Mi történt eddig?
A spanyol vonatgyártó, a Talgo felvásárlási sztorijáról, hogy magyar érdeklődők vannak a cég iránt, először mintegy fél évvel ezelőtt kezdtek szivárgoni az információk:
- A Talgo tavaly novemberben jelentette be, hogy ajánlatot kaptak a vállalat valamennyi részvényére egy meg nem nevezett magyar ipari csoporttól, de ekkor még azt közölték, hogy nem született döntés a magyar fél részéről nyilvános vételi ajánlatról. Akkor 5 eurós részvényenkénti vételárról szóltak a hírek, ami az előző napi záróárfolyamhoz képest 28 százalékkal járt magasabban.
- Februárban a spanyol sajtóban megszellőztette, hogy a Magyar Vagon Zrt. cégcsoporthoz tartozó Dunakeszi Járműjavító Kft. tett ajánlatot a spanyol vonatgyártóra.
- Egy hónappal később olyan hírek jelentek meg, miszerint a spanyol kormány keresztbe tenne az üzletnek, amire meg is van a lehetőségük, hiszen az utóbbi években meghozott különleges törvények alapján a spanyol kormány a tranzakciót bármikor megakadályozhatja. Egy helyi lap szerint a spanyol közlekedési miniszter arról beszélt, hogy a kabinet mindent megtesz a felvásárlás megakadályozása érdekében. A hivatalos ajánlat óta a spanyol kormány többször is hangsúlyozta, hogy a Talgo stratégiai jelentőségű vállalat az ország számára, és a kormány jóváhagyása szükséges az ügylethez, mivel a Talgo hozzáfér az ország vasúti hálózatáról és nemzetbiztonságáról szóló érzékeny információkhoz.
-
Március 7-én a Ganz-MaVag bejelentette, hogy hivatalosan is vételi ajánlatot tett a Talgo részvényeire, papíronként 5 eurós áron, amivel a tranzakció értéke több mint 200 milliárd forint.
A végleges prospektust a tervek szerint a következő hetekben nyújthatják be. A Reuters szerint a teljes összeget készpénzben fizetné ki a vevő, de vállalást tettek rá, hogy a részvényekkel a jövőben is kereskednek majd a tőzsdén. A Talgo igazgatótanácsa megerősítette, hogy az ajánlat baráti jellegű és a felkínált ellenérték vonzó a részvényesek számára. Az ajánlattevő, vagyis a magyar székhelyű társaság nem tervezi a gyár székhelyének és tevékenységének helyszínének változtatását, valamint a foglalkoztatást is fenntartaná – tették hozzá. - Március végén a Reuters már arról írt, hogy nem csak a magyar konzorcium érdeklődik a Talgo iránt, de a vállalat 40 százalékát tulajdonló főrészvényese tárgyalásokat folytat a svájci Stadler Raillel részesedése értékesítéséről. A spanyol jogszabályok értelmében viszont ha egy vevő több mint 30 százalékos részesedést szeretne szerezni egy tőzsdei vállalatban, kötelező teljes felvásárlási ajánlatot tennie.
Miért kell a Talgo a magyaroknak?
A Talgo részvényeire ajánlatot adó konzorcium nagyobb részt a Ganz-MaVag, kisebb részt a Corvinus Zrt.-ből áll.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!