Formabontó javaslatok az uniós költségvetés kizöldítésére
Jorge Núnez Ferrer, a jelentés főkoordinátora arra hívja fel a figyelmet, hogy bizonyos egyensúlyi megfontolások domináltak az uniós büdzsé fejlődése során: az egyes ágazatok közötti jövedelemkülönbségeket a közös agrárpolitika révén, míg a nemzetek és régiók közötti jövedelemkülönbségeket a kohéziós politika révén kezelték. A szerző szerint ezeket az aggodalmakat tükrözi a jelenlegi EU-költségvetés is, amelyben túlsúlyban vannak a mezőgazdasági és a kohéziós politikai kiadások. A büdzsé szerkezetére ugyanakkor az idők folyamán hatással volt annak szükségessége, hogy a tagállamok egyetértsenek két alapvető fejlődési iránnyal, mégpedig a belső piaccal és a pénzügyi unióval. Núnez Ferrer úgy véli, hogy mindkettő egyfajta kompenzációnak tekinthető a tagállami integráció vélt hatásaiért.
Új célok, régi megközelítések
Időközben azonban kibővültek az EU céljai, egyebek között a globalizációs nyomás hatására a versenyképességgel, a külső fejlemények hatására az egységes külső fellépéssel és a klímaváltozás elleni küzdelemmel. Ezeknek az új céloknak a költségvetésbe való beillesztését azonban megnehezíti, hogy ez kikezdi a hagyományos nettó egyenlegben való gondolkodást, főleg azért, mert az új típusú költségvetési kiadásokat a regionális politikai és agrártámogatásoktól eltérően nem osztják szét papíron előre a tagállamok között. Mindennek az lett a következménye, hogy az úgynevezett új politikákra csak szerény források jutnak, a régi, hagyományos politikákat pedig utólag megpróbálják hozzáigazítani a változó körülményekhez. "Az EU-költségvetés történelmi relikvia, ami nincs összhangban az uniós integráció jelenlegi és jövőbeni állapotával" - idézett a szerző egy még 2003-ban készült jelentésből (az úgynevezett Sapír-jelentés).
A CEPS szakértője szerint a jelenlegi költségvetés egyáltalán nem tükrözi a klímaváltozással kapcsolatos szükségleteket. "Mozdulatlanságra vagyunk ítélve. És ez már évek óta tart" - hangsúlyozta EP-ben tartott expozéjában Jorge Núnez Ferrer, aki közölte, hogy az uniós tagállamok nemzeti kiadásaikat is beleértve GDP-jüknek mindössze 15,2 százalékát fordítják versenyképességre és növekedésre, a jóval magasabb értéket felmutató Svájccal és Kanadával szemben.
--- A cikk folytatása csak előfizetőinknek érhető el. ---
Újra kell gondolni a költségvetés szerkezetét
A jelentés megállapítja, hogy az új klímacélok megfelelő finanszírozása vagy a költségvetés növelését, vagy egyes jelenlegi fejezetekre fordított kiadások csökkentését teszi szükségessé. Miközben a regionális politikát és a közös agrárpolitikát lehet úgy módosítani, hogy hozzájáruljon az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentéséhez és a klímaváltozáshoz történő alkalmazkodáshoz, ez a szerzők szerint nem helyettesítheti a pénzügyek és a költségvetés szerkezetének újragondolását.
Ennek kapcsán a jelentés kiemeli, hogy az EU költségvetése nem elszigetelten működik, hanem a nemzeti büdzséket kiegészítő fiskális és költségvetési forrás. Ezért - vélik a szerzők - nem szabad megengedni, hogy a nemzeti cselekvéstől független teljes politikákat finanszírozzon, hiszen az EU és a nemzeti fellépés együtt fogja meghatározni a beavatkozás minőségét. Ugyancsak lényegesnek nevezik az uniós és nemzeti politikák közötti koherenciát, mégpedig úgy, hogy az EU-szintű akcióknak ki kell egészíteniük a nemzeti fellépést és fokozniuk kell azok hatását. A jelentés arra is kitér, hogy az uniós költségvetésnek négy természetes szerepe van. Elsőként a szolidaritás legmegfelelőbb eszköze: ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy a korlátozott költségvetési forrásokkal rendelkező országokban lehet a legnagyobb potenciál a kibocsátás csökkentésére és az alkalmazkodásra. Másodsorban az uniós büdzsé ösztönzőként vethető be befektetések speciális területekre való vonzásában: a transz-európai energia- és vasúti hálózatok, a kutatás és fejlesztés, az országhatárokon átnyúló hatású környezetvédelmi intézkedések tipikusan ebbe a kategóriába tartoznak. Harmadsorban: a szerzők szerint az uniós költségvetési forrásokat jól fel lehetne használni az Európai Beruházási Bank (EIB) által nyújtott hitelgaranciák megnövelésére, jelentősen fokozva ezzel a magánszektornak például úgynevezett kockázati tőke formájában nyújtott kölcsönöket. Végül a jelentés külső segélyprogramok finanszírozásában is szerepet lát az EU-büdzsének. Miként azt a decemberi koppenhágai klímatárgyalások uniós kudarca is megmutatta, az EU tárgyalási pozícióit javítaná, ha a nemzetközi szervezetekben egy hangon szólalna meg és ezt egységes és erős pénzügyi eszköz is alátámasztaná.
