Magyar étrendkiegészítőt fogyaszt a világ: nemrég versenytársukat is felvásárolták
Üzlet

Magyar étrendkiegészítőt fogyaszt a világ: nemrég versenytársukat is felvásárolták

Portfolio
Az elmúlt hónapok egyik legfontosabb hazai üzleti híre volt, hogy a magyar tulajdonú BioTechUSA 5 millió euróért megvásárolta a szintén magyar alapítású, az elmúlt években dél-afrikai tulajdonban lévő versenytársát, a Scitec Nutritiont. A BioTechUSA ma Magyarországon egyértelműen piacvezető, és Európa-szerte is a legismertebb márkák között tartják számon: a felvásárlással a cég komoly lépést tett a további növekedés felé.

A BioTechUSA jogelődje kezdetben egy amerikai vállalat készítményeit importálta Magyarországra, később a magyar cég átvette a brandet és a termékpalettát. Akkoriban felmerült a névváltás lehetősége, de végül úgy döntöttek, marad az USA-jelzés a cégnév végén. Ennek elsősorban prózai okai voltak: költséges és bonyolult lett volna a procedúra, ugyanakkor a megtartás mellett szólt az is, hogy a név utal a márka eredeti gyökereire.

2005-ben nyitották meg az üzlethálózat első üzleteit, két évvel később megépült a logisztikai központ, 2014-ben pedig a szadai üzem is elkészült. Jelenleg ezernél is több munkavállalót foglalkoztatnak világszerte, a forgalmazott termékek mintegy 90 százalékát ők maguk gyártják, és foglalkoznak bérgyártással is.

Folyamatosan fejlődnek, bővül a szortiment is. Lévai Bálint ügyvezető - aki testvérével, Lévai Balázzsal 2014-ben vette át az alapító apától, Ferenctől a cég vezetését - úgy fogalmaz, folyamatosan reagálni kell az ügyféligényekre: mára nem csak az az alapelvárás, hogy egy termék cukormentes, hanem akár az is, hogy laktóz- vagy gluténmentes, vagy épp vegán legyen. Emellett korántsem csak a sportolókra fókuszálnak, az ügyfélkört inkább azok adják, akik számára fontos az egészséges életmód, így már elérhetőek kínálatukban olyan népszerű termékek is, mint például a mogyoróvaj.

"Továbbra is a fehérje-szegmens a legerősebb, de erőteljesen jönnek fel a különböző szeletek, közülük is leginkább a fehérjeszelet. Az ízületvédő készítmények is nagyon keresettek Magyarországon, egyre nagyobbat tudunk kihasítani ebből a piacból. Tudatosabbak az emberek, 15 éve például a mi fogyasztóink még nem feltétlenül foglalkoztak azzal, és nem is költöttek arra, hogy védjék az ízületeiket” – mondta Lévai Bálint.

Hat évvel ezelőtt a generációváltás szépen, fokozatosan és gördülékenyen történt meg. Lévai Bálint 2010-ben kezdett a családi vállalkozásban dolgozni, négy évvel később vette át az ügyvezetői posztot, így volt ideje beletanulni, felkészülni. Testvére, Balázs, szintén 2010 óta dolgozik a cégnél, ő a BioTechUSA kereskedelmi igazgatója.

Talán az a lényeg, hogy az előző generáció tudjon bízni a következőben. Engedje őket hibázni, nyilván kontrollált keretek között, mert az ember abból tud tanulni

– mondta. Édesapjuk, Lévai Ferenc a napi operatív működésben már nem vesz részt, a cég stratégiai beruházásait, valamint a gyár modernizálását irányítja. Bár a digitalizáció hatására egyre erősebb az online kereskedelem, a BioTechUSA ügyvezetője szerint megéri fenntartani az üzleteket, sokan vannak, akik a mai napig szívesen vásárolnak a boltokban. Lévai szerint a legfontosabb, hogy a márka elég erős legyen, mert a vásárlók így tudatosan keresik a cég termékeit, akár online, akár offline.

BET50_NSR-BioTech-05
Forrás: BÉT 50

Noha több kiskereskedelmi lánc is forgalmazza a termékeiket,  az onnan származó árbevétel még nem számottevő. Belföldön a franchise üzletek, valamint a webshopban történő vásárlás generálja a legnagyobb forgalmat. Külföldön leginkább Franciaországban, Németországban, Spanyolországban, Olaszországban, Szlovákiában, Ausztriában, Ukrajnában, Lengyelországban és Oroszországban a legnagyobb az árbevétel, de még mindig a magyar piac a legmeghatározóbb: itt a legkiterjedtebb a bolthálózat, a disztribúciós csatornák.

