Újabb nagyon erős figyelmeztetést kaptak az EU-pénzek felhasználói Magyarországon

2019. július 12. 11:02    
nyomtatás
 
A három héttel ezelőtti, példátlanul erős figyelmeztetéssel felérő uniós közbeszerzési útmutató anyagok kiadása után tegnap szintén nagyon erős figyelmeztetéseket, illetve konkrét szabályváltozásokat összefoglaló anyagot adott ki a Miniszterelnökség a hivatalos pályázati oldalon.


Az egyik legfontosabb újítás és a nagyobb szigor jele az, hogy az összes, uniós értékhatár feletti közbeszerzést előzetesen meg kell vizsgálnia az illetékes miniszternek és csak azután lehet tovább haladni a közbeszerzés tényleges lebonyolításával, hogy a minisztertől jóváhagyó tartalmú nyilatkozat érkezett. Ezzel a megoldással tehát egy újabb fontos kontroll pontot építenek be a magyarországi uniós közbeszerzések ellenőrzési rendszerébe, amelynek átalakítását és erősítését az Európai Bizottság azért cserébe kérte, hogy továbbra is jöhessenek a brüsszeli átutalások Magyarországra.

Újabb nagyon erős figyelmeztetést kaptak az EU-pénzek felhasználói Magyarországon


Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfó sajtótájékoztatón a Miniszterelnöki Kabinetiroda Garibaldi utcai sajtótermében 2019. június 27-én. MTI/Kovács Attila


Amint az első két közbeszerzési útmutató anyag kapcsán rámutattunk:

ezekben a hetekben zajlik (zajlott) a végső egyeztetés a nagy brüsszeli alkuról, amelynek az lehet a tartalma, hogy akár 400-500 milliárd forintos pénzügyi korrekció bevállalása mellett bizonyos konkrét vállalásokat tettek a magyar hatóságok a Bizottságnak azért, hogy a jövőben a közbeszerzések és azok ellenőrzése terén ne állhassanak elő újra rendszerszintű problémák.


Ezeknek a vállalásoknak a konkrét megjelenési formája lehetett az első két közbeszerzési eljárási útmutató, amely példátlanul erős figyelmeztetéssel érhetett fel az érintettek felé. Az egyik anyagban azokat a szempontokat adták ki (újra), hogy mihez tartsák magukat az érintettek az uniós pályázatokhoz kapcsolódó közbeszerzéseknél az ajánlatok értékelése során, a másik anyag pedig a közbeszerzések során a verseny tisztaságának sérelmét eredményező egyes helyzetek elkerülésével kapcsolatos ellenőrzési gyakorlatról szól.

A most megjelent harmadik anyag (ezen a linken a harmadik) arra hívja fel a figyelmet, hogy 2019. június 29. napján módosult a 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet európai uniós támogatásból finanszírozott közbeszerzési eljárások ellenőrzésére vonatkozó XVI. fejezete is és az ezen időpontban vagy ezt követően megindított ellenőrzésekre is alkalmazni kell az új szabályokat, amelyeket az alábbi négy pontban foglalt össze a készítő:
  • A módosítás kiegészítette a támogatást igénylő, illetve a kedvezményezett által csatolandó dokumentumok listáját, és mostantól már a részekre bontás tilalma szempontjából megvizsgált eljárások listáját is kötelező mellékelni (vagy magába a nyilatkozatba foglalni).
  • Nagyon fontos módosítás az is, hogy a támogatást igénylő vagy a kedvezményezett a közbeszerzési eljárást abban az esetben indíthatja meg, ha a közbeszerzésekért felelős miniszter a közbeszerzési dokumentumokat ellenőrizte, és erről támogató tartalmú, vagy feltétellel támogató tartalmú eljárás megindítására vonatkozó tanúsítványt állított ki. (Ez a szabály az uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó értékű közbeszerzési eljárás, valamint az építési beruházás, építési koncesszió esetén a háromszáz millió forintot elérő vagy meghaladó értékű közbeszerzési eljárások esetén érvényes). Azt is rögzítik az új szabályok, hogy a közbeszerzési dokumentumok közbeszerzési-jogi ellenőrzését a közbeszerzésekért felelős miniszter a dokumentumok beérkezésétől számított tizenöt munkanapon belül végzi el és az ellenőrzés keretében legkésőbb - a dokumentumok beérkezésétől számított - tíz munkanapon belül jelentést vagy az eljárás megindítására vonatkozó tanúsítványt készít. Ezután az eljárási utakat, illetve azok eljárási határidejét rögzíti a jogszabály összefoglalója.
  • A közbeszerzés ellenőrzésére fennálló határidőbe továbbra sem számít bele a hiánypótlásra, illetve a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő, de egy fontos újítás mégis van. Új általános szabályként bevezetik, hogy ha a támogatást igénylő, illetve a kedvezményezett nem válaszol a közbeszerzésekért felelős miniszter részére a hiánypótlási felhívás megküldésétől számított húsz munkanapon belül, illetőleg a módosított közbeszerzési dokumentumokat vagy részletes írásbeli indokolását nem küldi meg a közbeszerzésekért felelős miniszter részére az eljárás megindítására vonatkozó jelentés megküldésétől számított húsz munkanapon belül, akkor a közbeszerzésekért felelős miniszter az ellenőrzését (tanúsítvány kibocsátása nélkül) - a támogatást igénylő vagy a kedvezményezett értesítése mellett - lezárja. Ilyen esetben a támogatást igénylő, illetve a kedvezményezett az általános szabályok szerint kezdeményezhet új ellenőrzést.
  • A kormányrendelet módosítása a monitoring rendszer esetleges üzemzavara esetére egyértelműsíti azt is, hogy az üzemzavar időtartama alatt a kormányrendelet szerinti határidők szünetelnek. A határidők szüneteléséről, valamint az üzemzavar megszűnéséről a monitoring és információs rendszer üzemeltetője három munkanapon belül tájékoztatja az érintetteket. Az üzemzavar megszűnésekor a fejlesztési források felhasználásáért felelős szervezetek a hiányzó adatokat haladéktalanul pótolják vagy gondoskodnak azok pótlásáról - rögzíti az összefoglaló.


Címlapkép forrása: MTI/Kovács Attila
Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő-újságíró
Befektetési tanácsadó
 
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium