mobil fintech digitalizáció
Bank

A magyarok többsége szerint a fintech szolgáltatók átvehetik a bankok szerepét

Portfolio
A magyar lakosság 57%-a gondolja azt, hogy a fintech szolgáltatók a hagyományos bankok kiváltói lehetnek, minden negyedik személy szerint akár 3 éven belül, 46%-uk pedig akár főbankjának is választana fintech szolgáltatót a Scale Research Kft reprezentatív Bankindex kutatása szerint.

A fintech szolgáltatók már régóta jelen vannak Magyarországon, a lakosság 75%-a használja valamelyik fizetési fintech szolgáltatást, bank típusú fintech szolgáltatást 13%, ami 900 ezer embert jelent. Ezért a Scale Research Kft reprezentatív Bankindex kutatásában arról kérdezte meg a lakosságot, hogy szerintük milyen időtávon belül vehetik át a fintech szolgáltatók a hagyományos bankok szerepét, lehetnek-e valódi versenytársai, helyettesítői a bankoknak.  

Elgondolkoztató adat, hogy 2021 őszén a 18-69 éves felnőtt lakosság közel 57%-a elképzelhetőnek tartja, hogy a fintech szolgáltatók átvegyék a hagyományos bankok szerepét, csupán 14%-uk véli azt, hogy erre nincs esély. A fintech szolgáltatásokat már használó honfitársaink körében még nagyobb a nyitottság arra, hogy lecseréljék bankjukat valamelyik fintech szereplőre. A banki fintech szolgáltatásokat már használó ügyfelek 80%-a úgy látja, hogy hamarosan a hagyományos bankokkal megegyező szerepben jelennek meg ezek a szolgáltatók, de a fizetési szolgáltatást kínáló fintechek ügyfelei körében is majdnem kétharmados a kijelentéssel egyetértők aránya. Elgondolkodtató az is, hogy a jelenleg fintech szolgáltatásokat nem használó magyarok – akik 1,3 millió főt számlálnak  - harmada szerint leválthatják a bankokat ezek az új szolgáltatók.

A nyitottság jól észlelhető a magyar ügyfelek körében, kérdés, hogy milyen időtávon belül látják reálisnak, hogy a fintechek teljes értékű banki szolgáltatóként jelennek meg piacon. A hazai lakosság negyede szerint ez már 3 éven belül bekövetkezhet, azaz a fintech szolgáltatók a hazai bankok primer versenytársaivá válnak, minden tizedik személy szerint már most is lehetséges (lenne) ez. Különösen a banki fintech ügyfelek gondolják azt, hogy ez a pont hamarosan eljön, minden második ügyfél 3 éven belül reálisnak látja ezt, minden harmadik ügyfél pedig már most is. A fizetési szolgáltatást nyújtó fintech cégek ügyfelei kissé lassabb átmenetre számítanak, de minden harmadik ügyfél azt gondolja, hogy 3 éven belül a fintech szolgáltatók a bankok valódi alternatívája lesznek. A fintech szolgáltatást nem használók közül is 15%-uk tartja reálisnak, hogy ez a forgatókönyv 3 éven belül megvalósul.

A többség a napi bankolás területen várja, hogy a fintech szolgáltatók teljes értékű banki szolgáltatást nyújtanak majd. A lakosság kétötöde, a banki fintech ügyfelek közel kétharmada gondolja azt, hogy bankszámlákkal, bankkártyákkal kapcsolatban, vagy a fizetési területen várható, hogy a fintechek átveszik a hagyományos bankok szerepét. Megtakarítások területén a lakosság közel negyede, a banki ügyfelek harmada várja, hogy a fintechek felválthatják a hagyományos bankokat. Utóbbi csoport az egyszerű hitelek területén is hasonló arányban lát potenciált a fintechekben (minden harmadik ügyfél), de a teljes lakosság körében is 19% gondolja, hogy a fintechek valós alternatívát fognak jelenteni a bankokhoz képest ezeknél a típusú hiteleknél. Összetettebb hitelekkel kapcsolatban, azaz a jelzálog vagy lakáshitel területen is már minden tizedik magyar lakos számít a fintechekre, mint pénzügyi szolgáltatóra, a banki fintech ügyfelek körében pedig már 19%.

Fintech, mint főbank? Izgalmas kérdés, ha tudjuk, hogy az átlagos banki ügyfélnek jellemzően egy banki kapcsolata van, amely a főbankja is. A lakosság 46%-a számára elképzelhető alternatíva, hogy egy fintech szolgáltató legyen a főbankja, bár a többségnek ehhez még több feltételnek teljesülnie kell. Elgondolkodtató azonban, hogy ezt 11-uk már a jelenlegi körülmények között, kínálat mellett is el tudja képzelni. Különösen nyitottak a már banki fintech ügyfelek a főbanki fintech kapcsolat kialakítására, 73%-uk számára ez bizonyos feltételek esetén járható út, 30%-uk pedig már akár jelenleg is belevágna ebbe. Komolyan oda kell figyelniük a bankoknak ezekre az ügyfelekre, hiszen ők jellemzően magasabb jövedelemmel és jövedelemtermelő képességgel rendelkeznek.

A fintech szolgáltatók már több éve itt vannak Magyarországon, jelentős, hétszámjegyű ügyfélbázissal bírnak. Bár a felhasználók többsége még csak fizetési tranzakciók területén használja a szolgáltatásaikat, komoly és a bankok számára veszélyes nyitottság látszik a fintechek irányába. Az adatok azt mutatják, hogy az ügyfelek jelentős része számít arra, hogy teljes értékű banki szolgáltatóként lesznek jelen pár éven belül a fintech cégek. A nyitottság pedig nem csak a napi bankolás területen érződik, jelentős arányban gondolkodnak a fintech szolgáltatókban a hitelek területén is, ez a nyitottság pedig növekedni is fog – értékelte az eredményeket Schauermann Péter, a Scale Research Ügyfélkapcsolati igazgatója – Mindez komoly fenyegetést jelent a hagyományos banki szereplők számára, különösen, ha a főbanki kapcsolatok „lecserélésére” irányuló nyitottságra gondolunk. Jellemzően először másodbanki kapcsolat indul el a fintech szolgáltatóval, a következő nagy lépés, amikor egy ügyfél a fintech bankját tekinti fő banki kapcsolatának, persze ehhez széles körű termékkínálat, magas UX érték és valóban jól működő ügyfélszolgálat is kell.  Erről a szintről viszont már könnyebben eljuthat az ügyfél a harmadik szintre, és akár fel is adja a hagyományos banki kapcsolatot a fintech szolgáltató kedvéért. 2021-ben még nem tart itt a piac, a válaszok azonban az ügyfelek nyitottságát jelzik, és az adatok fényében várható, hogy pár éven belül - a fintech ajánlatok fejlődésével - ezzel a kihívással is meg kell küzdenie a hagyományos banki szereplőknek.

A Bankindex kutatásról

A Scale Research Bankindex kutatása a 18-69 éves magyar lakosságra reprezentatív, hullámonként 1000 fős, online kérdőíves kutatás keretében monitorozza a magyar lakossági banki piac trendjeit, az ügyfelek elvárásait, valamint termék- és csatornahasználatának változásait.

Címlapkép: Getty Images

GettyImages-1236998867
tőzsdeapp brókerapp részvénykereskedelem
tőzsde részvény

Kiszámoló A huszadik jobb lesz

Rendszeresen beszélek emberekkel, akik vállalkozni szeretnének, mert vagy túl keveset keresnek vagy nem szeretik, amit...

2022. október 18.
Portfolio Future of Finance 2022
2022. szeptember 6.
Sustainable World 2022
2022. október 4.
Energy Investment Forum 2022 - A MEKH szakmai támogatásával
2022. szeptember 7.
Private Health Forum 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Model Validation Quantitative Analyst

Model Validation Quantitative Analyst
Díjmentes online előadás
Hogyan működik a tőzsde, mik az alapok, hogy válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát?
Díjmentes online előadás
Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni?
libanon