
A cikk megjelenését az MVM Mobiliti Kft. támogatta.
Az első lépés: CNG (sűrített földgáz) mint üzemanyag
2008-ban a Fővárosi Gázművek Zrt. (FŐGÁZ) két CNG-üzemű gépjárműve a jövő környezetbarát közlekedési eszközei között mutatkozott be az alternatív autózás napján Budapesten. Működtetésükhöz a cég pilotprojektet indított földgáz üzemanyag lassútöltő berendezés üzemeltetésére. A tapasztalatok arra ösztönözték a társaság vezetését, hogy további lépéseket tegyen a környezetbarát üzemanyag ismertségének növelése érdekében.
Bár a köztudatban a földgázról nem a környezetvédelem jut az emberek eszébe, a fosszilis üzemanyagok közül ez a legkörnyezetkímélőbb
– mondta el a Portfolio-nak Orgovány Ferenc, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője. A földgáz 85-90 százalékban, sőt néha még ennél is magasabb arányban metánt tartalmaz, ezért nagyon kevés az a szennyezőanyag, ami az elégetésekor megjelenik a környezetben – elég csak az otthoni gáztűzhelyre gondolni.

Ha a motorban a földgázt égetjük el benzin helyett, sokkal tisztább kipufogógáz keletkezik. Ez különösen igaz a gázolajjal összehasonlítva: látjuk, hogy amikor régebbi dízelautók vagy buszok gyorsítanak, gyakran hatalmas fekete felhő keletkezik. A CNG-üzemű járművek mintegy 25%-kal kevesebb CO2-ot és közel 70%-kal kevesebb NOx-ot (a NOx az egészségre rendkívül káros nitrogén-oxid [NO] és a nitrogén-dioxid [NO2] gyűjtőneve) bocsátanak ki, mint a hagyományos üzemű járművek. A CNG-hajtással a szálló por kibocsátása gyakorlatilag nulla, amely különösen kedvező hatással bír a nagyvárosok levegőminőségére.
„Az európai országokban rengeteg gázüzemű busz fut az utakon, például Olaszországban, Spanyolországban a nagyvárosokban ez a technológia jelentős kibocsátáscsökkenést tud eredményezni. Magyarországon azt látjuk, hogy komoly létjogosultsága lehet ennek a hajtásrendszernek, nyilván az elektromos buszok mellett” – tette hozzá az ügyvezető. Nem véletlen, hogy 2011-ben a FŐGÁZ egy üzemanyag forgalmazó céggel már az első közforgalmú CNG-töltőállomás telepítésére írt alá szerződést.
A beruházás különlegessége, hogy Magyarországon elsőként a fővárosban telepítettek CNG-töltőberendezést hagyományos üzemanyagtöltő állomásra. Még annak az évnek a júniusában megalakult a Mobiliti jogelődje, a FŐGÁZ CNG Kft., a FŐGÁZ 100 százalékos tulajdonában lévő leányvállalat. A cél a földgáz mint üzemanyag népszerűsítése és a CNG-kút-infrastruktúra fejlesztése volt. Nem sokat kellett várni az első közforgalmú sűrítettföldgáz-üzemanyagkútra sem, 2011 októberében Budapesten, a Kőbányai úton, három évvel később pedig a Budaörsi úton is telepítettek egyet.

A közforgalmú kutak mellett jelentős szerephez jutottak az üzemi töltők is: a Salgótarjáni úti CNG-töltőállomás a BKV Zrt. első ütemben megvásárolt 37, később 71-re duzzadó sűrítettföldgáz-hajtású buszát szolgálta ki, idővel pedig az FKF CNG-üzemű hulladékszállító járművei számára is a társaság biztosította az üzemanyag-ellátást.
Vidéken is egyre nagyobb szerephez jutott a CNG. A KAPOS CNG Kft. (az MVM leányvállalata) által létesített állomásnak köszönhetően a Kaposvár tömegközlekedését biztosító CNG-üzemű autóbuszok és a lakossági kisüzleti ügyfelek járműállományának üzemanyag-ellátása is megvalósult a somogyi megyeszékhelyen.
A társaság jelenleg nyolc közforgalmi (5 budapesti és 3 vidéki) és három üzemi CNG-töltőállomással rendelkezik,
utóbbiakkal Budapesten és Kaposváron több mint 100 CNG-busz, valamint 60 hulladékszállító jármű üzemanyag-ellátásáról is gondoskodik. Még ebben az évben a kilencedik közforgalmi töltőállomást is átadják Debrecenben.
Zöldül a közösségi közlekedés
2021 januárjában az MVM Mobiliti Kft. közös céget alapított a MÁV-Volán Csoporthoz tartozó VOLÁNBUSZ Zrt.-vel az együttműködési szándékuk megerősítéséhez és a közös munka jogi keretek közötti elindításához. Ebből az együttműködésből is látszik, hogy a Nemzeti vagyonkezelésért felelős tárca nélküli miniszterhez tartozó állami vállalatok a szinergiák kihasználása mentén a közösségi közlekedés környezetbarát fejlesztésére, a környezetkímélő járművek arányának növelésére és az üzemeltetésükhöz szükséges infrastruktúra kialakítására törekszenek.
Alternatíva a távolsági áruszállításban
A Mobiliti a sűrített földgáz mellett vizsgálja a cseppfolyósított földgáz (LNG, bio-LNG) üzemanyagként történő felhasználásának lehetőségét is, amely főként a távolsági áruszállításban jelent alternatívát a dízel üzemanyag kiváltására. Mindemellett cél, hogy a biometán mihamarabb részévé váljon a CNG előállításának, amivel akár 120%-os széndioxid-megtakarítás is elérhető.
Fókuszba került a hidrogén
Az MVM Csoport a hidrogénes közösségi közlekedés és áruszállítás fejlesztését is nyomon követi. Ezen folyamat erősítése érdekében az MVM Energetika Zrt. és a Linde Gáz Magyarország stratégiai keretmegállapodást írt alá tiszta hidrogén előállítása, valamint felhasználásának és népszerűsítésének előmozdítása érdekében.
Az együttműködés jelentőségét tovább erősíti az idén elfogadott Nemzeti Hidrogénstratégia, amely 2030-ra legalább évi 20 ezer tonna karbonszegény (kék) és 16 ezer tonna karbonmentes (zöld) hidrogén előállítását határozza meg célként, illetve 240 MW elektrolizáló kapacitás kiépítését, továbbá 20 hidrogéntöltő állomás létesítését tarja szükségesnek Magyarországon – ezek kialakításában az MVM Csoport is aktív szerepet kíván játszani.
Elektromos közlekedési megoldásokat is támogatnak
A Mobiliti a CNG-szolgáltatás mellett 2017-ben indította el e-mobilitási üzletágát és ehhez kapcsolódóan az elektromos autók országos töltőállomás-hálózatának kiépítését. Mára a cég piacvezető szolgáltatóként Magyarország legnagyobb e-töltő-infrastruktúráját működteti: 38 000 regisztrált ügyféllel rendelkezik, és közel 1500 e-töltési pontból álló töltőállomás-hálózatot üzemeltet.
Magyarországon ma az elektromos autók részaránya egy százalék alatt van, és a technológia további terjedéséhez biztosan nem elég ennyi töltőállomás.
Ahogyan a penetráció nő az elektromos autóknál, egyre több töltőpontra lesz szükség. Ez a technológia szempontjából másképp működik, mint egy normál üzemanyagkút, ahol viszonylag gyorsan, egy koncentrált területen egyszerre 5-10 autó is tud tölteni. Az elektromos autóknál ritkábbak az ilyen nagy hubok, ráadásul a töltés időtartama is hosszabb egyelőre. Az eltöltött idő függ a töltő, valamint a jármű áramfelvételi teljesítményétől is. A töltőhálózat fejlesztése folyamatos, ezt részben partnerek segítségével teszi a társaság, részben pedig saját forrásból – hangsúlyozta az ügyvezető.

Bár az ország teljes elektromos autós átjárhatósága már most is biztosított, a társaság vizsgálja annak a lehetőségét, hogy az autópályák mellett is növelje a töltési infrastruktúrát. A bevásárlóközpontokban is egyre több töltőpont fog megjelenni – az új lakóparkoknál, bevásárlóközpontoknál erre jogszabály is kötelezi a beruházókat. Ugyanakkor Orgovány Ferenc emlékeztetett arra is, hogy jelenleg az ár szempontjából a leginkább versenyképes a járművek otthoni töltése.
A cikk megjelenését az MVM Mobiliti Kft. támogatta.
Scott Bessent: "Nem fogunk tárgyalni csak azért, mert a tőzsde esik"
Megszólalt az amerikai pénzügyminiszter a Kínával folytatott tárgyalások állásáról.
Nekiment Donald Trump Európa egyik legerősebb országának - Ezt már Brüsszel sem hagyhatta szó nélkül
Újabb fordulat a kereskedelmi háborúban.
Egészségügyi káosz: béremelésért tüntettek az orvosok - Rohamrendőröket küldött rájuk Micotákisz
Gumibotot, paprikaspray-t is használtak a tüntető egészségügyi szakemberek ellen.
Kiadta a figyelmeztetést az IMF: a második világháború vége óta nem történt ilyen
Nehéz évek következhetnek.
Kezd célba érni az ukrán taktika: drámai számokat tettek le Putyin asztalára - Nagy bajban van Oroszország?
Oroszország nem nagyon tud mit kezdeni ezzel a problémával.
Váratlanul tűzszünetet kért az iszlamista rezsim: elhallgathatnak a fegyverek az atomhatalom határán
Bármikor újraindulhatnak az összecsapások.
Figyelmeztetnek a profi befektetők: ez jelenti most a legnagyobb veszélyt a tőzsdékre
Igazi kettősség van a piacon.
Több pénz jut ingatlanfelújításra – Könnyebb a támogatást megszerezni
Változnak a feltételek.
Tájkép csata után - mi követheti a kereskedelmi háborút?
A világgazdaságban a hatalmi logika váltja fel a szabályalapú rendszert.
AI az űrben - A nem túl távoli valóság
Nemcsak a híreket, de a beruházási dömpinget is az AI dominálja: az amerikai GDP 1,2 százalékát öntik bele az AI-t kiszolgáló adatközpontok telepítésébe. Több cég... The post AI az űrben

Egy éttermezés ma, vagy százezerrel több nyugdíj? Ennyibe kerül a halogatás
Halogatni rendkívül emberi dolog. Halogatjuk a takarítást, a bankszámlaváltást, és bizony sajnos a nyugdíjra való készülést is. De miért tesszük ezt, és mennyibe kerül ez nekünk? Mutatjuk
Új-Zéland: amikor egy ország azzal szembesül, hogy az áramszámla felülírja a klímapolitikai célokat
Új-Zéland klímapolitikájában a rövid távú energiabiztonság és a hosszú távú zéró kibocsátás közötti ellentét egyre élesebb.
A hölgy nem hátrál meg
Az individualista blogon friss írásom olvasható Margaret Thatcher 100. A hölgy, aki nem hátrált meg címmel. Thatcher tegnap lett volna 100 éves. Köszönet Seres Lászlónak a közlésért.
Energiahatékonyság az egészségügyben
A Nemzeti Fejlesztési, Fenntarthatósági és Kutatási Ügynökség (NFFKÜ) új, "Egészségügyi épületek energiahatékonysága" című pályázati felhívása mérföldkő lehet a hazai egészség

Őszi adócsomag 2025: kripto, KIVA, TAO és áfa
Az idei ősz meghatározó időszak az adózási szabályok átalakításában, mivel a kormány két különböző célú adócsomag benyújtását tervezi. Az első csomag főként technikai jellegű mó

Buborékban élünk? - A közösségi média és a pénzügyi valóság torzulása
A közösségi média és a finfluenszerek pénzügyi térnyerése olyan pénzügyi kultúrát hoz magával, ahol a gazdasági döntések már nemcsak számokon és táblázatokon, hanem mémeken, sztoriko

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Több pénz jut ingatlanfelújításra – Könnyebb a támogatást megszerezni
Változnak a feltételek.
A vámháború szülte a tőzsdék új kedvencét – itt a beszálló?
Ebben a sztoriban is szerepet kapott Donald Trump.
Béke Gázában: Trumpnak tényleg sikerült lezárnia egy háborút?
Végre elhalkulnak a fegyverek?
