
Az Egy Öv Egy Út kezdeményezés 2013-ban látott napvilágot, és a megjelenése óta Hszi Csin-ping külpolitikájának a sarokpontjaként tekintenek rá. Lényegét tekintve egy globális fejlesztési programról van szó több mint 150 résztvevő országgal, lefedve ezzel a föld lakosságának a 75%-át. A kezdeményezés öt területre koncentrál: szorosabb politikai koordináció, az infrastrukturális adottságok fejlesztése és jobb összekapcsolása, a kereskedelem bővítése az akadályozó tényezők felszámolásával, pénzügyi integráció, és a közösségek közötti kapcsolatok erősítése.
A hangzatos szlogenek mögött az elemzők két érdemi tényezőt szoktak hangsúlyozni. Az egyik a kínai cégek globális ellátási láncainak a megerősítése és hosszú távú biztosítása, amelyhez elsősorban utakra, hidakra, vasútvonalakra, azaz infrastruktúrára és logisztikai fejlesztésre van szükség. Ez különösen fontossá vált a 2008-as gazdasági és pénzügyi válság után, de a későbbi globális sokkok (pandémia, orosz agresszió) miatt sem veszített jelentőségéből. A másik a kínai túlkapacitás problémája és a hazai piac telítettsége. A BRI segítségével a pekingi kormány megszabadulhat a felgyülemlett feleslegtől és új piacokra törhet be. Ha a számokat nézzük, 2021-ben a résztvevő országokban 68,7 milliárd dollárra rúgott a BRI-hez köthető finanszírozási forrás, ennek 29%-a érkezett kínai befektetésként. Tavaly ez a szám 67,8 milliárd dollárra mérséklődött, de a befektetések aránya 48%-ra nőtt, az összeg másik fele pedig többnyire valamilyen hitel formájában volt elérhető a partnerek számára.


Magyarország Európában elsőként csatlakozott a kezdeményezéshez 2015-ben, majd nem sokkal később követte a többi visegrádi ország.
Az érdeklődés egyrészt a térség infrastrukturális adottságaiból fakadt,vagyis ahol a mai napig hiányosságok mutatkoznak a nyugat-európai körülményekhez képest, másrészt ezek az országok évek óta kiaknázatlan piacként tekintenek Kínára és szeretnék növelni exportjukat a távol-keleti régió felé. A 10 év mérlege és a közelmúlt fejleményei azt mutatják, hogy az eredeti remények többnyire nem váltak valóra, a kiábrándulás mellett a geopolitika is Kína törekvései ellen hat. Kevés projekt valósult meg a BRI keretében, és Magyarországot leszámítva a régió többi kormánya alárendeli pekingi kapcsolatait az orosz agresszióra adott válasznak.
Lengyelország 2015-ben írta alá az egyetértési megállapodást a BRI-ről. A lengyel vezetés már 2012-ben elindította a Go China programot, segítve a lengyel cégek Kínában való megjelenését és általánosságban a kétoldalú kereskedelem javítását. De Varsó számára az igazi lehetőséget az eurázsiai vasútvonal fejlesztésében való részvétel jelentette, amely Kazahsztánon és Oroszországon keresztül köti össze Kínát Európával. Ennek részeként a lengyel-fehérorosz határhoz közeli Małaszewicze vált kulcsfontosságú nyomtávváltó állomássá, amely egyre jelentősebb forgalmat bonyolított a Kínából érkező vonatok fogadásával. 2017-ben 74 000 konténert kezelt az állomás, ez négyszerese a 2015-ös mennyiségnek. Az orosz agresszió ebben változást hozott, 2022 első felében közel 20%-kal kevesebb vonat érkezett az előző év azonos időszakához képest. A visszaesés ellenére a lengyel vezetés Małaszewiczét bővíteni szeretné, 2023 áprilisában a pénzügyi minisztérium egy több mint 800 millió eurós fejlesztésről tett bejelentést. Ennek célja a kapacitás megduplázása, azaz hogy a palacknyakként (bottleneck) is csúfolt állomás felvegye a versenyt az érkező forgalommal. Iparági források szerint a projektet maga a lengyel kormány finanszírozza, miután az EU úgy döntött, hogy Ukrajna konnektivitása elsőbbséget élvez, és ezzel leértékelődik Małaszewicze fejlesztése a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) keretében.
