A cikk megjelenését az MVM Mobiliti Kft. támogatta.
Az első lépés: CNG (sűrített földgáz) mint üzemanyag
2008-ban a Fővárosi Gázművek Zrt. (FŐGÁZ) két CNG-üzemű gépjárműve a jövő környezetbarát közlekedési eszközei között mutatkozott be az alternatív autózás napján Budapesten. Működtetésükhöz a cég pilotprojektet indított földgáz üzemanyag lassútöltő berendezés üzemeltetésére. A tapasztalatok arra ösztönözték a társaság vezetését, hogy további lépéseket tegyen a környezetbarát üzemanyag ismertségének növelése érdekében.
Bár a köztudatban a földgázról nem a környezetvédelem jut az emberek eszébe, a fosszilis üzemanyagok közül ez a legkörnyezetkímélőbb
– mondta el a Portfolio-nak Orgovány Ferenc, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője. A földgáz 85-90 százalékban, sőt néha még ennél is magasabb arányban metánt tartalmaz, ezért nagyon kevés az a szennyezőanyag, ami az elégetésekor megjelenik a környezetben – elég csak az otthoni gáztűzhelyre gondolni.
Ha a motorban a földgázt égetjük el benzin helyett, sokkal tisztább kipufogógáz keletkezik. Ez különösen igaz a gázolajjal összehasonlítva: látjuk, hogy amikor régebbi dízelautók vagy buszok gyorsítanak, gyakran hatalmas fekete felhő keletkezik. A CNG-üzemű járművek mintegy 25%-kal kevesebb CO2-ot és közel 70%-kal kevesebb NOx-ot (a NOx az egészségre rendkívül káros nitrogén-oxid [NO] és a nitrogén-dioxid [NO2] gyűjtőneve) bocsátanak ki, mint a hagyományos üzemű járművek. A CNG-hajtással a szálló por kibocsátása gyakorlatilag nulla, amely különösen kedvező hatással bír a nagyvárosok levegőminőségére.
„Az európai országokban rengeteg gázüzemű busz fut az utakon, például Olaszországban, Spanyolországban a nagyvárosokban ez a technológia jelentős kibocsátáscsökkenést tud eredményezni. Magyarországon azt látjuk, hogy komoly létjogosultsága lehet ennek a hajtásrendszernek, nyilván az elektromos buszok mellett” – tette hozzá az ügyvezető. Nem véletlen, hogy 2011-ben a FŐGÁZ egy üzemanyag forgalmazó céggel már az első közforgalmú CNG-töltőállomás telepítésére írt alá szerződést.
A beruházás különlegessége, hogy Magyarországon elsőként a fővárosban telepítettek CNG-töltőberendezést hagyományos üzemanyagtöltő állomásra. Még annak az évnek a júniusában megalakult a Mobiliti jogelődje, a FŐGÁZ CNG Kft., a FŐGÁZ 100 százalékos tulajdonában lévő leányvállalat. A cél a földgáz mint üzemanyag népszerűsítése és a CNG-kút-infrastruktúra fejlesztése volt. Nem sokat kellett várni az első közforgalmú sűrítettföldgáz-üzemanyagkútra sem, 2011 októberében Budapesten, a Kőbányai úton, három évvel később pedig a Budaörsi úton is telepítettek egyet.
A közforgalmú kutak mellett jelentős szerephez jutottak az üzemi töltők is: a Salgótarjáni úti CNG-töltőállomás a BKV Zrt. első ütemben megvásárolt 37, később 71-re duzzadó sűrítettföldgáz-hajtású buszát szolgálta ki, idővel pedig az FKF CNG-üzemű hulladékszállító járművei számára is a társaság biztosította az üzemanyag-ellátást.
Vidéken is egyre nagyobb szerephez jutott a CNG. A KAPOS CNG Kft. (az MVM leányvállalata) által létesített állomásnak köszönhetően a Kaposvár tömegközlekedését biztosító CNG-üzemű autóbuszok és a lakossági kisüzleti ügyfelek járműállományának üzemanyag-ellátása is megvalósult a somogyi megyeszékhelyen.
A társaság jelenleg nyolc közforgalmi (5 budapesti és 3 vidéki) és három üzemi CNG-töltőállomással rendelkezik,
utóbbiakkal Budapesten és Kaposváron több mint 100 CNG-busz, valamint 60 hulladékszállító jármű üzemanyag-ellátásáról is gondoskodik. Még ebben az évben a kilencedik közforgalmi töltőállomást is átadják Debrecenben.
Zöldül a közösségi közlekedés
2021 januárjában az MVM Mobiliti Kft. közös céget alapított a MÁV-Volán Csoporthoz tartozó VOLÁNBUSZ Zrt.-vel az együttműködési szándékuk megerősítéséhez és a közös munka jogi keretek közötti elindításához. Ebből az együttműködésből is látszik, hogy a Nemzeti vagyonkezelésért felelős tárca nélküli miniszterhez tartozó állami vállalatok a szinergiák kihasználása mentén a közösségi közlekedés környezetbarát fejlesztésére, a környezetkímélő járművek arányának növelésére és az üzemeltetésükhöz szükséges infrastruktúra kialakítására törekszenek.
Alternatíva a távolsági áruszállításban
A Mobiliti a sűrített földgáz mellett vizsgálja a cseppfolyósított földgáz (LNG, bio-LNG) üzemanyagként történő felhasználásának lehetőségét is, amely főként a távolsági áruszállításban jelent alternatívát a dízel üzemanyag kiváltására. Mindemellett cél, hogy a biometán mihamarabb részévé váljon a CNG előállításának, amivel akár 120%-os széndioxid-megtakarítás is elérhető.
Fókuszba került a hidrogén
Az MVM Csoport a hidrogénes közösségi közlekedés és áruszállítás fejlesztését is nyomon követi. Ezen folyamat erősítése érdekében az MVM Energetika Zrt. és a Linde Gáz Magyarország stratégiai keretmegállapodást írt alá tiszta hidrogén előállítása, valamint felhasználásának és népszerűsítésének előmozdítása érdekében.
Az együttműködés jelentőségét tovább erősíti az idén elfogadott Nemzeti Hidrogénstratégia, amely 2030-ra legalább évi 20 ezer tonna karbonszegény (kék) és 16 ezer tonna karbonmentes (zöld) hidrogén előállítását határozza meg célként, illetve 240 MW elektrolizáló kapacitás kiépítését, továbbá 20 hidrogéntöltő állomás létesítését tarja szükségesnek Magyarországon – ezek kialakításában az MVM Csoport is aktív szerepet kíván játszani.
Elektromos közlekedési megoldásokat is támogatnak
A Mobiliti a CNG-szolgáltatás mellett 2017-ben indította el e-mobilitási üzletágát és ehhez kapcsolódóan az elektromos autók országos töltőállomás-hálózatának kiépítését. Mára a cég piacvezető szolgáltatóként Magyarország legnagyobb e-töltő-infrastruktúráját működteti: 38 000 regisztrált ügyféllel rendelkezik, és közel 1500 e-töltési pontból álló töltőállomás-hálózatot üzemeltet.
Magyarországon ma az elektromos autók részaránya egy százalék alatt van, és a technológia további terjedéséhez biztosan nem elég ennyi töltőállomás.
Ahogyan a penetráció nő az elektromos autóknál, egyre több töltőpontra lesz szükség. Ez a technológia szempontjából másképp működik, mint egy normál üzemanyagkút, ahol viszonylag gyorsan, egy koncentrált területen egyszerre 5-10 autó is tud tölteni. Az elektromos autóknál ritkábbak az ilyen nagy hubok, ráadásul a töltés időtartama is hosszabb egyelőre. Az eltöltött idő függ a töltő, valamint a jármű áramfelvételi teljesítményétől is. A töltőhálózat fejlesztése folyamatos, ezt részben partnerek segítségével teszi a társaság, részben pedig saját forrásból – hangsúlyozta az ügyvezető.
Bár az ország teljes elektromos autós átjárhatósága már most is biztosított, a társaság vizsgálja annak a lehetőségét, hogy az autópályák mellett is növelje a töltési infrastruktúrát. A bevásárlóközpontokban is egyre több töltőpont fog megjelenni – az új lakóparkoknál, bevásárlóközpontoknál erre jogszabály is kötelezi a beruházókat. Ugyanakkor Orgovány Ferenc emlékeztetett arra is, hogy jelenleg az ár szempontjából a leginkább versenyképes a járművek otthoni töltése.
A cikk megjelenését az MVM Mobiliti Kft. támogatta.
Már az IMF is reagált az ukrajnai korrupciós botrányra - Hamarosan megérkezik Kijevbe a küldöttség
Nagyon nagy szükséga van az ukránoknak a valutaalapra.
Trump rátámadott a Demokrata Párt erős emberére a választási körzetek miatt
Kemény csata indul Kalifornia miatt.
Megdöbbentő részletek derültek ki a budapesti tömeges ételmérgezésről: ez okozhatta hatszáz gyerek megbetegedését
Székletből származó baktériumok okozhatták a súlyos fertőzéseket.
Kémfilmbe illő akció: váratlan helyen csaptak le a Hillary Clinton e-mailjeit kiszivárogtató hackerre
Az FBI-tól kapta a fülest a rendőrség.
Heteken belül új kereskedelmi megállapodást köthet Trumppal az EU
Az új uniós terv komoly hatással lehet a magyar gazdaságra is.
Samsung-telefonja van? Akkor erről a veszélyről mindenképpen tudnia kell!
Nagyon komoly sérülékenységet fedeztek fel kiberbiztonsági kutatók.
Olyan állam küldene békefenntartókat Gázába, akivel Izrael nagyon nincs jóban - Garantált a konfliktus?
Jeruzsálem eddig kényesen ügyelt arra, hogy ne jusson be bárki az övezetbe.
Vége a 106 napos sztrájknak: 24%-os béremelést kaptak a dolgozók az amerikai repülőgépgyárnál
Óriási vita végére került pont.
ÁNYK helyett ONYA - új korszak a NAV online nyomtatványának kitöltésében
A NAV által üzemeltetett online nyomtatványkitöltési felületekben a jelentős fejlesztés történt: az általános keretprogramon alapuló Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogram (ÁNYK) hely
Könnyített Otthon Start: minden, ami november 15-től változik a támogatott hitelben
Az Otthon Start program bejelentése óta számos ponton módosult, legutóbb az éjszaka megjelent kormányrendelet változtatott érdemben a támogatott lakáshitel feltételein. Ez alapján 2025. novemb
Mire jó a ragacsosságmutató?
A ragacsosságmutató szerint a hőérzet extrém mértékű lehet alacsonyabb hőmérséklet mellett is, ha magas a páratartalom.
A vagyonadó elviselhetetlen könnyűsége — avagy miért terjed a szegénység gyorsabban, ha meg akarják fékezni
Kiengedjük a tőkét a kalitkából, de zsinór van a lábán és jöhet a finánc? A vagyonadó alapötlete nem tűnik rossznak, de a megvalósítása annál inkább.... The post A vagyonadó elviselhete
A megújuló energiaforrások helyettesítő hatása
A német villamosenergia-piac tapasztalatai szerint a megújuló energiaforrások kibocsátáscsökkentő hatása csak megfelelő piaci szabályozás mellett érvényesül tartósan.
Zsiday Viktor: Ha 10 közgazdászból 10 egyetért, az nagyon veszélyes
A HOLD Alapkezelő szakemberei, Zsiday Viktor és Szőcs Gábor portfóliókezelők is színpadon voltak a Portfolio Professional Investment Day 2025 konferencián, ahol az is kiderült, hogy... The post Z
Top 10 osztalék részvény - 2025. november
November harmadikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Trump és a Big Pharma - HOLD Minutes
A HOLD Minutes e heti részében Ifkovics Ábrahám részvényelemző beszél: A YouTube-on vagy a HOLD Facebook-posztjánál mondd el a véleményed, hogy tetszik-e a Minutes, és... The post Trump és a
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Csökkent a Telekom bevétele - Mit várhatunk a papírtól?
Jelentett a cég.
Itt az fog győzni, akinek sikerül később összeomlania – Putyin kudarca rettentheti el a szuperhatalmat a totális háborútól?
A Global Insight új adásában Matura Tamás Kína-szakértővel elemzünk.
Miért áraszt el minket az illegális dohány?
A JTI Hungary Zrt. szakértőivel beszélgettünk.

