Üzlet

Az energiaszektor kivéreztetése mindenkinek fájni fog

Az energetikai beruházások átlagosan 20-40 évre szólnak, amivel szemben a kormányzat az elmúlt hetekben 70 milliárd forint pluszterhet vetett ki a szektorra. A szabályozási bizonytalanság okán szinte már teljesen leálltak a beruházások, miközben a kormány az erősebb állami szerepvállalásról kommunikál. A "kivéreztetéses" politika bár nominálisan kedvezőbb árat jelenthet az állam számára az energetikai eszközök megvásárlása szempontjából, de semmiképpen sem jelent kedvezőbb vételi pozíciót, miközben az ország energiaellátásának biztonságát, beruházásvonzó-képességét kockáztatjuk.
Péntek este újabb megszorításokat jelentett be a Nemzetgazdasági Minisztérium, amely jelentősen érintette az energetikai társaságokat. Talán érdemes kiírni a dátumot, 2012.11.16, mert annyi ilyen bejelentés volt mostanában, hogy egy egyszerű "péntek"-megfogalmazás nem feltétlenül segít az eligazodásban.

A jelenlegi kormány már a hatalomra kerülését követően jelezte, hogy merőben eltérő politikát folytat majd az energiaszolgáltatással összefüggésben, amelynek középpontjában talán a lakossági energiaárak alacsonyan tartása, és az állami szerepvállalás erősödése állt. Amennyiben valóban egy ennyire egyszerű keretrendszer mellett vizsgáljuk meg a kormányzat elmúlt két évben tett lépéseit, akkor a politika sikeresnek hat. A lakossági energiaárak kisebb emelkedések mellett ugyan, de alapvetően szinten maradtak, a Surgutnál lévő MOL-csomagot sikerült ismét állami tulajdonba venni, a Magyar Energia Hivatal vezetői közül számos korábbi, inkább piacelvű személyt váltottak a kormányzati célkitűzéseket jobban megvalósítani képes emberek, az MVM pedig sok, a normál piaci viszonyokhoz képest nem feltétlenül gyümölcsöző, azonban a kormányzati célkitűzéseket maximálisan támogatni képes beruházásban vesz részt.

A célok teljesülni látszanak, és még azt is mondhatnánk, hogy egy ilyen válságidőszakban az eszközök közül is szabadabban lehet válogatni, de korántsem látszik, hogy Magyarország hosszú távon mit profitál majd ebből a "koherensnek és sikeresnek" tűnő energiapolitikából. Induljunk ki abból, hogy a válság miatt most valóban ég a ház, és első a tűz eloltása. Tekintettel arra, hogy az eszközökben nem válogatunk, nem keressük a leghatékonyabb módszert a probléma kezelésére, nem válogatunk, hanem egyből az ivóvízkészlethez nyúlunk, és ezt fordítjuk a tűz eloltására. Sikerrel járunk, a tüzet eloltottunk, azonban mi marad utána? Egy félig kiégett ház és oda a vízkészlet, nincs már mihez nyúlni, várni kell, míg ismét cseppenként megtelik a tározó. Röviden talán így jellemezhető az eszközökben kevésbé válogató, célorientált politika, aminek igen nehezen látszik a "pozitív" kimenetele Magyarország számára.

