Portfolio signature

Úszó koronavírus-gócok voltak, most szépen csendben várják a túlélést

Nincs még egy terület a világon, amit olyan durván a földbe döngölt volna a koronavírus-járvány, mint az utazási szektort. Nem csak a leghangosabban panaszkodó légitársaságok küzdenek a túlélésért, de a Petri-csészének csúfolt óceánjáró luxushajókat működtető vállalatok is. A hajózási cégek annyival jobb helyzetben vannak, hogy az elmúlt években virágzott az üzlet, komoly profitokat tettek zsebre - szemben a légiközlekedéssel. Kérdés, hogy ez meddig tart ki, hiszen a várakozások szerint még évekig nem tudnak majd teljes kapacitással üzemelni. Megnéztük közelebbről az iparág nagyobb tőzsdei szereplőit, hogy mire számíthatnak, mennyire drágák a részvényeik és hogy az elemzők szerint érdemes-e már belevenni a szétütött szektorba.

Egészen a közelmúltig az utazási szektor leggyorsabban növekvő szegmense volt a sétahajózás. Az elmúlt öt évben a kereslet több mint az ötödével emelkedett és az év elején még arra számítottak az iparági szakértők, hogy idén 32 millióan választhatják világszerte ezt az utazási formát. A koronavírus-járvány azonban felülírta ezt is, mint sok más mindent.

Íme néhány tényadat arról, hogy mekkora szektorról van szó:

  • Egy „normális” évben a globális sétahajózási szektor közel 150 milliárd dolláros iparág (2018-as becslés).
  • Több mint 50 hajózási társaság működik világszerte.
  • A hajózási vállalatok összesen 270 hajót üzemeltetnek.
  • A piac 75 százalékát három nagyszereplő uralja: a Carnival Corp., a Royal Caribbean Cruises és a Norwegian Cruise Line, mind  három tőzsdei cég.

Ahogy a repülést, úgy a hajózási szektort is alaposan megtépázta a koronavírus, nem véletlenül. A járvány visszavetette az általános utazási kedvet, több régióban pedig ellehetetlenítették az utazást a korlátozások és a karanténkötelezettségek. Ráadásul az óceánjáró luxushajók a járvány elején hírhedt koronavírus-gócpontokká váltak, ami szintén nem hozta meg a kedvet hozzájuk. A luxushajók kiváló körülményeket teremtettek a vírus terjedésének, ami miatt sokszor „úszó Petri-csészének” is gúnyolták őket. Ha 1-1 ilyen hajón felütötte a fejét a koronavírus, ott igen veszélyes helyzet alakult ki.

A cikkünk tartalmából

  • Bemutatunk még egy szektort, amit nagyon súlyosan megütött a koronavírus-válság.
  • Talpra állhat valaha a hajózási iparág?
  • Három nagy tőzsdei cég dominálja a szektort.
  • A három nagyszereplő kilátásairól, a részvények árazásáról és az elemzői véleményekről.

Kedves Olvasónk!

Támogasd te is a minőségi gazdasági tartalomgyártást!

Ez az elemzés a Portfolio Signature cikkei közé tartozik. A cikk folytatódik, de csak egyedi előfizetéssel olvasható.

A Signature tartalmakhoz való hozzáférés díja havi előfizetéssel 2490 forint. Az éves előfizetés díja 29845 forint. Ezzel követlenül támogathatod a legmagasabb színvonalú gazdasági, üzleti újságírást.

Signature előfizetés

Általános Szerződési Feltételek   |   Gyakran felmerülő kérdések