Az elemzőintézet emellett további újítást vár Trump Kína-politikájához képest abban, hogy Biden majd az egyes szakterületeken külön-külön konfrontálódik majd az ázsiai országgal, nem pedig olyan széles körű, mindenre kiterjedő fellépés-sorozatot indít, mint ahogy azt Trump tette (a kommunikációban legalábbis). A harmadik, és egyben legjelentősebb állítása a Fitch Solutionsnek, hogy Biden a gazdaságpolitika terén is ellensúlyozni fogja majd Kína térnyerését a csendes-óceáni régióban, főleg a csatlakozási tárgyalások újranyitásával az Átfogó és progresszív megállapodás a csendes-óceáni térség partnerségéről (Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership (CPTP) nevű szabadkereskedelmi egyezményhez.
Mindhárom törekvés előtt azonban jelentős akadályok tornyosulnak a Fitch Solutions szerint, Donald Trump elnöksége idején ugyanis romlottak az ország biztonságpolitikai és kereskedelmi kapcsolatai a szövetségesekkel. Ezek a súrlódási pontok vélhetően aláásták az ázsiai és európai vezetők bizalmát az amerikai kormányzattal szemben, így Bidennek első körben ezt a bizalmat kell újjáépítenie. A Fitch Solutions szerint mivel a geopolitikai verseny a következő néhány évben élesedni fog az Egyesült Államok és Kína között, így sok ország az indiai-csendes-óceáni térségben egyelőre nem fog nyíltan állást foglalni egyik fél mellett sem.
Noha a Fitch elemzése kifejezetten óvatos volt azzal kapcsolatban, hogy Biden megválasztásával azonnal rendeződni fognak a kereskedelmi és diplomáciai kapcsolatok a szövetségesek és az Egyesült Államok között, a választás utáni hetekben egyfajta eufórikus hangulatot látunk az európai vezetők körében, akik szívélyes gratulációjukban nem is igyekeztek leplezni, hogy a számukra kedvezőbb forgatókönyv valósult meg az amerikai elnökválasztáson. Sőt, alig pár nappal a demokrata győzelem után európai részről az is felmerült, hogy akár a kereskedelmi tárgyalásokat is újrakezdhetik a felek. Így tehát azt gondolhatjuk, hogy a transzatlanti kapcsolatok helyreállítása gyorsabb lehet, mint ahogy azt az óvatos előrejelzések jósolták. Az ázsiai térségben viszont nem ez a helyzet, Japán esetén például azt látjuk, hogy a bizalom kevésbé áll helyre, és a térség államai alighanem valóban a kivárásra és alkalmazkodásra játszanak majd.
Miről olvashatsz még a cikkben?
- Az Egyesült Államok több ázsiai országot is be tud vonni a Kína-ellenes összefogásba
- Ezeket az országokat zavarja a kínai befolyás növekedése, de gazdaságilag kiszolgáltatottak
- Biden visszaléphet a szabadkereskedelmi egyezményekbe - megváltozott feltétekkel
- Összességében attól függ Biden Kína-politikájának sikere, hogy mennyi országot tud megnyerni ehhez
- A védővámok viszont így is megszűnhetnek - de nem azonnal
- Bidennek egyedi stratégiája miatt fel kell készülnie a kritikákra is, melyek szerint túl enyhe Kínával szemben
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!