A legutolsó, "pénteki bejelentés" a nyáron már megemelt, kiszélesített és időben is meghosszabbított Robin Hood-adó további növelését irányozta elő, így éven belül a 2013-as üzleti évre vonatkozó tervezésben igencsak fontos szerepet játszó adókulcs 8-ról 16%-ra, majd végül 11-ről 31%-osra emelkedett (ezek közül a 16% csak kommunikációban jelent meg, és akkor azt az álomképet nem vettük figyelembe, hogy eredetileg 2013-tól ez az adónem már nem lett vona hatályos.) Vélhetően mára már a kormányzathoz is eljutottak a hazai energiaszektor beruházási aktivitásával kapcsolatos aggodalmaskodó hangok, illetve a következő évekre vonatkozó energiaellátási problémákat vizionáló képek, ezért ösztönzőként bekerült a módosításba a megemelt energetikai jövedelemadó fele leírásának lehetősége, amennyiben azt beruházásokba forgatják a kötelezettek. Az elvárt adóbevétel újabb 40 milliárd forint, pár hétre rá arra a 30 milliárd forintos, szintén az energetikai, illetve közüzemi szektort érintő többletteherre, amelyet a tulajdonolt vezetékek után fizethetnek majd a társaságok. Ez tehát azt jelenti, hogy három héten belül 70 milliárd forintnyi pluszterhet vetettek ki a szektorra, minden jellegű előzetes egyeztetés nélkül, újabb komoly lépést téve a non-profit közműszolgáltatási célkitűzés elérése felé. Itt azonban fontos megjegyezni, hogy a non-profit szolgáltatás alatt ritkán értelmezik azt, hogy féltucat intézkedéssel erodálják egy teljes szektor jövedelemtermelő-képességét.

Magyar állampolgárként számos érv szól az energetikai iparág hazai kézben tartása mellett, a biztonsági megfontolásokon túl a jövedelemkiáramlásokra is pozitív hatással lehetne egy ilyen szerkezet, azonban fontos látni, hogy a jelenlegi politika, amely egyértelműen a magántulajdonban lévő energetikai eszközök elértéktelenítését hordozza magában, rendkívül költséges és hasztalan. Lehet, hogy pár éven belül az ilyen lépések hatására egy mai eszközt 40%-os diszkont mellett lehet majd megvenni - tehát "alacsonyabb" áron vásárolhatja majd fel az állam ha lesz miből -, de kétség sem férhet hozzá, hogy ezt az értékcsökkenést a jelenlegi tulajdonosok ki is fogják venni az eszközeikből, aminek hatására lose-lose helyzet alakul ki.

Választási kampány szempontból ugyan ésszerű üzenet, hogy a fogyasztók (választók) nem fognak többet fizetni az energiáért, de minden adóemelés előbb vagy utóbb lecsorog a fogyasztók szintjére is. Ha a lakosság nem, akkor majd megfizeti a vállalati szektor, ami ha így a versenyképessége romlása okán nem lehetetlenül el (és nem kényszerül elbocsátásokra), akkor megemeli a termékek és a szolgáltatások árát, amelyet végül szintén a fogyasztók fizetnek majd meg.

A magyar energiafogyasztók többségének ma teljesen kézenfekvő, hogy bármikor hozzáférhet az energiaszolgáltatáshoz, és ez az "adottság" egyébként igen komoly vonzerőt is jelent az ország ipari beruházásai számára, de ez a "kivéreztetéses" taktika csak csontvázakat fog maga után hagyni, és az "újjászületést" is a magyar fogyasztók fogják megfizetni.
Kasza Elliott-tal

Deutsche Bank - kereskedés

Na, nincs több Deutsche Bank részvényem. 2018 óta volt, abban az időben aktívan kereskedtem vele, aztán beleragadtam. Most végre az utolsótól is megszabadultam. Nem volt egy jó trade, de most m

RSM Blog

A válóperes ügyvéd válaszol - a válás

A családjogi, azon belül a válóperes ügyvédek praxisában legtöbbször előforduló kérdéskör a házasság megromlása, a válás, a válóper, a gyermekelhelyezés kérdésköre, illetve a vál

KonyhaKontrolling

A javadat akarják?

A CBC Marketplace nemrég kiadott egy videót, amiben rejtett kamerával megvizsgálták néhány kanadai bank ügyintézőit. Nem meglepő módon azt találták, hogy a kapott tanács nem az ügyfelek é

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Egy egész fegyvernemnek kell szembenéznie az új trónkövetelővel: bemutatkozik az RHC-155
Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
dubaj