BioTechUsa
Üzlet

Magyar étrendkiegészítőt fogyaszt a világ: nemrég versenytársukat is felvásárolták

Portfolio
Az elmúlt hónapok egyik legfontosabb hazai üzleti híre volt, hogy a magyar tulajdonú BioTechUSA 5 millió euróért megvásárolta a szintén magyar alapítású, az elmúlt években dél-afrikai tulajdonban lévő versenytársát, a Scitec Nutritiont. A BioTechUSA ma Magyarországon egyértelműen piacvezető, és Európa-szerte is a legismertebb márkák között tartják számon: a felvásárlással a cég komoly lépést tett a további növekedés felé.

A BioTechUSA jogelődje kezdetben egy amerikai vállalat készítményeit importálta Magyarországra, később a magyar cég átvette a brandet és a termékpalettát. Akkoriban felmerült a névváltás lehetősége, de végül úgy döntöttek, marad az USA-jelzés a cégnév végén. Ennek elsősorban prózai okai voltak: költséges és bonyolult lett volna a procedúra, ugyanakkor a megtartás mellett szólt az is, hogy a név utal a márka eredeti gyökereire.

2005-ben nyitották meg az üzlethálózat első üzleteit, két évvel később megépült a logisztikai központ, 2014-ben pedig a szadai üzem is elkészült. Jelenleg ezernél is több munkavállalót foglalkoztatnak világszerte, a forgalmazott termékek mintegy 90 százalékát ők maguk gyártják, és foglalkoznak bérgyártással is.

Folyamatosan fejlődnek, bővül a szortiment is. Lévai Bálint ügyvezető - aki testvérével, Lévai Balázzsal 2014-ben vette át az alapító apától, Ferenctől a cég vezetését - úgy fogalmaz, folyamatosan reagálni kell az ügyféligényekre: mára nem csak az az alapelvárás, hogy egy termék cukormentes, hanem akár az is, hogy laktóz- vagy gluténmentes, vagy épp vegán legyen. Emellett korántsem csak a sportolókra fókuszálnak, az ügyfélkört inkább azok adják, akik számára fontos az egészséges életmód, így már elérhetőek kínálatukban olyan népszerű termékek is, mint például a mogyoróvaj.

"Továbbra is a fehérje-szegmens a legerősebb, de erőteljesen jönnek fel a különböző szeletek, közülük is leginkább a fehérjeszelet. Az ízületvédő készítmények is nagyon keresettek Magyarországon, egyre nagyobbat tudunk kihasítani ebből a piacból. Tudatosabbak az emberek, 15 éve például a mi fogyasztóink még nem feltétlenül foglalkoztak azzal, és nem is költöttek arra, hogy védjék az ízületeiket” – mondta Lévai Bálint.

Hat évvel ezelőtt a generációváltás szépen, fokozatosan és gördülékenyen történt meg. Lévai Bálint 2010-ben kezdett a családi vállalkozásban dolgozni, négy évvel később vette át az ügyvezetői posztot, így volt ideje beletanulni, felkészülni. Testvére, Balázs, szintén 2010 óta dolgozik a cégnél, ő a BioTechUSA kereskedelmi igazgatója.

Talán az a lényeg, hogy az előző generáció tudjon bízni a következőben. Engedje őket hibázni, nyilván kontrollált keretek között, mert az ember abból tud tanulni

– mondta. Édesapjuk, Lévai Ferenc a napi operatív működésben már nem vesz részt, a cég stratégiai beruházásait, valamint a gyár modernizálását irányítja. Bár a digitalizáció hatására egyre erősebb az online kereskedelem, a BioTechUSA ügyvezetője szerint megéri fenntartani az üzleteket, sokan vannak, akik a mai napig szívesen vásárolnak a boltokban. Lévai szerint a legfontosabb, hogy a márka elég erős legyen, mert a vásárlók így tudatosan keresik a cég termékeit, akár online, akár offline.

BET50_NSR-BioTech-05
Forrás: BÉT 50

Noha több kiskereskedelmi lánc is forgalmazza a termékeiket,  az onnan származó árbevétel még nem számottevő. Belföldön a franchise üzletek, valamint a webshopban történő vásárlás generálja a legnagyobb forgalmat. Külföldön leginkább Franciaországban, Németországban, Spanyolországban, Olaszországban, Szlovákiában, Ausztriában, Ukrajnában, Lengyelországban és Oroszországban a legnagyobb az árbevétel, de még mindig a magyar piac a legmeghatározóbb: itt a legkiterjedtebb a bolthálózat, a disztribúciós csatornák.

"Sok szempontból ez a tesztpiacunk, mert itt ismertebb a márka, és ha kihozunk egy új terméket, nagyon jól le tudjuk mérni, hogy mire képes a piacon. Ha külföldön nem annyira működik valami, de itt igen, akkor tudjuk, hogy dolgozni kell rajta, így lehet építkezni” – mondta Lévai, aki szerint sok szempontból előnyt jelent számukra, hogy a vállalat 1999 óta működik, és tudott tőkét felhalmozni.

"Ha ma kellene indulnunk, valószínűleg külső tőke bevonása nélkül nem menne. A saját piacainkon jól tudtunk fejlődni, jobban, mint nagyon sokan, így megvan a biztonság is, hogy amit megtermeltünk, azt nem viszi el senki” – mondta a cégvezető, aki kitért arra is, hogy a koronavírus okozta gazdasági válság őket is érintette. Magyarországon, bár lecsökkent az üzletek forgalma, bevételt így is termeltek, külföldön azonban a bolthálózat árbevétele közel nullára esett vissza.

Először az európai piacaink omlottak össze, utána az összes többi. Ilyenre még nem volt példa

– mondta, hozzátéve, nyár elején viszont komoly élénkülést tapasztaltak, és válság ide vagy oda, olyan helyzetbe még soha nem kerültek, hogy egyik napról a másikra gondot jelentett volna, hogyan gazdálkodják ki a fizetéseket.

Pénzügyi és stratégiai befektetőktől egyaránt érkeznek időről időre felvásárlási ajánlatok, de rendre visszautasítják őket.

Folyamatosan növekvő méretük miatt egyre szűkül a potenciális felvásárlók köre, de a cég attraktivitása nem csökken. A cég életében hangsúlyos a környezetvédelem, igyekeznek minél kevesebb műanyagot felhasználni a csomagolásokhoz, és optimalizálják a logisztikát is, hogy minél hatékonyabb legyen a szállítás.

"A cégek egyre zöldebbek lesznek, de ez tulajdonképpen gazdasági érdeke is egy vállalatnak. Olcsóbb lenne a termékeinket nem műanyag dobozban adni, hanem papírzacskóban. Más kérdés, hogy a fogyasztó ezt megveszi-e. Hozzá vagyunk kapcsolva a fogyasztói igényekhez” – mondta ezzel kapcsolatban Lévai Bálint, hozzátéve, több olyan termékük is elérhető már, amit papíralapú, kevesebb műanyag felhasználásával készült zacskóban árusítanak. 

A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.

Címlapkép: BÉT50

hacker kémbotrány
bull bear
Tőzsdére megy a kínai Spotify
fehéroroszország belarusz
szombathely
imf épület
2023. március 21.
Agrárium 2023
2023. március 8.
Biztosítás 2023
2023. március 30.
Építőipar 2023
2023. április 25.
Sustainable Tech 2023
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
Díjmentes online előadás
Mire érdemes figyelni, és milyen eszközöket érdemes használni?
Könyvajánló
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Ez is érdekelhet
bull bear