
Éles termelésbe állítottak ipari megoldásokat a Telekom és a T-Systems, privát mobil adathálózatán a BorgWarner oroszlányi gyárában. A privát adathálózaton keresztül irányítják például azt az automata, vezető nélküli targoncát (AGV), amely a hatékonyabb anyagmozgatást segíti elő, de a belső logisztika más területén, valamint a gyártásvezérlésben is tesztelik a hálózatot, amit az üzem egyéni igényei alapján hoztak létre. A Campus Networknek nevezett rendszer jelenleg a 4G/LTE technológián működik, de készen áll az 5G hálózatra való átállásra is.
Meglepően rövid idő alatt megtanulható
Kertész László, BorgWarner Oroszlány Kft. IT Business Relationship Managere a Portfolio-nak elmondta, hogy folyamatosan keresik annak a lehetőségét, hogy az üzem hatékonyabban, költségtakarékosabban működhessen, ehhez az automatizáció az egyik irány. „Minden gyár törekszik a hatékonyságát folyamatosan növelni, ezért meg vagyok győződve, hogy kísérleteket végeznek új technológiák és ötletek bevonására hozzánk hasonlóan. Azonban azok elterjedése vagy általánossá válása hosszabb folyamat során történik, ahol nem csak a technológia megjelenése az egyetlen szempont, ami alapján a használat megkezdődik. Úgy gondolom a technológia megjelenése lehetőséget ad a kísérletezésre. A Borgwarner Oroszlány Kft. a tesztelést korábban kezdhette meg a piac többi szereplőjénél, ami számunkra fontos volt az együttműködési döntés meghozatalakor” – tette hozzá a szakember.
A nyilvános hálózatoknál megbízhatóbb és magasabb minőségű szolgáltatások biztosíthatók a privát mobilhálózatokon, amely jobban megfelel a rendkívül gyorsan fejlődő ipari és agrár ágazat igényeinek.
Ilyen igény lehet például az elvárt magas rendelkezésre állás, vagy az alacsony késleltetés. A privát mobilhálózatok megjelenése jelentősen felgyorsíthatja az ipar 4.0 megoldások terjedését, ami a jövőben fontos tényező lesz a versenyképesség terén. Kertész László szerint ugyanakkor jelen pillanatban még nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy melyik iparágban fog illetve tud gyorsan elterjedni az új technológia, mert a használatához a folyamatokat részben újra kell gondolni. Az azonban biztosra vehető, hogy azokon a helyeken fog először megjelenni, ahol a sebesség illetve az IT biztonság a korábbi technológiákkal nem tudott megfelelően teljesíteni.Egy meglévő gyár esetén jellemzően bővítés vagy nagyobb átalakítás lehet realitása egy ilyen technológia kiépítésének. A meglévő infrastruktúrába integrálás nem jelent nehézséget, mert a jelenlegi hálózati forgalmat kezelő eszközök össze tudják kapcsolni az új és a régi eszközök adatforgalmát.
A meglévő WIFI hálózat alternatívájaként anyagmozgatások követésére, mozgó eszközökön történő folyamatos kommunikációra nyújt lehetőséget olyan környezetben is, ahol adott esetben a WIFI nem tud jól működni. Ilyen lehet például egy nagyobb udvar vagy szabad tér lefedése IT biztonsági kockázat nélkül.A BorgWarner tapasztalatai szerint a Campus hálózat használatát megtanulni elegendő volt néhány nap a cég IT szakemberei számára. A technológiára alapozott megoldás kifejlesztése és tesztelése volt jelentősebb idő, de végeredményként egy percek alatt elsajátítható és letisztult logisztikai folyamatot vezettek be. Hosszabb távon további folyamatok egyszerűsítésére is lehetőségük lesz.
Hogy lesz automata a targonca, ami fél tonnát is elbír?
A Campus Network (privát mobil adathálózat) szolgáltatás egyszerre teszi elérhetővé a gyors és rugalmas 4G és/vagy 5G kapcsolatot pl. egy gyárban, üzemben, ugyanakkor a hálózatot az ügyfelek speciális igényeire szabja, a nyilvános hálózatról leválasztva azt. Az ügyfél telephelyén igényei szerint kerül kiépítésre a privát mobil adathálózati infrastruktúra, és azt szolgáltatási szerződésben meghatározott egyedi paraméterek – például lefedettség, kapacitás, adatsebesség, késleltetés, rendelkezésre állás, megbízhatóság – mentén biztosítja a Magyar Telekom.
Olyan alkalmazások válnak ezáltal elérhetővé a privát hálózat területén belül, mint az okos robotok, AR/VR alkalmazások, önvezető járművek (AGV), távvezérlés.
A privát mobil adathálózat segítségével az ügyfél a szolgáltatási területen belül sokkal rugalmasabban alakíthatja ki gyártását, termelését, amit bármikor sokkal könnyebben át tud alakítani, az aktuális termelési igényekhez igazítva.

Az AGV (Automated Guided Vehicle), azaz automata vezető nélküli jármű gazdaságosabban üzemeltethető, mint a hagyományos targonca, mert nem kell sofőr a mozgatásához, így az értékes humán erőforrás nagyobb hozzáadott értéket jelentő feladatok ellátására csoportosítható. A BorgWarner Campus hálózattal lefedett csarnokának különböző pontjain, ahol igény van az automatikus anyagmozgatásra, elhelyeztek egy-egy mobiltelefont, amelyeken egy mobilapplikáció van telepítve. Amennyiben az egyik ilyen ponton - például egy gyártósoron - a félkésztermékek elkészültek, akkor az applikáción keresztül egy gombnyomással, egyszerűen elrendelhető azok beszállítása a megfelelő raktárba. Innentől kezdve emberi beavatkozás nélkül teszi a dolgát az AGV.
A helyét, ami egyben a töltője is, elhagyja, és elindul az említett gyártósorhoz. Folyamatos hang- és fényjelzés kíséri útját, hogy a gyalogosan közlekedő operátorok is messziről észleljék. Kis helyen fordul, tolat, ahogy a helyzet megkívánja. Egy teljes polcot képes elszállítani a jármű, a BorgWarnernél működő AGV egyszerre akár 600 kg-ot is képes megmozgatni.
Fotók: Finta Bálint / Borgwarner Oroszlány kft.
A cikk megjelenését a T-Systems támogatta.
Áll a bál Berlinben: német kiképzőtisztek szolgáltak Oroszországban
Csak az időzítésen múlott, hogy nem egy csúcsmodern orosz haderő indult rohamra 2022-ben.
Eurómilliárdokból modernizálja hadseregét Németország
Így válaszol a kormány a biztonsági kockázatok erősödésére.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé! – online előadás kezdő kereskedőknek
Amit a tőzsdéről mindekinek tudnia kell.
Kiderült, mennyire rázta fel a hazai ingatlanpiacot az Otthon Start
Meglepő adatok is érkeztek.
Lassan megszületik az egyezség: sorkatonaság jöhet Európa legerősebb országában
Készülődnek az orosz veszélyre.
Csúcstechnológiás nagyberuházást jelentettek be Mosonmagyaróváron
Ismét bővül a svéd cégcsoport legnagyobb üzeme.
Titokzatos orosz harckocsi készült: kiszivárgott dokumentumok rántják le a leplet a legújabb tankprogramról
Egyelőre nagyon keveset tudni a T-90M2-esről.
Franciaország partjainál bukkant fel egy orosz tengeralattjáró – Úgy tűnik, nagy a baj
Szorosan kíséri a francia haditengerészet.
Otthon Start: Van amikor 10 cm-en múlik több millió Ft
Előfordulhat, hogy a négyzetméterárra vonatkotó korlát az utolsó pillanatban a hitelfelvétel során húzza keresztül a vevő számítását. Hiába körültekintő a vevő és nézte meg a tulajdo
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Pénz bőven van, de portfólió alig: miért nem fektetnek be a nők?
A világ vagyonának egyre nagyobb része van női kézben, a nők mégis jóval ritkábban fektetnek be, mint a férfiak. Akik úgy döntenek belevágnak, hasonlóan jól... The post Pénz bőven van, de

Öveket bekapcsolni, rázós szakasz a globális pályán! - Erről írt a világ 18 vezető think tankje 2024-ben
A világ vezető agytrösztjeinek elemzéseit 2024-ben a világ darabokra szakadása és a szuverenitás témája uralja. A világban a bizalom csökken, az együttműködés helyére egyre inkább az ön
Balásy Zsolt az üdvözítő egyenlőtlenségről
Egy amerikai, nyári out-of-office email sajnálkozik, hogy most néhány órával később fog csak válaszolni, amíg visszaér a strandról. Az európai megkéri a küldőt, hogy várjon... The post Bal

Top 10 osztalék részvény - 2025. október
Október másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta


Béke Gázában: Trumpnak tényleg sikerült lezárnia egy háborút?
Végre elhalkulnak a fegyverek?
Áttörés jöhet az agykutatásban – eddig ilyet csak filmekben láttunk
Rózsa Balázzsal, a BrainVisionCenter alapítójával beszélgettünk.
Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!