A BioTechUSA jogelődje kezdetben egy amerikai vállalat készítményeit importálta Magyarországra, később a magyar cég átvette a brandet és a termékpalettát. Akkoriban felmerült a névváltás lehetősége, de végül úgy döntöttek, marad az USA-jelzés a cégnév végén. Ennek elsősorban prózai okai voltak: költséges és bonyolult lett volna a procedúra, ugyanakkor a megtartás mellett szólt az is, hogy a név utal a márka eredeti gyökereire.
2005-ben nyitották meg az üzlethálózat első üzleteit, két évvel később megépült a logisztikai központ, 2014-ben pedig a szadai üzem is elkészült. Jelenleg ezernél is több munkavállalót foglalkoztatnak világszerte, a forgalmazott termékek mintegy 90 százalékát ők maguk gyártják, és foglalkoznak bérgyártással is.
Folyamatosan fejlődnek, bővül a szortiment is. Lévai Bálint ügyvezető - aki testvérével, Lévai Balázzsal 2014-ben vette át az alapító apától, Ferenctől a cég vezetését - úgy fogalmaz, folyamatosan reagálni kell az ügyféligényekre: mára nem csak az az alapelvárás, hogy egy termék cukormentes, hanem akár az is, hogy laktóz- vagy gluténmentes, vagy épp vegán legyen. Emellett korántsem csak a sportolókra fókuszálnak, az ügyfélkört inkább azok adják, akik számára fontos az egészséges életmód, így már elérhetőek kínálatukban olyan népszerű termékek is, mint például a mogyoróvaj.
"Továbbra is a fehérje-szegmens a legerősebb, de erőteljesen jönnek fel a különböző szeletek, közülük is leginkább a fehérjeszelet. Az ízületvédő készítmények is nagyon keresettek Magyarországon, egyre nagyobbat tudunk kihasítani ebből a piacból. Tudatosabbak az emberek, 15 éve például a mi fogyasztóink még nem feltétlenül foglalkoztak azzal, és nem is költöttek arra, hogy védjék az ízületeiket” – mondta Lévai Bálint.
Hat évvel ezelőtt a generációváltás szépen, fokozatosan és gördülékenyen történt meg. Lévai Bálint 2010-ben kezdett a családi vállalkozásban dolgozni, négy évvel később vette át az ügyvezetői posztot, így volt ideje beletanulni, felkészülni. Testvére, Balázs, szintén 2010 óta dolgozik a cégnél, ő a BioTechUSA kereskedelmi igazgatója.
Talán az a lényeg, hogy az előző generáció tudjon bízni a következőben. Engedje őket hibázni, nyilván kontrollált keretek között, mert az ember abból tud tanulni
– mondta. Édesapjuk, Lévai Ferenc a napi operatív működésben már nem vesz részt, a cég stratégiai beruházásait, valamint a gyár modernizálását irányítja. Bár a digitalizáció hatására egyre erősebb az online kereskedelem, a BioTechUSA ügyvezetője szerint megéri fenntartani az üzleteket, sokan vannak, akik a mai napig szívesen vásárolnak a boltokban. Lévai szerint a legfontosabb, hogy a márka elég erős legyen, mert a vásárlók így tudatosan keresik a cég termékeit, akár online, akár offline.
Noha több kiskereskedelmi lánc is forgalmazza a termékeiket, az onnan származó árbevétel még nem számottevő. Belföldön a franchise üzletek, valamint a webshopban történő vásárlás generálja a legnagyobb forgalmat. Külföldön leginkább Franciaországban, Németországban, Spanyolországban, Olaszországban, Szlovákiában, Ausztriában, Ukrajnában, Lengyelországban és Oroszországban a legnagyobb az árbevétel, de még mindig a magyar piac a legmeghatározóbb: itt a legkiterjedtebb a bolthálózat, a disztribúciós csatornák.
"Sok szempontból ez a tesztpiacunk, mert itt ismertebb a márka, és ha kihozunk egy új terméket, nagyon jól le tudjuk mérni, hogy mire képes a piacon. Ha külföldön nem annyira működik valami, de itt igen, akkor tudjuk, hogy dolgozni kell rajta, így lehet építkezni” – mondta Lévai, aki szerint sok szempontból előnyt jelent számukra, hogy a vállalat 1999 óta működik, és tudott tőkét felhalmozni.
"Ha ma kellene indulnunk, valószínűleg külső tőke bevonása nélkül nem menne. A saját piacainkon jól tudtunk fejlődni, jobban, mint nagyon sokan, így megvan a biztonság is, hogy amit megtermeltünk, azt nem viszi el senki” – mondta a cégvezető, aki kitért arra is, hogy a koronavírus okozta gazdasági válság őket is érintette. Magyarországon, bár lecsökkent az üzletek forgalma, bevételt így is termeltek, külföldön azonban a bolthálózat árbevétele közel nullára esett vissza.
