Gazdaság

Forradalom a status quo-ért: megérte?

2010. áprilisban a Fidesz-KDNP egy új korszak ígéretével kapott kétharmados felhatalmazást. Radikális változások sorát hajtották végre kormányzásuk kezdetétől, és a gazdaság átalakításának ígéretével a jogállamiság korlátait feszegették. Írásom fő kérdése, hogy vajon mennyiben lett sikeres ez az átalakítás. Az értékelés során a költségvetési politika minőségét a növekedési szempontok alapján értékelem hat dimenzióban - annak tudatában, hogy a növekedés nem a költségvetési politika egyetlen mozgatója, hiszen egyéb szempontok, mint pl. méltányosság, egyenlőség, stb. szintén fontos szerepet játszanak. Referenciaként egyrészt a megelőző négy év másrészt a többi kelet-közép-európai EU tagállam (EU-10) adatait használom. Az adatokból eredő következtetés, hogy a felszínen zajló radikális átalakítások meglepő módon konzerválták a korábbi időszak gyengeségeit, mely tükröződik a szinte változatlan növekedési teljesítményben, azaz a régiós lemaradás folytatódásában.

1 2

Hasonló módszerek.
1. Az állam méretének alakulása

A magyarországi újraelosztás nagysága évtizedek óta a magyar gazdaságpolitikáról folytatott diskurzus állandó tárgya. A túlzottan nagy újraelosztás ellenösztönzést jelent a munkavállalásra, megtakarításra és a beruházásokra egyaránt. Az 1. ábrán jól látható, hogy az elmúlt 4 évben a probléma nem oldódott meg. A magyar államháztartás mérete régiós összehasonlításban kiemelkedően magas maradt, és 50 százalék körül ingadozott. A régióban egyedül a jelenleg komoly bankválsággal küzdő Szlovénia újraelosztási szintje hasonló, a többi országban jelentősen, 8-15 százalékponttal alacsonyabb a jövedelmek újraosztása. Külön kiemelendő, hogy a válság kitörése óta a legtöbb országban csökkenő tendenciát látunk, míg nálunk nincs ilyen: az újraelosztás 50 százalék körül ingadozik - 2009 és 2012 között némileg csökkent, 2012 óta pedig ismét emelkedik.

Forradalom a status quo-ért: megérte?
2. A költségvetési egyensúly

A kormányváltás előtti időszak leglátványosabb problémája a költségvetési hiány alakulása volt. A magas hiány kiszorítja a vállalatokat a hitelpiacról, csökkenti a beruházásokat és megnehezíti egy anticiklikus gazdaságpolitika folytatását. A jelenlegi kormányzat egyik legnagyobb sikerének a költségvetési hiány csökkentését tartja, melynek köszönhetően Magyarország tavaly, 2004 óta először, kikerült a túlzott deficit-eljárás alól. Ez az eredmény mindenképpen üdvözlendő. Emellett azonban nem lehet eltekinteni attól, hogy az államadósság változatlanul nálunk a legnagyobb a térségben, és jól látható az is, hogy 2009 óta trendjében stabilizálódott (2. ábra). A magánnyugdíj-pénztárak de facto államosítása ellenére nem érzékelhető olyan törés a mutatóban, mint Lengyelországban, ahol 2013 végén vonták be a magánnyugdíj-pénztárak állampapírjait. Ennek egyik lényeges oka a forint árfolyamának jelentős gyengülése, mely a külföldi valutában denominált adósság emelkedéséhez vezetett.

Forradalom a status quo-ért: megérte?

"Elmúlt4év" A Portfolio.hu az "Elmúlt4év" sorozatának keretében üzletembereket, egyetemi oktatókat, piaci elemzőket, gazdasági szereplőket kért fel, hogy mondják el, milyennek látták a mögöttünk hagyott kormányzati ciklus négy évét, illetve értékeljék a kilátásainkat. Mindezt műfaji megkötöttség és szorosabb témamegjelölés nélkül. Az írások ezen az oldalon kezdenek gyűlni.

3. A költségvetés kiadási oldala
A költségvetés kiadásainak vizsgálata során nem csupán a mérték a lényeges, hanem az is, mire költik el az adófizetők pénzét. Ebben a tekintetben megkülönböztetünk produktív és nem-produktív kiadásokat azon az alapon, hogy hozzájárul-e közvetlenül a magánszektor termelésének növekedéséhez. Produktív kiadásnak tartjuk az oktatást, kutatás-fejlesztést, egészségügyet és az infrastrukturális beruházásokat, míg improduktívnak a szociális juttatásokat. A kiadásokról még korábban Romhányi Balázs (2013b) közölt tanulságos elemzést. Ebben arra mutat rá, hogy ezen a területen nem láthatóak egyértelmű tendenciák - a tervek és a megvalósulás között mintha semmilyen kapcsolat nem lenne. Emellett az első két év adatai alapján az látható, hogy a kiadások valós csökkenése épp a produktív területeken (oktatás, egészségügy) következett be, míg a tervezett csökkentések helyett növekedés volt megfigyelhető az improduktívnak tartott társadalombiztosítási és jóléti kiadásokban. Utóbbiak tovább nőttek a ciklus második felében, elsősorban a nyugdíjak reálértékének 3,2 százalékos emelése miatt, mely évi 100 milliárdos terhet jelent a költségvetés számára. Mindez nem túlzottan különbözik a 2009 előtti időszak megközelítésétől, mikor szintén a jóléti kiadásokat igyekeztek minél inkább megkímélni általában a produktív kiadások kárára (ld. Szakolczai 2009).
Ez a cikk folytatódik
1 2
Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Válságban az autóipar, hatalmas a zuhanás
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
orbán viktor