A jelentés miközben a meglévő jövedelemkülönbségek miatt indokoltnak tartja a kohéziós politikát, a közös agrárpolitika öszköltségvetésen belüli magas arányát már annál kevésbé. Támogatja azt, hogy a büdzsé hozzájáruljon a mezőgazdaság erőfeszítéseihez a klímaváltozáshoz történő alkalmazkodásban, de ennek szerinte a közvetlen jövedelemtámogatásoknál sokkal hatékonyabb módját kellene megtalálni. Ezt ugyanis kevéssé hatékonynak ítéli, és szükségesnek tartja a jobban célzott forrásokat. Núnez Ferrer és kollégái elutasítják azt, hogy az igen korlátozott uniós büdzséből teljes politikák költségeit fedezzék. Az EU költségvetésének ehelyett a különböző szintű (nemzeti, regionális, helyi) akciók hatásának növelésére és a politikák társfinanszírozására kellene szorítkoznia. Ezért nem csak azt javasolják, hogy a jövőben tovább csökkenjen a közös agrárpolitikára fordított kiadások teljes büdzsén belüli aránya (2013-ban ez 33 százalék körül lesz), hanem a közvetlen kifizetések nemzeti társfinanszírozásának bevezetése mellett is síkra szállnak. A szolidaritás elvét érvényesítendő a jelentés azt tartaná helyesnek, ha a szűkebb költségvetési forrásokkal rendelkező tagállamoknak kisebb arányban kellene hozzájárulniuk a költségekhez, mint a tehetősebbeknek. Jorge Núnez Ferrer nem ért egyet azzal az érvvel, hogy a KAP részleges renacionalizálása a jelenleginél jobban torzítaná a versenyt a belső piacon. Szerinte ugyanis az már jelenlegi formájában is éppen eléggé torz, hiszen egyes országok termelői történelmi alapon nagyságrendekkel nagyobb támogatást kapnak ugyanarra a tevékenységre és ugyanakkora területnagyság után, mint más országok termelői.
Az uniós büdzsé kizöldítéséről szóló jelentés a klímacélok jelenleginél hatékonyabb beillesztését szorgalmazza a kohéziós politikában a nemzeti stratégiákba. Többek között sürgeti, hogy az uniós költségvetésből kísérleti alapon alacsony szénkibocsátású városok és térségek létrehozását célzó projekteket finanszírozzanak. Arra is felhívja a figyelmet, hogy egy sor új tagállam elavult energiarendszerei megújításra szorulnak. Ez a jelentés készítői szerint egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy próbaképpen uniós források koncentrálásával nagy volumenben meghonosítsák az intelligens energiahálózatokat az új tagállamokban, ami áldásos hatást gyakorolna a szóban forgó régiók fejlődésére és a zöld munkahelyek teremtésére irányuló uniós prioritásokkal is összhangban lenne.
Azt mondják, elfogyott Trump türelme: ömleni fognak a fegyverek Ukrajnába
Rekordmennyiségű fegyver megy majd.
Extrém ötlettel állt elő Netanjahu: ehhez a hadseregnek is lesz egy-két szava
Végrehajtják majd a parancsot, de van pár aggály.
Videó jött a London melletti repülőgép-balesetről: súlyosnak tűnik a helyzet
Óriási a füst, hatalmas robbanás történhetett.
Repülőgép-baleset történt London mellett: hatalmas robbanás rázta meg a repteret
Egy B200 Super King Air zuhant le.
Mélyül az Epstein-botrány: ezt már Donald Trump sem hagyhatta szó nélkül
A MAGA tábor már Pam Bondi lemondását követeli.
Irán bejelentette: hajlandók tárgyalni, de van egy feltételük, ami miatt minden borulhat
Nyitottak az egyeztetésre, de csak egy feltétellel.
Visszaállítaná a sorkatonaságot Európa egyik legerősebb vezetője
"Más jellegű lesz, mint ami korábban volt."
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón
Mi a baj a statisztikáról szóló törvény új, anonimizálásra vonatkozó definíciójával?
A Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi LXVII. törvény* több ponton is módosította a hivatalos statisztikáról szóló
Hulladékhő újragondolva: így fűtik Finnországban az otthonokat
Az adatközpontok működése hatalmas mennyiségű hőt termel, amely a legtöbb helyen kárba vész. A pazarlást felismerve Finnország a számítógépes feldolgozólétesítmé
Balásy Zsolt (és a HOLD) új kollégát keres
Az After Hoursben is elhangzott, a LinkedIn-en is fent van: junior elemző kollégákat keres a HOLD. Ritkán hirdetünk meg elemzői állást nyilvánosan, szóval kérünk minden... The post Balásy Zsol
ESG szabályozás 2025: fontos változások és lehetőségek a magyar vállalatoknak
Az elmúlt hetekben több fontos változás is történt az ESG nemzetközi és magyarországi háza táján. Blogbejegyzésünkben a legfontosabb módosításokat és tudnivalókat gyűjtöttük össze 20
Spórolj energiát, kapj pénzt - új lehetőség a vállalkozásoknak!
A KEHOP Plusz-4.1.6-25 kódszámú hitelkonstrukció célja, hogy kedvezményes, kamatmentes kölcsön révén segítse a mikro-, kis- és középvállalkozásokat, valamint a víziközmű szolgáltatókat
Nyaralás helyett elemzőt keresünk Zsidayval
Zsiday Viktorral junior elemzőket keresünk, ahelyett, hogy nyaralnánk. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, You


Ismét pofon vágta Európát a kínai autóipar
A Xiaomi autója árnyékot vethet a Porsche modelljeire is.
Hogy érinti a magyar gazdákat, ha Ukrajna tényleg csatlakozik az Európai Unióhoz?
A szomszéd felvételét nagy viták övezik.
Mégis hogy mehetett csődbe egy nagy utazási iroda?
Ennyire erős a verseny?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?