Portfolio signature

Kiderült, mi a gond a magyar fogyasztással

Portfolio
Az inflációs válság jelentősen sújtotta az alacsony jövedelmű háztartásokat Magyarországon, ahol az élelmiszerárak drasztikus emelkedése miatt a fogyasztás visszaesett. Bár a reálbérek közel 10%-kal nőtnek idén, a kiskereskedelmi forgalom csak mérsékelten emelkedett, mivel sokan inkább megtakarítják jövedelmüket. Az MNB friss elemzése szerint a magasabb jövedelmű rétegek élvezték a legnagyobb jövedelemnövekedést, különösen a vállalkozói jövedelmek és megtakarításokból származó bevételek révén. Az alsó jövedelmi ötöd háztartásainak reáljövedelme jóval kisebb mértékben nőtt, ami súlyosbítja a gazdasági egyenlőtlenségeket. Magyarország fogyasztásnövekedése viszont ezzel együtt is európai összehasonlításban a középmezőny élén áll.

Másfél évvel ezelőtt írtuk meg, hogy beköszöntött a megélhetési válság időszaka Magyarországon. A 2022-23-as időszak inflációs válsága extrém hatást gyakorolt az alacsony jövedelműek fogyasztására, akiknek a fogyasztási szerkezetében nagyon magas szintre kúszott fel az élelmiszerek vásárlása. Minél alacsonyabb valakinek a jövedelme, annál súlyosabban érintette az extrém infláció, miután legnagyobb mértékben az élelmiszerárak nőttek.

A fogyasztás azonban idén sem robbant be. A kiskereskedelmi forgalom havi összevetésben gyakorlatilag hónapok óta stagnál, de éves szinten is csak mérsékelt a növekedés. Az év első hét hónapjában a kiskereskedelem forgalmának volumene 2,6%-kal emelkedett, miközben a reálbérek majdnem 10%-kal nőttek.

Számos magyarázat született arra, hogy miért ilyen gyenge a kereslet: az egyik feltételezés az, hogy a lakosság külföldön költi el a jövedelme egy részét, illetve az olcsó kínai internetes áruházon, a Temun keresztül vásárolnak, ez azonban nem olyan jelentős tényező. "Egyre többen azt mondják, hogy a Temu-hatás és a külföldi vásárlások miatt gyenge a fogyasztás, ez azonban csak egy nagyon kis részét magyarázza meg az alacsony forgalomnak. A Temu-hatás és a külföldi vásárlás élénkülése nélkül összesen 1%-kal lenne nagyobb a kiskereskedelem növekedése" - mondta el a Portfolio-nak egy, a kiskereskedelmi folyamatokat jól ismerő forrás. Ez pedig nem oldja fel az ellentmondást a közel 10%-os reálkereset-növekedés és a 3% alatti kiskereskedelmi bővülés között.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés