Tényleg nincs szüksége a kisvállalatoknak vállalatirányítási rendszerre?
Üzlet

Tényleg nincs szüksége a kisvállalatoknak vállalatirányítási rendszerre?

Portfolio
Folyamatosak az automatizációs törekvések a magyar kisvállalatoknál, ami alól a pénzügyi digitalizáció területe sem kivétel – vélik a Számlázz.hu szakértői. Tapasztalataik szerint a legtöbb kis cégnek vannak folyamatai, amelyeket már automatizált és vannak folyamatai, amelyeket most automatizál, hiszen ezek által tudják hatékonnyá és átláthatóvá tenni a működést, ami sokak számára létkérdés. A céljuk, hogy a meglévő digitális automatizmusokat összekössék, azok hatékonyan működjenek együtt, és újabb egyszerű, de hasznos automatizmusokat indítsanak be.

Ilyen automatizmus például, hogy ha megtörténik egy vásárlás, egy termék vagy szolgáltatás a kosárba kerül, akkor az automatikusan kerüljön ki a raktárkészletből, generálódjon egy számla, ami eljut a vevőhöz, a könyvelőhöz és a NAV-hoz. Ha kell, induljon beszerzés a pótlásra, ha kell, a számla legyen automatikusan jótállási jegy, vagy aktiváljon bármilyen folyamatot, ami a korábbi lépésekből következik. Ha pedig megtörténik a fizetés, állítsa a számlát fizetettre, természetesen magától, ha pedig nem fizet a vevő, automatikusan intézze a fizetési emlékeztető küldését. A pénzmozgások automatikusan „jósolják” meg a likviditást, lásson erről egyszerűen értelmezhető riportokat, hogy bármikor be tudjon avatkozni, ha szükséges.

Abban, hogy ezen az úton mindenki elindulhasson, a tavalyi jogszabályváltozások sokat segítettek, hiszen a legtöbb cég félretette a kézi számlatömböket és online számlázóra váltott.

2021 januárjára az adóhatóság az összes számlára kiterjesztette a három éve bevezetett számlaadat-szolgáltatási kötelezettséget, amely jelentős hatást gyakorolt a mikro-, kis- és középvállalkozások, valamint az egyéni vállalkozók mindennapjaira. Aki pedig eleget tesz a jogszabályoknak és jól választott számlázót, az összes számlájához hozzáfér digitálisan, és nem csak azokhoz, amelyeket ebben a számlázóban állít ki, hanem mindegyikhez.

Megnőtt az igény a kiegészítő megoldásokra

Azt pedig évek óta kutatások támasztják alá, hogy egyre nagyobb az igény az ügyvitelt segítő többletfunkciókra is. Az NRC kutatóintézet reprezentatív felméréséből, amely a hazai kkv-k és egyéni vállalkozók számlázási szokásait vizsgálta a Számlázz.hu megbízásából, az is kiderült, hogy a tavalyi évhez képest is nagyobb igény van a számlázóprogramokba integrált kiegészítő megoldásokra, vagyis ha már digitálisan számláznak, könnyen nyitnak az ügymenetüket segítő digitális rendszerek felé. 

„Ezt a változást egyébként maguk a partnerek kényszerítik ki: a megrendelők, beszállítók, alvállalkozók a kkv szektorban is modernizálnak” - mondta a Portfolio-nak Berta Róbert, az Innonest ügyviteli rendszert fejlesztő cég ügyvezetője. „Azt gondolom, hogy a digitális ügyvitel most az egyik legjobb dolog a kkv szektorban, ami versenyképesebbé teszi a vállalkozásokat, elsősorban a belső folyamataik átláthatóságának a nagymértékű javulásával, gyorsabb reakcióidővel és könnyebb kapcsolódással a megrendelőikhez, akár a nagyvállalati szektorhoz, akár magánszemélyekhez" - mutatott rá Berta. 

Az ügyviteli rendszerek belépőszintje

A kkv szektorban tevékenykedő cégeknek is professzionális, biztonságos és egyszerűen kezelhető ügyviteli megoldásra van szükségük, csakúgy, mint a nagyvállalatoknak, de mégsem annyira differenciált rendszerre. A digitális ügyvitel szinte a használat kezdetétől rendbe teszi a cégadminisztrációt: a felhasználók tisztában vannak a havi rezsijükkel, a dolgozók munkaóráival, a kiadott számlák időszaki összértékével, bármivel, ami a cég ügyvitelével és költségvetésével kapcsolatos.

Az Innonest szoftverének segítségével például lekövethetők a munkafolyamatok, hiszen minden helyben van: megírhatjuk az árajánlatunkat, megrendelőlapokat, megrendelés-visszaigazolást, munkalapokat, szállítóleveleket, teljesítési igazolásokat, átvételi elismervényt és közvetlen számlázni is tudunk a Számlázz.hu integrált rendszerén keresztül. A mindennapos munkafolyamatokból pedig érthető és közérthető kimutatásokat kapunk, és mindezt a felhő biztonságával.

