúrrégióhoz tartozik.

Nagyon komoly kalkulációk előzik meg az egyezségeket. Ha nincs szponzor vagy állami támogatás, és pusztán gazdasági alapon kell megállnia a produkciónak, akkor például 30-35 ezer néző egy Puskás méretű helyszínen nagyon csúfos vereséget jelentene a koncertszervezőknek.

A szervező annyit kap, amennyi marad a végén. Ez egy üzleti vállalkozás, abszolút piaci alapon működik, nálunk akkor van pénz, ha az adott koncert nyereséges. Ha nem, akkor veszteséget termeltünk

– mondta Borsos László, hozzátéve, egy koncert mindig nagy kockázatot jelent. Ha a helyszínen történik valami - például Zágrábban, közvetlenül a fellépés előtt elment Lenny Krawitz hangja, vagy a Depeche Mode frontembere, Dave Gahan szintén a koncert előtt lett rosszul Athénban -, akkor már minden költség veszteségként jelentkezik, vagyis többek között a produkciós és a biztonsági költségek, a catering, a munkaerő fizetése. Márpedig rengetegen dolgoznak egy koncerthelyszínen: az arénás buliknál nagyjából 200-300-an, egy stadionkoncerten viszont akár 1000-1500-an is.

Címlapkép: Mohai Balázs / MTI

A Live Nation Magyarország, a Live Nation Entertainment, a világ egyik vezető szórakoztatási és e-kereskedelmi cégének leányvállalata 2007 óta működik. 2020-ban ők szervezik többek közt az Aerosmith, a Pearl Jam, a Kiss, James Blunt, Lara Fabian és Santana magyarországi koncertjeit.

A Broadway Event Kft.-t Szabó András és Kovács Zoltán nagyjából 20 éve alapították. Kezdetben jegyértékesítéssel foglalkoztak, később áttértek a kulturális események szervezésére: mára évente 80-100 rendezvényt hoznak tető alá, leginkább hazai előadókkal dolgoznak, évente átlagosan 8-10 külföldi fellépő koncertjét szervezik meg. Celine Dion 2020-ban látogat először Magyarországra a Broadway Event és a Multimedia Organisation szervezésében.  

sziget tömeg

Bukhatja a Sziget a nagyelőadókat?

A sztároknak jobban megéri egy stadionkoncert.

Nem könnyű a nyugati popzenében éppen nagyon aktuális világsztárt Magyarországra hozni, ez kiderült a koncertszervezőkkel folytatott beszélgetéseinkből. A Szigetnek idén ez mégis sikerült. Ed Sheeran miatt teltház volt az első napon, nagyjából 90 ezren voltak az Óbudai szigeten, és dugig megtelt a nagyszínpad előtti tér is. Adódik a kérdés: vajon a Puskás Aréna megnyitásával nehezebb lesz-e a fesztiváloknak a nagy előadók bookingolása, és elesik-e a visszatérő, több teltházas koncerteket adó művészektől a Papp László Budapest Sportaréna.

A stadion megnyitása befolyásolja a piacot, a nagy sztárok jóval nagyobb hasznot húznak egy-egy stadionos koncertből, mint egy fesztiválos fellépésből, így nehezebb dolgunk van a világsztárok bookingjával

– válaszolt a Portfolio megkeresésére a Sziget Fesztivál. Ugyanakkor, mint írták, egy fesztiválra rendszerint nem csak egy-egy koncertre mennek az emberek, hanem a rengeteg program, a műfaji sokszínűség, az élmény, a hangulat miatt.

"Más egy stadionkoncert és egy nap egy fesztiválon. A kettő közti különbség fog várhatóan felértékelődni a közönség szemében, hiszen jelentős az eltérés egy stadionkoncert jegyára és a Sziget napijegy ára között. Miközben utóbbi olcsóbb, bizonyos szempontból többet ad: több élményt, több koncertet, több programot biztosít" – jegyezték meg. 

Ugyanazon a napon egy rendezvény a stadionban és az arénában közlekedési káoszt okozhat

A stadion, mint rendezvényhelyszín, nem jelent számunkra konkurenciát

– mondta Lak Tibor, a Papp László Budapest Sportaréna cégvezetője, hozzátéve, egy teltházas koncert esetén az aréna nagyjából 14 ezer embert tud befogadni, míg a Puskás több, mint 60 ezer embert. Az azt megtölteni képes művészt, aki vélhetően stadionturnén van, úgysem hozná a szervező a Papp László Sportarénába.

Ezen túlmenően a Papp Lászlóban vannak félházas koncertek is, amikor csak az aréna egyik felét használják, ilyenkor kb. 5000 fő befogadására képes a komplexum. Ekkora létszámú eseményre a Puskás Aréna nyilván túl nagy és aránytalanul drága lenne.

Vannak előadók, akiknél egyértelmű, hogy arénakoncertet érdemes csinálni, mert egy 14 ezres teltház simán összejön, nagyon szép teljesítmény, de egy 65 ezres komplexumot kérdéses, hogy meg tudnának tölteni

– mondta Lak. Arról is beszélt, hogy ha megnézzük az eseménynaptárat, azt találjuk, hogy a rendezvények kb. 60 százalékát teszik ki a koncertek, további 20 százalékot a sportesemények, míg másik 20 százalékot kiállítások és konferenciák.

Lak Tibor, a Papp László Budapest Sportaréna cégvezetője
Lak Tibor Fotó: Szekeres Máté

"A konfigurációk megépítéséért mi felelünk, vagyis mi helyezzük el a színpadot a megfelelő pozícióba, mi végezzük a lelátó mozgatását, és mi helyezzük fel a színpad mögötti függönyöket is" – magyarázta a cégvezető, hozzátéve, a hang- és fénytechnikát, a LED-falak kihelyezését, a keverő elhelyezését viszont a produkció vagy a koncertszervező biztosítja.

Persze jó előre kell tervezni, hiszen már a 2022-es év is nagyon jól áll foglaltság szempontjából. 2022 tavaszán már nincsenek szabad szombatok. A szombat ugyanis a legnépszerűbb nap koncertek szempontjából, különösen a magyar előadóknál.

Lak elmondta, hogy a Puskás stadion megnyitásával inkább az lehet a probléma, hogy ha ugyanazon a napon lesz valamilyen rendezvény az arénában és a stadionban, az biztosan közlekedési káoszt fog okozni.

Ha teltház esetén nálunk csak a vendégek 10 százaléka érkezik kocsival, már az megbénítja a környező utcákat. A tömeget valahogyan kezelni kell majd. Ez jelenthet még kihívást

– jegyezte meg.

Elsődlegesen a Fradi otthona

2017 májusában a Depeche Mode, az év augusztusában pedig Robbie Williams lépett fel a Groupama Arénában, azonban a létesítményben azóta sem volt nagyobb koncert.

"A Groupama elsődlegesen a Fradi otthona, ezért a rendezvényes naptárunkban elsőbbséget élveznek minden esetben azok a lehetséges időpontok, amikor a csapat játszhat. Az elmúlt években a bajnokság szüneteiben válogatott mérkőzéseket rendeztünk, ezek miatt is nagyon szűk az a sáv, amikor koncertek szervezésére szabad időpontunk van" - mondta a Portfolio-nak Kulin Balázs, a Groupama Aréna marketing vezetője, aki elárulta, ettől függetlenül folynak tárgyalások további könnyűzenei események megrendezéséről.

Címlapkép: Marjai János / MTI