
A cikk megjelenését az MVM Mobiliti Kft. támogatta.
Az első lépés: CNG (sűrített földgáz) mint üzemanyag
2008-ban a Fővárosi Gázművek Zrt. (FŐGÁZ) két CNG-üzemű gépjárműve a jövő környezetbarát közlekedési eszközei között mutatkozott be az alternatív autózás napján Budapesten. Működtetésükhöz a cég pilotprojektet indított földgáz üzemanyag lassútöltő berendezés üzemeltetésére. A tapasztalatok arra ösztönözték a társaság vezetését, hogy további lépéseket tegyen a környezetbarát üzemanyag ismertségének növelése érdekében.
Bár a köztudatban a földgázról nem a környezetvédelem jut az emberek eszébe, a fosszilis üzemanyagok közül ez a legkörnyezetkímélőbb
– mondta el a Portfolio-nak Orgovány Ferenc, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője. A földgáz 85-90 százalékban, sőt néha még ennél is magasabb arányban metánt tartalmaz, ezért nagyon kevés az a szennyezőanyag, ami az elégetésekor megjelenik a környezetben – elég csak az otthoni gáztűzhelyre gondolni.

Ha a motorban a földgázt égetjük el benzin helyett, sokkal tisztább kipufogógáz keletkezik. Ez különösen igaz a gázolajjal összehasonlítva: látjuk, hogy amikor régebbi dízelautók vagy buszok gyorsítanak, gyakran hatalmas fekete felhő keletkezik. A CNG-üzemű járművek mintegy 25%-kal kevesebb CO2-ot és közel 70%-kal kevesebb NOx-ot (a NOx az egészségre rendkívül káros nitrogén-oxid [NO] és a nitrogén-dioxid [NO2] gyűjtőneve) bocsátanak ki, mint a hagyományos üzemű járművek. A CNG-hajtással a szálló por kibocsátása gyakorlatilag nulla, amely különösen kedvező hatással bír a nagyvárosok levegőminőségére.
„Az európai országokban rengeteg gázüzemű busz fut az utakon, például Olaszországban, Spanyolországban a nagyvárosokban ez a technológia jelentős kibocsátáscsökkenést tud eredményezni. Magyarországon azt látjuk, hogy komoly létjogosultsága lehet ennek a hajtásrendszernek, nyilván az elektromos buszok mellett” – tette hozzá az ügyvezető. Nem véletlen, hogy 2011-ben a FŐGÁZ egy üzemanyag forgalmazó céggel már az első közforgalmú CNG-töltőállomás telepítésére írt alá szerződést.
A beruházás különlegessége, hogy Magyarországon elsőként a fővárosban telepítettek CNG-töltőberendezést hagyományos üzemanyagtöltő állomásra. Még annak az évnek a júniusában megalakult a Mobiliti jogelődje, a FŐGÁZ CNG Kft., a FŐGÁZ 100 százalékos tulajdonában lévő leányvállalat. A cél a földgáz mint üzemanyag népszerűsítése és a CNG-kút-infrastruktúra fejlesztése volt. Nem sokat kellett várni az első közforgalmú sűrítettföldgáz-üzemanyagkútra sem, 2011 októberében Budapesten, a Kőbányai úton, három évvel később pedig a Budaörsi úton is telepítettek egyet.

A közforgalmú kutak mellett jelentős szerephez jutottak az üzemi töltők is: a Salgótarjáni úti CNG-töltőállomás a BKV Zrt. első ütemben megvásárolt 37, később 71-re duzzadó sűrítettföldgáz-hajtású buszát szolgálta ki, idővel pedig az FKF CNG-üzemű hulladékszállító járművei számára is a társaság biztosította az üzemanyag-ellátást.
Vidéken is egyre nagyobb szerephez jutott a CNG. A KAPOS CNG Kft. (az MVM leányvállalata) által létesített állomásnak köszönhetően a Kaposvár tömegközlekedését biztosító CNG-üzemű autóbuszok és a lakossági kisüzleti ügyfelek járműállományának üzemanyag-ellátása is megvalósult a somogyi megyeszékhelyen.
A társaság jelenleg nyolc közforgalmi (5 budapesti és 3 vidéki) és három üzemi CNG-töltőállomással rendelkezik,
utóbbiakkal Budapesten és Kaposváron több mint 100 CNG-busz, valamint 60 hulladékszállító jármű üzemanyag-ellátásáról is gondoskodik. Még ebben az évben a kilencedik közforgalmi töltőállomást is átadják Debrecenben.
Zöldül a közösségi közlekedés
2021 januárjában az MVM Mobiliti Kft. közös céget alapított a MÁV-Volán Csoporthoz tartozó VOLÁNBUSZ Zrt.-vel az együttműködési szándékuk megerősítéséhez és a közös munka jogi keretek közötti elindításához. Ebből az együttműködésből is látszik, hogy a Nemzeti vagyonkezelésért felelős tárca nélküli miniszterhez tartozó állami vállalatok a szinergiák kihasználása mentén a közösségi közlekedés környezetbarát fejlesztésére, a környezetkímélő járművek arányának növelésére és az üzemeltetésükhöz szükséges infrastruktúra kialakítására törekszenek.
Alternatíva a távolsági áruszállításban
A Mobiliti a sűrített földgáz mellett vizsgálja a cseppfolyósított földgáz (LNG, bio-LNG) üzemanyagként történő felhasználásának lehetőségét is, amely főként a távolsági áruszállításban jelent alternatívát a dízel üzemanyag kiváltására. Mindemellett cél, hogy a biometán mihamarabb részévé váljon a CNG előállításának, amivel akár 120%-os széndioxid-megtakarítás is elérhető.
Fókuszba került a hidrogén
Az MVM Csoport a hidrogénes közösségi közlekedés és áruszállítás fejlesztését is nyomon követi. Ezen folyamat erősítése érdekében az MVM Energetika Zrt. és a Linde Gáz Magyarország stratégiai keretmegállapodást írt alá tiszta hidrogén előállítása, valamint felhasználásának és népszerűsítésének előmozdítása érdekében.
Az együttműködés jelentőségét tovább erősíti az idén elfogadott Nemzeti Hidrogénstratégia, amely 2030-ra legalább évi 20 ezer tonna karbonszegény (kék) és 16 ezer tonna karbonmentes (zöld) hidrogén előállítását határozza meg célként, illetve 240 MW elektrolizáló kapacitás kiépítését, továbbá 20 hidrogéntöltő állomás létesítését tarja szükségesnek Magyarországon – ezek kialakításában az MVM Csoport is aktív szerepet kíván játszani.
Elektromos közlekedési megoldásokat is támogatnak
A Mobiliti a CNG-szolgáltatás mellett 2017-ben indította el e-mobilitási üzletágát és ehhez kapcsolódóan az elektromos autók országos töltőállomás-hálózatának kiépítését. Mára a cég piacvezető szolgáltatóként Magyarország legnagyobb e-töltő-infrastruktúráját működteti: 38 000 regisztrált ügyféllel rendelkezik, és közel 1500 e-töltési pontból álló töltőállomás-hálózatot üzemeltet.
Magyarországon ma az elektromos autók részaránya egy százalék alatt van, és a technológia további terjedéséhez biztosan nem elég ennyi töltőállomás.
Ahogyan a penetráció nő az elektromos autóknál, egyre több töltőpontra lesz szükség. Ez a technológia szempontjából másképp működik, mint egy normál üzemanyagkút, ahol viszonylag gyorsan, egy koncentrált területen egyszerre 5-10 autó is tud tölteni. Az elektromos autóknál ritkábbak az ilyen nagy hubok, ráadásul a töltés időtartama is hosszabb egyelőre. Az eltöltött idő függ a töltő, valamint a jármű áramfelvételi teljesítményétől is. A töltőhálózat fejlesztése folyamatos, ezt részben partnerek segítségével teszi a társaság, részben pedig saját forrásból – hangsúlyozta az ügyvezető.

Bár az ország teljes elektromos autós átjárhatósága már most is biztosított, a társaság vizsgálja annak a lehetőségét, hogy az autópályák mellett is növelje a töltési infrastruktúrát. A bevásárlóközpontokban is egyre több töltőpont fog megjelenni – az új lakóparkoknál, bevásárlóközpontoknál erre jogszabály is kötelezi a beruházókat. Ugyanakkor Orgovány Ferenc emlékeztetett arra is, hogy jelenleg az ár szempontjából a leginkább versenyképes a járművek otthoni töltése.
A cikk megjelenését az MVM Mobiliti Kft. támogatta.
EU-s fülkeforradalomra készülnek a gémerek
Új lobbierő formálódik a videójátékok uniós megregulzására.
Válságülést hívott össze Európa egyik leggazdagabb országa Trump vámja miatt
Sokkolta őket a hír.
Egyáltalán nem hatotta meg Moszkvát Trump fenyegető parancsa – Megérkezett a Kreml reakciója
A szóvivő szerint nem beszélhetünk nukleáris eszkalációról.
Jön a népszavazás a legalacsonyabb nyugdíjakról? Legalább 140 ezer forintot tűztek ki célként a nyugdíjasok
Közel félmillió idős kap a szűkös megélhetést sem fedező nyugdíjat.
Nagy újításra készül az Apple: erős AI-funkció érkezhet az iPhone-okra
Jó hír az a felhasználóknak.
Olyan boltot nyitott a Lidl, amilyenre még nem volt példa
Aki szereti a "középső sort", az örülni fog a bejelentésnek!
Hamarosan elveszíti Oroszország a stratégiai bombázóit? Megszólaltak az elemzők
Váratlan fordulat lenne.
Súlyos titkokat szerzett meg az oroszok beépített ügynöke, banális hiba lett a veszte
Az ukrán SZBU leleplezte a téglát.
A pisztácia királyai
Lamentáltunk az irodában egy ideig, hogy a pisztácia vajon "örökzöld" téma-e. Mindenesetre, ha nem is, örömhírrel jövünk: a Bloomberg ágazati körképe szerint az amerikai gazdák... The pos
Áfabevallás 2025: új oszlopok az áfabevallásban
2025. július 30-tól módosult a 2565-ös áfabevallás (2565M-02, 2565M-02-K lapok) szerkezete: négy új mezővel egészült ki az összesítő jelentés, amelyek az adómértékek (5%, 18%, 27%) szerin
Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat
Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekébe
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo
Top Indexek Expressz certifikát éves 9% fix hozammal
A világpiacok jelenlegi turbulens időszaka kiváló alkalmat kínál a kedvező beszállási pontok kihasználására. Az új Top Indexek certifikátunkkal most a Swiss Market Index, a Nasdaq 100 és
Mi a legerősebb érv a demokrácia ellen?
Járom a TV stúdiókat ebben a három éve tartó, kis magyar kvázi-recesszióban. Mi a baj a magyar gazdasággal? - szól a kérdés. Hol a növekedés?... The post Mi a legerősebb érv a demokrácia e
Afrika technológiai innovációkkal tenne a fenntarthatóságért
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) kidolgozott egy tudományos, technológiai és innovációs (STI) befektetési ütemtervet, hogy az afrikai országok ezek seg
Biztos nem csak szerencsejátékozol befektetés helyett?
A pénzügyi tudatossági körökben köztudott, hogy a szerencsejáték alapvetően a vesztesek játéka. Ennek oka teljesen érthető, még ha a játék szervezője profitmotiváció nélkül is dolgozna

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