A közelmúlt politikai fejleményei miatt a lengyel-kínai viszony alaposan megromlott. Mateusz Morawiecki miniszterelnök 2023 áprilisában Ukrajna helyzetét Tajvanéhoz hasonlította. Az efféle analogizálásra rendkívül paprikásan szokott reagálni a kínai vezetés, és ez most sem maradt el. A lengyel vezetés Európa stratégiai autonómiájával sem ért egyet. Ennek célja az amerikai külpolitikától való óvatos eltávolodás és a konstruktív párbeszéd erőltetése Kínával, amely így akár az ukrán helyzet megoldásában is közreműködhet. Ezzel kapcsolatban Morawiecki rövidlátónak nevezte Macron elnök áprilisi Kínában tett látogatását, és a vizit hátulütőjeként súlyos geopolitikai költségekről beszélt. Varsó szerint amíg Kína nem hajlandó elismerni az orosz agresszió tényét, addig a pekingi kormányt nem lehet felelős és jóhiszemű mediátorként számba venni.
Csehország BRI-ben való részvétele a lengyelhez hasonló ívet mutat. A 2010-es évek közepén nagy volt a lelkesedés. A Miloš Zeman-féle vezetés hangoztatta a kínai lehetőségek kiaknázását, és hogy Csehország a kínai befektetések „elsüllyeszthetetlen repülőgép-hordozója” lesz Európában. Ez egybeesett a CEFC China Energy komoly, különböző szektorokon átívelő bevásárlásával, aminek a cégalapító letartóztatása vetett véget.
Az incidens a Zeman-féle kurzust sem hagyta érintetlenül, a Kína-politika támogatói pedig háttérbe szorultak.
Ezzel egy időben előtérbe kerültek a tajvani kapcsolat mélyítését célzó törekvések. Prága polgármestere 2019-ben kidobta a városi önkormányzat azon dokumentumát, amely hivatalosan elismerte az „egy Kína-elvet,” válaszul Peking visszavonta a testvérvárosi megállapodást a cseh fővárossal. Az adok-kapok következő állomása a cseh alsóház elnökének Tajvanban tett látogatása volt, ahol Kennedy 1963-as berlini beszédét imitálva a politikus „tajvani vagyok” („I am Taiwanese”) kijelentést tett. Az új cseh elnök folytatja, sőt, erősíti a trendet. Petr Pavel a januári megválasztása után újabb tabut rúgott fel, miután telefonon fogadta a tajvani Caj Ingven gratulációját.
A megromló cseh-kínai viszonnyal párhuzamosan akadozik egy illusztris befektetés, a kínai RiseSun projektje is. 2018-ban a vállalat 380 millió cseh koronáért vásárolt egy 20 hektáros földet a Brnotól 30 km-re lévő Pasohlávky településen. A projekt Közép-Európa legnagyobb termálfürdőjét hozná létre több mint 120 millió dolláros összköltségen, de a munkák nem indultak meg, egyelőre a helyiek termesztenek kukoricát a területen. Lipavský külügyminiszter nemrég úgy summázott, hogy Kína multilaterális együttműködési intézményéből, a 14+1-ből kifogyott a szufla, nincs „se tartalma, se jövője.” Nem meglepő ebben a légkörben, hogy Lengyelország példáját követve Csehország az infrastruktúra területén sem vár Kínára. 2022 novemberében a cseh kormány egyetértési megállapodást írt alá az Európai Beruházási Bankkal, amelynek célja a cseh vasútfejlesztési programok finanszírozása – 7 milliárd euró értékben.