Először az európai piacaink omlottak össze, utána az összes többi. Ilyenre még nem volt példa
– mondta, hozzátéve, nyár elején viszont komoly élénkülést tapasztaltak, és válság ide vagy oda, olyan helyzetbe még soha nem kerültek, hogy egyik napról a másikra gondot jelentett volna, hogyan gazdálkodják ki a fizetéseket.
Pénzügyi és stratégiai befektetőktől egyaránt érkeznek időről időre felvásárlási ajánlatok, de rendre visszautasítják őket.
Folyamatosan növekvő méretük miatt egyre szűkül a potenciális felvásárlók köre, de a cég attraktivitása nem csökken. A cég életében hangsúlyos a környezetvédelem, igyekeznek minél kevesebb műanyagot felhasználni a csomagolásokhoz, és optimalizálják a logisztikát is, hogy minél hatékonyabb legyen a szállítás.
"A cégek egyre zöldebbek lesznek, de ez tulajdonképpen gazdasági érdeke is egy vállalatnak. Olcsóbb lenne a termékeinket nem műanyag dobozban adni, hanem papírzacskóban. Más kérdés, hogy a fogyasztó ezt megveszi-e. Hozzá vagyunk kapcsolva a fogyasztói igényekhez” – mondta ezzel kapcsolatban Lévai Bálint, hozzátéve, több olyan termékük is elérhető már, amit papíralapú, kevesebb műanyag felhasználásával készült zacskóban árusítanak.
A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.
Címlapkép: BÉT50
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Hatalmas áttörés a közel-keleti olajbirodalomban – Most dől el a kriptopiac jövője?
Jól érzi ott magát a meghatározó kriptotőzsde.
Ford-vezér: ez nem átmenet, hanem az európai autóipar leépülése
Borús helyzetképet fest a szakember.
Kimondta az EKB döntéshozója: a következő lépésünk kamatemelés lehet
Erre erősödik az euró.
Ray Dalio figyelmeztet: a piacokon repedések tátonganak – a következő buborék már itt van!
Mit érdemes most tenni?
Új transzferár-szabályozás: könnyítés vagy kockázat?
Megérkezett a transzferár rendelet tervezete, amely 2026-tól váltja ki a NGM 32/2017-es transzferár szabályozását. A jogalkotó deklarált célja az adminisztratív terhek csökkentése és az adó
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Vasárnap
Ma hangzik el Krasznahorkai Nobel-beszéde. Kertész stockholmi beszédét 2002-ben közvetítette a köztévé. A beszéddel egy időben az egyik kereskedelmi adón egy reality show ment, Lacit kiszavazt
Az el nem költött pénz (és annak elköltése) - könyvajánló
"...nem létezik elköltetlen pénz. Minden egyes centet elköltesz, amit valaha megkerestél. Minden dollárt elköltesz a bankszámládról, akár tudsz róla, akár nem. Az el nem költött... The post
Nincs is magyar piac, szóval bizalmi válság sem lehet
Répatermesztőknél talán értelmezhető, hogy magyar piac, de startupok esetében nincs semmi hasonló. Sőt, őszintén: Magyarország elég szar hely, ha startupot akarsz alapítani. Még csak ma
Zsiday Viktor: Nem kizárt a komolyabb kamatcsökkentés
Az elmúlt évben nagyon sok jegybank csökkentette az irányadó kamatszinteket, köztük az amerikai is, ám valójában a monetáris kondíciók nem feltétlenül javultak, sőt valószínűleg sok... T
40 milliárdos biogáz-kassza: vége az első körnek, itt a második
2025. november 27-én lezárult a "Biogáz és biometán termeléshez kapcsolódó beruházások támogatása" című pályázat első szakasza.
Hol nem érdemlik meg az emberek a pozíciójukat?
A nagy termelékenységi különbségek egyebek mellett a munkaerőpiac meritokráciájából és a menedzsment minőségéből fakadnak - mindkettőben markáns országok közötti eltérésekkel. The pos
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Növekedési válság van, mégis 11 százalékkal nő a minimálbér - Mi lesz ebből?
Hogy fogják kigazdálkodni a cégek?
Ez most a gazdagok kedvenc csokija, horror árat fizetnek érte
Csokikülönlegességek hódítanak a tehetőseknél.
Ezért nem tudnak labdába rúgni a magyar élelmiszeripari cégek a nemzetközi piacokon
Az Agrárszektor 2025 konferenciáról jelentkezik a Checklist .

