Mi mozgatja mostanában a Mol árfolyamát?
Az alábbi fontosabb, kedvezőtlen vállalat-specifikus fejlemények történtek mostanában a Mol háza táján (a pozitívumokról lejjebb írunk):
- A kormány július elején új különadó-struktúrát jelentett be, ami alapján az Ural/Brent különbségre kivetett adó küszöbét 7,5 dollár/hordóról 5 dollárra csökkentették augusztus 1-től kezdődően, ezen szint feletti árkülönbségre fizet a cég 95%-os különadót. Ráadásul a teher hatályát kiterjesztették 2025-re - ez a Molnak abban az évben a Concorde becslése szerint 15-40 milliárd forintos többlet pénzügyi kötelezettséget jelent, amely részvényenként akár 50 forintot is elérhet. Emellett a bányajáradék-emelést sem tartják kizártnak a szakértők, ezzel kapcsolatban van azonban egy friss fejlemény: a harmadik negyedéves gyorsjelentés közlését követően háttérbeszélgetést tartott az elemzőknek az olajtársaság, ahol többek között elhangzott, hogy a Mol hasonló megállapodást szeretne aláírni a járadék ügyében, mint 2023-ban.
- Lukoil-ügy: hatalmas port kavart július közepén a hír, hogy váratlanul blokkolták az ukránok Magyarország olajimportjának egy jelentős részét, miután egy június végén hatályba lépett ukrán szankció miatt leállt az orosz Lukoil Ukrajnán keresztüli olajszállítása a Mol felé. Az ügy azóta megoldódott, de
az ellátásbiztonság kérdésének újbóli felszínre kerülése nem tett jót a befektetői hangulatnak.
- Aztán jött a feketeleves: az ukrán elnök tanácsadója, Mihajlo Podoljak egy új interjúban azt mondta, hogy 2025 elejétől leáll a Barátság II. kőolajvezeték, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el kőolajjal. Erre a hírre nagyon hevesen reagáltak a befektetők, ami nem csoda, hiszen a Mol még nem tart ott a finomítóknál a diverzifikációban, hogy az Adria vezetéken keresztül érkező, nyugati olajtermékkel teljesen pótolni tudja a kieső mennyiséget, ezért jelentős olajimportra kényszerülhet a társaság, ami nagy költségvonzattal járhat. Még napon belül jött azonban a cáfolat (és a tőzsdei reakció is), az ukrán elnöki tanácsadó délután kiadott egy saját magát pontosító közleményt, amiben azt üzente, hogy a hatályban lévő szerződéseket még teljesítik, de új tranzitszerződéseket már nem engednek megkötni.
- Jelentős szlovák adóteher: tegnap számoltunk be róla, hogy egy év kihagyást követően Szlovákia 2024-ben újra kiveti a Mol leánycégére, a Slovnaftra a szolidaritási adót, ami a 2024-es nettó eredményt fogja érinteni. A Mol becslése szerint a 2024-es szlovákiai tevékenységei után kevesebb mint feleannyit fizet majd, mint amennyit 2022-ben fizettek - akkor mintegy 400 millió dollár szolidaritási adót fizettek be a szlovák állami költségvetésbe,
ebből az jön ki, hogy a 2024-es adó mintegy 150-200 millió dollár lehet.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!