Szlovákia nagyrészt illeszkedik ebbe a képbe.
A többi V4-hez hasonlóan a szlovák gazdaság is stabilan integrált az európai értékláncokba, kiváltképp a német autóipari szereplők révén. Ez korlátozza, hogy Pozsony számára milyen potenciál rejlik a BRI-ben, és ezzel a politikai vezetés is tisztában van. 2017-ben érkezett egy precedens értékű tehervonat Liaoning tartomány Talien nevű városából Pozsonyba, de a későbbi érdeklődés és forgalombővülés elmaradt. Egy elemzés adatai szerint 2018-ban a 6300 vonatból, amely Kína és Európa között közlekedett, csak 97 ment át Szlovákián.
Ezzel párhuzamosan Szlovákia is szorosabbra fűzi kapcsolatait Tajvannal. 2021 decemberében a gazdasági miniszterhelyettes Karol Galek Tajvanba utazott egy nagyobb delegáció vezetőjeként, ahol hangsúlyozta a szigetország előkelő befektetői pozícióját Szlovákiában, kiváltva ezzel Kína éles hangú tiltakozását. Egy évvel később a két fél számos megállapodást írt alá a kétoldalú kereskedelem bővítéséről és a startupok közötti kooperációról. Idén júniusban pedig harmadszorra ülésezett a tajvani-szlovák gazdasági együttműködést koordináló bizottság, egy sor újabb megállapodással mélyítve a viszonyt. Némileg meglepő ebben a kontextusban, hogy a kínai Geely kezében lévő Volvo 2022 nyarán komoly, 1,2 milliárd eurós zöldmezős beruházást jelentett be Kassán. Az építkezés 2023-ban kezdődik, és várhatóan 2026-ra fejeződik be. Az új helyszínen évente 250 ezer, kizárólag elektromos meghajtású autót fognak gyártani.
Magyarország kilóg ebből a sorból.
Sem a régió Tajvannal való flörtölése, sem a geopolitikai imperatívusz, sem a közeli szövetségesektől való elhidegülés veszélye nem képes változást kikényszeríteni az Orbán-kormány kőbe vésett Kína-politikáján. A BRI illusztris és sokat kritizált fenegyerek-projektje, a Budapest-Belgrád vasútvonal kiemelt állami beruházásként zakatol tovább, idén a magyar oldalon is látni már a munkálatokat, a legfrissebb jelentések szerint Kunszentmiklós és Tass között. Zajlanak egyúttal a kisajátítási eljárások, egyes beszámolók szerint a magyar állam a tulajdonosokat jelentősen a piaci ár alatt szorítja ki az ingatlanjaikból. Aki köztudottan jól jár a projekttel, az Mészáros Lőrinc. Tavaly januárban derült ki, hogy az 53 milliárd forintba kerülő Ferencváros-Soroksár szakasz felújításában Mészáros több cége is szerepet fog kapni.
Ettől nem független, hogy a magyar kormány kakukktojásnak minősül az orosz agresszióra adott válaszával is. Míg Lengyelország az Ukrajnának adott katonai támogatás fényében szinte sajátjaként vívja a háborút, addig Magyarország ezt kontraproduktívnak tartja, ahogy az EU által kivetett szankciókat is, és kitart az Oroszországgal való gazdasági kapcsolatok megmentése mellett. A széthúzást a csoportosulás szintjén is megsínylik a V4-ek. 2022 márciusában meghiúsult egy védelmi miniszteri találkozó, miután a lengyel és cseh fél visszavonta a részvételét a magyar kormány Oroszország-politikája miatt. Novemberben hasonló bojkottra került sor, ekkor elsősorban a csehek miatt. 2023 februárjában az váltott ki ellenszenvet, hogy az Orbán-kormány bejelentette, támogatja a Kína által megfogalmazott 12-pontos béketervet.
Hogy mit hoz a jövő a V4-ek és Kína között? Az biztos, hogy a V3-ak kötelező házifeladatként tekintenek az euroatlanti összezárásra, amellyel Ukrajna felé is bizonyságot tesznek a szolidaritásukról. Másrészről a Tajvant támogató megszólalások és találkozók burjánzása mögött pragmatikus megfontolások állnak, nem csak a Kínához fűzött vágyálmok elillanása, hiszen Tajvan jelentős befektető a térségben, beleértve egyébként Magyarországot is.
Végül az is megállapítható, hogy az Orbán-kormány Kína- és Oroszország-politikája ütésállónak bizonyul a közeli partnerek kritikájával szemben, és ebben nem várható változás a közeljövőben.
A magyar vezetés perspektívájában a CATL kínai akkumulátor-cég gigantikus debreceni befektetése demonstrálja az elköteleződés racionalitását. Kiegészülve a Szijjártó Péter által frissen bejelentett kínai befektetésekkel, az Orbán-kormány megelégedve nyugtázhatja, hogy a kínai érdekek már-már rögeszmés kiszolgálása képes hasznot termelni.
Peragovics Tamás az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének tudományos munkatársa
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával
Címlapkép: Getty Images
Megérkezett a friss időjárás-előrejelzés: kiadták a figyelmeztetést, ekkor csaphat le a frontrendszer Magyarországra
Erre kell készülni a következő napokban.
Kollégánk Junior Prima Díjat kapott!
A Junior Prima díj Magyar Ismeretterjesztés és Média kategóriájának díjában részesült idén a Portfolio elemzője, Mohos Kristóf.
Egy emberen múlhat a Fed függetlensége
Akár hosszú pereskedés is lehet a Trump-Cook csatából.
Még az idén jön az amerikai légierő újabb nukleáris szuperbombázója, de csak ezután robbanhat be igazán a program
Iszonyatos összegekről van szó.
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Hétfőn indul az Otthon Start! Élőben jövünk a legfrissebb információkkal
Szeptember 1-jén hivatalosan is elrajtol az Otthon Start program. Ezzel párhuzamosan a bankok is elindítják saját ajánlataikat - de pontosan hol és hogyan lehet igényelni, mik lesznek a konkrét fe
Megnyílt a föld alatti aranybánya: geotermia kamatmentes forrással
Képzeld el, hogy van egy technológia, amely egyszerre csökkenti a költségeidet, zöldíti a működésedet és még állami forrás is jár mellé - kamatmentesen, két évtizedre.

Jelentősen hűtik a klímát az erdőtüzek
A Washingtoni Egyetem kutatóinak idén megjelent tanulmánya szerint a boreális erdőtüzek robbanásszerű növekedése nyomán jelentősen hűl a klíma.
Megroppan-e az amerikai-indiai szövetség a vámháború súlya alatt?
Az Egyesült Államok és India kapcsolata 2025 augusztusában látványos fordulatot vett. Washington döntése, amely magas vámot vezetett be az indiai export jelentős részére, nem pusztán gazdasá
Ha érdekelnek a befektetések és a gazdaság helyzete, hallgasd meg élő beszélgetésünket!
Mi várhat a világgazdaságra a geopolitikai konfliktusok korában, és mindebben milyen jövőkép rajzolódik ki Magyarország számára? Mi lesz a hatalmas költségvetési hiánnyal, a törékeny fori

Az USA adósság mögötti árnyékkereslet felemelkedése
Az amerikai államkötvények piacán a hedge fundok és a stabil érmék kibocsátói egyre fontosabbá válnak a napi árazásban. Ezek a szereplők gyakran a rövid távú profitra és piaci feltételek
A világ legnagyobb kibocsátói
A világ szén-dioxid- és metánkibocsátásának jelentős részéért csupán néhány vállalat tehető felelőssé. Mai bejegyzésünkben velük foglalkozunk.


Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.