Havas András és Sebők András, a McKinsey partnerei előadásukban arról beszéltek, hogy
- az egyik fő vélekedés szerint a kutyák lesznek a mesterséges intelligencia (AI) nyertesei, segítségével az emberek napi 20 percet tudnak spórolni az idejükből, ami pont elég lesz arra, hogy az emberek megsétáltassák őket; a másik vélekedés szerint a cégek működését forradalmasítja, 40-50%-os növekedést hozva a termelékenységben – jelenleg többen gondolják ez utóbbit,
- Az analitikus AI arról szól, hogyan lehet komplex, nagy adatokat az emberi képességnél nagyobb hatékonysággal elemezni és felhasználni, a generatív AI viszont arról, hogyan használjuk fel a mesterséges intelligenciát tartalmak gyártására - 2023 ez utóbbinak volt az éve.
- A generatív AI pár hét alatt jutott el százmillió felhasználóig, a növekedés azonban az utóbbi időben lelassult és nem tartanak ott a cégek a felhasználásában, ahol a korábbi nagy felfutás idején gondolhattuk, pedig szinte nincs olyan terület, ahol ne lehetne értéket teremteni vele.
- A vállalatok most már nem a generatív AI mibenlétéről, hanem a felhasználhatóságáról, bevezetéséről, a mögöttes IT-architektúra megteremtéséről, a kockázatok kezeléséről és az előnyök kiaknázásáról érdeklődnek.
- Miközben a felhasználók számának a növekedése ellaposodott az elmúlt időszakban, az alkalmazó vállalatok száma felrobbant, és a nagyvállalatok, tőzsdei cégek között ma már mindenki használja, és el is kezdtek róla kommunikálni, hogy mit csinálnak vele. A JP Morgan például a legnagyobb kihasználható értéket ebben látja.
- Az AI által teremtett érték négy fő területre csoportosulhat: 1. virtuális szakértői funkció (pl. hosszú dokumentumok végigolvasása helyett gyors válasz) , 2. fejlesztés, amivel akár 40-50%-os hatékonyságnövelés is elérhető, 3. kreatív tartalomgyártás: itt akár 80-szoros gyorsaság érhető el vele, 4. ügyfelekkel való interakciók.
- A cégek számára az AI-funkciók bevezetése alapos előkészülést igényel, stratégiailag kell gondolkozni az AI-implementációról, átfogó célok felállításával és prioritások meghatározásával. Nagy a szerepe sok más mellett az agilitásnak, a gyorsaságnak és a visszajelzések beépítésének is.
- Érdemes lehet két érdekes és izgalmas témával, területtel kezdeni az AI bevezetését a cégnél, amelyek gyorsan hoznak eredményt, és izgalomba hozza a szervezetet, nem utolsó sorban olyan pedig tapasztalatokat hoznak, amelyek a hosszú távú célok megvalósításának alapját is megteremtik. Ez utóbbiak megvalósításához pedig ugyancsak érdemes lehet két területet kijelölni.
- A generatív AI nem fog minden, a vállalat által generált problémát és hibát kiküszöbölni, használatához elengedhetetlen az adatok rendbehozatala, kellhet hozzá a felhőtechnológia is, és a megfelelő embereket kell biztosítani hozzá.
- A McKinsey abban hisz, hogy nemcsak a kutyák fognak jól járni az AI-jal, hanem azok a cégek is, amelyek képesek és hajlandóak lesznek a mesterséges intelligencia révén az üzleti modellváltásra.
Címlapkép forrása: Stiller Ákos / Portfolio