„Nem célunk, hogy lefejlesszünk olyan modulokat, amelyek a komolyabb ERP (vállalatirányítási)-rendszerekre jellemzőek, nem szeretnénk egy „új SAP” lenni. Mi a kisebb vállalkozásoknak, kkv-knak nyújtunk olyan szolgáltatást, amely az ő ügyvitelüket lefedi” – tette hozzá a cég alapítója. Éppen ezért egy bizonyos méret fölött már nem is tekintenek prioritásként arra, hogy megfeleljenek az igényeknek, ezekre találni a piacon más megoldásokat

Van élet az Excelen túl

A hűtéstechnikai rendszerek telepítésével és karbantartásával foglalkozó BD Cool Kft.-nél korábban Excel – és Word – alapon folyt az adminisztráció, ami a rendelésszám növekedésével egyre kaotikusabb ügymenetet eredményezett, ezért elkezdtek különböző vállalatirányítási, ERP-rendszereket tesztelni. „Ez több szempontból is egy nehézkes folyamat volt, egyrészt mert a legtöbb program nem igazán illeszkedett a mi igényeinkhez, illetve ezek nagy része költséges szolgáltatás volt, a cégvezetés pedig nem szívesen áldoz túl sokat egy olyan megoldásra, amelynek hatékonyságnövelő hatása nem látható előre pontosan” – mondta Lőkös Gábor, a cég informatikai vezetője.

Az évek óta jól kirajzolódó trendek és szükségletek hívtak életre egy olyan megoldást, ahol a kkv a saját igényeinek legjobban megfelelő, az aktuális problémáira legjobb választ adó automatizmusokat alkalmazhatja egymással teljesen összehangoltan. Ha pedig változnak az igényei (például mert növekszik a cég, módosítja tevékenységét vagy változik a piaci környezet), agilisen tud reagálni. A Számlázz.hu PARK (Pénzügyi és Adminisztrációs Rendszerek Központja) egy olyan „tér”, ahol a vállalkozó olyan termékeket talál, amelyek biztosítják a rugalmasságot számára, és a fejlődése kulcsát jelentő digitális szemléletet közvetítenek.

A járvány felszínre hozta a digitalizáció előnyeit

A Számlázz.hu PARK friss kezdeményezés: részben a 2020. és 2021. év meghatározó gazdasági trendjére reagál, arra, hogy a vírushelyzet előrehozta, felgyorsította a digitalizációt, a digitális automatizmusok kiépítésének igényét.

Az elmúlt egy év karanténnal terhelt időszakában pedig nemcsak a cég számára, de az ügyfeleknek is nagy könnyebbség volt, hogy digitális aláírással jóváhagyhatták az ajánlattételi lapokat, átláthatóan és visszakereshetően zajlott a rendelésfelvétel. A partnerek egy ügyfélfiókon keresztül hozzáférnek a rendszerhez, így az egész folyamat digitalizálható. A BD Cool ügyfelei között olyan multinacionális élelmiszeripari kiskereskedelmi lánc is található, amelyik alapvetően nagyobb ügyviteli rendszert használ, de Lőkös szerint az olyan kisebb partnereknek, mint ők, nem éri meg ehhez csatlakozni a rendszer rugalmatlansága és költségei miatt. Ugyanakkor olajozottan és hatékonyan tud működni az üzleti kapcsolat, mert a multi is kap hozzáférést az Innonesthez, ami a PARK-ban szintén elérhető és ahonnan minden szükséges információt át tud emelni saját ügyviteli rendszerébe.

Az Innonesthez hasonló digitális megoldások, okosautomatizmusokon alapuló adminisztrációs és ügyviteli rendszerek előnye, hogy a Számlázz.hu köré épülő ökoszisztémában a felhasználó saját üzleti céljainak megfelelően ezeket össze is kapcsolhatja számlázóprogramjával. Ezek segítségével könnyebben tud alkalmazkodni a változó körülményekhez, akár a jogszabály-módosítások, akár a koronavírus-járvány következményei okozzák azokat. A fent említett kutatás szerint erre pedig egyre nagyobb az igény az olyan vállalkozások körében, amelyek számára az online számlázás megnyitotta az utat a digitális működés irányába.

A cikk megjelenését a Számlázz.hu támogatta.

Címlapkép: Getty Images

Kasza Elliott-tal

Edison International - elemzés

A Top10-es listámat nézegetve találtam rá, nem volt benne az első 10-ben, de jók a számai. Aztán megnéztem pár negyedéves prezentációját, és eldöntöttem, hogy követni fogom.Cégismertető

Holdblog

Zsidayval vágjuk a rendet a káoszba

Zsiday Viktorral próbáltunk meg rendet teremteni Trump fejében. De sikerült? Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, A

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet