A kormány soha nem látott figyelmeztetést adott ki - Közel a nagy brüsszeli alku?
Ez arra utal, hogy pénzügyi korrekció bevállalása mellett bizonyos konkrét vállalásokat tettek a magyar hatóságok a Bizottságnak azért, hogy a jövőben a közbeszerzések és azok ellenőrzése terén ne állhassanak elő újra rendszerszintű problémák.
Ebben a két figyelmeztető anyagban a tárca újra emlékezteti az EU-pályázatok elnyerésére, vagy már a megvalósítására készülő érintetteket, hogy mikre figyeljenek a közbeszerzési eljárások értékelési szempontjainak meghatározása és az egész eljárás lebonyolítása során, illetve az ellenőrző rendszer milyen szempontok szerint fog eljárni. Mint emlékezetes: egy korábbi uniós rendszeraudit szerteágazó, rendszerszintű hibákat talált a Miniszterelnökséghez tartozó Közbeszerzés-Felügyeleti Főosztály működésében (KFF), mert például számos olyan projekt átment az ellenőrzési rendszeren, amelynek a nagy vízügyi keretközbeszerzés során a nyilvános szempontok mentén nem lett volna szabad, míg olyan ajánlatokat zártak ki tömegesen, amelyeknek nyernie kellett volna.A magyar hatóságok és az Európai Bizottság közötti elszámolási viták egyik síkja a közbeszerzési ellenőrzési rendszerre vonatkozik (amelynek módosítása a jelek szerint most elindult és várhatóan egyéb intézményrendszeri átalakítások is lesznek a következő hónapokban). A másik síkja pedig az egyes Operatív Programokban (főként a környezetvédelmi és energiahatékonysági fejlesztéseknél (KEHOP), illetve a terület- és településfejlesztési programnál (TOP)) benyújtott számlák tartalmával, azok Bizottság által kalkulált átlagos hibaarányával függ össze.
Amint május végi cikkünkben levezettük: az egyeztetések leginkább arra koncentráltak, hogy a vizsgált projektszámláknál a különböző korábbi auditok eredményeként megállapítható-e a 10% feletti átlagos hibaarány, vagy sem. Mert ha igen, akkor a vizsgált projektekkel kapcsolatos Operatív Programokban (szinte az összeset érinti) a szabályok alapján azonnal teljesen felfüggeszthető a támogatások folyósítása, hiszen a Bizottság az időközi kifizetéseknél a benyújtott számláknak csak a 10%-át tartja vissza az éves zárásig a pénzügyi érdekeinek védelme érdekében.
Ha viszont kiderül az audit vizsgálatok összesítése alapján, hogy a magyar projektszámlák esetén 10% feletti a kalkulálható átlagos hibaarány, akkor a Bizottság pénzügyi érdekei sérülnének (kevesebb pénzt tart vissza, mint amennyi indokolt), így az általa feltárt hibák kijavításáig (a közbeszerzési felügyeleti rendszer módosításáig és a problémás számlák brüsszeli elszámolásból való kivételéig, várhatóan több hónapig) teljes felfüggesztést szabhat ki Brüsszel csaknem az összes Operatív Program esetében.
Ezt nyilván mindenáron el szeretnék kerülni a magyar hatóságok, illetve macerás lenne egyesével minden közbeszerzés minden számláját újra végigellenőrizni és éppen ezért lehetséges az az együttes kimenetel, hogy- a magyar hatóságok az elmúlt hetekben belementek egy összességében jelentős volumenű pénzügyi korrekciós alkuba (és az éves pénzügyi zárás keretében június 30-ig kiküldik/beteszik az éves elszámolásba a különböző fejlesztési számlákat, hogy ne nyíljon tovább a költségvetési olló az itthoni támogatás-kifizetések és a brüsszeli folyósítások között)
- ezen felül bevállalták, hogy az intézményrendszerben hol milyen pontokon (exit pontok az egyes auditokban) tesznek változtatásokat.
A fenti második pontra utalnak a péntek délután kiadott miniszterelnökségi figyelmeztetések, amelyek hivatkoznak az Európai Bizottság álláspontjára, illetve számos uniós rendeletre, esetjogra és összességében azt üzenik, hogy az eddig lazábban kezelt közbeszerzési gyakorlatoktól (pl. társadalmi/szociális, illetve környezetvédelmi szempontok), eljárási mintáktól, esetleges trükközésektől tartózkodjanak a továbbiakban az érintettek, illetve nem lehet az ajánlatkérőknek "korlátlan választási szabadsága" a benyújtott ajánlatokban való válogatás során.
Az értékelési szempontokat rögzítő anyag úgy fogalmaz:
Annak érdekében, hogy a hazai közbeszerzések minél inkább megfeleljenek az uniós források felhasználásának előfeltételét jelentő, a közbeszerzések jogszerű megvalósítására vonatkozó követelményeknek,
most kiadták azokat a szempontokat, hogy mihez tartsák magukat az érintettek egyrészt az ajánlatok értékelése során, másrészt az intézményrendszer milyen szempontok szerint fog eljárni az ellenőrzés során.Az első anyag utolsó bekezdése is beszédes, miszerint az utólagos pénzügyi korrekciók elkerülése érdekében:
Kérem a Tisztelt Kedvezményezetteket, illetve a Támogatást Igénylőket, valamint az egyéb Ajánlatkérőket, hogy az eredményes forrásfelhasználás és az utólagos pénzügyi korrekciók elkerülése érdekében a fentiek gondos figyelembe vételével szíveskedjenek eljárni. A Miniszterelnökség a közbeszerzések dokumentumainak (előzetes) ellenőrzése során szintén a fentiekben foglaltakra figyelemmel fog eljárni.
Mivel a 2014-2020-as uniós ciklus 7 évre szóló keretének 100%-a felett jár a forráselosztás, így az erős figyelmeztetést jelentő közbeszerzési anyagok már csak korlátozott számú projektre, illetve ahhoz kapcsolódó pénzköltésre gyakorolnak tényleges hatást. Ezzel együtt is fontos a fejlemény ezek kiadása, hiszen azért a mostani ciklusban egészen 2023 végéig lehet pénzt költeni.
A másik anyag a közbeszerzések során a verseny tisztaságának sérelmét eredményező egyes helyzetek elkerülésével kapcsolatos ellenőrzési gyakorlatról szól és határozottan körbejárja azokat a jogszabályi kereteket és ellenőrzési gyakorlatban érvényesített szempontokat, amelyekre figyelni kell (az uniós forrásból megvalósuló) közbeszerzések terén:- A verseny tisztaságának biztosításával kapcsolatos általános előírások
- Az összeférhetetlenség nevesített esetei
- Az ajánlattevői (részvételre jelentkezői) minőséggel össze nem férő magatartások
- Versenyjogi jogsértések
- Gazdasági szereplők jogsértő kiválasztása
- Gazdasági szereplők összehangolt magatartása.
A fentiekből is jól érzékelhető, hogy a közbeszerzési rendszer működése és ellenőrzése során a Bizottság által tapasztalt problémákat egy erős figyelmeztető anyaggal is igyekszik enyhíteni a Miniszterelnökség, ami szintén utal a közeli (vagy már meg is született) brüsszeli megegyezésre.
Címlapkép forrása: MTI/Kovács Attila

Megszólalt az európai hatalom a NATO-t ért légtérsértésekről: ha szembe kell szállnunk, meg fogjuk tenni
Az ENSZ BT ülésén szembesítették Oroszországot.
Háború folyik Washington és Moszkva között - A mi régiónk a tét
Mi lesz így a Mollal és az MVM-el?
Ezek a legjobb éttermek Magyarországon: kijött a friss lista
Újra megjelent a Gault&Millau étteremkalauz: mutatjuk a díjazottakat.
Vámháború: Mit hozott Magyarországnak az EU különutas stratégiája?
Vegyes megítélése van a Trumppal kötött dealnek.
Elindult a nagy átrendeződés: ezekkel a részvényekkel lehet most sok pénzt keresni
Új befektetési környezetet teremt a kamatcsökkentési ciklus kezdete.
Kis híján mélypontra estek a lakossági állampapírok, alig vásároltak a befektetők
Lassan csordogál a pénz az állampapírokba.
Személyi kölcsön vagy szabad felhasználású jelzáloghitel? Összehasonlítottuk őket
Nagyobb váratlan kiadás? Új tervek, megvalósítandó álmok? A finanszírozás kapcsán gyakran merül fel a kérdés: elég egy személyi kölcsön, vagy érdemes ingatlanfedezetet bevonni és szabad
Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod