2009-ben indult a Shoptet: mennyire volt tudatos, hogy webshop-fejlesztő megoldással lépjenek piacra?
Valóban, 12 évvel ezelőtt indultunk Csehországól: az alapítók kezdetben saját webshopokat fejlesztettek , és ebből a tapasztalatból származott az ötlet, hogy készítsünk „bérelhető”, mindenki által használható online kiskereskedelmi felületeket. És kezdettől fogva vezérelt minket egy másodlagos szándék is, méghozzá az, hogy ösztönözzük a kezdő vállalkozókat, vagy azokat, akik még csak most gondolkoznak vállalkozás fejlesztésében, hogy induljanak el a neten, merjenek belevágni a webshopos értékesítésbe.
A vállalkozás komoly fejlődésen ment át az elmúlt évtizedben, jelenleg három országban van irodánk: Csehország mellett Szlovákiában és Magyarországon, és mintegy 28 ezer webshop működik a rendszerünkben globálisan, a bruttó kereskedelmi forgalmunk pedig meghaladta a 600 milliárd forintot. A KKE régió ugyanakkor kiemelten fontos számunkra, az általunk üzemeltetett webshopok többsége innen érkezik.
De komoly potenciált látunk a magyar piacban, nem véletlenül hoztuk létre budapesti irodánkat 2021-ben.
Mennyire van még mozgástér a webshop-fejlesztéseknél, és mennyire célozzák a nagyvállalatokat?
Bár alapvetően kisebb vállalkozások webshopjaira specializálódtunk, és célunk az, hogy a termékünket minél több vállalkozó használja, több nagy nemzetközi áruház is a mi rendszereinken fut, akár tízezres termékválasztékkal. Az ötlet maga az, hogy mindenki számára könnyen és egyszerűen elérhetővé tegyük az online kereskedelmet.

A webshopok piaca olyan terület, ahol a kisvállalkozók meglepően gyorsan érhetnek el nagy sikereket, és nagyon sok esetben sokkal hatékonyabban tudnak működni, mint a nagy szereplők. Ismerik a piacot, ismerik a saját termékeiket, a konkurenciát, és ami a legfontosabb, hogy ismerik a vevőiket is. Ez a képlet a nagyoknak – éppen a méretük miatt – sokszor nem áll így össze, a mi rendszerünkkel viszont a kicsiknek is lehetősége van arra, hogy ugyanolyan hatékony és trendkövető webshopot építsenek, mint a nagy, tőkeerős cégek.
A tavalyi év persze alaposan felforgatott mindent: a régiónkban 2020-ban az online kereskedelem aránya jelentősen, közel 30 százalékkal nőtt (a Statista adatai alapján), a mi felületünkön webshopot építő vállalkozások még ehhez képest is megduplázták a növekedésük ütemét. Amikor mindenki elkezdett a neten árulni, akkor a mi felhasználóinknak nem kellett azzal foglalkozniuk, hogy megrajzolják a legszebb dizájnt, hogy kitalálják a legjobb felhasználói élményt, vagy hogy megalkossák a vásárlói utat a nyitólaptól a fizetésig. Ezeket ugyanis készen kapták, komoly fejlesztési kapacitással létrehozva.
A koronavírussal járó lezárások miatt sokan tapasztalták meg az online vásárlás és a házhozszállítás előnyeit, ezek a vásárlók jó eséllyel továbbra is maradnak a netes vásárlás mellett, legalábbis részben.
Ezért érdemes őket megtalálniuk a kisvállalkozásoknak, legyen szó kávépörkölő manufaktúráról vagy horgászboltról, ruházati boltról, műszaki cikkekről, élelmiszerről vagy játékboltról.
Azt gondolom, hogy jó pozícióból indulunk, hogy elérjük a magyar vállalkozókat is, csehországi, szlovákiai tapasztalatunkkal. A régióban nagyon hasonlóak a netes vásárlási szokások, például a kosárértékek sem különböznek szignifikánsan. Ugyanakkor a magyar piacnak növekednie kell még, például a szolgáltatások színvonalában. Ilyen szolgáltatás például a napon belüli szállítás – elsősorban a nagyvárosokban -, amiben komoly lehetőségek rejlenek.
Mik a leggyakoribb hibák, amiket a vállalkozók elkövetnek, amikor webshopot építenek, és mi az, amiben segíteni tud a Shoptet rendszere?
Én úgy látom, hogy a legtöbben ott rontják el, hogy túl hamar feladják. Tele van a net félbehagyott, vagy nem a megfelelő szintig fejlesztett boltokkal. Nyilván sokan gondolják úgy, hogy ehhez szaktudás kell, de szerintem a kitartás fontosabb: ha van egy elképzelésed, ha tudod, hogy hová szeretnél eljutni, akkor ne add fel! A technológia ma már rendelkezésre áll ahhoz, hogy gyorsan és hatékonyan fel lehessen építeni egy működő webshopot, speciális szaktudás vagy képzettség nélkül is.
Mi például adunk egy 30 napos tesztelési időszakot ügyfeleinknek: ezalatt kipróbálhatják, hogyan működik az az áruház, amit a mi rendszerünkkel építettek, mennyire hatékony, mennyire kedvelik meg a vásárlók. És az sem mellékes, hogy a boltok üzemeltetői kapnak konkrét információkat a fogyasztók viselkedéséről, például arról, milyen sorrendben keresik a termékeket, vagy mikor lépnek ki a vásárlás folyamatából. Így folyamatosan fejleszthetik saját boltjukat, létrehozhatnak például ajánlórendszereket.
A Shoptet rendszerében a kereskedők létre tudnak hozni egy webshopot, amit saját profiljukra szabhatnak, és egyszerűen üzemeltethetnek, egy előfizetéses rendszerben. A legkisebb vállalkozásoknak biztosítunk egy ingyenes, ún. alap tarifát is, amellyel akár hosszú távon, teljesen díjtalanul működhetnek. Ez lehetővé teszi, hogy a kisebb tőkével induló projektek is megvessék lábukat a piacon. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy minden vállalkozás más: eltérő lehetőségekkel, más fejlődési ütemmel. Éppen ezért a rendszerünk lehetővé teszi, hogy csak azért a szolgáltatásért fizessen a felhasználó, amire éppen szüksége van.
A konkrét webshop-fejlesztésen kívül lehetőséget adunk a felhasználóinknak arra, hogy egymással is kapcsolatot találjanak, üzleteket kössenek, vagy együttműködjenek egyedi projektekben.
Mennyire kell hangsúlyosan készülni a kiemelt vásárlási időszakokra, mint amilyen például a Black Friday, vagy a karácsonyt megelőző hetek?
Természetesen vannak kiemelt időszakok, ezek meglátszanak a webshopok forgalmában is. Több tízezer webshopnál pedig valóban nagy látogatási adatok mutatkoznak, a karácsony előtti időszakra, vagy a Black Friday-re is odafigyelünk, de például a szervereinket nem kell külön felkészítenünk erre, mert úgy vannak kialakítva, hogy az átlagosnál jóval nagyobb, „hirtelen” terhelést is elbírják.
Egyébként globálisan azt látom, hogy a webshopok egyre jobban elbírnak a túlzott terheléssel, és inkább abból van hír, ha valamelyik nagy áruház szerverei lelassulnak, vagy ideiglenesen leállnak.
Milyen trendek látszanak a webshopoknál? Hogy fogunk online vásárolni a következő években?
Természetesen nehéz konkrétumokat mondani, de biztos, hogy a netes vásárlás egyre nagyobb teret szerez magának azáltal, hogy az internet folyamatosan egyre több ember számára lesz elérhető. A felhasználók egyre többet vásárolnak majd a social media-n keresztül, vagy különféle piactereken.

Kereskedői oldalról pedig azt látom, hogy a kisebb és a nagyobb szereplők közötti különbség csökkenni fog, és egyre többen fognak webshopot üzemeltetni. Nyilván ez a mi üzletünkre is hatással lesz, mindenképp növekedésre számítok a Shoptet felhasználóinak számában.
A cikk megjelenését a Shoptet támogatta.
Címlapkép és fotók: Mudra László/Portfolio
Óriásit kaszált a háborúkon a hadiipar: rekorddöntő évet zártak a fegyvergyártó óriások
A valaha volt legtöbb bevételt könyvelték el.
Agresszív fellépés jöhet a NATO részéről Moszkva ellen? – "Megelőző csapásról" beszél a katonai vezető
Nem elég a puszta reagálás az elrettentéshez.
Kongatják a vészharangokat, az évezred eleje óta nem látott válságban az EU legerősebb országa
Sokasodnak a vészjósló jelek.
Lezárultak az amerikai-ukrán tárgyalások: ezt ajánlja Washington
A következő körben Moszkvába megy az amerikai delegáció
Tesztelni vitték az ukránok az új fegyverüket, szempillantás alatt lett éles a helyzet
Ezt nem látták jönni, szó szerint.
Történelmi fordulat: a Vatikán vezetője nyíltan kimondta, mit kell tennie Izraelnek a béke érdekében
A pápa első külföldi útja a Közel-Keletre vezetett.
Nem kíméli a természet a világ egyik legnépesebb országát - Százak haltak meg két hét alatt
Sok embert még mindig keresnek.
Tízezre vonultak utcára a kedvelt turistaközpontban - A kormány lemondását követelik
Nyár óta viszonylagos nyugalom volt, most újra beindultak a tiltakozások.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Balásy Zsolt: Mit (nem) ad nekünk a MÁV?
Egy ország vasúthálózata sok mindent elmond az országról. Mobilitás, kolbász, benzin. Balásy Zsolt aktuális megfejtése. Emlékszem, amikor a 2010-es évek elején először rohant a benzin... Th
Kiben bízhatunk? A bizalom földrajza
"A világot inkább a bizalom, mintsem a pénz mozgatja." - Joseph Stiglitz Kevés fogalom van, amely egyszerre hétköznapi és mégis nehezen megfogható. Tudjuk milyen, amikor... The post Kiben bízha
Nem csak a hírek mutatják, ami fontos - Miről gondolkoztak a világ vezető agytrösztjei 2025 októberében?
Az Összkép új kalandba kezd, kísérletként havi összefoglalót készítünk a világ vezető agytrösztjeinek munkáiból. Célunk, hogy áttekintsük a világ alakulásának fő trendjeit mélyebben
Az osztalék portfólióm - 2025. november
Két új céget is vettem, meg bővítettem is, szóval aktív volt ez a hónap is.VáltozásokFederal Agricultural Mortgage Corporation( AGM) vásárlás 164 dolláron. A hozama csak 3,66%, de nem ezért
Mit hoz a 2025-ös őszi adócsomag a vállalkozásoknak?
A 2025. november 18-án gyorsított eljárásban elfogadott adócsomag célja a vállalkozások adóterheinek mérséklése, az adminisztráció csökkentése és az adóeljárások digitalizációjának f
Az MNB behúzta a kéziféket - Megéri beszállni a túlfűtött lakáspiacra az olcsó hitel miatt?
Miközben az országot elöntötte az Otthon Start generálta vásárlási láz, a piac mélyén vészjósló folyamatok zajlanak. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss jelentése szerint a lakásárak elszaka
Haalandnak jó a hozama (HOLD After Hours)
Móricz Dániellel szakértjük, hogy miért esnek, illetve nem esnek a piacok, és ír sebeket is feltépünk. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Haalandnak jó a ho
Préda: Nincs másik gyártósor
Ha egy kibertámadás miatt leáll egy vízmű, vagy egy erőmű, ott nem működnek a bevált IT-s reflexek.
Összeomlott a nagy bérmegállapodás – Lőttek a gyors magyar béremelésnek?
Mi jöhet most?
A lakosság nyer, az ipar fizet? Kettészakította az új szabályozás az energiahatékonysági piacot
Az EKR-rendszer fényes és sötét oldala.
Adómentesség, avagy a TBSZ számla titkai
Ha szeretnéd kihozni a legtöbbet a befektetéseidből, akkor ez az előadás neked szól. Végigmegyünk mindenen, ami a TBSZ és megnyitásához, használatához és okos kihasználásához kell.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