"Sok szempontból ez a tesztpiacunk, mert itt ismertebb a márka, és ha kihozunk egy új terméket, nagyon jól le tudjuk mérni, hogy mire képes a piacon. Ha külföldön nem annyira működik valami, de itt igen, akkor tudjuk, hogy dolgozni kell rajta, így lehet építkezni” – mondta Lévai, aki szerint sok szempontból előnyt jelent számukra, hogy a vállalat 1999 óta működik, és tudott tőkét felhalmozni.

"Ha ma kellene indulnunk, valószínűleg külső tőke bevonása nélkül nem menne. A saját piacainkon jól tudtunk fejlődni, jobban, mint nagyon sokan, így megvan a biztonság is, hogy amit megtermeltünk, azt nem viszi el senki” – mondta a cégvezető, aki kitért arra is, hogy a koronavírus okozta gazdasági válság őket is érintette. Magyarországon, bár lecsökkent az üzletek forgalma, bevételt így is termeltek, külföldön azonban a bolthálózat árbevétele közel nullára esett vissza.

Először az európai piacaink omlottak össze, utána az összes többi. Ilyenre még nem volt példa

– mondta, hozzátéve, nyár elején viszont komoly élénkülést tapasztaltak, és válság ide vagy oda, olyan helyzetbe még soha nem kerültek, hogy egyik napról a másikra gondot jelentett volna, hogyan gazdálkodják ki a fizetéseket.

Pénzügyi és stratégiai befektetőktől egyaránt érkeznek időről időre felvásárlási ajánlatok, de rendre visszautasítják őket.

Folyamatosan növekvő méretük miatt egyre szűkül a potenciális felvásárlók köre, de a cég attraktivitása nem csökken. A cég életében hangsúlyos a környezetvédelem, igyekeznek minél kevesebb műanyagot felhasználni a csomagolásokhoz, és optimalizálják a logisztikát is, hogy minél hatékonyabb legyen a szállítás.

"A cégek egyre zöldebbek lesznek, de ez tulajdonképpen gazdasági érdeke is egy vállalatnak. Olcsóbb lenne a termékeinket nem műanyag dobozban adni, hanem papírzacskóban. Más kérdés, hogy a fogyasztó ezt megveszi-e. Hozzá vagyunk kapcsolva a fogyasztói igényekhez” – mondta ezzel kapcsolatban Lévai Bálint, hozzátéve, több olyan termékük is elérhető már, amit papíralapú, kevesebb műanyag felhasználásával készült zacskóban árusítanak. 

A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.

Címlapkép: BÉT50

RSM Blog

A válóperes ügyvéd válaszol - a válás

A családjogi, azon belül a válóperes ügyvédek praxisában legtöbbször előforduló kérdéskör a házasság megromlása, a válás, a válóper, a gyermekelhelyezés kérdésköre, illetve a vál

Holdblog

Vége a luxusóra-őrületnek?

A Morgan Stanley és a LuxConsult közös, 2023-as kutatása alapján a címben feltett kérdésre a rövid válasz az, hogy közel sem. A 2022-es esztendőhöz képest... The post Vége a luxusóra-őrül

Kiszámoló

Ez történt a héten 0421

A legfontosabb hír a héten az Izrael elleni, eddigi példanélküli támadás volt Irán területéről, aki 320 drónnal és rakétával lőtte Izrael területét, bosszúból a szíriai iráni konzulá

Holdblog

Félrealkalmazkodunk

Az alkalmazkodás maga az élet. Mi sem vagyunk ez alól kivételek, ugyanakkor a szellemi képességeink és az erős technológiánk mellett és részben miatt hajlamosak vagyunk... The post Félrealkalm

ChikansPlanet

Gyakoribbak lesznek a tornádók?

A tornádók minden évben hatalmas pusztításokat végeznek szerte a világon, a tudósok pedig aggódva figyelik, miképpen befolyásolja kialakulásukat a klímaváltozás. Itth

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ők a leggazdagabb magyar nyugdíjasok
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
AI in Business 2024
2024. április 23.
Balaton Konferencia 2024
2024. május 2.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Ahhoz, hogy kereskedni tudj a tőzsdén, a piacra lépés elsődleges feltétele, hogy képes légy a különböző megbízásfajtákat használni. Számos megbízásfajta létezik a piacokon, mi sorra vesszük a legfontosabbakat.

Ez is érdekelhet
webshopwebáruház